ترمومتر چیست؟

ترمومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ترمومتر چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که ترمومتر یا حرارت سنج ابزاری برای اندازه گیری دما و حرارت است و جزء ابزار دقیق محسوب می شود. ترمومترها انواع مختلفی دارند و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار قادر است تا دما را به دو صورت تماسی و غیرتماسی اندازه گیری کند.

اگر تمایل دارید تا بدانید ترمومتر چیست پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با ترمومتر

ترمومتر یا حرارت سنج ابزار اندازه گیری دما است و سنسور دما به صورت حباب یا لیزر دارد. ترمومترها براساس نحوه نصب به دو صورت ترمومتر نصب ثابت و ترمومتر پرتابل هستند. همچنین بطور کلی ترمومترها به سه صورت ساده، ترموکوپل و دیجیتالی هستند. به کمک این ابزار می توان دماهای معمولی را با روش تماسی اندازه گیری کرد اما برای دماهای بسیار بالا، اندازه گیری دمای بدن انسان که احتمال واگیردار بودن بیماری وجود دارد و یا مواردی که دسترسی سخت باشد از روش غیرتماسی باید استفاده شود.

ترمومتر چیست
ترمومتر چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ترمومتر


دسته بندی ترمومتر براساس ساختار

حال که دانستید ترمومتر چیست به معرفی انواع ترمومتر براساس ساختار می پردازیم.

ترمومتر آنالوگ

دماسنج های آنالوگ دما را با روش های مختلفی اندازه گیری می کنند. ترمومتر عقربه ای بی متال، ترمومتر عقربه ای گازی، ترمومتر شیشه ای الکلی، ترمومتر شیشه ای جیوه ای از انواع ترمومترهای آنالوگ محسوب می شوند.

ترمومتر دیجیتال

دماسنج دیجیتالی دقت بالایی دارد و به کمک سنسورهای مختلفی می تواند دما را اندازه گیری کند. این نوع ابزار دما را به صورت عددی نمایش می دهند.

انواع ترمومتر براساس عملکرد

در این بش از مقاله ترمومتر چیست به معرفی انواع ترمومترها برحسب نحوه عملکرد می پردازیم.

ترمومتر جیوه ای

ترمومتر جیوه ای نوعی ترمومتر معمولی است که برای اندازه گیری تب کاربرد دارد. با تغییر دما، حجم جیوه داخل این دماسنج تغییر می کند و جیوه در ستون درجه بندی شده شروع به حرکت می کند درنهایت نیز جیوه بر روی درجه دمای مورد نظر قرار می گیرد.

ترمومتر الکلی

دماسنج الکلی یکی دیگر از ترمومترهای معمولی است. نحوه کار دماسنج الکلی مشابه با دماسنج جیوه ای است با این تفاوت که در آحرارت سنج الکلی، الکل جایگزین جیوه شده است بنابراین این نوع ترمومتر نسبت به ترمومتر جیوه ای کم خطرتر است.

ترمومتر گازی

ترمومتر گازی متشکل از گاز با حجم ثابت و یک سنسور فشار در درون محفظه است. فشار گاز موجود در داخل محفظه با تغییر دما تغییر می کند که با اندازه گیری فشار داخل محفظه، دما اندازه گیری خواهد شد.

ترمومتر پزشکی

این ترمومتر سبک و قابل حمل برای اندازه گیری دمای بدن انسان و موجودات زنده کاربرد دارد که از دقت و سرعت نمایش دمای بالایی برخوردار است.

برای اندازه گیری به کمک این دماسنج دیجیتالی باید آن را در دهان و زیر بغل بیمار قرار داد البته بدلیل خطرناک بودن تماس دماسنج با پوست بیماران در بیماری های همه گیر، دماسنج پزشکی لیزری وجود دارد که از طریق نور مادون قرمز قادر به اندازه گیری دمای بدن بیمار به صورت غیرتماسی است.

ترمومتر صنعتی

ترمومتر دیجیتالی صنعتی قادر به اندازه گیری دما بین 220- تا 850 درجه سانتی گراد است و در نیروگاه ها، کوره ها، و صنایع مختلف استفاده می شود.

ترمومتر دیجیتالی دیفرانسیل

این نوع دماسنج اختلاف دما بین دو نقطه را اندازه گیری می کند و در صنایع مختلفی مانند سیستم های تهویه مطبوع و گرمایشی کاربرد دارد.

ترمومتر لیزری

دماسنج لیزری با ارسال پرتوهای مادون قرمز به سمت جسم مورد نظر و دریافت پرتوهای بازگشتی می تواند دما را اندازه گیری کند. از این نوع دماسنج برای مواردی که امکان اندازه گیری به روش تماسی وجود ندارد استفاده می شود.

انواع ترمومتر براساس عملکرد
انواع ترمومتر براساس عملکرد

کاربرد ترمومتر

در این بخش از مقاله ترمومتر چیست به معرفی کاربردهای این ابزار می پردازیم.

  • در صنعت خودروسازی
  • صنعت هوانوردی
  • دستگاه های خشک کن کشاورزی و صنعتی
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • در نیروگاه های برق
  • اندازه گیری دمای بدن انسان و حیوانات
  • بررسی دمای مواد غذایی
  • نظارت بر محصولات بمنظور تضمین کیفیت و جلوگیری از خرابی تجهیزات گران قیمت
  • بررسی و تشخیص نشتی کانال و سایر مشکلات مربوط به تهویه مطبوع
  • جلوگیری از خرابی تجهیزات در سیستم های الکتریکی و بردهای مدار
کاربرد ترمومتر
کاربرد ترمومتر

روش استفاده از ترمومتر لیزری

حال که با پاسخ سوال ترمومتر چیست آشنا شدید، در این بخش به آمورش نحوه استفاده از این ابزار می پردازیم.

  1. ابتدا باید دماسنج را روشن نمایید.
  2. واحد اندازه گیری دستگاه را بررسی کنید.
  3. نوک دستگاه را از فاصله ای مناسب به سمت جسم موردنظر بگیرید.
  4. کمی صبر کنید تا مقدار اندازه گیری شده نمایش داده شود.

تفاوت ترمومتر و پیرومتر

  • ترمومتر دما را با انتشار پرتوهای نور مادون قرمز اندازه گیری می کند اما پیرومتر دما را بواسطه انرژی پرتوهای ساطع شده از اجسام اندازه گیری می کند.
  • اندازه گیری دما بصورت غیرتماسی در برخی از موارد با ترمومتر برای محصولات بازتابی نور مناسب نیست و منجر به خطا در اندازه‌گیری می شود؛ بنابراین باید از پیرومتر استفاده شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترمومتر و پیرومتر


در مقاله ترمومتر چیست بطور مفصل به معرفی این ابزار پرداختیم. جهت خرید ترمومتر همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ترمومتر و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.