رنگ لباس کار | انطباق رنگ لباس کار با شرایط محیطی

انطباق رنگ انواع لباس کار با شرایط محیطی

رنگ لباس کار و تناسب آن با محیط شغلی، یکی از عوامل تأثیرگذار در طول عمر این تجهیزات ایمنی است. لباس کار پوششی است که در محیط های کاری مختلف، به منظور محافظت از بدن افراد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع لباس کار باتوجه به صنف شغلی کارکنان و نوع فعالیت آنها، در مدل های متنوعی تولید و عرضه می شوند.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

لباس های کار علاوه بر تنوع دوخت و پارچه های متفاوت که در تولید آنها استفاده می شود، از رنگ های متنوعی برخوردار هستند. رنگ لباس های ایمنی معنا و مفهوم های خاصی دارند که هر یک از آنها برای استفاده در محیط های شغلی خاصی طراحی شده اند. همچنین استفاده از هر رنگ لباس کار نشان دهنده افراد یک صنف شغلی است.

به عبارتی هر یک از رنگ های مختص به لباس های کار، افراد یک مجموعه را از یکدیگر متمایز می کند. اگر قصد تهیه لباس کار ارزان قیمت را دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات ایمنی را مشاهده نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انتخاب بهترین رنگ برای لباس کار

همانطور که در ابتدا گفته شد، لباس های کار با رنگ های متنوع، باتوجه به نوع کاربری افراد به بازار عرضه می شوند. در ادامه به آشنایی با رنگ این لباس ها و کاربری که دارند، می پردازیم.

لباس کار سفید

سفید نمادی از سادگی است که استفاده از این رنگ در محیط های شغلی، موجب ایجاد نظم در میان کارکنان می شود.

لباس کار زرد

استفاده از رنگ زرد در لباس های کار، موجب افزایش تمرکز افراد یک مجموعه می شود.

لباس کار نارنجی

نارنجی از دیگر رنگ هایی است که در بسیاری از مشاغل، به عنوان رنگ لباس های کار در نظر گرفته شده است. نارنجی یکی از رنگ های گرمی است که استفاده از آن می تواند موجب انرژی کارکنان یک مجموعه شود. در محیط های شغلی مانند استارتاپ ها، انتخاب رنگ نارنجی برای افراد تیم یکی از مناسب ترین گزینه ها به شمار می آید.

حتماً دیده اید که رنگ لباس کارگران شهرداری در بیشتر موارد، نارنجی است.

لباس کار قرمز

قرمز مشخصه ای از قدرت و انگیزه است. این رنگ افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و در بیشتر موارد مورد استفاده کارکنان فعال و پر جنب و جوش قرار می گیرد. به طور مثال پرسنل فروشگاه های زنجیره ای از لباس هایی با رنگ قرمز استفاده می کنند.


بیشتر بخوانید: ویژگی های لباس کار صنعتی چیست؟


لباس کار صورتی

صورتی نیز از دیگر رنگ های آرامش بخشی است که میزان پزخاشگری افراد را تا حد زیادی کاهش می دهد. استفاده از این لباس در محیط های شغلی که افراد با بانوانان در ارتباط هستند، پرطرفدار واقع شده است. رنگ لباس کارکنان بیمارستان در بخش های زنان، به طور معمول صورتی رنگ است.

لباس کار بنفش

استفاده از رنگ بنفش در کسب و کارهایی که ارائه دهنده خدمات لوکس هستند، کاربرد دارد. این رنگ مورد استفاده افرادی قرار می گیرد که مراجعه کنندگانی با موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالایی دارند.

لباس کار آبی

به طور کلی رنگ آبی نمادی از آرامش است و ارتباط مستقیمی با هوش و اعتماد دارد. از رنگ آبی معمولاً در بیمارستان ها، برای لباس پزشکان استفاده می شود.

لباس کار سبز

این استاندارد رنگ لباس کار نشان دهنده افراد فعال یک مجموعه را نشان می دهد. به طور معمول از رنگ سبز در حوزه های محیط زیست استفاده می شود. همچنین لباس هایی با رنگ سبز به عنوان رنگ سازمانی شناخته شده است و در مؤسسه های غیر انتفاعی مورد استفاده قرار می گیرند.

لباس کار قهوه ای

این رنگ لباس ایمنی کار می تواند اعتماد مشتریان و ارباب رجوعان را به خود جلب نماید. از رنگ قهوه به عنوان تأثیرگذاری در مشاغل استفاده می شود و می تواند بهترین گزینه برای کارکنان مجموعه مورد نظر باشد.

لباس کار خاکستری

خاکستری رنگ بسیار متعادلی است بسیاری از افراد آن را مشخصه آرامش و بلوغ می دانند. لباس کارهایی که با رنگ خاکستری تولید می شوند، یکی از ایده آل ترین رنگ ها به شمار می آید.

لباس کار مشکی

به طور کلی لباس های مشکی، مشخصه قدرت و پرستیژ افراد را نشان می دهد. همچنین انتخاب این رنگ برای کارکنان یک مجموعه، می تواند بهترین گزینه باشد. به طور معمول بسیاری از سازمان ها و اداره ها، از رنگ مشکی برای لباس های فرم اداری کارکنان استفاده می کنند.

رنگ لباس کار
رنگ لباس کار

بیشتر بخوانید: قانون لباس کار در مشاغل مختلف | قانون لباس کار چیست؟


تقسیم بندی رنگ لباس کار براساس جایگاه شغلی

در ادامه به تعدادی از رایج ترین رنگ های لباس کار در زمینه های مختلف پرداخته شده است:

  • رنگ لباس مدیران و معاونین: شلوار رنگ طوسی و پیراهن طوسی روشن
  • سرپرست و رئیس کارکنان ایمنی: لباس دو تکه با رنگ زمینه آبی و یقه و سرآستین زرد رنگ
  • رنگ لباس کارکنان تعمیرات: لباس های بیلرسوت به رنگ سبز تیره
  • لباس کار مهندسی: لباس دو تکه کاپشن و شلوار با رنگ زمینه سبز تیره و شلوارهایی با رنگ زمینه آبی و یقه و زیپ سفید
تقسیم بندی رنگ لباس کار براساس جایگاه شغلی
تقسیم بندی رنگ لباس کار براساس جایگاه شغلی

مفهوم رنگ ها در صنعت

در این بخش به طور خلاصه ای به روانشناسی رنگ لباس کار می پردازیم:

رنگ زرد در صنعت

رنگ زرد یکی از رایج ترین نشانه های وضعیت مکان مورد نظر است و وجود آن مشخصه هشدار است. به طور معمول از این رنگ برای خطوط ترافیک و راهروها استفاده می شود.

معنی رنگ قرمز در صنعت

رنگ قرمز به طور کلی برای وسایل اطفاء حریق و عوامل اضطراری به کار می رود. جعبه های فایرباکس، پتوهای آتش خاموش کن، کلیدها و سوئیچ های اضطراری و مواردی از قبیل استفاده می شود.

مفهوم رنگ نارنجی در صنعت

رنگ نارنجی نمادی از اطلاع رسانی امکان وجود خطر در محیط مورد نظر را نشان می دهد.

مفهوم رنگ سبز در صنعت

این رنگ نشان دهنده وضعیت ایمنی موجود در یک محیط را نشان می دهد. از این رنگ برای راه های نجات، راه های خروج اضطراری، تأسیسات حفاظتی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

معنی رنگ آبی در صنعت

به طور معمول رنگ های آبی در صنایع نشان دهنده احتیاط هستند. همچنین مشخصه ای برای نشان دادن وسایل تحت تعمیر می تواند باشد.

روانشناسی رنگ سیاه و سفید در صنعت

رنگ های مشکی و سفید مشخصه ای برای نشان دادن نظم و نظافت های کارگاهی هستند. به عبارتی می توان گفت نشان دهنده حوزه هایی است که محصور شده هستند و نباید چیزی از آنها خارج از محیط گذاشته شود.

مفهوم رنگ ها در صنعت
مفهوم رنگ ها در صنعت

بیشتر بخوانید: معرفی لباس کار زمستانی و انواع آن


دلایل تنوع زیاد در رنگ بندی لباس کار

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آمده است که دلایل تنوع در رنگ بندی لباس های کار چیست؟ یا چه ارتباطی میان رنگ لباس و افزایش راندمان تولید وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات می توان گفت با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر صنعت، فعالیت های شغلی افراد، تخصصی تر شده است. در نتیجه شرایط شغلی و شرایط محیطی فعالیت افراد، ارتباط مستقیمی با رنگ لباس های ایمنی دارد.

چگونه انتخاب رنگ مناسب لباس کار به طول عمر آن می افزاید؟

شاید در ابتدا ارتباط مستقیمی با رنگ لباس کار و طول عمر آن وجود نداشته باشد. لازم است بدانید که در صورت عدم تناسب رنگ لباس ایمنی کار با محیط شغلی، آثار جبران ناپذیری بر روی آنها باقی می ماند. عواملی مانند بر جای ماندن آثار آلودگی بر روی لباس ها و نمایان شدن آنها، می تواند اثرات مخربی بر روی این تجهیزات داشته باشد.

زیرا در بیشتر موارد این لکه ها با شست و شو از بین نمی روند و موجب از بین رفتن پارچه لباس می شوند. درنتیجه افراد مجبور به خرید و تهیه مجدد لباس ایمنی می شوند.

چگونه انتخاب رنگ مناسب لباس کار به طول عمر آن می افزاید؟
چگونه انتخاب رنگ مناسب لباس کار به طول عمر آن می افزاید؟

بیشتر بخوانید: لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟


امیدواریم که مقاله رنگ لباس کار برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کلی به معرفی رنگ های استفاده شده در لباس های ایمنی پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست لباس کار یکسره و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. در سایت راندنو می توانید با انواع لباس کار آشنا شوید و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار دستی است.