مزایای استفاده از لامپ ال ای دی | برای نجات زمین از led استفاده کنید

استفاده از لامپ ال ای دی چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی بی شمار است. به همین دلیل امروزه از این نوع لامپ ها بیشتر از سایر انواع لامپ استفاده می شود. این لامپ ها اشعه مضری ندارند و ابعاد و طراحی آن ها بسیار متنوع است.

علاوه بر این، طول عمر لامپ ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها همچون فلورسنت، مهتابی، رشته ای، گازی و … بیشتر است. در ادامه مقاله مفصل در رابطه با مزایای استفاده از لامپ ال ای دی بحث خواهیم کرد.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

فناوری ال ای دی جدیدتر از سایر فناوری های روشنایی است. استفاده از چراغ های ال ای دی و سایر تکنولوژی های ال ای دی یکی از بهترین راه ها جهت کاهش مصرف انرژی است. اگر می خواهید با مزایای لامپ ال ای دی آشنا شوید با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ ال ای دی چیست

پیش از ورود به موضوع مزایای استفاده از لامپ ال ای دی بهتر کمی این محصول را بهتر بشناسیم.  لامپ ال ای دی نوعی لامپ است که در ساختار آن از دیودهای نورافشان استفاده شده است. در گذشته این تکنولوژی به عنوان نورهای قرمز و کوچک در دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفت اما با رشد این فناوری و ویژگی های مثبتی که به همراه داشت، در صنعت روشنایی جایگاه ویژه ای پیدا کرد.

دانشمندان براین اعتقاد هستند که وجود لامپ های رشته ای و لامپ های قدیمی سبب افزایش بی رویه حجم گاز گلخانه ای می شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورها استفاده از لامپ های قدیمی ممنوع شده و تنها استفاده از لامپ هایی با تکنولوژی ال ای دی مجاز است. این لامپ ها فاقد هرگونه اشعه مضر هستند و در تمامی رنگ ها قابل تولیدشدن هستند.

لامپ ال ای دی چیست
لامپ ال ای دی چیست

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ و انواع لامپ LED کدام است؟


تکنولوژی ال ای دی

در گذشته تنها لامپ هایی به بازار عرضه می شدند که تکنولوژی ال ای دی داشتند اما با رشد این صنعت، لامپ های ال ای دی نیز پیشرفت بسیار زیادی داشتند و در انواع مختلفی به بازار عرضه شدند:

  • لامپ ال ای دی SMD: این لامپ ها بورد واحد ندارند و دیودها به صورت دائمی بر روی یک پنل لحیم کاری شده اند.
  • لامپ ال ای دی COB: این لامپ ها از تعدادی دیود تشکیل شده اند که این دیودها به صورت متمرکز بر روی یک بورد واحد قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


مشخصات لامپ LED

این لامپ ها بهره نوری بالایی دارند و طول عمر زیاد آن ها همواره مورد توجه کاربران قرار گرفته است. بازدهی انرژی یک لامپ ال ای دی چندین برابر لامپ رشته ای و لامپ گازی است.

این لامپ ها حتی بازدهی بیشتری نسبت به لامپ های فلورسنت و کم مصرف دارند. در حال حاضر پیش بینی می شود که در دهه های آینده بازار مصرف لامپ های ال ای دی و تقاضای آن ها 12 برابر حال حاضر شود.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


بازدهی بالای این لامپ ها باعث می شود که بتوان از لامپ هایی با توان مصرفی پایین تر استفاده کرد زیرا حتی لامپ های LED با توان کم نیز قابلیت روشن کردن محیط وسیعی را دارند. به همین دلیل به کمک لامپ های ال ای دی می توان تا حد زیادی در مصرف انرژی و هزینه های مربوط به برق صرفه جویی کرد.

به طور کلی تمامی ویژگی های لامپ های ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها و نسل های پیشین بهبود یافته است. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از لامپ ال ای دی
مزایای استفاده از لامپ ال ای دی

طول عمر بالا، صرفه جویی در هزینه

طول عمر زیاد یکی از مهمترین ویژگی های لامپ های ال ای دی است. این لامپ ها طول عمری معادل 50 هزار تا 60 هزار ساعت و در برخی موارد بیشتر از این ها دارند.

این طول عمر چندین برابر لامپ های دیگر است. به دلیل طول عمر بالای این لامپ ها، با خرید لامپ ال ای دی تا سال ها نیاز به لامپ دیگری نخواهید داشت. به همین دلیل در هزینه های شما نیز صرفه جویی می شود.

طول عمر بالا، صرفه جویی در هزینه
طول عمر بالا، صرفه جویی در هزینه

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


بازده نوری زیاد، روشنایی بیشتر

یکی از مهمترین معیارهایی که باید پیش از خرید انواع لامپ به آن توجه کنید، میزان بازدهی لامپ است. لامپ های LED بازدهی بین 74 الی 120 لومن دارند که این مقدار بسیار مناسبی است زیرا لامپ رشته ای بازدهی برابر با 10 الی 15 لومن بر وات دارد.

لامپ های کم مصرف بازدهی معادل 45 تا 65، لامپ های بخار جیوه بازدهی معادل 35 تا 60، لامپ های بخار سدیم بازدهی معادل 60 الی 110 و لامپ های متال هالید بازدهی معادل 75 الی 85 لومن دارند. هرچه بهره نوری و بازدهی یک لامپ بیشتر باشد، روشنایی که لامپ از خود ساطع می کند نیز بیشتر است.

بازده نوری زیاد، روشنایی بیشتر
بازده نوری زیاد، روشنایی بیشتر

راه اندازی کوتاه، پاسخ به موقع

این لامپ ها سریعاً راه اندازی می شوند. یکی از بهترین مزایای استفاده از لامپ ال ای دی نیز همین مورد است. لامپ های ال ای دی به محض رسیدن ولتاژ به آن ها روشن می شوند.

به عنوان مثال، لامپ های گازی متال هالید بیش از 5 دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نور خود برسند. لامپ ال ای دی 15 میلیون بار سریع تر روشن می شود و به حداکثر میزان روشنایی می رسد. اگر لامپ های گازی بیشتر از 5 دقیقه روشن باشند، پس از خاموشی دیگر روشن نمی شوند و باید مدت زمان زیادی بگذرد.

تولید گرمای کم، بدون آسیب به ساختار لامپ

این لامپ ها پس از راه اندازی و روشن شدن هیچ گرمایی از خود تولید نمی کنند. گرمای تولیدشده در لامپ های دیگر به ساختار لامپ، چراغ و لوستری که روی آن نصب شده است، آسیب وارد می کند و سبب گرم شدن محیط های کوچک می شود. اما لامپ های LED هیچ گرمایی از خود تولید نمی کنند. این امر ایمنی آن ها را نیز افزایش می دهد زیرا هنگامی که فردی آن ها را لمس کند، دچار سوختگی نمی شود.

تولید گرمای کم، بدون آسیب به ساختار لامپ
تولید گرمای کم، بدون آسیب به ساختار لامپ

بی تأثیر بودن دفعات خاموش و روشن شدن لامپ

طول عمر لامپ های ال ای دی اصلاً به تعداد دفعات کلیدزنی و خاموش و روشن شدن آن ارتباطی ندارد. می توان لامپ های ال ای دی را میلیون ها بار روشن و خاموش کرد، بدون این که مدار آن آسیب ببیند. طول عمر لامپ های LED تنها به میزان روشن بودن آن ها بستگی دارد.

برای نجات زمین از led استفاده کنید

نور لامپ های ال ای دی فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش است. این اشعه ها برروی بینایی و پوست مصرف کنندگان اثر می گذارد و مضر است. لامپ هایی که از خود اشعه های مضر تولید می کنند، اثرات زیست محیطی مخربی نیز دارند.

علاوه بر این، در ساختار لامپ های ال ای دی از هیچ گونه ماده مضر و سمی استفاده نشده است. این درحالی است که بسیاری از لامپ ها در ساختار خود جیوه و گازهای سمی دارند و در صورت شکسته شدن آنها، مواد سمی وارد محیط زیست می شود و سلامت انسان و طبیعت را تحت تأثیر قرار می دهد.

برای نجات زمین از led استفاده کنید
برای نجات زمین از led استفاده کنید

مصرف انرژی کم و صرفه جویی در آن

لامپ های LED به گونه ای طراحی شده اند که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای، 90 درصد انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کنند با این که سایر لامپ ها برخی از انرژی را به شکل گرما هدر می دهند. مصرف پایین انرژی هزینه های مربوط به مصرف برق را نیز کاهش می دهد.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


بدون کاهش نور، حفظ کیفیت اولیه

سایر لامپ های موجود در بازار با گذشت زمان دچار افت نور می شوند و کیفیت آن ها کاهش پیدا می کند. لامپ های ال ای دی تا روزهای پایانی کیفیت خود را حفظ می کنند و هیچ گونه تأثیری روی نور آن ها به وجود نمی آید.

نور این لامپ ها استاندارد و بدون سوسو زدن است و هیچگونه خیرگی ایجاد نمی کند. با گذشت زمان این لامپ ها چشمک نمی زنند.


بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


امکان استفاده در ولتاژهای بسیار پایین

یکی از نکات جالب در استفاده از لامپ های ال ای دی این است که می توان آن را در ولتاژهای بسیار پایین نیز استفاده کرد. این محصولات در ولتاژهایی بسیار کمتر از ولتاژ نامی خود نور افشانی می کنند، به گونه ای که حتی می توان برای تأمین برق آن ها از باتری های کوچک و یا سایر منابع تغذیه نیز استفاده کرد. به همین دلیل می توان از این لامپ ها در معابر بدون نیاز به اتصال شبکه سراسری استفاده کرد و هزینه احداث تأسیسات برق در مکان های صعب‌العبور را کاهش داد.

تنوع شکل ظاهری، کاربرد گسترده

این لامپ ها در انواع مختلف و با ظواهر گوناگون به بازار عرضه می شوند. برخی از لامپ های ال ای دی حبابی، شمعی، اشکی، استوانه ای، شکل گل و … هستند. سرپیچ آن ها نیز تنوع بسیار زیادی دارد و به راحتی می توان از آن ها در چراغ ها، لوسترها و دیگر تجهیزات استفاده کرد.

استفاده از لامپ LED محدودیت مکانی ندارد. به عنوان مثال، چراغ های رشته ای در مکان های سرد دیرتر روشن می شوند و ممکن است زیاد مناسب نباشند اما لامپ های ال ای دی برای تمامی مکان ها مناسب هستند. این لامپ ها مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارند و رطوبت و دما روی آن ها اثرگذار نیست.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از لامپ ال ای دی پرداختیم. لازم به ذکر است در این مقاله برخی از این مزایا لیست شده اند و لامپ های ال ای دی ویژگی های مثبت بیشتری دارند.

جهت مشاهده لیست قیمت لامپ ال ای دی پارس شهاب، نور، پارس شعاع توس، مودی و … می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 18
دوست نداشتم: 14
میانگین امتیازات: 1.29

۲ دیدگاه در “استفاده از لامپ ال ای دی چه مزایایی دارد؟

بنام او
گرچه لامپ های ال ای دی مزایایی چون کاهش مصرف انرژی، بهره بالاتر، نور بهتر، و مزایای زیست محیطی و … دارند، معذالک به هیچ وجه هنوز صرفه اقتصادی برای خرید ندارند چراکه با وجود قیمت بالا، علی رغم ادعا برای وجود طول عمر طولانی که میتوانست مشکل قیمت بالا را تا حدود زیادی جبران کند، طول عمر چندانی ندارند و حتی تولید کنندگان معتبر هم معمولا 6 ماه یا حد کثر یک سال گارنتی میکنند و همه طبق تجربه میدانیم پس از مدتی میسوزند. البته از لحاظ تئوری آنها میتوانند حتی تا 12 سال هم عمر کنند، اما مشکلاتی که در طراحی صحیح درایور(مدار تغذیه لامپ)، کیفیت LED ها، مسئله هیت سینک(خنک کاری) مناسب، خمیر سیلیکون، دقت در ساخت و اسمبل، جای لامپ( سرپیچی که لامپ به آن بسته میشود) کم کیفیت و نصب رو به بالا و… با عث میشود بسیاری از آنها بزودی بسوزند هرچند که ممکن است مواردی از آنها هم بعلت کیفیت بالای ساخت و رعایت اصول عمر طولانی داشته باشند، اما اکنون در عمل اینگونه نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *