ویژگی های لباس کار صنعتی چیست؟

ویژگی های لباس کار صنعتی چیست؟

ویژگی های لباس کار صنعتی متنوع هستند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. لباس کار از تجهیزات فردی است که به منظور پوشش بدن کارکنان مجموعه های گوناگون، استفاده می شود. این تجهیزات باتوجه به لباس کار صنعتی از رایج ترین و پرمصرف ترین انواع لباس کار ایمنی به شمار می آید.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

لباس های صنعتی در حوزه های مونتاژکاری و کار با وسایل صنعتی استفاده می شوند. جهت تهیه لباس کار ارزان قیمت با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. همچنین در راندنو می توانید لباس کار صنعتی مردانه و زنانه مورد نظر خود را از فروشندگان تجیزات ایمنی خریداری نمایید.

در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ویژگی های لباس کار صنعتی بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

خصوصیات لباس کار صنعتی

تناسب اندازه لباس کارها با بدن افراد یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که تمامی این تجهیزات باید از آن برخوردار باشند. همچنین افرادی که در محیط شغلی خود با انواع ماشین آلات سروکار دارند، باید لباسی را استفاده کنند که هیچگونه پارگی نداشته باشد. درنتیجه هنگام تهیه این تجهیزات باید به خصوصیات و استانداردهای لباس کار صنعتی توجه داشته باشید.

در این بخش به بررسی مهم ترین ویژگی های لباس کار صنعتی خواهیم پرداخت.

  • اگر در محیط های تاریک یا در شب کار می کنید، بهتر است لباسی را انتخاب نمایید که از نوار شبرنگ برخوردار باشد.
  • تناسب سایز لباس کار با بدن شما از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می آید. توجه نمایید  لباسی که انتخاب می کنید نباید بیش از حد تنگ و بیش از حد کوچک باشد. لباس کارهای صنعتی باید کاملاً با سایز شما مطابقت داشته باشند.
  • اگر در بخش کار با مواد اسیدی و شیمیایی مشغول به کار هستید، باید لباسی را انتخاب کنید نفوذ آب و گاز به آن امکان پذیر نباشد. همچنین تولید لباس کار صنعتی این حوزه به گونه ای است که به صورت یکپارچه ارائه می شود.
  • استاندارد لباس کار صنعتی به گونه ای است که در محیط های اشباع از گرد و غبار، از پوششی استفاده می شود که یقه و چین و چروک های کمتری دارد.
  • لباس انتخابی شما باید به گونه ای باشد که صنف شغلی شما را مشخص نماید. به عبارتی نشان دهنده جایگاه شغلی شما در واحد شغلی است. توجه نمایید که این لباس ها براساس کد، استاندارد رنگ بندی لباس کار و مواردی از این قبیل از یکدیگر متمایز می شوند.
ویژگی های لباس کار صنعتی
ویژگی های لباس کار صنعتی

بیشتر بخوانید: لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟


انواع لباس کار صنعتی

لباس های صنعتی کار باتوجه به نوع شغل و فعالیت افراد در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده اند. در این بخش از مطلب ویژگی های لباس کار صنعتی به معرفی رایج ترین انواع این تجهیزات ایمنی می پرداریم.

  • لباس کار صنعتی تبلیغاتی
  • لباس کار برق صنعتی
  • لباس جوشکاری و موارد مشابه

لباس کار صنعتی از چه جنسی تولید می شود؟

برای برخی از کاربران این سؤال پیش آمده است که جنس لباس های صنعتی باید چگونه باشد؟ در ابتدا باید بگوییم پارچه لباس کار صنعتی از دیگر عواملی است که در ویژگی های لباس کار صنعتی تأثیر می گذارد. به طور معمول جنس لباس های صنعتی از پلی استر و پنبه تولید می شوند. توجه نمایید که میزان استفاده از پنبه در این لباس ها، به شرایط کاری بستگی دارد.

همانطور که می دانید افراد در مشاغل صنعتی با مواد اسیدی و شیمیایی در ارتباط هستند. از این رو پوشش آنها و لباس کاری که استفاده می کنند، باید به گونه ای باشد که در برابر این شرایط مقاومت داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که در معرض حرارت قرار دارند، باید از لباس کاری استفاده کنند که درصد پنبه آن پایین تر است.

لازم به ذکر است لباس هایی که با حرارت و جرقه در تماس هستند، بهتر است پنبه استفاده شده در آن حدود 11 درصد باشد. لباسکار استاندارد باید از چه آرم و علائمی برخوردار باشد؟ این پرسش از دیگر سؤالاتی است که برای بسیاری از کاربران پیش آمده است. در پاسخ باید بگوییم جنس آرم یا لوگو لباس کار صنعتی استاندارد، توسط چاپ سیلک اسکرین مرغوب تهیه شود. به طور معمول این نشانه ها بر روی سینه یا بازوی چپ قرار می گیرد.

لباس کار صنعتی از چه جنسی تولید می شود؟
لباس کار صنعتی از چه جنسی تولید می شود؟

بیشتر بخوانید: ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ | خصوصیات لباس کار


نکات مهم استفاده از لباس کار در مشاغل صنعتی

همانطور که به ویژگی های لباس کار صنعتی پرداخته شد، استفاده از این تجهیزات یکی از لازمه های کار در محیط های صنعتی است. در قانون لباس کار رعایت نکات مهمی در زمینه استفاده از این تجهیزات، اهمیت دارد. همچنین افرادی که در محیط های شغلی پرخطر به فعالیت مشغول هستند، پس از هر بار استفاده از لباس های کار، باید به شستن آنها اقدام نمایند.

از این رو کارکنانی که با مواد رادیواکتیو و نفتی سروکار دارند، باید به این موضوع توجه نمایند. همچنین در صورت تماس لباس با مواد شیمیایی حساسیت زا، باید آنها را بشویید. در صورت پارگی لباس کار نیز، در اسرع وقت باید به تعویض آن اقدام نمایید. در لیست زیر به تعدادی از نکات مهم استفاده از این تجهیزات پرداخته شده است:

  • از آویزان نمودن ساعت، هرگونه زنجیر، کلید و مواردی از این قبیل بر روی لباس کار خودداری نمایید. برخورد این اجسام به دستگاه های صنعتی موجب بروز حوادث ناگوار می شود.
  • اگر شرایط شغلی شما به گونه ای است که ایجاب می کند آستین های شما کوتاه باشد، بهتر اسن از ابتدا از لباس کار آستین کوتاه استفاده نمایید.
  • استفاده از لباس های جیب دار و لبه دار برای کارکنانی که در  شرایط پر گرد و غبار فعالیت می کنند، ممنوع است.
نکات مهم استفاده از لباس کار در مشاغل صنعتی
نکات مهم استفاده از لباس کار در مشاغل صنعتی

بیشتر بخوانید: بهترین برند لباس کار


امیدواریم که مقاله ویژگی های لباس کار صنعتی برای شما مفید واقع شده باشد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت لباس کار و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.