جنس کلاه ایمنی از چیست | کلاه ایمنی از چه چیزی ساخته شده است؟

جنس کلاه ایمنی از چیست؟ | اجزای کلاه ایمنی

جنس کلاه ایمنی می تواند آلومینیومی، پلی اتیلن، پلاستیک، فایبرگلاس و پلی کربنات باشد. ما اینجا جنس های مختلف کلاه ایمنی را با هم مقایسه می کنیم. کلاه کار ایمنی یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی است. استفاده از کلاه ایمنی برای مراقبت از سر و گردن افراد کاربرد دارد. انواع کلاه ایمنی براساس نوع کار افراد و شرایط شغلی آنها در گستره وسیعی قرار می گیرد.

خرید انواع کلاه ایمنی
خرید انواع کلاه ایمنی

اگر قصد دارید از کلاه ایمنی استفاده کنید، بهتر است مناسب ترین نوع این محصول را خریداری نمایید. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با مواد سازنده کلاه ایمنی بپردازیم. پس تا انتهای مطلب جنس کلاه ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کلاه ایمنی آلومینیومی

در اولین بخش مقاله جنس کلاه ایمنی به بررسی تجهیزاتی که با استفاده از متریال آلومینیوم ساخته می شوند، می پردازیم. کلاه های آلومینیومی مقاومت بالایی در برابر مواد مذاب دارند و استفاده از آنها در صنایع فولاد بسیار رایج است. لازم به ذکر است هرچه ضخامت این محصول افزایش داشته باشد، مقاومت آن نیز بیشتر می شود.

کلاه های کار آلومینیومی از وزن سبکی برخوردار هستند. این ویژگی باعث شده است حین استفاده، سر و گردن افراد دچار خستگی نشود. به طور کلی از این ابزار ایمنی در صنعت ساختمانی و صنایع کاغذسازی استفاده می شود.

کلاه ایمنی آلومینیومی
کلاه ایمنی آلومینیومی

بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


کلاه ایمنی پلی اتیلن

در موضوع جنس کلاه ایمنی به بررسی متریال پلی اتیلن می پردازیم. در ابتدا لازم است بدانید پلی اتیلن و پلیمر ABS نوعی پلاستیک هستند. برخی از انواع کلاه کار ایمنی با استفاده از مواد پلی اتیلن تولید می شوند. کلاه هایی که از این ساختار برخوردار هستند، در برابر ضربه مقاومت نسبتاً مطلوبی دارند. همچنین قیمت آنها نسبت به دیگر نمونه های این محصول، مقرون به صرفه تر است.

کارکنان پروژه های معادن، عمران، نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی و موارد مشابه از این نوع کلاه کار استفاده می کنند.

کلاه ایمنی فایبرگلاس

در ادامه مطلب جنس کلاه ایمنی به آشنایی با ماده فایبر گلاس می پردازیم. کلاه هایی که با استفاده از متریال فایبرگلاس تولید می شوند، در برابر حرارت 2000 درجه مقاوم هستند. به طور کلی این تجهیزات به عنوان کلاه های ضد حرارت نیز شناخته شده اند. درنتیجه برای کارکنانی مناسب هستند که در محیط شغلی خود با حرارت سروکار دارند.

کلاه های فایبرگلاس وزن نسبتاً سنگینی دارند. نکته ای که وجود دارد، عدم برخورداری از تهویه مناسب در این کلاه ها است. معمولاٌ این تجهیزات توسط کارکنان صنایع ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاه ایمنی فایبرگلاس
کلاه ایمنی فایبرگلاس

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کلاه ایمنی


کلاه کار پلاستیکی

جنس کلاه ایمنی پلیمر یا پلاستیک، از دیگر متریال هایی است که در تولید این تجهیزات ایمنی به کار می رود. کلاه هایی که با استفاده از مواد پلیمری یا ABS ساخته می شوند، از سر کارکنان در برابر ضربات وارده محافظت می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که پلیمر ABS نسبت به پلی اتیلن، از مقاومت بالاتری در برابر ضربه برخوردار است.

برای تست این کلاه ها جسمی با وزن 5 کیلوگرم را از فاصله 1 متری بر روی این محصول رها می کنند. سپس میزان ضربه وارده را اندازه گیری می کنند. طبق سنجش های انجام شده، ضربه وارده نباید بیشتر از 500 Dyne باشد. لازم به ذکر  است این کلاه ها عایق مناسبی در برابر جریان الکتریسیته هستند. درنتیجه استفاده از آنها برای برقکاران در صنایع الکترونیکی گزینه مناسبی است.

کلاه ایمنی پلی کربنات

پلی کربنات یا PC از دیگر متریال هایی است که در جنس کلاه ایمنی استفاده می شود. پلی کربنات نوعی پلاستیک تقویت شده سبک است. این ماده مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. کلاه هایی که با استفاده از این متریال تولید می شوند، کاربرد زیادی در زمینه های مختلف دارند. استفاده از این محصول در محیط هایی که افراد با مواد شیمیایی و سموم مختلف در ارتباط هستند، گزینه مناسبی است.

لازم به ذکر است ماده پلی کربنات مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. همچنین از این ماده علاوه بر استفاده در کلاه های کار، در تولید انواع عینک ایمنی نیز استفاده می شود.

کلاه ایمنی پلی کربنات
کلاه ایمنی پلی کربنات

بیشتر بخوانید: چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟ | دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار


اجزای تشکیل دهنده کلاه ایمنی

کلاه های کار مانند دیگر تجهیزات از قطعات مختلفی ساخته شده اند. در ادامه به معرفی اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده این لوازم ایمنی می پردازیم:

  • پوسته خارجی: این قسمت از کلاه در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. پوسته خارجی، اصلی ترین قسمت این تجهیزات است و ظاهر کلاه را تشکیل می دهد.
  • نوار عرق گیر: این بخش بر روی پیشانی افراد قرار می گیرد. لازم به ذکر است نوار این تجهیزات قابلیت شست و شو و تعویض دارد.
  • لبه قسمت جلو کلاه: لبه جلویی این کلاه نوار اطراف کلاه را دربر می گیرد. این بخش برای حفاظت از صورت، گردن و شانه افراد ایجاد شده است.
  • پیشانی بند: قسمتی از بند این ابزار است که در قسمت جلوی کلاه ایمنی قرار گرفته است.
  • چانه بند: ابن بند همانطور که از نامش مشخص است، برای ثابت نگه داشتن کلاه بر روی سر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کلاه ایمنی مهندسی


امیدواریم که مقاله جنس کلاه ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با جنس کلاه کار پرداخته شد. جهت اطلاع از قیمت کلاه ایمنی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان محصول مورد نظر را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.

جنس کلاه ایمنی
جنس کلاه ایمنی