سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟

سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟

سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟ سیم مسی نوعی سیم برق است که هادی هایی از جنس مس دارد. سیم یکی از مهمترین تجهیزات در صنعت برق است. این تجهیزات جریان الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهد و دستگاه های مختلف را به هم مرتبط می کند. همچنین از سیم در سیستم ارتینگ، ایجاد ارتباط از راه دور، مدارهای الکتریکی، توزیع برق و دیگر موارد نیز استفاده می شود.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر قصد خرید سیم مسی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال سیم مسی چیست پاسخ می دهیم و به بررسی مشخصات و کاربرد آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ویژگی های فلز مس

در ابتدای موضوع سیم مسی چیست به بررسی ویژگی های فلز مس می پردازیم. مس فلزی قرمز رنگ است که در صنایع مختلف به خصوص صنعت الکترونیک، کاربرد بسیاری دارد. دلیل آن هم داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی منحصربفرد است. فلز مس با نماد شیمیایی CU شناخته می شود. این فلز شکل­‌پذیری، رسانایی گرما و الکتریسیته بسیار بالایی دارد. در واقع فلز مس بعد از نقره بیشترین رسانای الکتریکی را دارد. اما استفاده از نقره به صرفه­ نیست. به همین دلیل از مس در صنعت برق استفاده می شود.

فلز مس و آلیاژهای آن از گذشته مورد توجه قرار می گرفته است. اضافه شدن آلیاژهایی به مس سبب بهبود خواص آن می شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم مقاومت مس را افزایش دهیم به آن قلع اضافه می کنیم. به همین دلیل هادی بسیاری از کابل ها در صنعت برق قلع اندود می شوند.

از مهمترین ویژگی های مس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدایت جریان الکتریکی
  • هدایت گرما
  • قابلیت چکش کاری
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قابلیت ماشین کاری
  • استحکام کششی بالا
  • خاصیت آلیاژی زیاد
  • قابلیت شکل پذیری

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


معرفی سیم مسی

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که سیم مسی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سیم برق یکی از مهم ترین تجهیزات برقی است. سیم ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. یکی از مهمترین دسته بندی های انواع سیم نوع هادی آن ها است. سیم ها براساس جنس هادی به دو نوع سیم مسی و سیم آلومینیومی تقسیم بندی می شوند.

هنگام خرید سیم باید بررسی کنید که سیم را برای چه کاری نیاز دارید. هر نوع سیم تولید شده باتوجه به مشخصات و ساختار خود کاربرد به خصوصی دارند. به طور کلی سیم های مسی در انواع سیم برق، مفتول مسی، سیم لاکی، سیم نایلون، سیم ارت و دیگر موارد طراحی و تولید می شوند.

سیم ها علاوه بر هادی مسی یک لایه عایق و روکش نیز دارند. عایق این سیم ها اغلب از جنس پی وی سی است اما براساس کاربرد می توانند از نوع نسوز، پلی اتیلن و دیگر موارد باشند.

سیم های مسی سیم های انعطاف پذیری هستند و هدایت الکتریکی در آن ها به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد. مس درون این سیم ها می تواند قلع اندود و بدون قلع باشد. در صورتی که سیم قلع اندود شود، خاصیت نسوز بودن به آن اضافه می شود.

سیم مسی چیست
سیم مسی چیست

بیشتر بخوانید: بهترین نمایندگی سیم و کابل در لاله زار


سیم مسی روکشدار و سیم مسی بدون روکش

در این بخش از مقاله سیم مسی چیست به بررسی روکش سیم های برق مسی می پردازیم. سیم ها از نظر روکش به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

سیم مسی روکشدار

این سیم ها همان سیم های برقی هستند که در صنعت کاربرد وسیع تری دارند. این سیم ها هادی های الکتریکی و یک لایه عایق یا روکش دارند.

مفتول مسی یا سیم مسی بدون روکش

مفتول مسی نوعی سیم است که هیچ نوع عایقی ندارد و تنها از رشته هادی مسی به شکل مفتول تشکیل شده است. این سیم ها از سطح مقطع 16 الی 240 میلی متر مربع عرضه می شوند. شرکت های بسیار زیادی به تولید انواع مفتول مس می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به مسبار کاوه، افق البرز، گیل راد، باهنر و دیگر موارد اشاره کرد. این محصولات در تابلوهای برق، ساخت الکتروموتور، سیم پیچ، کارخانه های کابلسازی و دیگر موارد کاربرد دارد. در کارخانه کابلسازی مفتول 8 و 9 به کار گرفته می شود.

سیم مسی روکشدار و سیم مسی بدون روکش
سیم مسی روکشدار و سیم مسی بدون روکش

هادی سیم مسی

در این بخش از مقاله سیم مسی چیست به بررسی شکل هادی این سیم ها می پردازیم.سیم های مسی در هادی های زیر به بازار عرضه می شوند:

  • سیم مسی افشان: این سیم ها هادی هایی نرم و انعطاف پذیر دارند. همین موضوع سبب شده تا کارایی این سیم ها نیز بیشتر شود و استفاده از آن ها راحت باشد. این سیم ها در سایزهای 0.25 تا 240 میلی متر مربع به بازار عرضه می شوند.
  • سیم مسی مفتول: این سیم ها هادی یا رشته هایی مفتولی شکل و خشک دارند. انطعاف پذیری این سیم ها کم است. اما مقاومت فیزیکی بیشتری نسبت به سیم های افشان دارند. سیم های مفتول تک رشته در سایزهای 0.25، 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6 و 10 میلی متر مربع عرضه می شوند. لازم به ذکر است که سیم هایی با مقطع بزرگتر یعنی 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 185، 240، 300 و 400 سیم های نیمه افشان هستند.

بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد سیم مسی

حال که دانستیم سیم مسی چیست به بررسی کاربردهای این سیم می پردازیم. از سیم مسی برای عبور جریان الکتریکی استفاده می شود. سیم مسی سطح مقاومت پایینی دارد، به همین دلیل به یک رسانای الکتریکی فوق العاده تبدیل شده است. همچنین انعطاف پذیری بالای این سیم ها سبب شده است تا سیم مسی کاربرد متنوعی داشته باشد. از مهمترین کاربردهای این سیم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در لوله های برق
  • به کار گیری در خطوط انتقال نیرو
  • استفاده در تجهیزات برقی خانگی
  • سیم کشی مجموعه ها
  • سیم کشی خیابان ها
  • سیم کشی برای روشنایی معابر و مجموعه ها
  • استفاده در خودروها
  • ساخت موتور و الکتروموتور

جالب است بدانید که سهم سیم مسی در سال به این صورت است؛ در صنعت ساختمان سازی 47 درصد، محصولات الکترونیکی 23 درصد، محصولات مصرفی 11 درصد، حمل و نقل 10 درصد و ماشین آلات صنعتی 9 درصد.

کاربرد سیم مسی
کاربرد سیم مسی

بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سیم مسی

در این بخش از موضوع سیم مسی چیست به بررسی انواع سیم می پردازیم. سیم های مسی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند:

سیم مسی لاکی

حجم عایق سیم لاکی کم است. به همین دلیل در سیم پیچی های موتور و ترانس مورد استفاده قرار می گیرد. عایق این سیم ها بسیار نارک تر از سیم های دیگر است. سیم لاکی می تواند حرارت بیشتری را تحمل کند و در صورتی که چند سیم لاکی به هم برخورد کنند مشکلی به وجود نمی آید.

سیم نایلون

سیم بند تخت در صنایع مختلف همچون ساختمان سازی و ساخت لوستر مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل آن هم ولتاژ پایین این سیم ها است. این سیم از کنار هم قرار گرفتن دو سیم نازک روکشدار تشکیل شده است.

سیم ارت

این سیم ها به رنگ سبز و زرد طراحی شده اند. هادی این تجهیزات می تواند مفتول یا افشان باشد. سیم اتصال به زمین یا همان ارت، جریان نشتی از دستگاه های مختلف را به زمین منتقل می کند. این موضوع سبب افزایش امنیت مجموعه می شود.

انواع سیم مسی
انواع سیم مسی

بیشتر بخوانید: مواد اولیه سیم و کابل برق


مزایای سیم مسی

  1. رسانایی الکتریکی بالا
  2. مقاومت بالا در مقابل دما
  3. سازگاری با سایر تجهیزات الکتریکی
  4. مقاومت بالا در مقابل خوردگی
  5. قابلیت بازیافتی بالا