ابزار همه کاره چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار همه کاره چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار همه کاره چیست ابزار همه کاره یا ابزار چندکاره واژه ای آشنا برای دوستداران انواع ابزار است. برای انجام کارهای فنی و تخصصی، علاوه بر داشتن تخصص، استفاده از ابزار مناسب نیز از مهم ترین مسائلی است که باید در نظر گرفته شود.

خرید انواع ابزار همه کاره
خرید انواع ابزار همه کاره

در این مقاله سعی داریم تا شما را با یک ابزار قدرتمند که می توان از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد، آشنا کنیم و به سوال ابزار همه کاره چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد ابزار همه کاره

ابزار چندکاره یک ابزار قدرتمند است که از آن می توان برای کار در کارگاه ها نجاری و آهنگری، فعالیت های ساختمانی و رنگ کاری استفاده کرد. این دستگاه این امکان را برای کاربر ایجاد می کند تا بتواند از یک دستگاه برای انجام چند کار استفاده کند و دیگر نیازی به حمل چند دستگاه به طور همزمان نباشد.

به وسیله این ابزار می توان کارهایی نظیر تراشیدن، سنباده زدن، برش و بسیاری از کارهای دیگر را انجام داد. برای استفاده از این ابزار فقط کافی است سری مورد نظر را برای کاری که می خواهیم انجام دهیم، تعویض نماییم.

ابزار همه کاره با استفاده از چرخش سری های لغزشی و چرخشی، سری مورد نظر را به حرکت در می آورد و کار مورد نظر را انجام می دهد.

در حقیقت ممکن است یک ابزار همه کاره یک فرز، یک پیچ گوشتی شارژی، یک اره و یا یک دریل به صورت همزمان باشد. یکی از پرکاربردترین ابزار چندکاره، فرز همه کاره و ابزار همه کاره پیچ گوشتی است.

ابزار همه کاره چیست
ابزار همه کاره چیست

تاریخچه ابزار همه کاره

ابزار همه کاره در سال 1967 توسط شخصی به نام فین به بازار عرضه و معرفی شد. این کالا در ابتدا برای انجام کارهای ارتوپدی مثل باز کردن گچ مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال 1980 تغییرات چشم گیری بر روی این کالا صورت گرفت و از آن برای فعالیت های عمرانی و ساختمانی استفاده شد تا اینکه در سال 2008 منجر به ثبت اختراع فین شد و بسیاری از شرکت های مطرح تولیدکننده ابزار به تولید آن پرداختند.

انواع ابزار همه کاره

ابزار همه کاره به سه نوع مختلف تقسیم می شود:

ابزار چندکاره دستی

استفاده از این مدل همان طور که از نامش مشخص است، نیاز به نیروی دست کاربر دارد. این مدل از ترکیب چند مدل ابزار دستی از جمله پیچ گوشتی، انبردست، چاقو، قیچی و آچار و اتصال آنها به یک دسته تولید می شود.

ابزار چندکاره دستی
ابزار چندکاره دستی

ابزار چند کاره دو یا سه کاره

این ابزارها به صورت مجزا داخل یک بدنه موجود هستند و دو یا سه کار مختلف را انجام می دهند. این مدل ابزار چندکاره در دو نوع برقی و شارژی موجود است. از بارزترین این مدل می توان به دریل پیچ گوشتی اشاره کرد.

ابزار چند کاره دو یا سه کاره
ابزار چند کاره دو یا سه کاره

ابزار همه کاره

این ابزارآلات بیش از 2 و 3 کاربرد دارند و در کارهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به توضیح این مدل بیش تر از انواع دیگر پرداخته ایم. این ابزار در انواع برقی و شارژی تولید می شود که در ادامه به جزئیات آن ها می پردازیم.

راهنمای خرید ابزار چندکاره

در هنگام خرید ابزار همه کاره باید به یک سری از نکات فنی و نسبتاً تخصصی دقت داشته باشیم که این نکات عبارتند از:

ولتاژ و جریان دستگاه

ولت و آمپر میزان قدرت ابزار را تعین می کند. هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد، دستگاه از توان بیشتری برخوردار است و می توان از آن برای انجام کارهای سنگین تر استفاده کرد.

منبع تغذیه

این دستگاه در دو نوع برقی و شارژی موجود است. معمولاً از نوع شارژی برای انجام کارهای سبک تر و محیط هایی که در آن دسترسی به منبع برق وجود ندارد، استفاده می شود.

تعداد نوسان یا سرعت نوسان

سرعت نوسان یا OPM از دیگر مسائلی است که باید در هنگام خرید ابزار همه کاره به آن توجه داشته باشیم. این سرعت با واحد حرکت در دقیقه نشان داده می شود و برای کسانی که نیاز به یک سرعت خاص دارند، بسیار بااهمیت است.

کلید دیمر

یکی از دیگر از قابلیت هایی که بر روی بسیاری از دستگاه های الکتریکی وجود دارد، کلید دیمر یا تنظیم سرعت است و به کاربر کمک می کند تا سرعت دستگاه را کم یا زیاد نماید و کنترل بیشتری بر روی دستگاه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


وزن

وزن دستگاه از مهم ترین نکاتی است که باید در حین خرید به آن دقت داشته باشیم. از آنجایی که از این محصول می توان در کناره ها، گوشه ها و مکان هایی که دسترسی به آن ها سخت تر است، استفاده کرد، می بایست وزن دستگاه مناسب باشد و باعث خستگی دست نشود.

شرکت تولیدکننده

شرکت های زیادی به تولید ابزار چندکاره می پردازند. شرکت تولیدکننده یا برند دستگاه یک مسئله مهم در هنگام خرید هر دستگاه به شمار می آید.

از مهم ترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به ابزار چند کاره محک، دیوالت، بوش، فاین، رونیکس، دوو، آاگ، ماکیتا، توسن، آینهل، الیت، باس، ادون، بلک اند دکر و بسیاری از شرکت های دیگر اشاره کرد.

قابلیت تعویض سری بدون آچار

برای تعویض سری مورد نظر در ابزار چند کاره می بایست از آچار آلن مخصوص استفاده کرد. در برخی از ابزارهای چندکاره این کار را می توان به وسیله دست انجام داد که باعث افزایش سرعت کاربر می شود.

باتری

اگر قصد خرید نوع شارژی ابزار چند کاره را دارید، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که در صورت خرابی باتری آن، بتوان از باتری دستگاه های دیگر نیز استفاده کرد.

چراغ LED

این آپشن به کاربر این امکان را می دهد تا در محیط تاریک و کم نور نیز بتواند از دستگاه استفاده کند.

دسته کمکی

دسته کمکی به کاربران کمک می کند تا بر روی ابزار چند کاره تسلط بیشتری داشته باشند.

قیمت ابزار چند کاره

قیمت ابزار همه کاره با توجه به تولیدکننده و برند آن متفاوت است. از دیگر مسائل تأثیرگذار در قیمت، می توان به برقی و یا شارژی بودن دستگاه و همچنین ولت و آمپر آن اشاره کرد. برای مشاهده قیمت ابزار برقی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

راهنمای خرید ابزار چندکاره
راهنمای خرید ابزار چندکاره

ابزار همه کاره برقی یا شارژی؟

حال که دانستیم ابزار همه کاره چیست باید بگوییم ابزار همه کاره به دو نوع ابزار همه کاره برقی و شارژی تقسیم می شود. این که از کدام مدل استفاده کنیم، بستگی به نوع کار و محیط کار دارد.

توان و قدرت ابزار چند کاره برقی بیشتر از نوع شارژی است. از ابزار همه کاره شارژی در مواقعی استفاده می شود که دسترسی به منبع برق وجود ندارد. در مشاغلی مانند کابینت سازی که دسترسی به برق به راحتی امکان پذیر نیست، ابزار شارژی بسیار پرکاربرد است.


بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


نکات مهم در استفاده از ابزار چند کاره

  • در هنگام کار با این دستگاه نباید بیش از حد به آن فشار وارد کرد و باید آن را به درستی هدایت کرد.
  • حتماً با توجه به نوع کاری که می خواهیم انجام دهیم، دستگاه را انتخاب کنیم.
  • از سری مناسب برای انجام هر کار استفاده کنیم.
  • همواره نکات ایمنی را رعایت کنیم و با آرامش کامل کار را انجام دهیم.

ابزار همه کاره محک، بوش و رونیکس از محبوب ترین این ابزار در ایران به شمار می آیند که در سایت راندنو می توانید نسبت به خرید آنها اقدام نمایید.

کاربران می توانند در صورت استفاده از ابزارهای چندکاره برندهای مختلف، سوالات، تجربیات و نظرات خود را در زیر این مقاله، جهت آگاهی کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.


بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟