معرفی انواع کلاه ایمنی

معرفی انواع کلاه ایمنی

در این مقالع قصد داریم تا به معرفی انواع کلاه ایمنی بپردازم. قبل از انجام هر کاری، ایمنی مهم ترین عاملی است که باید یک فرد آن را در محیط کار در نظر بگیرید. کلاه ایمنی وظیفه حفاظت از سر و در برخی از مواقع، گردن و صورت را برعهده دارد. کلاه کار در اشکال و ابعاد مختلفی ساخته می شود که هرکدام برای محیطی خاص کاربرد دارد.

خرید انواع کلاه ایمنی
خرید انواع کلاه ایمنی

این محصولات به دلیل مقاومت بالایی که دارند، می توانند در برابر بروز حوادثی مانند برق گرفتگی، ریختن آوار یا نشت رطوبت و مواد سمی از بدن شما محافظت کنند. کلاه ایمنی به عنوان اولین و مهم ترین ابزار در ساختمان سازی و همچنین مشاغل دیگر به شمار می رود که سبب می شود امنیت شما به صورت کامل در محیط کار تأمین شود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کلاه ایمنی چیست؟

کلاه ایمنی یا کلاه کار یکی از مهم ترین ابزار ایمنی است که از سر و گردن محافظت می کند. کلاه ایمنی ابزاری است که از جنس های مختلفی ساخته شده است. این کلاه می تواند از سر شما در برابر خطرات مختلفی همچون برق گرفتگی، نشست آب و ضربات مختلف محافظت کند.

این محصول تنوع زیادی در بازار دارد و حتی در مراکزی همچون آتش نشانی ها، مراکز بهداشتی یا حتی محیط های ساختمانی نیز از انواع مختلف آن استفاده می شود. کلاه های ایمنی بسیار محکم هستند و به راحتی خم نمی شوند و حتی برخی از مدل های آن در برابر نفوذ آب نیز کاملاً عایق هستند.

در هر محیطی یک نوع کلاه ایمنی مخصوص وجود دارد. شرکت های مختلف برای رفع مشکلاتی مانند بروز حوادث جانی، تلاش کرده اند به کمک مواد مختلف، انواع کلاه ایمنی را تولید کنند. به همین دلیل در هر شغلی می توانید محصولات متنوعی در این حوزه را مشاهده کنید. در ادامه این مقاله به بررسی انواع کلاه کار می پردازیم.

کلاه ایمنی چیست؟
کلاه ایمنی چیست؟

بیشتر بخوانید: رنگ کلاه ایمنی و استانداردهای آن


کلاه ایمنی پلی اتیلن

پلی اتیلن که به نام HDPE نیز شناخته می شود، یک ماده بسیار مقاوم با چگالی بسیار بالا است. همین موضوع سبب شده است که خم شدن این کلاه بسیار سخت و مقاومت آن در برابر فشار و ضربه بسیار زیاد باشد.

کلاه های ایمنی زیادی از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند و در مشاغل مختلف، مخصوصاً ساختمان سازی از آنها استفاده زیادی می شود. این کلاه ها مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند و به خوبی عایق رسانای برق هستند.

کلاه ایمنی پلی اتیلن
کلاه ایمنی پلی اتیلن

کلاه ایمنی پلیمر

در محیط های صنعتی به دلیل سنگین بودن کلاه های پلی اتیلن، از ماده جدیدی به نام پلیمر برای ساخت انواع کلاه ایمنی استفاده می شود. این کلاه ها دارای وزن کمتر و مقاومت حرارتی بیشتری هستند.

کلاه ایمنی پلیمر در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت خوبی دارد. این ماده نسبت به پلی اتیلن بسیار سبک تر است. برای تست کردن این نوع کلاه ها، آن را بر روی یک مدل قرار می دهند و سپس با یک جسم 5 کیلویی، در ارتفاع های مختلف مقاومت آن را تست می کنند. این محصول به دلیل وزن کمی که دارد، در محیط های صنعتی استفاده می شود و در کنار محافظت از سر شما، مانع بروز آرتروز گردن و سردرد در هنگام کار نیز می شود.

کلاه ایمنی پلیمر
کلاه ایمنی پلیمر

کلاه ایمنی آلومینیومی

آلومینیوم یکی از مواد مهمی است که در برابر دما و گرما مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل نوع دیگری از کلاه های ایمنی به کمک این ماده طراحی شده اند.

کلاه های ایمنی آلومینیومی به دلیل کیفیت بالا و همچنین وزن کم خود، در محیط هایی همچون آتش نشانی ها و در صنعت به عنوان کلاه محافظ، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این کلاه در محیط هایی مانند کارخانه کاغذ نیز استفاده می شود و از سر شما در برابر هرگونه مشکلی محافظت می کند.

کلاه ایمنی آلومینیومی
کلاه ایمنی آلومینیومی

کلاه ایمنی فایبر گلاس

کلاه ایمنی فایبرگلاس یکی دیگر از انواع کلاه ایمنی است. در شرایطی مانند اطفاء حریق جنگل یا محیط هایی که احتمالاً دما تا 2000 درجه نیز در آنها افزایش پیدا می کند، از کلاه هایی با مواد اولیه فایبر گلاس استفاده می شود. این کلاه های ایمنی کمی سنگین هستند، اما می توانند بیشتر در محیط های گرم کاربرد داشته باشند. در محیط هایی که احتمال آتش سوزی خطرناکی وجود داشته باشد، این کلاه ها اهمیت زیادی دارند.

کلاه ایمنی فایبر گلاس
کلاه ایمنی فایبر گلاس

کلاه ایمنی پلی کربنات

برخی از کلاه ها در بخش داخلی خود از پلی کربنات استفاده می کنند. در محیط هایی که احتمال وجود سموم و مواد شیمیایی مختلف وجود دارد، انواع کلاه پلی کربنات مورد استفاده قرار می گیرند.

این کلاه ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت دارند. از طرفی سطح بیرونی آنها نیز از مقاومت گرمایی خوبی برخوردار است. پلی کربنات به دلیل مقاومت بالا، در عینک های محافظ و صنعتی نیز استفاده می شود و جایگاه ویژه ای دارد.

کلاه ایمنی پلی کربنات
کلاه ایمنی پلی کربنات

بیشتر بخوانید: جنس کلاه ایمنی از چیست | کلاه ایمنی از چه چیزی ساخته شده است؟


انواع کلاه ایمنی براساس کاربرد نیز تقسیم بندی می شوند که متداول ترین آن ها عبارتند از:

کلاه ایمنی مهندسی

کلاه مهندسی ساده دارای انواع مختلف لبه دار و بدون لبه است. معمولاً رنگ این کلاه سفید و گاهاً سبز است. این کلاه قابلیت خاصی ندارد و از لحاظ قیمت، از پایین ترین قیمت برخوردار است. این محصول از جنس ABS تولید می شود. ABS در واقع همان پلاستیک فشرده است و از مقاومت بالایی برخوردار است.

کلاه ایمنی مهندسی
کلاه ایمنی مهندسی

کلاه آتش نشانی

این کلاه ها عموماً دارای رنگ قرمز و مشکی هستند. این کلاه تقریباً نسوز است و حرارت را تا درجه ای مشخص بدون اینکه به سر آسیب بزند، کنترل می کند. این کلاه ها علاوه بر آتشنشانی، در محیط هایی که در آن حرارت و دما بالا است نیز استفاده می شوند.

کلاه آتش نشانی
کلاه آتش نشانی

بیشتر بخوانید: چه نوع کلاه ایمنی بخریم؟


کلاه جوشکاری

این کلاه مخصوص عملیات جوشکاری است. در هنگام جوشکاری و پرت شدن جرقه ها بر روی صورت، کلاه جوشکاری از سر و موی سر مراقبت می کند. کلاه ماسک جوشکاری علاوه بر سر، از چشم فرد نیز مراقبت می کند.

کلاه جوشکاری
کلاه جوشکاری

کلاه ایمنی اسپرت

این کلاه که به کلاه ایمنی نقابدار نیز معروف است. این محصول در برابر ضربه های سبکی که می تواند صدمات سطحی ایجاد کند، مقاوم است. البته این نوع کلاه برای سقوط اجسام مناسب نیست. این ابزار ایمنی در فعالیت های کشاورزی و غذایی کاربرد دارد و دارای استاندارد EN۸۱۲ است.

کلاه ایمنی اسپرت
کلاه ایمنی اسپرت

کلاه کاسکت

کلاه کاسکت از پرکاربردترین انواع کلاه ایمنی به شمار می رود. این کلاه ها به گونه ای طراحی شده اند که از سر و صورت راننده در حین تصادف و خطرات محیطی مراقبت می کنند.

کلاه کاسکت
کلاه کاسکت

راهنمای خرید کلاه ایمنی

به منظور خرید راحت تر کلاه ایمنی کافی است تا ابتدا دلیل استفاده از آن را بررسی کنید. کلاه های ایمنی تنوع زیادی دارند و شما براساس شغل خود می توانید یک کلاه مناسب را تهیه کنید.

این تجهیزات به دلیل داشتن مقاومت بالا، می توانند از سر شما به خوبی محافظت کنند. همچنین ویژگی هایی همچون تجهیزات اضافه، جنس بدنه و جنس بخش داخلی نیز در هنگام خرید کلاه ایمنی اهمیت ویژه ای دارد. از نظر نوع مواد اولیه، کلاه های ایمنی می توانند بسیار گران قیمت باشند و شما باید در کنار فاکتورهای بالا، به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

راهنمای خرید کلاه ایمنی
راهنمای خرید کلاه ایمنی

اجزای کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی بسته به نوع طراحی و شغلی که برای آن ساخته شده است، می تواند از نظر طراحی تفاوت های زیادی با دیگر کلاه ها داشته باشد، اما برخی از ویژگی ها در تمام کلاه های ایمنی به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته شده است. این ویژگی ها عبارتند از:

  • سرپوش: این بخش به صورت نیم دایره ساخته شده است و از سر شما در برابر ضربه محافظت می کند.
  • پوسته: همان بخش رنگی و بیرونی کلاه است که عایق مقاومتی در برابر رطوبت و ضربه است.
  • سوسپانسیون: این تسمه های کوچک سبب جلوگیری از سر خوردن کلاه بر روی سر می شوند.
  • بند چانه: این ابزار برای محافظت از کلاه در برابر افتادن استفاده می شود.
  • آستری زمستان: یک پوشش که وظیفه گرم نگه داشتن پشت گردن شما را برعهده دارد.
  • نوار عرق گیر: این نوار یک لایه قابل شست و شو است که برای جلوگیری از بو گرفتن بیش از حد کلاه طراحی شده است.
انواع کلاه ایمنی
انواع کلاه ایمنی

استانداردهای کلاه ایمنی

استاندارد ANSI Z89.1 کلاه های ایمنی را در دو دسته نوع 1 و نوع 2 دسته بندی می کند و هرکدام از انواع آن دارای سه کلاس مختلف C و G و E است.

  • نوع اول: در اصل این کلاه ها از همان مدل مرسوم موجود در بازار هستند که بیشتر حفاظت در بخش فوقانی آن ها انجام می شود.
  • نوع دوم: کلاه های ایمنی با طراحی جدید که علاوه بر بخش فوقانی، در کناره ها و پشت نیز دارای حفاظ های مخصوص به خود هستند.

حال هرکدام از انواع کلاه ایمنی دارای سه کلاس C و G و E هستند که عباتند از:

  • کلاس E: این کلاه ها برای محافظت از افراد در برابر ولتاژهای بالا طراحی شده اند. این استاندارد می تواند یک ولتاژ 20000 ولتی، با فرکانس 60 هرتز و تا 9 میلی آمپر جریان برق را تحمل کند.
  • کلاس C: این کلاس برای محافظت از سر در برابر وسایل سنگین و اشیای مختلف طراحی شده است.
  • کلاس G: این کلاه های ایمنی در برابر جریان هایی با ولتاژ پایین استفاده می شوند. این کلاه ها در طول یک دقیقه می توانند یک ولتاژ 2200 ولتی را با فرکانس 60 هرتز و تا 3 میلی آمپر تحمل کنند.
استانداردهای کلاه ایمنی
استانداردهای کلاه ایمنی

قیمت کلاه ایمنی

برای اینکه بتوانید یک کلاه ایمنی مناسب را خریداری کنید، باید به فاکتورهایی مانند استاندارد و کلاس آن و همچنین نوع مواد اولیه و کاربرد آن دقت کنید. هر کلاه ایمنی به دلیل به کار رفتن متریال اختصاصی، دارای قیمت متفاوتی است و شما باید براساس شرایط محیط کاری خود یک محصول مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.