نگهداری از ابزارآلات باغبانی | چگونه تجهیزات و ابزار باغبانی را تمیز کنیم؟

روش نگهداری از ابزارآلات باغبانی چگونه است؟

نگهداری از ابزارآلات باغبانی پیچیدگی خاصی ندارد و با رعایت چند نکته درخصوص تمیز کردن، خشک کردن و از بین بردن زنگ زدگی می توانید به مراقبت از آنها بپردازید. ابزار باغبانی مجموعه وسایلی هستند که برای انجام فعالیت های باغبانی و کشاورزی استفاده می شوند.

همانطور که می دانید، باغبانی یکی از مشاغلی است که در آن افراد با گیاهان و گل ها در ارتباط هستند. ابزارآلات باغبانی انواع مختلفی دارند و هریک از آنها برای انجام کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

قیچی، چاقو، اره، آب پاش، بیل و بیلچه و دیگر تجهیزات، از اصلی ترین انواع وسایل باغبانی به شمار می آیند. استفاده از این ابزارآلات مانند دیگر وسایل به مراقبت نیاز دارد. نگهداری از این تجهیزات سختی چندانی ندارد، فقط کافی است این وسایل پس از هربار استفاده تمیز شوند. همچنین نگهداری از ابزارآلات باغبانی در محل مناسب، از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این مقاله قصد داریم شما  را با نحوه مراقبت از ابزار باغبانی آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اصلی ترین ابزار باغبانی که به مراقبت نیاز دارند

همانطور که در ابتدا گفته شد، مجموعه وسایل مورد نیاز برای باغبانی در گستره متنوعی قرار گرفته اند. هریک از انواع ابزار کشاورزی و باغبانی برای انجام کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، روش تمیز کردن این نوع ابزار براساس میزان استفاده از آنها و نوع موادی که با آنها سروکار دارند، تعیین می شود.

در این بخش به روش های نگهداری از ابزارآلات باغبانی و مراقبت از آنها می پردازیم.

بیل و بیلچه باغبانی

در این بخش از مقاله نگهداری از ابزارآلات باغبانی شما را با یکی از کاربردی ترین انواع این تجهیزات آشنا می کنیم. بیلچه باغبانی یکی از کاربردترین ابزار باغبانی است. زیر و رو کردن خاک را با استفاده از این ابزار می توانید به خوبی انجام دهید. پس از هربار استفاده از بیل ها و چنگال ها، باید کاملاً آنها را تمیز کنید.

اره های باعبانی

اره ها از دیگر لوازم باغبانی ضروری هستند که تیغه آنها پس از استفاده مداوم کند می شود. از مهم ترین اصولی که در مراقبت از اره ها باید رعایت شود، تیز کردن حرفه ای آنها است. اگر اره ای دارید که تیغه آن به صورت جداگانه خارج می شود، در صورت تیره شدن آن می توانید تیغه های جدیدی را جایگزین کنید.

قیچی باغبانی

قیچی یکی از پراستفاده ترین انواع وسایل کشاورزی و باغبانی است. به همین دلیل مراقبت از قیچی باغبانی اهمیت زیادی در کیفیت کارکرد آن دارد. برای مراقبت از این وسیله پس از هربار استفاده، باید آن را تمیز کنید و آلودگی های آن را از بین ببرید. زیرا باقی ماندن آلودگی بر روی آن، طول عمر این وسیله را کاهش می دهد.

برای تمیز کردن قیچی های کشاورزی باید به طور مرتب آنها را با ضد عفونی کننده تمیز کنید. با ضد عفونی کردن ابزارآلات، تمامی آلودگی های موجود بر روی تیغه آن از بین می رود. برخی از تولیدکنندگان این ابزارآلات یک روغن روان کننده همراه با ابزار به خریدار می دهند. اگر متوجه شدید که قیچی مورد نظر کندتر از قبل عمل می کند، باید آن را تیز کنید.

چاقو، سمپاش، دستکش باغبانی، شیلنگ و پمپ آب و دیگر تجهیزات از مهم ترین انواع لوازم باغبانی به شمار می آیند.

اصلی ترین ابزار باغبانی که به مراقبت نیاز دارند
اصلی ترین ابزار باغبانی که به مراقبت نیاز دارند

بیشتر بخوانید: ۲۰ ابزار باغبانی که به آن ها نیاز خواهید داشت


ضدعفونی کردن ابزار باغبانی

ضدعفونی کردن یکی از روش های مراقبت از تجهیزات و ابزار باغبانی است. به همین دلیل برای نگهداری از ابزارآلات باغبانی باید هر چند وقت یکبار آنها را با الکل تمیز کنید. برای انجام این کار، مقداری محلول سفیدکننده 1 درصدی و آب را با یکدیگر ترکیب کنید. به مدت 30 ثانیه ابزار را درون این ترکیب غوطه ور کنید. سپس آنها را از محلول خارج و سپس خشک نمایید.

توجه داشته باشید پیش از ضدعفونی کردن، باید گل و لای و خاک های موجود بر روی آنها را کاملاً تمیز کنید.

خشک کردن ابزار باغبانی

خشک کردن ابزارآلات باغبانی پس از استفاده و شست و شوی آنها ضروری است. با استفاده از یک حوله یا پارچه می توانید رطوبت های موجود بر روی ابزارآلات را از بین ببرید. با انجام این کار از زنگ زدگی آنها تا حد بسیار زیادی جلوگیری می شود.

نکته مهم اینکه باغبان ها معمولاً پس از استفاده از این تجهیزات، آنها را در هوای آزاد قرار دهند. اما این کار به تنهایی کافی نیست و موجب از بین رفتن ابزار مورد نظر می شود.

خشک کردن ابزار باغبانی
خشک کردن ابزار باغبانی

بیشتر بخوانید: آشنایی با دستکش باغبانی


از بین بردن زنگ زدگی ابزار

تمامی ابزارآلات پس از مدت ها استفاده دچار مقدار کمی زنگ زدگی می شوند. زنگ زدایی این وسایل از دیگر نکات مهم در نگهداری از ابزارآلات باغبانی به شمار می آید. با رعایت نکات ذکرشده می توانید از این موضوع  پیشگیری کنید. اگر لایه ابزارآلات شما پوسته پوسته شده است، باید آنها را از بین ببرید. برای از بین بردن اکسیدشدگی، با استفاده از یک سمباده یا برس سیمی می توانید این کار را انجام دهید.

همچنین برخی از شرکت ها محصولاتی را به بازار ارائه کرده اند که برای زنگ زدایی ابزار کاربرد دارند. برخی از انواع این محصولات به صورت ژل تولید می شوند و غیرسمی هستند. عملکرد این محصولات به گونه ای است که یک لایه پوشش محافظتی بر روی ابزار ایجاد می کنند تا دچار زنگ زدگی نشوند.


بیشتر بخوانید: زنگ زدایی ابزارآلات با روش های ساده | آموزش تمیز کردن ابزار زنگ زده


محل نگهداری ابزارآلات باغبانی

نگهداری و قرار دادن ابزارآلات در یک محیط مساعد، از نابودی آنها جلوگیری می کند. بهترین مکان برای نگهداری این ابزارآلات، محیطی خشک، تمیز و سرپوشیده است. توجه داشته باشید که لازم است میان هریک از ابزارآلات فاصله مناسب رعایت شود. زیرا باید جریان هوا در اطراف آنها به خوبی برقرار شود. این ابزار را باید به صورت صاف در محل مورد نظر قرار دهید.

همچنین می توانید بخشی از محیط را مشخص کرده و ابزار را آویزان کنید. با استفاده از براکت های L شکل یا قلاب، می توانید تجهیزات خود را بر روی دیوار آویزان کنید.

اگر ابزارآلاتی دارید که به ناچار باید آن ها را در فضای باز نگهداری کنید، بهتر است یک کاور ضد آب برای آن ها تهیه کنید. توجه داشته باشید اگر از ابزار باغبانی خود به خوبی مراقبت کنید، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کرده اید.

محل نگهداری ابزارآلات باغبانی
محل نگهداری ابزارآلات باغبانی

تمیز کردن ابزارآلات دسته چوبی

مراقبت از دسته چوبی وسایل در نگهداری از ابزارآلات باغبانی بسیار حائز اهمیت است. دسته بیشتر ابزارآلات باغبانی از جنس چوب ساخته می شود. از این رو برای عدم شکستگی و ترک خوردگی آنها باید مراقبت های خاصی را انجام دهید. برای مراقبت از دسته وسایل چوبی بهتر است دو بار در هر فصل، آنها را با سنباده تمیز کنید. پس از تمیزکاری، متریال چوبی را با روغن بذر کتان پوشش دهید.

توجه داشته باشید که چوب در برابر رطوبت بسیار حساس است. پس ابزارآلاتی که دسته چوبی دارند را باید در محیط سرپوشیده قرار دهید. در صورت شکستگی دسته ابزار، می توانید یک دسته جدید از فروشگاه های لوازم باغبانی خریداری کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار اصل | تشخیص ابزار اصل از تقلبی


نگهداری از ابزارآلات باغبانی
نگهداری از ابزارآلات باغبانی

میدواریم که مقاله نگهداری از ابزارآلات باغبانی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شیوه صحیح مراقبت و تمیز کردن ابزار باغبانی را به شما آموزش دادیم. جهت استعلام قیمت ابزار باغبانی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این محصول را مشاهده نمایید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.