سیم برق چیست؟

سیم برق چیست؟ نامگذاری سیم های برق چگونه است؟

سیم برق چیست و چه کاربردی دارد؟ سیم برق یکی از مهمترین تجهیزات الکتریکی است. سیم وظیفه انتقال جریان برق از مکانی به مکان دیگر را برعهده دارد. همچنین تجهیزات مختلف را به هم متصل می کند. این تجهیزات در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. در ساخت لوستر، تجهیزات الکتریکی، تابلوهای برق، کارخانه ها و دیگر موارد از سیم استفاده می شود.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر قصد خرید سیم برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال سیم برق چیست پاسخ خواهیم داد و انواع سیم برق را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با سیم برق

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که سیم برق چیست در ادامه با ما همراه باشید. سیم و کابل برق از مهمترین تجهیزات در سیستم های انتقال جریان الکتریکی هستند. در هر مجموعه ای که جریان برق وجود داشته باشد، سیم و کابل نیز به کار گرفته می شود. سیم از نوعی هادی الکتریکی تشکیل شده است. هادی سیم ها می تواند از جنس مس و آلومینیوم باشد. سیم مسی و سیم آلومینیومی خود در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به طور کلی مس رسانای الکتریکی قوی تری نسبت به آلومینیوم است. از طرفی سیم آلومینیومی ارزان تر از سیم مسی است. هادی سیم ها در مرکز قرار می گیرند. برخی از این هادی ها قلع اندود هستند و استحکام آن بالا است.

سیم های برق در دو نوع کلی زیر به بازار عرضه می شوند:

سیم بدون روکش

سیم بدون روکش نوعی سیم است که تنها از یک مفتول مسی یا آلومینیومی تشکیل شده است. این مفتول ها در صنایع کاربرد دارند. به عنوان مثال در ساخت سیم پیج، الکتروموتورها، تابلوهای برق، کارخانه های کابل سازی و دیگر موارد از مفتول مسی یا مفتول آلومینیومی استفاده می شود. این سیم ها در وزن های مختلفی به فروش می رسند.

سیم روکشدار

نوع دیگری از سیم های برق با لایه ای عایق به فروش می رسند. این سیم ها کاربردهای گسترده تری دارند. سیم برق روکشدار در تعداد رشته ها و سطح مقطع های گوناگون به بازار عرضه می شود.

سیم برق چیست
سیم برق چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم مسی


کاربرد سیم برق

در این بخش از موضوع سیم برق چیست به کاربرد سیم ها می پردازیم. سیم برق مسیری جهت عبور جریان الکتریکی است. در واقع سیم کشی پایه و اساس ساختمان است. به همین دلیل نصب سیم ها باید با دقت کامل انجام شود. سیم ها ارتباط میان وسایل یک مجموعه را فراهم می کنند. تجهیزات الکتریکی به سیم های مخصوص مجهز شده اند که می توان از این طریق آن ها را به جریان برق متصل کرد.

سیم از اصلی ترین اجزای سیستم های روشنایی است. بدون وجود سیم لامپی روشن نمی شود. به همین دلیل سیم کشی یک ساختمان در همان ابتدا و با دقت بسیار زیاد صورت می گیرد تا تمامی انشعابات به درستی کشیده شوند.

سیم ها در تابلو برق ها، شبکه های انتقال و توزیع برق، کارخانه های تولیدی و دیگر موارد کاربرد دارند.

کاربرد سیم برق
کاربرد سیم برق

بیشتر بخوانید: سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟


هادی سیم های برق

حال که دانستیم سیم برق چیست به بررسی انواع هادی سیم های برق می پردازیم.

سیم برق افشان

یکی از پرکاربردترین سیم های برق، سیم برق افشان است. سیم های افشان در ولتاژهای 300 تا 500 ولت به کار گرفته می شود. سیم برق افشان از رشته های نازک مسی تشکیل شده است. این سیم ها انعطاف پذیری بالایی دارند به همین دلیل به آن ها سیم نرم نیز گفته می شود. این سیم از رشته های نازک مسی و به هم تابیده شده تشکیل شده است. این سیم ها در سیم کشی ساختمان و سیستم های روشنایی کاربرد دارند. سیم آلومینیوم به صورت افشان تولید نمی شود زیرا آلومینیوم فلزی خشک تر است.

سیم برق مفتول

این سیم ها در ولتاژهای 300 الی 500 ولت و بالاتر کاربرد دارند. سیم مفتولی از یک رشته مفتول مسی یا آلومینیومی و یک لایه عایق تشکیل شده است. سیم افشان مسی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتول مسی دارد. به سیم های مفتولی سیم خشک نیز گفته می شود. سیم مفتول شکننده است و در اغلب تابلوهای برق مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم برق نیمه افشان

سیم های نیمه افشان خاصیتی بین سیم های افشان و مفتولی دارد. تعداد رشته های این سیم از سیم افشان کمتر است و کاربرد آن به سیم مفتول شباهت دارد.


بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


عایق سیم های برق

در این بخش از موضوع سیم برق چیست به بررسی عایق این سیم ها می پردازیم:

  • عایق PVC  (پی وی سی)
  • عایق TPR (تی پی آر)
  • عایق پلاستیک
  • عایق XLPET (پلی اتیلن)
عایق سیم های برق
عایق سیم های برق

نامگذاری سیم های برق

ر موضوع سیم برق چیست خوب است با نحوه نامگذاری این سیم ها آشنا شویم. در نامگذاری سیم ها از علائم اختصاری، حروف انگلیسی و اعداد استفاده می شود. از پرکاربردترین سیم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم NYA: این سیم نوعی سیم مسی با روکش پلاستیکی است. در این اسم حرف N مسی بودن سیم و Y نشان دهنده عایق سیم است.
  • سیم NYAF: این سیم یک نوع سیم مسی افشان با روکش پلاستیکی است که با استاندارد خاصی به هم تابیده شده است.
  • سیم NYM: این سیم ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و عایق آن ها باکیفیت است.
  • سیم Y: این سیم ها روکش پی وی سی دارند و به صورت دو، سه یا چهار رشته به هم تابیده شده اند. این سیم ها را می توان داخل لوله پی وی سی، برای زنگ اخبار یا دیگر موارد به کار برد.

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


سایز سیم برق

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله سیم برق چیست بررسی سطح مقطع سیم ها است. جریان سیم با سطح مقطع سیم رابطه مستقیم دارد. هرچه سطح مقطع سیم بزرگ تر باشد، شدت جریان مجاز قابل تحمل آن نیز بیشتر می شود. سیم ها در سطح مقطع های گوناگون به بازار عرضه می شوند. این سیم ها براساس میلی متر و در سایزهای 0.25، 0.5، 0.75، 1.5، 2، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 50، 75، 90، 120 و …  عرضه می شوند.

رنگ بندی سیم برق

در این بخش از مقاله سیم برق چیست به بررسی رنگ سیم ها می پردازیم. به کمک رنگ هر سیم، می توان عملکرد سیم در مدار را تشخیص داد. سیم ها در رنگ های گوناگون به بازار عرضه می شود. هر رنگ فاز و کد مخصوص خود را دارد. سیم های فاز در ایران به صورت T و S و R شناخته می شوند. این سیم ها می توانند رنگ های زیر را داشته باشند.

  • سیم قرمز
  • سیم زرد و آبی: این رنگ در سیم کشی های معمولی مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیشتر حامل جریان الکتریسیته است.
  • سیم سبز: این رنگ برای متصل شدن به پریز داخل زمین به کار می رود.
  • سیم سفید و خاکستری: این رنگ مربوط به سیم های خنثی است.
  • سیم سیاه

انواع سیم برق

حال که به موضوع سیم برق چیست پرداخیتم، انواع این سیم ها را نیز بررسی می کنیم. سیم های برق براساس کاربرد و محل نصب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

سیم ارت

سیم ارت نوعی سیم برق با روکش سبز و زرد است. هادی این سیم از جنس مس است و در دو نوع افشان و مفتول به بازار عرضه می شود. این سیم به سیم اتصال به زمین نیز شهرت دارد. سیم ارت جریان نشتی از دستگاه های مختلف را به زمین منتقل می کند. این کار سبب افزایش ایمنی می شود و از تجهیزات الکتریکی نیز حفاظت می شود.

سیم نایلونی

سیم بند تخت یا نایلونی نوعی سیم است که در صنعت ساختمان سازی و لوستر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم ها در سطح ولتاژی پایین تر به کار گرفته می شوند. سیم نایلون از دو لایه سیم نازک و به هم چسبیده تشکیل شده است. سیم های بند تخت روکشی سفید رنگ دارند. این روکش اغلب از جنس پلاستیک و یا PVC است. هادی سیم های نایلون از جنس آلومینیوم یا مس است.

سیم نایلونی
سیم نایلونی

سیم مسی لاکی

سیم لاکی نوعی سیم مسی با ضخامت عایق بسیار کم است. از این سیم اغلب در سیم پیچی های موتور و ترانس استفاده می شود. این سیم ها فضای کمی اشغال می کنند. سیم لاکی می تواند حرارت زیادی را تحمل کند. یکی از مزیت های استفاده از این سیم ها این است که در صورتی که چند سیم لاکی به هم برخورد کنند مشکلی به وجود نمی آید. عایق این سیم ها می تواند سه نوع مختلف باشد. هادی این سیم ها نیز می تواند از نوع تخت یا گرد باشد.


بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل مفتولی


تفاوت سیم و کابل برق

در آخرین بخش از موضوع سیم برق چیست به بررسی تفاوت های دو محصول سیم و کابل می پردازیم. هر دو این محصولات وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. این محصولات کاربرد زیادی در شبکه های توزیع برق و سایر صنایع دارند. با این حال تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • کابل برق از یک تا چند رشته سیم به هم تابیده به وجود آمده است.در صورتی که سیم ها اغلب تک رشته هستند و روکش جداگانه ای دارند.
  • برای مقاومت در طراحی برخی از کابل ها از یک نوع زره یا شیلد استفاده شده است. در صورتی که سیم ها ساختار ساده تری دارند.
  • ضخامت و وزن کابل ها در اغلب موارد بیشتر از سیم ها است.
  • کابل ها در متراژهای طولانی تر نیز ارائه می شوند.
  • کابل ها مقاومت و دوام بیشتری نسبت به سیم ها دارند.