جلیقه ایمنی کار را بهتر بشناسیم |جلیقه ایمنی چیست؟

جلیقه ایمنی چیست | آشنایی با انواع جلیقه کار

جلیقه ایمنی چیست و برای انجام چه فعالیت هایی از این تجهیزات ایمنی استفاده می شود؟ جلیقه ایمنی از تجهزات فردی است که در محیط های شغلی مختلف، مورد استفاده کارکنان قرار می گیرد. همانطور که می دانید رعایت اصول در محیط کار، یکی از مهم ترین اقداماتی است که کارکنان باید رعایت کنند.

خرید جلیقه ایمنیبا استفاده از جلیقه کار می توانید سلامتی کارکنان خود را در مجموعه مورد نظر، تضمین نمایید. به عبارتی با پوشیدن این جلیقه ها می توانید از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری نمایید. لازم به ذکر است این جلیقه ها وزن سبکی دارند. همچنین از استفاده آسانی برخوردار هستند و دیده شدن کارگران در شب و محیط های تاریک را فراهم می کنند.

به نوعی این لباس ایمنی به افراد هشدار می دهد که در مکان مورد نظر، فعالیت خاصی در حال انجام است. در این مقاله قصد داریم به معرفی جلیقه های کار و انواع آنها می پردازیم. جهت تهیه یک جلیقه ایمنی بادی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است جهت اطلاع از قیمت جلیقه ایمنی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع جلیقه های ایمنی

جلیقه های کار باتوجه به نوع فعالیت افراد و کارایی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در این بخش از مطلب جلیقه ایمنی چیست به آشنایی با انواع این تحهیزات ایمنی می پردازیم.

جلیقه ایمنی جداشونده

در ابتدا لازم است بدانید که جلیقه های جداشونده در کلاس بندی 2 و 3 قرار می گیرند. به عبارتی مناسب برای محیط های تاریک و کم نور هستند. این تجهیزات همانطور که از نامشان مشخص است، تمامی قسمت های آن از یکدیگر جدا می شوند. درنتیجه با استفاده از این جلیقه از گیر کردن کارکنان به وسیله های صنعتی جلوگیری می شود.

جلیقه ایمنی تابستانی

این نوع از جلیقه های کار همانطور که از نامشان پیداست، مناسب برای استفاده در فصل تابستان هستند. همچنین استفاده از این پوشش در محیط های گرم بسیار کاربردی واقع شده است. لازم به ذکر است این  جلیقه ها به صورت شارژی فعالیت مورد نظر را انجام می دهند. از این رو در یک بازه مشخص باید آن را درون فریزر قرار دهید تا بتوانید از آن استفاده نمایید.

جلیقه  ایمنی عمومی

در این بخش از مطلب جلیقه ایمنی چیست به بررسی نوع عمومی این محصول می پردازیم. این نمونه از جلیقه های کار براساس استاندارد ANSI تولید و ارائه می شوند. به طور معمول این جلیقه ها مناسب برای پلیس ها است. به این نکته توجه نمایید این جلیقه ها مانند نمونه های جداشونده، برخی از قسمت های آن از یکدیگر جدا می شوند. همچنین این جلیقه ها از کمربند ایمنی جلیقه ای برخوردار هستند.

انواع جلیقه های ایمنی
انواع جلیقه های ایمنی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید جلیقه ایمنی


جلیقه ایمنی روشن

نوع دیگری از جلیقه های ایمنی در بازار موجود است که آن را با نام جلیقه روشن می شناسند. این محصول به دلیل ایجاد دید بالا، به صورت بازتابنده عمل می کند.

جلیقه ایمنی ساخت و ساز

این نوع از جلیقه ها همانطور که از نامشان مشخص است، در محیط های ساختمانی  مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این تجهیزات و هنگام کار با ماشین آلات سنگین، دید بیشتری را برای افراد فراهم می کند.

جلیقه خبرنگاری

این پوشش نیز یکی از رایج ترین لباس های کار برای خبرنگاران است.

لازم به ذکر است این جلیقه های کار براساس رنگی که دارند، در گستره وسیعی قرار می گیرند. جلیقه قرمز ایمنی یکی از رایج ترین انواع این تجهیزات است. رنگ قرمز این تجهیزات به منظور اطلاع رسانی حوادث به افراد استفاه می شود. همچنین از دیگر رنگ های این محصولات می توان به سبز، نارنجی، آبی و فسفری اشاره نمود.

کاربرد جلیقه ایمنی

همانطور که می دانید استفاده از این ابزار ایمنی در مشاغل مختلف از کاربردهای به سزایی برخوردار است. به طور کلی این جلیقه ها در صنایع عمرانی و ساخت و ساز جاده ای استفاده می شوند. در این بخش از مطلب جلیقه ایمنی چیست به رایج ترین کاربردهای این تجهیزات پرداخته شده است.

  • مناسب برای افرادی که در بخش های حمل و نقل فعالیت می کنند.
  • مناسب برای سوارکاران
  • مناسب برای افرادی که در محیط های کم نور مشغول به کار هستند.
  • مناسب افرادی است که در جاده ها و پیادهه روها فعالیت کار می کنند.
  • مناسب کارگران و کارکنان شهرداری
  • مورد استفاده خدمه های ساختمانی قرار می گیرد.
  • جلیقه ایمنی سوارکاری مناسب افرادی است که در پیست های اسب سواری فعالیت می کنند.
  • مناسب برای پرسنل اورژانس و مواردی از این قبیل
کاربرد جلیقه ایمنی
کاربرد جلیقه ایمنی

استفاده از جلیقه های ایمنی چه مزیتی دارد؟

  • فراهم کردن قابلیت مشاهده افرادی که در محیط های کاری تاریک کار می کنند.
  • برخورداری از وزن سبک از دیگر مزایای این ابزار ایمنی به شمار می آید.
  • استفاده از متریال های کتان و پلی استر یکی از رایج ترین موادی است که در تولید این محصولات استفاده می شود. درنتیجه این جلیقه ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: جلیقه ایمنی کار چند نوع است؟ کدام جلیقه ایمنی بهتر است؟


طبقه بندی انواع جلیقه

این جلیقه ها باتوجه به محل کار افراد به چند دسته تقسیم می شوند. در این بخش از مطب جلیقه ایمنی چیست به معرفی انواع این محصول براساس کلاس بندی می پردازیم.

جلیقه کار کلاس 1

این نمونه برای استفاده در مناطقی که ترافیک نسبتاٌ کمی دارد، مناسب است. این محصول مورد استفاد کارگران تعمیر خارج از جاده و افرادی که در پارکینگ ها کار می کنند، قرار می گیرد.

جلیقه کلاس 2

از این کلاس بندی در معابری که سرعت وسیله های نقلیه 40 کیلومتر در ساعت یا کمتر تعیین شده باشد، استفاده می شود. به طوریکه این جلیقه ها برای مأموران کنترل کیفیت و نگهبانان کاربرد دارد.

جلیقه کلاس 3

به طور معمول این جلیقه ها توسط کارگران مشغول در بزرگراه ها و آزادراه ها استفاده می شود.

طبقه بندی انواع جلیقه
طبقه بندی انواع جلیقه

ساختار جلیقه ایمنی

در این بخش از مطلب جلیقه ایمنی چیست به ساختار تشکیل دهنده این تجهیزات ایمنی می پردازیم. این تجهزات از مواد بازتاب کننده نور ساخته می شوند. همچنین معمولاً توسط پارچه هایی با رنگ روشن تولید می شوند. درنتیجه روشن بودن رنگ پارچه این لباس های ایمنی، موجب دیده شدن افراد در محیط های تاریک می شود.

توجه نمایید جلیقه ای مناسب است که از قابلیت تنظیم برخوردار باشد. همچنین باید سایزبندی داشته باشد و با اندازه بدن شما تناسب داشته باشد. لازم به ذکر است مواد تشکیل دهنده این تجهیزات متنوع است. همچنین رایج ترین متریالی که در ساختار این محصول استفاده می شود، پلی کاتن یا پلی استر است.

اجزای تشکیل دهنده جلیقه ایمنی

در ابتدای مطلب جلیقه ایمنی چیست به مزایای استفاده این محصول اشاره نمودیم. جلیقه ایمنی شبرنگ دار از رایج ترین و پرمصرف ترین انواع این تجهیزات به شمار می آید.  پس به طور کلی این لباس ها از نوار شبرنگی برخوردار هستند و موجب افزایش احساس هشدار در افراد می شود. اما بهتر است بدانید که عموماً جنس این جلیقه ها از پارچه های توری باکیفیت ساخته می شود.

لازم به ذکر است بیشتر جلیقه های کار بدون آستین و با سایزهای بزرگ تولید و عرضه می شوند. دلیل ابعاد بزرگ این جلیقه ها، استفاده آسان از آنها بر روی لباس های کار است. توجه نمایید به جای استفاده از دکمه بر روی این کالا، از زیپ و چسب بر روی آن استفاده می شود. برخی از انواع این محصول از تعدادی جیب برخوردار هستند و موجب افزایش عملکرد کاربران می شود.


بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی


نکاتی برای تهیه و خرید جلیقه ایمنی

در این بخش از مقاله جلیقه ایمنی چیست به نکاتی که حین تهیه این تجهیزات ایمنی باید به آنها توجه داشته باشید، پرداخته شده است.

  • توجه به جنس پارچه و تهیه شدن آن از الیاف مرغوب
  • توجه به رنگ باکیفیت و ثابت جلیقه
  • برخورداری از استانداردهای بین المللی
  • تهیه شده از شبرنگ های مناسب و درجه 1
  • برخورداری از دوخت استاندارد
  • برخورداری از زیپ روان
  • تناسب سایز آن با اندام شما
جلیقه ایمنی چیست
جلیقه ایمنی چیست

امیدواریم که مقاله جلیقه ایمنی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. توجه نمایید عوامل دیگری مانند برند تولیدکننده جلیقه، لوازم های جانبی استفاده شده در جلیقه ها مانند زیپ و نوع شبرنگ، از نکاتی هستند که حین خرید باید به آنها توجه داشته باشید. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به بررسی مناسب ترین زمان برای عوض کردن لباس کار پرداخته شده است.

راندنو امکان مشاهده لیست جلیقه شبرنگ دوچرخه سواری و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان محصول مورد نظر را برای شما فراهم نموده است. با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست تجهیزات ایمنی را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.