سیم و کابل مورد استفاده در خانه

سیم و کابل مورد استفاده در خانه

سیم و کابل مورد استفاده در خانه باید ویژگی های خاصی داشته باشد. این محصولات وظیفه برقراری جریان برق در مجموعه ها و انتقال جریان الکتریکی میان تجهیزات مختلف را برعهده دارند. سیم از رشته های هادی برق به همراه عایق و کابل برق از چند رشته سیم با روکش تشکیل شده است. هر کدام از این تجهیزات کاربرد به خصوصی دارند و در مکانی مورد استفاده قرار می گیرند.

بدون وجود سیم و کابل جریان الکتریکی منتقل نمی شود و فعالیت های وابسته به برق انجام نمی شوند. به همین دلیل از این تجهیزات در بسیاری از مجموعه ها به خصوص خانه ها و منازل مسکونی استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی و بررسی سیم و کابل مورد استفاده در خانه می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم و کابل مناسب خانه

پیش از بررسی سیم و کابل مورد استفاده در خانه به بررسی سیم و کابل برق مناسب برای منازل مسکونی و ساختمان سازی می پردازیم. سیم و کابل هایی که در منازل مسکونی، مجتمع ها و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، باید استانداردهای لازم را داشته باشند. تا در صورت بروز مشکل بتوان به راحتی آن را برطرف کرد.

پیش از آغاز پروژه ساخت و ساز منازل مسکونی باید انواع سیم و کابل بررسی شود تا بتوان بهترین نوع آن را انتخاب کرد. سیم و کابلی که برای خانه مناسب است، باید امنیت کافی را داشه باشند. همچنین باید با دوام و مقاوم باشند. البته امروزه در بسیاری از مکان ها کابل برق زیر گچ و اخل لوله برق به کار گرفته می شود.

سیم کشی خانه ها با روش های گوناگونی انجام می شود. اما سیم کشی خانه های مدرن استاندارد است و اغلب حانه های جدیدی که امروزه ساخته شده اند سیم کشی مشابه هم دارند.

سیم و کابل مورد استفاده در خانه
سیم و کابل مورد استفاده در خانه

بیشتر بخوانید: تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب


انواع سیم و کابل منازل مسکونی

سیم و کابل مورد استفاده در خانه به چند مورد تقسیم بندی می شود:

کابل افت خدمات

کابل افت خدمات یا Service Drop Cable ‌کابلی است که بین تیر برق و خانه یا ساختمان مصرف کننده نصب می شود. این کابل ها روی یک خط برقی هوایی از تیر برق تا سقف خانه قرار می گیرند. این کابل ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند:

  • کابل دوپلکس
  • کابل تریپلکس
  • کابل کوادروپلکس
انواع سیم و کابل منازل مسکونی
انواع سیم و کابل منازل مسکونی

سیم و کابل های فیدر اصلی

این تجهیزات برق را از تیر روی سقف ساختمان منتقل می کند. از کابل 600 ولت THHN نایلونی ترموپلاستیک و مقاوم در برابر دمای بالا استفاده می شود. این کابل می تواند مفتولی هم باشد.

سیم و کابل های تابلو برق

این تجهیزات برق را به جعبه اصلی تقسیم می رسانند و سپس از آن طرف به نقاط مختلف خانه ارسال می شود.

کابل غیرفلزی یا NM

سیم و کابل مورد استفاده در خانه باید ویژگی های خاصی داشته باشد. سیم کشی نوع NM یکی از رایج ترین نوع سیم کشی در خانه های مدرن است. در این سیم کشی کابل ها یک یا دو رشته سیم مجزا دارند که درون یک پوشش قرار گرفته اند. کابل NM یک یا چند سیم گرم یا به اصطلاح حامل جریان، یک سیم خنثی و یک سیم زمین دارد.

کابل UF (کابل زیر زمین)

این کابل ها نوعی کابل غیرفلزی هستند که برای مکان های مرطوب در نظر گرفته شده اند. از این کابل ها برای تامین برق خارج از خانه ها و روی تیرهای چراغ استفاده می شود. این کابل سیم های گرم و خنثی عایق شده و یک سیم زمین خالی دارد.

سیم THHN/THWN

برای مدارهایی که اغلب ولتاژ 50 ولت یا کمتر دارد، این سیم به کار گرفته می شود. به عنوان مثال سیستم روشنایی، سیستم زنگ، سیستم آبپاش، سیستم های بلندگو، سیستم های ترموستات و دیگر سیستم ها از این سیم بهره برده اند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


سیم و کابل ها انتقال داده

یکی از پرکاربردترین سیم و کابل مورد استفاده در خانه سیم و کابل های انتقال داده هستند. به عنوان مثال برای برقراری ارتباط تلفنی کابل تلفن یا کابل مخابرات به کار گرفته می شود. برای دریافت ماهواره و آنتن نیز کابل کواکسیال، کابل آنتن و دیگر انواع کابل ها به کار گرفته می شوند.

نکات ایمنی پیرامون سیم و کابل ساختمان مسکونی

حال که دانستیم سیم و کابل مورد استفاده در خانه چه ویژگی هایی دارد، به بررسی نکات ایمنی پیرامون این تجهیزات می پردازیم. کار با برق و جریان الکتریسیته حساس و خطرناک است به همین دلیل هنگام خرید سیم و کابل در محیط های مسکونی و خانگی باید وسواس زیادی به خرج داد. در منازل مسکونی هنگام استفاده از جریان برق بهتر است توصیه های ایمنی را در نظر گرفت. به عنوان مثال:

  1. نباید با سیم و کابل هایی که در خارج از خانه هستند ارتباط داشت.
  2. همچنین سیم و کابل هایی که دچار پارگی و یا زدگی هستند، خطرناک اند و ممکن است سبب به وجود آمدن حادثه شوند.
  3. دو شاخه ها و پریزهای برق باید کاملاً ساده باشند تا در هنگام اتصال، جرقه و آتش سوزی رخ ندهد.
  4. مقدار جریان الکتریسیته مورد نیاز برای انتقال باید با طول سیم سیار متناسب باشد.
  5. کابل برق دستگاه های الکتریکی باید به راحتی و بدون هیچ کششی، از پریز تا دستگاه کشیده شده باشد.
  6. در صورتی که سیم و کابل تجهیزات الکتریکی کوتاه هستند، بهتر است رابط برق مورد استفاده قرار بگیرد.
  7. سیم و کابل های یک مجموعه نباید در دسترس افراد و کودکان قرار بگیرند.
نکات ایمنی پیرامون سیم و کابل ساختمان مسکونی
نکات ایمنی پیرامون سیم و کابل ساختمان مسکونی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیم و کابل و موجودی آن در راندنو میتوانید با کارشناسان مربوطه از طریق شماره های در شده تماس حاصل فرمایید.