مصرف برق یخچال را کاهش دهید

مصرف برق یخچال را کاهش دهید

کاهش مصرف برق یخچال یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید همواره به آن توجه داشته باشید. یخچال یکی از ملزومات در هر آشپزخانه ای است. این وسیله گاهی مصرف انرژی بالایی دارد. البته لازم به ذکر است که یخچال از دیگر تجهیزات همچون کولر گازی، ماشین ظرفشویی و … مصرف کمتری دارد اما به دلیل فعالیت همیشگی آن در طول روز، در دسته وسایل پرمصرف قرار می گیرد. یکی از مهمترین عوامل در قیمت گذاری محصولات الکتریکی میزان مصرف آن ها است. به همین دلیل نیاز است در هنگام خرید به مصرف انرژی دستگاه توجه زیادی شود.

به کمک روش هایی می توان مصرف برق آن را کنترل کرد. تراز بودن دستگاه، ترانس و محافظ برق یخچال، نحوه قرارگیری آن روی زمین، بسته شدن درب، عملکرد موتور و نوع کابل برق یخچال برروی میزان مصرف برق یخچال اثرگذار هستند.

اگر قصد دارید کاهش مصرف برق یخچال را کاهش دهید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

میزان مصرف انرژی یخچال

شاخص میزان مصرف انرژی برق، واحدی به نام کیلووات برساعت است (kWh). محاسبه مصرف انرژی از فرمول خاصی پیروی می کند. اگر بخواهید میزان مصرف انرژی دستگاهی همچون یخچال را بررسی کنید، باید ببینید دستگاه شما چند کیلو وات بر ساعت انرژی مصرف می کند. به عنوان مثال اگر دستگاه 100 وات است و حدوداً 3 ساعت روشن بوده، جهت حساب کردن میزان مصرف انرژی آن باید وات دستگاه را در زمان فعالیت آن ضرب کنید و حاصل به دست آمده را برعدد 1000 تقسیم کنید و به این ترتیب می توانید به راحتی توان دستگاه را محاسبه کنید.

نوع یخچال فریز موضوع مهمی است که برروی مصرف انرژی و توان یخچال اثرگذار است. معمولاً یخچال های سایدبای ساید مصرفی معادل 250 و 427 کیلووات برساعت دارند و مدل های معمولی و تک درب 170 کیلووات برساعت برق مصرف می کنند. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.

مصرف برق یخچال
مصرف برق یخچال

بیشتر بخوانید: روش های کاهش مصرف برق


برچسب انرژی

برچسب انرژی یکی از فاکتورهای مهمی است که به شما کمک می کند از میزان مصرف انرژی وسایل الکتریکی همچون یخچال آگاهی پیدا کنید. برچسب انرژی لیبلی است که اغلب روی درب یخچال نصب می شود. این وسیله از 7 رده مختلف رنگی تشکیل شده است که با حروف A – B – C – D – E – F – G نامگذازی شده اند. سطح A نشاندهنده حداقل میزان مصرف انرژی است و هرقدر که به سطح G نزدیکتر شویم، میزان مصرف انرژی افزایش پیدا می کند.

در ادامه این مقاله به ارائه راهکارهایی خواهیم پرداخت که به کمک آن ها بتوانید به کاهش مصرف برق یخچال اقدام کنید.


بیشتر بخوانید: مصرف برق لوازم خانگی


اطمینان پیدا کردن از سالم بودن یخچال

یکی از مهمترین نکاتی که ممکن است سبب افزایش مصرف انرژی یخچال شود، معیوب بودن آن است. گاهی موتور و دیگر بخش های یخچال به درستی کار نمی کنند و برق بیشتری از ساختمان می کشند. همچنین نوار لاستیکی درب یخچال نیز باید کاملاً سالم باشد. این نوار لاستیکی به مرور زمان خاصیت انعطاف پذیری خودش را از دست می دهد و درزهایی در آن باز می شود. این موضوع سبب می شود که هوای بیرون به داخل یخچال نفوذ کند و در موتور دستگاه اشکال ایجاد شود. زیرا اگر هوای گرم وارد یخچال شود، موتور باید جهت حفظ دما به صورت مداوم کار کند. به همین دلیل مصرف برق افزایش پیدا می کند.

برای جلوگیری از این کار باید هرچند وقت از سالم بودن لاستیک و درب یخچال اطمینان پیدا کنید.

اطمینان پیدا کردن از سالم بودن یخچال
اطمینان پیدا کردن از سالم بودن یخچال

برفک زدایی از یخچال

سیستم برفک زدایی یخچال موضوع مهمی است که در هنگام خرید این وسیله باید به آن توجه کنید. در حال حاضر بیشتر یخچال های موجود در بازار برفک زدایی اتوماتیک دارند که این ویژگی سبب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. اگر دستگاه شما این ویژگی را ندارد باید در فاصله های زمانی مشخص برفک آن را ذوب کنید. در غیراینصورت بخش زیادی از انرژی موتور صرف این برفک ها خواهد شد.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


قرار دادن یخچال در محیطی خنک

دمای محیط باعث تغییر عملکرد یخچال می شود. به همین دلیل بهتر است برای کاهش مصرف برق بخچال آن را در محیطی خنک قرار دهید. قراردادن این دستگاه در نزدیکی دیگر وسایل که از خود گرما تولید می کنند (همچون شوفاژ، آبگرمکن، اجاق گاز و …)، سبب می شود تا موتور از برق بیشتری جهت خنک کردن یخچال استفاده کند.

بررسی وضعیت ترموستات

تنظیم نبودن ترموستات موضوع مهمی است که برروی میزان مصرف انرژی یخچال اثرگذار است. وضعیت نامناسب ترموستات سبب می شود تا خوراکی ها یخ بزنند و مواد غذایی فاسد شوند. از طرفی هزینه های بسیار زیادی برروی قبض برق شما اعمال می شود.

قرار ندادن مواد غذایی و ظروف داغ در یخچال

اغلب افراد به این موضوع بی توجه هستند و اجسام گرم خود را درون یخچال قرار می دهند. یخچال برای جبران اخلاف دمای غذا و ظروف گرم باید فشار زیادی را تحمل کند و این کار سبب افزایش توان موتور می شود که در نهایت مصرف زیاد انرژی را همراه دارد.

قرار ندادن مواد غذایی و ظروف داغ در یخچال
قرار ندادن مواد غذایی و ظروف داغ در یخچال

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با پیامک


باز و بسته نکردن درب یخچال

هرچقدر درب یخچال به طورت مداوم باز و بسته شود، مصرف انرژی افزایش پیدا می کند. در فصل های گرم به دلیل نیاز به خوراکی های خنک، آب سرد و یخ درب یخچال بیشتر از دیگر مواقع باز و بسته می شود. به همین دلیل اغلب کاربران در فصل تابستان از انرژی الکتریکی بیشتری استفاده می کنند. می توانید از فلاکس ها، یخچال های غیربرقی یا آب سردکن ها استفاده کنید و دیگر نگران هزینه های مربوط به قبص برق نباشید.

باز و بسته نکردن درب یخچال
باز و بسته نکردن درب یخچال

تراز بودن و درست قرار گرفتن یخچال روی زمین

تراز بودن دستگاه یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. یخچال باید در سطحی صاف بدون پستی و بلندی روی زمین قرار گرفته باشد. زیرا در غیراینصورت درب آن به درستی بسته نمی شود و هوای گرم بیرون به داخل نفوذ می کند. این کار سبب می شود تا به موتور دستگاه تا حد زیادی فشار وارد شود و مصرف انرژی بالاتر از میزان عادی برود. همچنین بهتر است یخچال از دیوار به اندازه 20 سانتی متر فاصله داشته باشد تا حرارت بین لوله ها بهتر انتقال پیدا کند.

تراز بودن و درست قرار گرفتن یخچال روی زمین
تراز بودن و درست قرار گرفتن یخچال روی زمین

بیشتر بخوانید: محاسبه آنلاین قبض برق


استفاده از ظرفیت استاندارد یخچال

کارشناسان همواره توصیه می کنند از ظرفیت استاندارد یخچال استفاده کنید و بیش از حد آن را پر نکنید. هرچقدر یخچال پرتر باشد، موتور باید از توان بیشتری برای خنک کردن آن استفاده کند. در برخی مواقع نیز بهتر است فواصل خالی یا مواد غذایی پرشوند. با قرار دادن مواد غذایی کنار یکدیگر یک نوع عایق حفاظتی درون دستگاه ایجاد می کنید که سبب ذخیره انرژی خواهد شد. این موضوع سبب می شود تا موتور مصرف انرژی را بالا نبرد.

بررسی دمای دستگاه

دمای استاندارد برای یخچال بین 2 الی 4 درجه است و دمای فریزر باید بین منفی 10 تا منفی 15 درجه باشد. بهتر است دما را به صورت ثابت نگهداری کنید. زیرا تغییر مقدار دما میزان مصرف انرژی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بررسی دمای دستگاه
بررسی دمای دستگاه

استفاده از محافظ، رابط و ترانس مخصوص

محافظ، رابط و ترانس تجهیزاتی ضروری در مجموعه هستند. این محصولات از دستگاه دربرابر افزایش نوسان برق محافظت می کند. در صورتی که فشار برق افزایش پیدا کند، محافظ برق یخچال و فریزر عمل می کند و جریان برق را برای لحظه ای قطع می کند و پس از به تعدیل رسیدن آن را وصل می کند. ترانس ها می توانند افت ولتاژ و افزایش آن را تعدیل کنند. به کمک این تجهیزات می توان عمر مفید یخچال را افزایش داد و از مصرف بیرویه انرژی جلوگیری کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید محافظ برق


سخن پایانی

در این مقاله به روش هایی جهت کاهش مصرف برق یخچال پرداختیم. شما می توانید ساعات اوج مصرف و به اصطلاح پیک بار را شناسایی کنید تا از این طریق بتوانید مصرف لوازم الکتریکی را کاهش دهید. پیک بار ساعت های مشخصی از شبانه روز است که مصرف انرژی در آن ساعات به بالاترین میزان خودش می رسد. پیک انرژی معمولاً در فصل های بهار و تابستان از ساعت 19 الی 23 و فصل های پاییز از ساعت 18 الی 22 در نظر گرفته می شود. بهتر است حجم یخچال متناسب با تعداد افراد خانواده باشد. به عنوان مثال یک یخچال 14 فوت برای یک خانواده 2 الی 4 نفری کافی است.