راهنمای خرید سیم مسی افشان

راهنمای خرید سیم مسی افشان | معرفی سیم افشان

راهنمای خرید سیم مسی افشان به شما کمک می کند بتوانید بهترین نوع سیم برق را برای خود خریداری کنید. سیم مسی افشان نوعی سیم برق است که هادی از جنس مس دارد. این هادی از تعداد زیادی رشته های نازک و به هم تابیده تشکیل شده است. دلیل زیاد بودن طول این نوع سیم ها و مقاومت الکتریکی آن ها، به هم تابیده شدن آن ها است. سیم مسی افشان انعطاف پذیری بالایی دارد.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر قصد خرید سیم افشان مسی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید سیم مسی افشان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم مسی افشان چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید سیم مسی افشان به معرفی این محصول می پردازیم. سیم افشان مسی نوعی سیم برق است که هادی نرم و انعطاف پذیر از جنس مس دارد. این سیم از رشته های بسیار نازک انعطاف پذیر ساخته شده است. این رشته های نازک به هم تابیده شده هستند. همین موضوع سبب افزایش مقاومت فیزیکی این سیم ها شده است.

سیم مسی افشان یکی از پرکاربردترین انواع سیم است. این سیم در سیم کشی ساختمان، سیستم های روشنایی، ساخت لوازم الکتریکی و دیگر موارد کاربرد دارد. این سیم ها با علامت اختصاری NYAF در بازار شناخته می شوند.

سیم افشان مسی از یک هادی مسی نرم و یک لایه عایق یا روکش از جنس PVC یا دیگر مواد تشکیل شده است. سیم های مسی در تعداد رشته ها و سطح مقطع های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند.

راهنمای خرید سیم مسی افشان
راهنمای خرید سیم مسی افشان

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم مسی


ولتاژ سیم مسی افشان

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید سیم مسی افشان بررسی ولتاژ سیم افشان است. سیم های انعطاف پذیر مسی براساس سطح ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سیم با ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت
  • سیم با ولتاژ نامی 450 الی 750 ولت

این سیم ها باید مطابق به کاربرد و محل نصب مورد استفاده قرار بگیرند.

ولتاژ سیم مسی افشان
ولتاژ سیم مسی افشان

بیشتر بخوانید: سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟


عایق سیم افشان مسی

از دیگر موضوعاتی که در راهنمای خرید سیم مسی افشان باید به آن توجه کنید، جنس و ضخامت عایق سیم ها است. عایق سیم مسی افشان می تواند از جنس پی وی سی، لاستیکی و نسوز باشد. کابل های پی وی سی انعطاف پذیری بالایی دارند اما در برابر حرارت از خود مقاومت نشان نمی دهند. سیم های لاستیکی نیز مقاومت فیزیکی بالایی دارند.

اگر احتمال آتش سوزی در مجموعه شما وجود دارد، می بایست از سیم های نسوز استفاده کنید. این سیم ها در مقاوم حرارت از خود مقاومت نشان می دهند. به طور کلی برای افزایش دوام سیم ها و رعایت نکات ایمنی، بهتر است سیم های ساختمان در زیر گچ و داخل لوله های برق مخصوص به کار گرفته شود.

ضخامت روکش سیم های مختلف با هم تفاوت دارد. برخی از سیم ها ضحیم تر و برخی دیگر نازک تر هستند. به طور کلی ضخامت استاندارد سیم ها 0.7 میلی متر است.قطر خارجی این محصولات نیز براساس استاندارد باید تقریباً 2.8 تا 3.4 میلی متر باشد. تمامی ابعاد سیم باید مطابق با استاندارد تولید شود. هرچه ضخامت سیم افزایش پیدا کند، وزن آن هم بیشتر می شود. به همین دلیل در هنگام خرید سیم نباید به وزن آن بسنده کنید.

وزن معیاری جهت کیفیت و کارایی این سیم ها نیست. برخی از کارخانه های تولیدکننده سیم مسی، به جای افزایش دادن وزن هادی مسی، وزن عایق آن را بیشتر می کنند. این موضوع عملکرد سیم را تحت تاثیر قرار می دهد.

عایق سیم افشان مسی
عایق سیم افشان مسی

بیشتر بخوانید: سیم برق چیست؟


هادی سیم افشان مسی

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید سیم مسی افشان باید به آن توجه کنید، نوع هادی است. هادی تمامی این سیم ها از مس است. اما برخی از آن ها مس آنیل شده و برخی دیگر بدون آنیل هستند. سیم هایی که هادی آنیل شده دارند، مقاومت بیشتری نسبت به سیم های آنیل نشده دارند. اگر قرار است از سیم در محیط هایی با شرایط فیزیکی خاص استفاده کنید، بهتر است هادی آن آنیل شده باشد تا سیم مقاومت بالایی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: انواع سیم برق