کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل آنتن نوعی کابل است که وظیفه انتقال داده هایی همچون صدا و تصویر را برعهده دارد. این کابل از مهمترین تجهیزات در سیستم های دریافت و ارسال سیگنال محسوب می شود. به کمک بهترین کابل آنتن می توان کیفیت صدا و تصویر را افزایش داد. برخی کابل های آنتن را زیرمجموعه کابل های کواکسیال به حساب می آورند. زیرا این کابل همچون کواکسیال، کابلی هم محور است که یک رسانای بسیار نازک و منعطف در آن وجود دارد.

با رشد تکنولوژی و پیشرفته تر شدن سیستم های انتقال سیگنال، کابل هایی که وظیفه انتقال داده را برعهده دارند نیز پیشرفته تر شده اند. کابل آنتن، کابل کواکسیال و کابل شبکه از مهم ترین کابل ها در سیستم انتقال هستند. این کابل ها باید مطابق با سایر سیم و کابل ها در یک مجموعه انتخاب شوند.

اگر قصد خرید کابل آنتن دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل آنتن چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل آنتن

برای پاسخ به سوال کابل آنتن چیست باید بگوییم، این کابل یک نوع کابل کواکسیال هم محور است که سیگنال های صوتی و تصویری را انتقال می دهد. از این تجهیزات در نصب دوربین مدار بسته نیز استفاده می شود.در واقع می توان گفت تمامی دستگاه های گیرنده مانند تلویزیون‌ها، مودم ها، دستگاه های دیجیتال و … به کابل آنتن نیاز دارند. کابل آنتن از سال 1936 در شبکه های آنتن مرکزی و … مورد استفاده قرار می گرفته است. هنگامی که سیگنال های تصویری و صوتی توسط امواج تولید می شوند، کابل آنتن آن ها را دریافت می کند و سپس به گیرنده انتقال می دهد. هرچه کیفیت کابل بهتر باشد، کیفیت صدا و تصویر انتقالی نیز بهتر می شود.

این کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که یک رسانای مسی قوی در مرکز آن ها قرار گرفته است و اغلب نازک و منعطف هستند. این رسانا گاهاً برای افزایش مقاومت قلع اضافه می شود. هادی توسط عایقی از جنس پلیمر، شیلد و روکش از جنس پی وی سی پوشانده شده است. جنس هادی و مغزی این کابل ها از مس است و این کابل ها در به صورت تک رشته و مفتولی عرضه می شوند.در کابل های آنتن از یک لایه شیلد آلومینیومی یا مسی استفاده شده است. این شیلد از کابل در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی جلوگیری می کند. این شیلدها به صورت لایه های نازک بافته شده هستند. به این کابل ها کابل آنتن فویل دار نیز گفته می شود. کابل آنتن صادراتی اغلب به شیلد مجهز شده است.

کابل آنتن چیست
کابل آنتن چیست

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل آنتن

در ادامه موضوع کابل آنتن چیست به بررسی کاربردهای این کابل می پردازیم. از مهم ترین کاربرد کابل های کواکسیال و آنتن می توان به استفاده از آن ها در شرکت های اپراتور شبکه شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه های مخابراتی اشاره کرد. در این سیستم ها برای انتقال اطلاعاتی مانند داده ها، ویدئوها و همچنین ارتباطات گسترده از کابل آنتن استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای این کابل می توان به استفاده از آن در سیستم های انتقال سیگنال و فرکانس های صوتی و تصویری در دستگاه هایی همچون تلویزیون و رادیو اشاره کرد. از کابل های کواکسیال به منظور برقراری ارتباط میان سیستم های رادیویی، شبکه های تلویزیونی، تلفنی و … در فاصله های نسبتاً زیاد استفاده می شود. در فاصله های کم می توان از انواع کابل آنتن استفاده کرد. در تجهیزات نظامی و ملزومات مربوط به اسکن مافوق صوت و … از نوعی کابل کواکسیال به نام میکرو استفاده می شود.

کابل های آنتن ساختار بسیار خوبی دارند و عایق آن ها بسیار باکیفیت است. به همین دلیل از هسته مسی به خوبی محافظت می شود. همین موضوع سبب می شود تا اطلاعات با سرعت و کیفیت بالایی منتقل شود. این موضوع امنیت انتقال را افزایش می دهد به همین دلیل در شبکه های حساس نیز می توان از این کابل ها استفاده کرد. به این کابل ها در مسیر انتقال هیچ گونه تداخل و آسیبی وارد نمی شود.

کاربرد کابل آنتن
کاربرد کابل آنتن

بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


دلایل استفاده از کابل آنتن

حال که دانستیم کابل آنتن چیست به مزایای استفاده از این کابل می پردازیم:

  • شکل پذیری و انعطاف پذیری بالای کابل
  • دوام و استحکام فیزیکی بالا
  • قابلیت استفاده در شبکه های مختلف
  • قابلیت استفاده در مدت زمان طولانی
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • ظرفیت مناسب در انتقال داده
  • تنوع زیاد در نوع و ساختار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


مشخصات کابل آنتن

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله کابل آنتن چیست ویژگی های کابل آنتن است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  1. هادی کابل آنتن از جنس مس است که گاهی برای افزایش مقاومت آن به روکشی از قلع مجهز می شود.
  2. کابل های آنتن همگی تک رشته و مفتولی هستند.
  3. روکش کابل از پی وی سی و اغلب سفید رنگ است.
  4. برخی از کابل ها به شیلد مسی یا فویل آلومینیومی مجهز شده اند. برخی دیگر نیز هیچگونه شیلدی ندارند.
  5. عایق کابل های آنتن از مواد پلیمری یا پلی اتیلن ساخته شده است.
  6. کابل هایی که در عنوان آن ها 3C وجود دارد، کابل های ساده یا معمولی هستند که برای مسافت های 15 متری مناسب هستند. کابل آنتن تلویزیون یا کابل آنتن مودم از این نوع کابل است.
  7. کابل با پسوند 4.5C کابل هایی صادراتی هستند که برای مسافت های بیشتر از 15 متر مناسب هستند. این کابل ها فرکانس و پهنای باند بالاتری را پوشش می دهند.
مشخصات کابل آنتن
مشخصات کابل آنتن

انواع کابل آنتن

در این بخش از موضوع کابل آنتن چیست به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم.

  • کابل آنتن نازک (Thinnet): این نوع کابل ها نازک و منعطف هستند و قطر آن ها معمولاً 0.25 اینچ است.
  • کابل آنتن ضخیم (Thicknet): این کابل ها قطری معادل 0.5 اینچ دارند و اغلب در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل های کواکسیال و آنتن براساس امپدانس در دو نوع 50 و 75 اهمی عرضه می شوند. انتخاب این کابل ها به نوع کاربرد و محل نصب آن ها بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی


بهترین برندهای کابل آنتن

در انتهای مقاله کابل آنتن چیست به معرفی بهترین برند این کابل ها می پردازیم.

  •  کابل آنتن آمل
  • کابل آنتن استارست
  • کابل آنتن کرمان
  • کابل آنتن زرفام کرمان
  • کابل آنتن پینو
بهترین برندهای کابل آنتن
بهترین برندهای کابل آنتن