معرفی کامل کابل شبکه نگزنس

معرفی کامل کابل شبکه نگزنس

کابل شبکه نگزنس یکی از بهترین برندهای کابل شبکه در زمینه تجهیزات شبکه است و از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار است. در این مقاله به معرفی کابل شبکه نگزنس می پردازیم.

نگزنس یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده انواع محصولات شبکه است. تجهیزات شبکه نگزنس به صدها کشور دنیا صادر می شود و تکنسین های شبکه می توانند از آن ها استفاده کنند. کابل شبکه یکی از مهم ترین این تجهیزات است.

کابل های شبکه نگزنس تنوع بسیار زیادی دارند و در انواع مختلف و گروه های گوناگون به بازار عرضه می شوند. نگزنس در ساخت کابل های شبکه خود از روکش های باکیفیت و مقاومی استفاده کرده است. به همین دلیل کمترین اثر را در مقابل جذب نویز و اختلالات الکترومغناطیسی دارد.

استفاده از کابل شبکه نگزنس اصلی و باکیفیت سبب افزایش کارایی و بهبود عملکرد شبکه می شود. در این مقاله به معرفی کامل کابل شبکه نگزنس و گروه ها و استانداردهای آن، نحوه تشخیص کابل نگزنس اورجینال از تقلبی و عوامل مهم در خرید آن می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل شبکه نگزنس

پیش از معرفی کابل شبکه نگزنس باید بگوییم کابل های شبکه از لحاظ فنی، سرعت، تکنولوژی، استاندارد و … به چند دسته تقسیم می شوند. هر یک از این کابل ها متناسب با یک نوع شبکه است.

از پرطرفدار ترین کابل های نگزنس در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل شبکه نگزنس cat6 sftp

این نوع کابل از گروه cat6 است و دارای روکش PVC و همچنین یک لایه فویل آلومینیومی و یک لایه شیلد می باشد. این کابل دارای قرقره های 500 متری است.

کابل شبکه نگزنس cat6 utp

این نوع کابل LAN نگزنس بدون روکش و فویل است و معمولاً ضخامت مس هر رشته آن 0.55 تا 0.58 میلی متر است. این کابل دارای قرقره های 305 متری است.

کابل شبکه نگزنس cat6 sftp outdoor

این نوع کابل می بایست دارای روکشی متفاوت از PVC باشد. معمولاً روکشی لاستیکی و مشکی دارد تا در اثر مجاورت با هوا آسیب نبیند.

کابل شبکه نگزنس cat6 sftp indoor

این کابل از لحاظ فنی ساختار و عملکردی مشابه با کابل نگزنس Outdoor دارد، با این تفاوت که مقاومت ژاکت و روکش بیرونی آن از کابل شبکه Outdoor کمتر است. به همین دلیل اغلب در محیط های داخلی و ساختمان ها از این کابل لن استفاده می شود.

کابل شبکه نگزنس Cat6a

این کابل ها سرعت انتقال داده ای معادل 10 گیگابایت در ثانیه و پهنای باندی معادل 500 مگاهرتز دارند و یک مدل پیشرفته تر و توسعه یافته تر از کابل های لن Cat6 به شمار می آیند. این کابل در مدل های UTP و SFTP عرضه می شود و دو مدل داخلی و خارجی دارد.

کابل شبکه نگزنس Cat7

این نوع کابل های شبکه سرعت انتقال داده ای برابر با 25 گیگابایت در ثانیه دارند و پهنای باند آنها معادل 600 مگاهرتز است. این کابل یکی از بهترین کابل های شبکه موجود در بازار است زیرا دریافت نویز کم و کیفیت بسیار بالایی دارد.

  • در نام گذاری کابل های لن حرف e کنار اعداد به معنی Enhanced یا بهبود یافته است که منظور افزایش سرعت انتقال داده است.
  • در نام گذاری کابل های لن حرف a کنار اعداد به معنی Augmented یا افزایش یافته است که منظور افزایش پهنای باند است.
انواع کابل شبکه نگزنس
انواع کابل شبکه نگزنس

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


کابل نگزنس تست فلوک

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، به کمک آزمایش هایی مانند تست فلوک می توان صحت عملکرد کابل ها در شبکه را بررسی کرد. تست فلوک یکی از مهم ترین ابزارهایی است که کارشناسان از آن استفاده می کنند و به دو روش چنل و پرمننت انجام می گیرد.

  • تست چنل: در این نوع تست دو سر کابل کیستون زده شده و به دستگاه متصل می شود. البته باید توجه داشته باشید که کابل متراژی برابر با 90 متر داشته باشد.
  • تست پرمننت: در این تست نیز دو سر کابل به متراژ 90 متر کیستون زده شده و سپس به دستگاه وارد می شود و مورد ارزیابی قرار می گیرد. تست پرمننت پیشرفته تر و تخصصی تر از تست چنل است و کابلی که تست پرمننت را پاس کند، تست چنل را نیز می گذراند.
کابل نگزنس تست فلوک
کابل نگزنس تست فلوک

بیشتر بخوانید: تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل LAN نگزانس

کابل های شبکه نگزنس تنوع زیادی دارند. Nexans محصولات خود را در گروه های مختلف به بازار عرضه کرده است تا مصرف کنندگان بتوانند بر اساس نیازشان و توپولوژی شبکه خود هر یک را انتخاب کنند. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع کابل با برند نگزنس اشاره خواهیم کرد:

  1. کابل شبکه نگرنس Cat5: کابل هایی که دارای این گروه از استانداردهای سرعت هستند، می توانند اطلاعات و داده ها را با سرعت 150 مگابیت در ثانیه انتقال دهند.
  2. کابل نگرنسCat5e: حرف e قرار گرفته شده در مقابل Cat5 نشان دهنده بهتر بودن کیفیت کابل نسبت به نسل قبلی خود است. از کابل هایی با گروه Cat5e می توان در شبکه هایی که به سرعت 1000 مگابیت در ثانیه نیاز دارند، استفاده کرد.
  3. کابل شبکه Cat6نگزنس: امروزه کابل های شبکه با این استاندارد و گروه بیشترین کاربرد را در ایران دارند. کابل های Cat6 می توانند داده ها را با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه جا به جا کنند.
  4. کابل Cat6a نگزنس: این کابل دارای سرعت انتقال داده 10000 مگابیت در ثانیه است و در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی Cat6 از پهنای باند و کیفیت بیشتری برخوردار است.
  5. کابل نگزنس شبکه Cat7: کابل Cat7 با قابلیت انتقال داده با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه، به یکی از کابل های پرطرفدار تبدیل شده است.
  6. کابل Cat8 شبکه نگزنس: جدیدترین نسل کابل های شبکه در این گروه قرار می گیرند. این کابل ها سرعت شگفت انگیزی دارند. پهنای باند 2 گیگاهرتزی کابل های Cat8 سرعت شبکه را بسیار بالا می برد.

بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


ساختار کابل های شبکه می تواند بدون فویل، شیلد دار و یا از هر دو شکل باشد. هرچه کابل شیلد و فویل بیشتری داشته باشد، نویز کمتری دریافت می کند، در نتیجه شبکه عملکرد بهتری را ارائه می دهد. در ادامه به دو ساختار مهم از کابل های شبکه نگزنس اشاره خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


کابل هایی از نوع FTP و STP نیز وجود دارد که نوع اول تنها دارای فویل و نوع دوم تنها دارای شیلد در ساختار کابل است.

انواع کابل LAN نگزانس
انواع کابل LAN نگزانس

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


کابل شبکه نگزنس Outdoor

کابل های نگزنس اغلب با رنگ های نارنجی به بازار عرضه می شوند و براساس ساختاری که دارند می توانند از نوع Indoor و یا  Outdoor باشند. کابل هایی که از نوع Indoor هستند، برای مصارف داخلی از آن ها استفاده می شود. اما کابل شبکه نگزنس Outdoor با روکشی لاستیکی مقاوم ساخته شده است و می تواند در محیط های بیرونی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این کابل ها معمولا رنگ مشکی دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


روکش کابل شبکه نگزانس

تمامی کابل های شبکه دارای یکی از دو نوع روکش زیر هستند:

  • روکش LSZH: این کلمه مخفف عبارت Low Smoke Zero Halogen است به این معنا که در ساختار آن از هیچگونه هالوژنی استفاده نشده است و در هنگام آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کند.
  • روکش PVC: این کلمه مخفف عبارت Polyvinyl chloride است. PVC انعطاف پذیری مناسبی دارد و نسبت به کابل با روکش LSZH از قیمت پایین تری نیز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


پچ کورد نگزنس و پچ پنل نگزنس

کابل شبکه نگزنس به صورت کلاف به بازار عرضه می شود و مصرف کنندگان می توانند مطابق با نیازشان متراژ مورد نظر خود را بریده و سوکت بزنند. البته پچ کورد نگزانس با مغزی های افشان و با متراژهای مختلف نیز به بازار عرضه می شود.

همچنین پچ پنل های نگزنس به دو صورت Loaded و un-Loaded ارائه می شوند. پچ پنل نگزنس به صورت UTP و SFTP در بازار موجود هستند. از پرطرفدارترین این کابل ها می توان به متراژهای زیر اشاره کرد:

  • کابل شبکه 5 متری
  • کابل شبکه 10 متری
  • کابل شبکه 20 متری
پچ کورد نگزنس و پچ پنل نگزنس
پچ کورد نگزنس و پچ پنل نگزنس

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


کابل شبکه وارداتی

کابل های نگزنس موجود در بازار می توانند وارداتی و یا داخلی باشند. کابل شبکه نگزنس وارداتی توسط مرکز فروش کابل نگزنس به ایران وارد می شود و مصرف کنندگان می توانند از آن استفاده کنند اما کابل شبکه نگزانس داخلی توسط برخی از تولیدکنندگان کابل در ایران ساخته و به بازار عرضه می شود.

لازم به ذکر است که پیش از خرید انواع کابل به خصوص در حوزه شبکه می بایست از اصلی بودن آن و کیفیت کابل اطمینان پیدا کرد. در ادامه به روش های تشخیص کابل ها و نحوه انجام تست کابل شبکه خواهیم پرداخت.

تفاوت کابل نگزنس اصلی با تقلبی

احتمال دارد کابل های شبکه اصلی و تقلبی نگزنس در ظاهر با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته باشند، اما عملکرد و کارایی هر یک با یکدیگر متفاوت است. برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن کابل شبکه راه های زیادی وجود دارد در ادامه به معرفی برخی از این راه ها خواهیم پرداخت:

  1. کابل های شبکه تقلبی دارای مغزی از جنس آلومینیوم هستند و تنها روکش آن ها مسی است. به این کابل ها به اصطلاح CCA می گویند. سرعت و پهنای باند کابل های CCA نسبت به نوع اصلی بسیار کمتر است. علاوه بر این، این کابل ها دریافت نویز بیشتری نیز دارند. جهت تشخیص کابل CCA از اصل می توان روی مغزی و هادی کابل به طور مستقیم حرارت گرفت. مس در اثر حرارت تغییر رنگ می دهد و سیاه می شود اما هادی آلومینیومی در اثر حرارت مستقیم از بین می رود.
  2. سرعت انتقال داده و پهنای باند در شبکه هایی که با کابل LAN تقلبی بسته شده اند، بسیار پایین تر از شبکه هایی است که در آن از کابل LAN اصلی استفاده شده است.
  3. یکی از راه های تشخیص کابل های شبکه تقلبی و اصلی توجه به نوع بسته بندی کابل ها است که کارشناسان شبکه آن را تشخیص می دهند. زیرا نیازمند دقت و توجه بالایی است.
  4. متخصصان شبکه به کمک آزمایش هایی مانند تست فلوک، عملکرد کابل شبکه را آنالیز می کنند و به کمک ارقام به دست آمده از اصلی یا تقلبی بودن آن آگاه می شوند. کابل شبکه اصلی می تواند تست های پرمننت و چنل را با هدروم بالای 5 در متراژ 90 متر پاس کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


نمایندگی فروش کابل نگزنس

امروزه کابل های نگزنس به دو شکل وارداتی و مونتاژ شده در ایران ارائه می شوند. نمایندگان فروش این کابل در بازار ایران متعدد هستند و اغلب آن ها در خیابان لاله زار فعالیت دارند. شما در سایت راندنو می توانید ضمن مشاهده قیمت انواع کابل نگزنس با فروشندگان این محصول نیز به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

قیمت کابل نگزنس

پس از معرفی کابل شبکه نگزنس باید بگوییم قیمت کابل شبکه نگزنس با توجه به کارایی آن، گروه، نوع کابل، نوع روکش، استاندارد و … تعیین می شود.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید با مرکز فروش و نمایندگی کابل شبکه نگزنس به طور مستقیم در ارتباط باشید و کالای مورد نیاز خود را تهیه نمایید. راندنو یک مرجع مناسب جهت آگاهی از قیمت کابل شبکه Cat6 SFTP نگزنس و مقایسه آن با سایر کابل های شبکه است.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


کابل شبکه نگزنس و لگراند

نگزنس و لگرند دو شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه تولید انواع تجهیزات شبکه هستند. هر دو شرکت قابلیت تولید تمامی تجهیزات شبکه مانند پچ کورد، پچ پنل، کیستون، کابل، ترانکینگ و … را دارند. هر دوی این شرکت ها محصولات باکیفیتی را به بازار عرضه می کنند و در میان کاربران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید: معرفی کابل شبکه لگراند


شرکت نگزنس

در معرفی کابل شبکه نگزنس باید بگوییم نگزنس (Nexans) تولیدکننده انواع محصولات پسیو شبکه، اکتیو شبکه و هم چنین فیبر نوری است و مقر آن در فرانسه واقع شده است.

این شرکت طیف وسیعی از محصولات شبکه و مخابرات همچون پچ پنل، پچ کورد، کابل شبکه، کیستون، سوکت و … را نیز تولید می کند. این شرکت در سال 1897 تأسیس شد و در طول سال های متوالی توسعه و گسترش یافت.

معرفی کابل شبکه نگزنس
معرفی کابل شبکه نگزنس

شرکت نگزنس در ابتدا به تولید کابل برق اقدام کرد و در سال 2011 فعالیت خود را در زمینه تولید کابل های هوانوردی آغاز کرد.

شرکت نگزنس در ابتدا به آمریکا تعلق داشت اما بعدها امتیاز آن به فرانسه داده شد. هم اکنون این مجموعه به انجام پروژه های ولتاژ بالا، اطلاعات و مخابرات، پروژه های صنعتی و تجهیزات صنعتی، ساخت ساختمان و حوزه های مربوط به آن می پردازد.