انواع سینی کابل و کاربردهای آن

انواع سینی کابل و کاربردهای آن

انواع سینی کابل در پروژه های برق رسانی و کابل کشی به کار گرفته می شود. این تجهیزات وظیفه نگهداری کابل را برعهده دارند. سینی کابل جهت زیباسازی فرآیند کابل کشی، تفکیک سازی و مقاوم سازی کابل کشی به کار گرفته می شود. این تجهیزات در واقع همانند پلی هستند که کابل برق را حمل می کنند.

امروزه از سینی کابل در مجموعه های صنعتی، کارگاه ها، سوله ها و دیگر مجموعه ها به کار گرفته می شوند. سینی های کابل در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این محصولات از نظر جنس، عمق، سایز، نوع گالوانیزه و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شود.

اگر قصد خرید سینی کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع سینی کابل می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سینی کابل چیست؟

برای درک بهتر انواع سینی کابل ابتدا به معرفی این تجهیزات می پردازیم. سینی کابل صفحه های فلزی و مشبک هستند که در کنار دیوارها و قسمت هایی خاص از مجموعه نصب می شوند و کابل ها را حمل می کنند. این کار سبب زیباتر شدن مجموعه و مرتب بودن کابل ها می شود. با وجود سینی کابل، توسعه کابل کشی و عیب یابی آن بسیار ساده تر می شود. هدف اصلی سینی های کابل نگهداری از سیم و کابل و حفاظت از آن ها است. این تجهیزات به همراه اتصالات سینی کابل و یک سری متعلقات نصب می شوند. سینی ها توسط دستگاه CNC پانچ می شوند. این موضوع سبب به وجود آمدن سوراخ هایی در کف سینی می شود. این حفره ها برای ایجاد گردش هوا و جلوگیری از جمع شدن آب در کف سینی به وجود آمده اند.

سینی کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به معرفی انواع Cable Tray می پردازیم.

سینی کابل چیست؟
سینی کابل چیست؟

بیشتر بخوانید: سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع جنس سینی کابل

سینی های کابل در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این محصولات معمولاً از جنس ورق گالوانیزه و گاهی از جنس استیل هستند. سینی کابل گالولنیزه در جاهایی که رطوبت زیاد است و امکان زنگ زدگی سینی وجود دارد استفاده می شود. ورق های فلزی هنگامی که گالوانیزه می شوند، تغییراتی در ساختار آن ها رخ می دهد.

سینی ها از لحاظ نوع آبکاری در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شوند. در مکان های رطوبتی از سینی کابل گالوانیزه گرم و در مکان هایی با رطوبت کمتر، از سینی کابل گالوانیزه سرد استفاده می شود. این سینی ها برای محیط های سربسته همچون پارکینگ و سوله مناسب تر هستند.

انواع سینی کابل
انواع سینی کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی کابل | نحوه انتخاب انواع سینی کابل


سینی کابل گالوانیزه گرم

انواع سینی کابل در انواع گالوانیزه گرم و سرد عرضه می شوند. گالوانیزه گرم هنگامی به وجود می آید که موادی در کارگاه های آبکاری به سینی اضافه شود. این مواد اغلب از جنس روی، قلع، نیکل و دیگر موارد هستند.

قطر آبکاری از نوع گالوانیزه گرم اغلب بین 50 تا 80 میکرون است. ضخامت سینی ها باید کاملاً استاندارد باشند. آبکاری گالوانیزه گرم از سینی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت زیاد حفاظت م کند. هزینه این آبکاری از نوع سرد بیشتر است.

سینی کابل گالوانیزه سرد

سینی کابل هایی که با این نوع آبکاری عرضه می شوند، قیمت مقرون به صرفه ای دارند. یک روکش 10 تا 25 میکرونی از جنس روی، آب و نمک بر روی این سینی ها قرار می گیرد. ضخامت این سینی ها از نوع گالوانیزه گرم کمتر است و در مکان های رطوبتی نمی توان از آن ها استفاده کرد.

  • لازم به ذکر است که برخی از شرکت های تولیدکننده سینی کابل، این تحهیزات را با جنس های استیل، ورق آلومینیوم، پی وی سی یا پلاستیکی نیز به بازار عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد


انواع سایز سینی کابل

انواع سینی کابل براساس سایز به چند دسته تقسیم بندی می شود. این سینی ها از نظر ابعاد چند بخش عمق، ضخامت ورق، عرض و طول دارند.

سینی ها اغلب در طول 2 متری به بازار عرضه می شوند.

سینی های کابل با عرض 5 سانت، 10 سانت، 15سانت، 20 سانت، 25 سانت، 30 سانت، 35 سانت، 40 سانت، 45 سانت، 50 سانت، 55 سانت، 60 سانت، 70 سانت و 80 سانت و گاهی بالاتر تولید می شوند.

ضخامت های ورق نیز از 0.5 میلی متر الی 2.5 میلی متر موجود است. ضخامت سینی ها باید متناسب با وزن کابل ها انتخاب شوند. سینی کابل هایی که عرض کمتری دارند، معمولاً ورق آن ها نیز نازک تر است.

سینی کابل ها لبه های مختلف با اندازه های متفاوت دارند و بنا به سفارش مشتریان ساخته می شوند. عمق سینی ها و ارتفاع لبه آن ها باید متناسب با حجم کابل ها انتخاب شود.

انواع سایز سینی کابل
انواع سایز سینی کابل

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل و نردبان کابل