انواع کابل قدرت و کاربردهای آن

انواع کابل قدرت و کاربردهای آن

انواع کابل قدرت در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. کابل قدرت یا کابل فشار قوی یکی از انواع کابل برق است که برای انتقال برق با ولتاژهای بسیار بالا از آن استفاده می شود. این کابل ها در نیروگاه ها، خطوط انتقال و توزیع و دیگر مکان ها به کار گرفته می شود. این کابل ها ساختار خاصی دارند به همین دلیل در ولتاژهای بالا می توان از آن استفاده کرد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل فشار قوی و بررسی انواع کابل قدرت می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل قدرت چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع انواع کابل فشارقوی ابتدا به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل قدرت یا کابل فشار قوی نوعی کابل برق است که در صنایع مختلف و مکان هایی که به انتقال برق با ولتاژ بالا نیاز است از آن استفاده می شود. برخی از انواع این کابل ها برای ولتاژ بالاتر از 36000 ولت نیز مناسب هستند. کابل برق قدرت از هادی های رسانا مس یا آلومینیوم ساخته شده اند. عایق رایج برای انواع کابل، جنس پی وی سی است. اما برای این که کابل فشارقوی مقاوم تر باشد، از عایق های XLPE در ساخت آن ها استفاده می شود. به طور کلی کابل های قدرت را می توان در محیط های مرطوب، داخل آب، زیر گچ یا به صورت دفنی به کار برد.

در ادامه به بررسی انواع مختلف این کابل می پردازیم.

انواع کابل قدرت
انواع کابل قدرت

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل قدرت


ولتاژ کابل فشارقوی

همان طور که در ابتدای مقاله انواع کابل فشارقوی به آن اشاره کردیم، کابل فشار قوی می تواند برای خطوطی که به جریان الکتریکی با ولتاژ بالا نیاز دارند، به کار گرفته شود. این کابل ها می توانند از ولتاژ 600 ولت تا 20 کیلو ولت را پشتیبانی کنند. برخی از کابل های قدرت در مقادیر بالاتر نیز به کار گرفته می شوند. این کابل ها می توانند تا 30 یا 40 کیلو ولت استفاده شوند. البته به این کابل ها، کابل فوق فشار قوی گفته می شود. کابل های فشار قوی اغلب تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته و پنج رشته هستند. استاندارد مرجع کابل های قدرت نیز IEC 60502 و یا ISIRI 3569 است.

هادی کابل قدرت

انواع کابل قدرت براساس جنس هادی به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

  1. کابل مسی فشار قوی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس آنیل شده دارند. این محصولات انعطاف پذیری بالایی دارند و در تعداد رشته و سطح مقطع های متنوعی به بازار عرضه می شوند. کابل های مسی جریان الکتریکی را بهتر انتقال می دهند.
  2. کابل فشار قوی آلومینیومی: این کابل ها هادی های آلومینیومی دارند. به همین دلیل قیمت آن ها به صرفه تر از کابل مسی است.

هادی کابل های قدرت براساس شکل ظاهری نیز به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  1. کابل قدرت افشان: این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و هادی آن ها از جنس مس است.
  2. کابل مفتول قدرت: کابل های مفتولی فشار قوی انعطاف پذیری کمتری دارند و هادی آن ها از جنس آلومینیوم یا مس است.

بیشتر بخوانید: کابل قدرت چیست و چه کاربردی دارد؟


عایق کابل قدرت

انواع کابل فشار قوی براساس عایق به چند دسته تقسیم بندی می شوند. بیشتر کابل های قدرت عایقی از جنس پی وی سی دارند اما برخی از آن ها روکش های XLPE دارند که می توانند ولتاژهایی بالاتر را متحمل شوند. کابل هایی که این روکش را دارند در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم تر هستند.

عایق کابل قدرت
عایق کابل قدرت

ساختار کابل قدرت

در این بخش از موضوع انواع کابل فشارقوی به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. برخی از کابل های قدرت ساختار ساده ای دارند و از هادی، عایق و روکش ساخته شده اند. برخی از کابل های قدرت نیز شیلد و آرمور دارند. این شیلد و آرمور از کابل در برابر عوامل فیزیکی مخافظت می کند. همچنین مانع دریافت نویز می شود. شیلد می تواند از جنس آلومینیوم، فولاد و یا مس باشد و به صورت نواری، سیمی و یا هر دو در کابل به کار رود. آرمور کابل هم می تواند از جنس PVC ،PE و … باشد.

 

کاربرد کابل قدرت

حال که دانستیم انواع کابل فشارقوی چیست به بررسی کاربرد این کابل می پردازیم. تغییرات بار ناگهانی سبب از رده خارج شدن بسیاری از کابل ها می شود. در چنین شرایطی کابل قدرت می تواند بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازد. به همین دلیل از این کابل بیشتر در شبکه های انرژی استفاده می شود. این شبکه ها اغلب به‌ منظور تأمین برق مورد نیاز تأسیسات مسکونی و صنعتی طراحی‌ شده اند.

از این کابل ها در ساخت تأسیسات خانگی و صنعتی استفاده می شود. لازم به ذکر است که سطح مقطع بالای این کابل ها مانع انعطاف‌ پذیری آن ها نشده، از این‌ رو مشکلی برای حضور در اتصالات متحرک ندارند. این کابل ها اگر به زره و آرمور مجهز شوند مقاومت آن ها چند برابر می شود و می توانند در محیط هایی با ضربات مکانیکی و شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار بگیرند.