راهنمای خرید کابل آنتن

راهنمای خرید کابل آنتن

راهنمای خرید کابل آنتن کمک می کند بهترین کابل آنتن را براساس کاربرد، ساختار و امپدانس انتخاب و کابل مناسب تلویزیون را از بهترین برند بازار خریداری نمایید. کابل آنتن نوعی کابل هم محور است که وظیفه انتقال داده هایی همچون تصویر و صوت را برعهده دارد.

این کابل ها در نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته نیز کاربرد دارند. کابل های آنتن از یک هادی‌، عایق، شیلد بافته شده و روکش ساخته شده اند. این کابل ها در انواع مختلفی عرضه می شوند. به همین دلیل پیش از خرید کابل آنتن باید به نوع کابل، مقاومت در برابر جریان، پهنای باند، ساختار کابل، ویژگی ها و … توجه کرد.

این کابل ها از سال 1936 در شبکه های مختلف به کار گرفته می شوند. در ابتدا تنها در شبکه های داخلی آنتن مرکزی از این محصولات استفاده می شد اما امروزه کاربرد کابل آنتن گسترده تر شده است. اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل آنتن خریدای کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل آنتن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل آنتن چیست؟

پیش از پرداختن به راهنمای خرید کابل آنتن به بررسی ماهیت این کابل می پردازیم. کابل آنتن نوعی کابل کواکسیال است که از یک یا چند رشته هادی تشکیل شده است. وظیفه اصلی این کابل، انتقال سیگنال های صوتی و تصویری است. جنس هادی و مغزی این کابل اغلب از مس است.

این کابل به یک لایه عایق از جنس پی وی سی یا پلی اتیل و شیلد بافته شده از جنس آلومینیوم یا مس مجهز شده است. این شیلد از کابل در برابر دریافت هرگونه نویز و اختلالات الکترومغناطیسی محافظت می کند. در نهایت تمامی اجزای کابل زیر روکشی قرار گرفته اند که اغلب مشکی، سفید و طوسی است. این روکش می تواند جنس های مختلف پی وی سی و نسوز داشته باشد.

هنگامی که از یک وسیله صوتی یا تصویری سیگنال هایی توسط امواج تولید می شود، کابل آنتن آن را دریافت می کند و سپس به دستگاه دیگری انتقال می دهد. کابل آنتن انعطاف پذیری بالایی دارد و شکل پذیری آن خوب است.

از این محصول می توان در مدت زمان طولانی استفاده کرد زیرا اغلب آن ها دوام بالایی دارند. کابل آنتن اغلب برای انتقال داده های تلویزیون و … کاربرد دارد، به همین دلیل به آن کابل تلویزیون نیز گفته می شود.

در راهنمای خرید کابل آنتن باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ویژگی کابل مورد نظر، انواع کابل، ساختار، کاربرد، مقاومت در برابر جریان و دیگر موارد موضوعاتی هستند که پیش از خرید کابل آنتن باید آنها را بررسی کنید. در ادامه به بررسی نکات مهم در هنگام خرید این کابل می پردازیم.

راهنمای خرید کابل آنتن
راهنمای خرید کابل آنتن

بیشتر بخوانید: کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


ویژگی های کابل آنتن

در راهنمای خرید کابل آنتن بهتر است از ویژگی های کابل آنتن آگاه باشید تا بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

  • کابل های آنتن می توانند مسی یا آلومینیومی باشند. کابل های مسی عملکرد بهترین از خود ارائه می دهند و سیگنال ها با دقت بیشتری در آن ها انتقال پیدا می کند. این کابل ها قیمت بیشتری نسبت به کابل های آلومینیومی دارند.
  • کابل های آنتن به نوعی فویل و شیلد مجهز شده اند. به همین دلیل به آن ها کابل آنتن فویل دار نیز گفته می شود. این کابل ها محافظت بالایی در برابر نویز از خود نشان می دهند.
  • این کابل ها به فرستنده هایی همچون آنتن مرکزی و از سوی دیگر به گیرنده متصل می شوند.
ویژگی های کابل آنتن
ویژگی های کابل آنتن

بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


انواع کابل آنتن از لحاظ کاربرد

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل آنتن شناختن انواع کابل است:

  1. برخی از کابل های آنتن با پسوند 3C عرضه می شوند. این کابل ها کابل معمولی یا ساده نامیده می شوند و برای مسافت های کمتر یا حداکثر 15 متر مناسب هستند.
  2. کابل هایی که در آن ها از پسوند 4.5C استفاده شده است، اصطلاحاً صادراتی هستند و برای مسافت های بیشتر از 15 متر مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها پهنای باند بیشتری دارند.

انواع کابل آنتن از لحاظ ساختار

همان طور که پیش تر گفته شد، شناخت انواع کابل موضوع مهمی است که به شما کمک می کند بهترین کابل آنتن را برای مجموعه خود خریداری کنید. به همین دلیل در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل آنتن به معرفی انواع کابل براساس ساختار می پردازیم:

  • کابل آنتن نازک: این کابل ها انعطاف پذیر و سبک هستند و قطر آن ها اغلب 0.25 اینچ است. بکار بردن این کابل ها به دلیل انعطافی که دارند، ساده تر است. به همین دلیل استفاده از آن ها رایج تر است.
  • کابل آنتن ضخیم: این کابل ها ضخیم تر هستند و انعطاف پذیری کمتری دارند. قطر این محصولات به 0.5 اینچ می رسد و اغلب در مجموعه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع کابل آنتن از لحاظ ساختار
انواع کابل آنتن از لحاظ ساختار

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل آنتن از لحاظ امپدانس

پیش از خرید کابل آنتن باید به امپدانس کابل توجه کنید. در صورتی که امپدانس کابل با شبکه شما سازگار نباشد، شبکه با مشکل مواجه می شود و سیگنال به درستی انتقال پیدا نمی کند. به همین دلیل در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل آنتن به بررسی مقاومت کابل ها در برابر جریان می پردازیم. کابل آنتن براساس مقاومت در برابر جریان یا امپدانس به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • کابل آنتن 50 اهمی
  • کابل آنتن 75 اهمی

معمولاً کابل آنتن ماهواره، تلویزیون، دستگاه دیجیتال و دیگر موارد 75 اهمی است. مقدار امپدانس بر روی کابل و روکش آن حک شده است.

انواع کابل آنتن از لحاظ امپدانس
انواع کابل آنتن از لحاظ امپدانس

برند کابل آنتن

آخرین موضوع که در راهنمای خرید کابل آنتن باید به آن توجه داشته باشید، برند و شرکت سازنده کابل آنتن است. امروزه کابل های آنتن در مجموعه های مختلف صنعتی و خانگی و همچنین شبکه های رادیویی، ارتباطات و مخابرات کاربرد دارند. شرکت های زیادی در ایران به تولید و ساخت این کابل ها می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل آنتن کرمان
  • کابل آنتن پینو
  • کابل آنتن سیمیا
  • کابل آنتن رسانا
  • کابل آنتن تک سیم البرز

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال


مناسب ترین کابل آنتن برای تلویزیون

  1. شیلد کابل آنتن بهتر است مسی باشد.
  2. رسانای مرکزی کابل بهتر است از مس خالص باشد.
  3. روکش باید از مواد مرغوب و نسوز تهیه شده باشد.
  4. مقاومت اهمی کابل باید 75 اهم باشد.
  5. میزان از دست دادن سیگنال باید در حداقل میزان ممکن باشد.
  6. بهتر است کابل آنتن یک تکه باشد تا از افت کیفیت در تصویر و صدا جلوگیری شود.
  7. بهتر است طول کابل بیشتر از 15 متر نشود.
  8. در صورتیکه مجبور به اتصال دو سیم آنتن به هم هستید، بهتر است از فیش های رایط مخصوص استفاده کنید.