انواع رولپلاک

معرفی انواع رولپلاک به همراه بررسی کاربرد آنها

انواع رولپلاک شامل رولپلاک فلزی، پروانه ای، لبه دار، شاخک دار، سقفی،فیشر و شیمایی است. انواع پیچ و رولپلاک برای نصب قطعات مختلف همچون قاب عکس، تابلو، تخته و نواردی از این قبیل، بر روی دیوار استفاده می شوند. علاوه بر این، از این محصول در نصب کابینت، نصب داکت و کارهای مربوط به شبکه نیز استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم به آشنایی با انواع رولپلاک های صنعتی و دیگر نمونه های این محصول بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

رولپلاک چیست

برای اتصال وسایل شکننده و یا زمانی که پیچ به تنهایی قادر به تحمل وزن قطعات نیست، معمولاً از رولپلاک به همراه پیچ استفاده می شود. رولپلاک ها در انواع مختلف و در جنس های متنوع به بازار عرضه می شوند. این کالا می تواند فلزی، پلاستیکی و یا فیبری باشد.

به طور کلی این کالا باعث افزایش استحکام اتصال و راحتی کاربر می شود. همانطور که گفته شد، این محصول انواع مختلفی دارد که براساس جنس و نوع کاربرد تقسیم بندی می شوند. رول پلاک ها می توانند در سطوح چوبی (رولپلاک چوب)، سطوح فلزی، سطوح بتنی و پلاستیکی فرو روند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

برای مشاهده قیمت پیچ و انواع رولپلاک با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید.

انواع رولپلاک
انواع رولپلاک

انواع رولپلاک و کاربرد آنها

در این بخش از مطلب انواع رولپلاك به بررسی این تجهیزات و کاربرد آنها می پردازیم:

رولپلاک ساده (معمولی)

این تجهیزات از ابتدایی ترین و پرکاربردترین انواع این محصولات هستند. این متعلقات فاقد هرگونه شاخک و لبه هستند.

رولپلاک یونیورسال

این ابزار شبیه به نوع ساده است، با این تفاوت که به دلیل داشتن لبه، پس از نصب با قرار گرفتن بر روی نما و دیوار فیکس می شود. این لورپلاک ها با نام لبه دار نیز شهرت دارند.

رولپلاک شاخک دار

مدل های شاخک دار از دیگر انواع این تجهیزات هستند. بر روی بدنه این قطعه شاخک هایی وجود دارد که استحکام اتصالات را فراهم می کند.

رولپلاک لبه دار شاخک دار

این مدل از دیگر انواع رولپلاک است. این محصول ترکیبی از دو نمونه شاخک دار و لبه دار است.

رولپلاک پروانه ای یا رولپلاک سقفی

این محصول دو بال بر روی بدنه خود دارد که پس از نصب، در پشت سطح گیر می کند و در جای خود ثابت می شود. این مدل کاربرد زیادی در نصب وسایلی مانند تابلو، پنل ال ای دی و آینه بر روی دیوارهای تو خالی و سقف های کاذب دارد.

رولپلاک کناف

این محصول به محض پیچ شدن در دیوار یا سطوح مختلف، جمع می شود. به طوریکه مانند چتر خمیده می شود و یک بخش ضخیم ایجاد می کند. این ویژگی باعث افزایش قدرت اتصال می شود. از این رولپلاک می توان برای نصب وسایل و اشیاء بر روی سقف استفاده کرد.

انکر بولت

این محصول برای نصب قطعات و وسایل سنگین مناسب است. این قطعه می تواند تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را تحمل کند. هنگام بستن این رولپلاک، قسمت مخروطی شکل آن به سمت داخل کشیده می شود و باعث می شود این ابزار به متریال داخل، فشار بیشتری وارد کند.

رولپلاک فیشر

نمونه هی فیشر از دیگر انواع رولپلاک ها هستند. جنس این مدل رولپلاک از پلاستیک مرغوب است. برای نصب این نوع مدل لازم است سوراخ بزرگ تری ایجاد شود. این محصول معمولاً برای دیوارهای سنگی، بتنی و سیمانی مناسب است. بعد از نصب در دیوار، حجم این محصول افزایش می یابد. این محصول به دلیل نام شرکت سازنده آن، فیشر نامیده شده است.

رولپلاک فلزی

این مدل همانطور که از نامش مشخص است، از فلز تشکیل شده است. از این محصول برای دیوارهای قطور و اجسام سنگین استفاده می شود. این محصول انتخاب مناسبی برای پیچ های بزرگ است. توجه نمایید برخی از افراد، این مدل را با نام انکر بولت نیز می شناسند.

رولپلاک HUD

این مدل، از قیمت بالاتری نسب به نمونه های دیگر برخوردار است. این محصول بسیار خاص است و برای کسانی که مصارف عادی دارند، مناسب نیست. این محصول برای مصارفی که نیاز به استفاده از دریل هیلتی دارند، مناسب است.

رولپلاک شیمیایی

این مدل از انواع رولپلاک برای کاشت و میلگرد و استفاده از پیج در بتن کاربرد دارد. این رول پلاک از سایز M8 تا M16 در بازار موجود است. در نصب رولپلاک شیمیایی از چسب و رزین که عموماً به شکل کپسول است، برای تحمل وزن بیشتر استفاده می شود. در ادامه به بررسی نصب رولپلاک شیمایی پرداخته شده است:

  • در ابتدا به کمک دریل، سوراخ مورد نظر برای رول پلاگ را ایجاد نمایید. (توجه نمایید قطر سوراخ ایجاد شده از قطر کپسول مورد استفاده بیشتر باشد.)
  • پس از تمیز کردن حفره، کپسول را داخل حفره قرار دهید.
  • بعد از قرار دادن کپسول، میلگرد را داخل سوراخ فرو نمایید و کپسول را باز کنید.
  • در انتها میلگرد را تنظیم کنید و زمان دهید تا به طور کامل خشک شود.
انواع رولپلاک
انواع رولپلاک

نکات مهم در خرید انواع رولپلاک

در این بخش از مطلب آشنایی با انواع رولپلاک به رعایت نکات مهم در خرید می پردازیم:

  • Rawlplug ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند. از مهم ترین و رایج ترین سایزهای این محصول می توان به رولپلاک ۳ سانتی متری، ۴ سانتی متری، ۵ سانتی متری و ۷ سانتی متری اشاره کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای این محصول در نمای ساختمان ها است که به آن ها رولپلاک سنگ نما می گویند. این محصول باعث عدم سقوط سنگ نمای ساختمان می شود.
  • نوع متریال دیوار نیز در انتخاب رولپلاک تأثیرگذار است. برای دیوارهای گچی، بتن، چوب، سنگ و سیمان باید از رول پلاک متناسب استفاده نمایید.
  • توجه به شرکت  تولیدکننده این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید انواع رولپلاک می پردازند که از مهم ترین آنها می توان به رولپلاک تک، یاسر و کاسپین اشاره کرد.
  • این محصول در رنگ بندی های مختلف تولید می شود. این تجهیزات غالباً در رنگ قرمز تولید می شوند اما در رنگ های زرد، آبی و خاکستری نیز در بازار موجود هستند.
  • در هنگام خرید این محصول لازم است آستانه تحمل رولپلاک در نظر گرفته شود.
  • در هنگام خرید، به جنس کالا توجه نمایید و از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید .
نکات مهم در خرید انواع رولپلاک
نکات مهم در خرید انواع رولپلاک

قیمت انواع رولپلاک

رولپلاک مانند بسیاری از محصولات قیمت متفاوتی دارد. پارامترهای مختلفی در قیمت این محصول تأثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • سایز این محصول در قیمت آن تأثیر زیادی دارد. هر چه سایز بزرگ تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • نوع این ابزار از دیگر نکات مهم و تأثیرگذار در قیمت آن است. روپلاک های HUD قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند و مدل ساده یا معمولی نیز نسبت به انواع دیگر این محصول، از قیمت کمتری برخوردار است.
  • جنس این کالا نیز در قیمت آن مؤثر است. نمونه فلزی قیمت بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی و فیبری آن دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع میخ نجاری، فولادی، میخ میخکوب و انواع دیگر


آموزش نصب پیچ و رولپلاک

در این بخش آموزش نصب رولپلاک فلزی و انواع رولپلاک را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

  • ابتدا باید به وسیله دریل یک حفره بر روی سطحی که قصد دارید رولپلاک را در آن قرار دهید، ایجاد کنید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که مته ای که برای این کار استفاده می کنید، متناسب با سایز رولپلاک باشد. دقت نمایید مته تا حدودی باید کوچکتر از نوک رولپلاک باشد.
  • یک نکته مهم در ایجاد حفره، تنظیم عمق آن است. این کار به صورت تخصصی به کمک عمق سنج انجام می شود. در صورت عدم وجود عمق سنج، باید از رینگ اسپیسر مته استفاده نمایید و در صورت عدم وجود آن، می توانید با نوار چسب و یا علامت گذاری بر روی مته این کار را انجام دهید.
  • پس از ایجاد حفره باید به وسیله باد یا وسایل دیگر، داخل آن را تمیز کنیم. بعد از تمیز کردن، توسط دستان خود رول پلاک را تا جایی که امکان دارد به داخل فشار دهید.
  • بعد از قرار دادن رولپلاک در داخل حفره، باید به کمک چکش به رولپلاک ضربه وارد کنید. این کار برای هم سطح شدن با سطح اصلی وارد انجام می شود. و در مرحله آخر، پیچ را داخل رولپلاک قرار دهید و آن را محکم کنید.
  • لازم به ذکر است در صورتی که رولپلاک بیش از یک مقدار خاصی در داخل دیوار یا سطح مورد نظر فرو نرفت، می توان اضافه آن را به کمک چاقو یا کاتر برش داد. همچنین  می توانید آن را به کمک انبردست به طور کامل خارج کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


در آوردن رولپلاک از دیوار

بسیاری از اوقات برای درآوردن انواع رولپلاک از دیوار نیاز به یک انبردست یا دم باریک است. در صورتی که موفق به بیرون آوردن رول پلاک از دیوار نشدید، می توانید با چکش کمی به آن ضربه وارد کنید و آن را به طور کامل در دیوار فرو ببرید. یا اینکه به کمک گچ و  بتونه، روی آن را بپوشانید.


بیشتر بخوانید: ۶ روش برای خارج کردن پیچ شکسته


برای اطلاع از قیمت انواع پیچ و رول پلاک می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید و با فروشندگان این تجهیزات ارتباط برقرار نمایید. همچنین کاربران می توانند در صورت استفاده از این تجهیزات، نظرات و سؤالات خود را به منظور اشتراک با کاربران دیگر، در قسمت دیدگاه این مقاله درج نمایند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 41
دوست نداشتم: 18
میانگین امتیازات: 2.28

۶ دیدگاه در “معرفی انواع رولپلاک به همراه بررسی کاربرد آنها

با سلام و احترام،
دوچرخه رو میخوام روی دیوار قرار بدم، لوله گالوانیزه خاکستری که منحنی هم هست و آماده ( مربوط به ننو نوزاد) و رو می خوام بعنوان پایهءروی دیوار قرار بدم. دیوار ۴٠ سانت ( یا ۵٠ سانت) ساخته شده از آجر و خاک ( خونه قدیمی مرحوم پدرم)…
برای نصب رول بلت رو پیشنهاد میدید یا رول پلاک؟ و چه اندازه ای؟
قطر لوله گالوانیزه که ضخیم هم البته نیست و با زیاد فشرده شدن پیچ جمع میشه ، فککنم 1ونیم سانت باشه.
سپاسگزارم از محبت و راهنماییتون.
آروین

سلام دوست عزیز
این که از چه رولپلاکی استفاده کنید، بستگی به وزن شی و مقاومت دیوار داره.
اما پیشنهاد می کنیم با توجه به جنس دیوار از رولپلاک باکیفیت و قوی استفاده کنید.

توضیحات که عالی بود اما یعنی خودتون نمی‌دونید در کنار توضیح هر مدل رولپلاک عکسش هم باید موجود باشه تا اون مدل رولپلاک شناخته بشه ، در ضمن اگه ممکنه بفرمائید که این اقلام در بازار تهران موجوده یا نه و آیا اونا رو تحت همین نامها میشناسند یا نه ؟

سلام دوست عزیز
ممنون از حسن توجه شما
حتماً در اسرع وقت عکس تمامی رولپلاک ها به مقاله اضافه خواهد شد.
رولپلاک های HUD، رولپلاک فلزی، فیشر، انکر بولت، کناف، سقفی، شاخک دار و رولپلاک ساده در بازار ابزار یراق ایران موجود هستند و به همین نام شناخته میشوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *