راهنمای استفاده از موتور برق

راهنمای استفاده از موتور برق

راهنمای استفاده از موتور برق به شما کمک می کند به راحتی از این ابزار پرکاربرد درمکان های مختلف استفاده کنید. موتور برق یا ژنراتور که به مولد برق نیز شهرت دارد، در مکان هایی که برق کشی نشده اند و امکان استفاده از برق وجود ندارد، به طور سیار مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و کاربرد آن، با ما همراه باشید.

خرید انواع موتور برق
خرید انواع موتور برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

موتور برق چیست؟

ژنراتور وظیفه تبدیل انرژی که توسط سوخت تأمین می شود به انرژی الکتریکی را برعهده دارد. از این مولدها در مکان هایی همچون بیابان ها و کوه ها که فاقد برق هستند و همچنین در مواقع قطعی برق در مراکز مهم امنیتی، بیمارستان ها، ویلاها، ساختمان ها و مجتمع های بزرگ، دیتاسنترها، کارگاه ها و سرورها استفاده می شود. موتور برق های کوچک تر در ساعت های الکتریکی نیز تعبیه شده اند.

برای مشاهده قیمت موتور برق می توانید با مراجعه به سایت راندنو با نماینده اصلی در بازار در ارتباط باشید.

انواع موتور برق

این دستگاه در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود:

  • موتور برق گازسوز
  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق دیزلی یا گازوئیلی
  • موتور برق گاز مایع یا LPG

در این مقاله سعی بر این داریم تا نحوه استفاده از ژنراتور را به شما آموزش دهیم.

انواع موتور برق
انواع موتور برق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید موتور برق


نکات مهم در هنگام استفاده از مولد برق

در ابتدا و قبل از استفاده از این دستگاه، باید دفترچه راهنما و کاتالوگ آن را مطالعه کنید و با مشخصات دستگاه و طرز استفاده از آن آشنا شوید.

محل نصب و قرارگیری موتور برق

از آنجایی که استفاده از این مولدها همواره با صدا و بعضاً دود همراه است، باید دقت داشته باشید که همواره موتور برق حدود 20 متر از خانه یا محل کار فاصله داشته باشد و از آن به هیچ عنوان در فضای دربسته استفاده نشود.

تا حد امکان از قرار دادن موتور برق در فضا و محیط های مرطوب یا محیط هایی که امکان ورود رطوبت در آنجا وجود دارد، خودداری کنید و برای مصارف خانگی از موتور برق بی صدا استفاده نمایید.

چک کردن مخزن سوخت

قبل از روشن کردن موتور برق باید میزان سوخت موجود در مخزن سوخت دستگاه را چک کنید و در صورت نداشتن سوخت آن را پر نمایید.

چک کردن مخزن روغن

وجود روغن در موتور بسیار ضروری و لازم است و نبودن روغن، موجب خرابی موتور دستگاه می شود که هزینه زیادی را برای تعمیر به دنبال دارد. به همین دلیل حتماً لازم است که مخزن روغن دستگاه را قبل از شروع کار بررسی نمایید.

بهتر است در هنگام خرید موتور برق، دستگاهی را خریداری کنید که در صورت نداشتن روغن، خاموش شود و قادر به کار کردن نباشد.

بررسی فیلتر هوا

به طور کلی فیلترهای هوا در تمام وسایل الکتریکی نقش مهمی دارند و هوای مورد نیاز برای موتور دستگاه را از گرد و غبار و مواد زائد پاک می کنند. باید قبل از روشن کردن ژنراتور این فیلترها را چک کنید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید.

خاموش کردن قطع کننده مدار

در بسیاری از موتور برق ها کلیدی به نام قطع کننده مدار وجود دارد که وظیفه آن خاموش کردن دستگاه در حین نداشتن سوخت است تا از روشن شدن آن به صورت ناخواسته جلوگیری شود.

استفاده از موتور برق
استفاده از موتور برق

بیشتر بخوانید: مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی


نحوه راه اندازی موتور برق

پس از رعایت مراحل بالا می بایست به صورت زیر عمل کنیم:

  1. شیر سوخت را باز کنید تا سوخت مصرفی به موتور برسد.
  2. در این مرحله باید با استفاده از کلید استارت یا هندل های دستی به کار رفته در آن، دستگاه را روشن نمایید.
  3. بسیاری از ژنراتورها این امکان را دارند که به صورت مستقیم لوازم الکترونیکی به آن ها متصل شود. در ژنراتورهایی که این امکان وجود ندارد، معمولاً از یک سیم استفاده می شود.
  4. در مرحله آخر بعد از انجام کار باید دستگاه را خاموش نمایید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که منتظر بمانید تا دستگاه خاموش شود. تا جایی که ممکن است، سوخت دستگاه را خالی کنید.

روش های روشن کردن موتور برق

ژنراتورها براساس سیستم راه اندازی به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

  • موتور برق هندلی یا دستی: همان طور که از نام این ژنراتور مشخص است، این دستگاه دارای یک سیستم فنری به نام هندل است که عقب کشیدن آن باعث روشن شدن دستگاه می شود.
  • موتور برق استارتی: این موتور برق ها دارای کلید استارت الکتریکی و باتری هستند که با فشردن آن دستگاه روشن می شود و دیگر نیازی به هندل زدن و دور گرفتن موتور نیست. این موتور برق ها علاوه بر استارت، دارای هندل نیز هستند.
  • موتور برق اتوماتیک: این ژنراتور مجهز به  ATS یا سیستم سوئیچ اتوماتیک برق شهر و ژنراتور است و از آن برای محیط هایی که وجود برق الزامی است، استفاده می شود. سیستم برق رسانی این موتور برق به هر دو صورت دستی و اتوماتیک موجود است. در مدل اتوماتیک هنگام قطع شدن برق شهری، ژنراتور به کمک برد کنترلر، بی برقی را حس می کند و در مدت زمان کوتاهی (عموماً 10 ثانیه)، به کار می افتد. در نوع دستی نیز یک اپراتور اقدام به روشن کردن مدار می کند.
روش های روشن کردن موتور برق
روش های روشن کردن موتور برق

علت روشن نشدن موتور برق

روشن نشدن مولدها می تواند علل مختلفی داشته باشد. در صورتی که ژنراتور برق مشکل تخصصی نداشته باشد، مشکل پیش آمده می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نبود سوخت کافی در مخزن سوخت
  • نداشتن روغن کافی در مخزن روغن دستگاه
  • بسته بودن شیر سوخت
  • شمع دستگاه وظیفه برق رسانی دستگاه را دارد و ممکن است که دستگاه نیاز به تعویض شمع داشته باشد.
  • شلنگ شیر بنزین را چک کنید تا مطمئن شوید که سوخت از آن بیرون می ریزد یا خیر.
  • پایین بودن سطح آب رادیاتور دستگاه
  • وجود هوا در سوخت دستگاه که در اثر استفاده نکردن طولانی مدت مولد بوجود می آید.
علت روشن نشدن موتور برق
علت روشن نشدن موتور برق

تکنولوژی برق رسانی به ژنراتور

مکانیزم عملکرد و برق رسانی موتور برق به گونه ای است که برق رسانی با تغییر میزان سوخت دچار نوسان می شود. از طرفی بسیار از وسایل الکتریکی به خصوص وسایل الکتریکی حساس مثل یخچال، کامپیوتر و مواردی از این قبیل، نیاز به برق یکنواخت جهت کار کردن دارند.

به همین منظور، جهت ایجاد برق رسانی های یکنواخت و جلوگیری از نوسان، از تکنولوژی های خاصی در ژنراتورها استفاده شده است.

  • تکنولوژی اینورتر: یکی از تکنولوژی های موجود در ژنراتور است که باعث یکنواخت شدن جریان برق می شود.
  • ژنراتور AVR: این مورد نیز یکی دیگر از تکنولوژی های یکنواخت کنننده جریان برق در ژنراتور است که در دو مدل استاندارد و دیجیتال موجود است. این مورد نسبت به تکنولوژی اینورتر مقرون به صرفه تر است.

نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان

در قسمت بالا نکات مهم در استفاده از موتور برق را توضیح دادیم. لازم است که قبل از متصل کردن موتور برق به برق ساختمان، نکات زیر را رعایت کنید چرا که در غیر این صورت، ممکن است خطراتی مثل برق گرفتگی و سوختن دستگاه را به جان بخرید:

  •  در ابتدا سوئیچ قطع کننده مدار را قطع کنید تا بتوان جریان خروجی برق را کنترل کنید.
  • در ادامه دستگاه را روشن کنید و کمی صبر کنید تا دستگاه گرم شود.
  • بعد از روشن کردن و گرم شدن دستگاه، خروجی برق را با ولت متر اندازه گیری کنید. در صورتی مجاز به کار هستید که عدد ولت متر با جریان برق شهری هم خوانی داشته باشد.
  • در رابطه با با موتور برق های بنزینی بهتر است که سیم خروجی دستگاه رابه فیوز وصل کنید. در این حالت وسایل به صورت مستقیم به موتور برق متصل نیستند و در صورت وجود اضافه بار، فیوز قطع می شود.
نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان
نحوه اتصال موتور برق به برق ساختمان

بیشتر بخوانید: بهترین مارک موتور برق


نمایندگی موتور برق

امروزه شرکت های زیادی در سراسر جهان به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به موتور برق هیوندای، هوندا، کاما، رونیکس، نویگیتور، دیانا و … اشاره کرد. در سایت راندنو می توانید با نمایندگان این محصول در ارتباط باشید.

کاربران می توانند در سایت راندنو لیست قیمت بهترین موتور برق های مختلف را از نمایندگان آن دریافت کنند و از آن ها خرید نمایند. هم چنین می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل به هنگام استفاده از موتور برق سؤالات و نظرات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.