مراحل تولید کفش ایمنی | ساخت کفش کار چگونه است؟

مراحل تولید کفش ایمنی به صورت گام به گام

تولید کفش ایمنی در 5 مرحله کلی صورت می گیرد. کفش ایمنی یا کفش کار یکی از تجهیزات حفاظت فردی است که به منظور مراقبت از پاهای افراد در محیط های شغلی صنعتی استفاده می شود. انواع کفش های ایمنی براساس ویژگی هایی که دارند، در تنوع زیادی تولید می شوند. خط تولید کفش ایمنی فرآیندی است که باید به صورت دقیق و اصولی انجام شود.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

همچنین لازم است بدانید که مراحل تولید کفش در کارخانه به دو صورت انجام می شود. تولید کفش ایمنی در تهران، تبریز، اصفهان و قم و دیگر شهرها انجام می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی مراحل ساخت کفش ایمنی بپردازیم. سپس در انتها پروسه تولید این ابزار ایمنی را به طور جزئی تری مورد بررسی قرار می دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

طراحی ساخت کفش

اولین مرحله تولید کفش کار طراحی و سبک کفش است. ابتدا باید ایده ای را مد نظر داشته باشید تا بتوانید آن را به یک ابزار ایمنی مناسب تبدیل کنید. به طور کلی طراح کفش کار موظف است طرحی را ارائه دهد تا علاوه بر استاندارد بودن، زیبایی ظاهری داشته باشد. در ادامه مراحل راه اندازی کارگاه تولید کفش را به صورت کلی مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی ساخت کفش
طراحی ساخت کفش

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


برش کفش

برش موادی که در ساخت کفش ها استفاده می شود، دومین مرحله در تولید کفش ایمنی است. به طور معمول در ساختار کفش های کار از متریال های چرمی استفاده می شود. این بخش توسط قالب های موجود در کارگاه و مطابق با سایز مورد نظر، انجام می شود. توجه نمایید که برای تولید کفش ها با تعداد بالا، به قالب های بیشتری نیاز دارید.

این قالب ها توسط تولید کننده کفش ایمنی بر روی مواد مورد نظر قرار می گیرند. سپس با استفاده از دستگاه پرس، برش مورد نظر بر روی آنها اعمال می شود. توجه نمایید که این فرآیند به مهارت بالایی نیاز دارد. زیرا چرم ها قیمت بالایی دارند و باید مراقب باشید که دچار پارگی نشود و در حد امکان، کمترین ضایعات را داشته باشد. درنتیجه بهتر است این مرحله، توسط افراد باتجربه انجام شود.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع کفش ایمنی و کاربرد آنها


ماشین کاری

ماشینکاری کفش یا مرحله دوخت، سومین مرحله از تولید کفش ایمنی است. این مرحله پس از برش چرم در الگو و سایز مورد نظر صورت می گیرد. پس از برش مواد، الگوهای آماده شده بر روی یکدیگر قرار می گیرند و دوخته می شوند. لازم است بدانید در گذشته، تولید کفش در خانه و به صورت سنتی توسط کفاش ها انجام می شد. امروزه این کار با به کارگیری از دستگاه تولید کفش انجام می شود.

دوخت کفش با استفاده از دستگاه ها کاملاً تمیز انجام می گیرد. علاوه بر این، تولید کفش کار با استفاده از دستگاه، ظرافت و زیبایی خاصی دارد.

تولید کفش ایمنی
تولید کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟


تزریق پلاستیک

ساخت زیره کفش ایمنی چهارمین مرحله تولید کفش ایمنی است. تزریق پلاستیک در قسمت زیره کفش های ایمنی انجام می شود. زیره این تجهیزات ایمنی، از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده کفش ها است. تزریق زیره به کفش ها با استفاده از دستگاه های امروزی بسیار آسان شده است. این روش به گونه ای انجام می شود که پس از تزریق در قالب، فرصت سرد شدن به آن می دهند.

سپس مواد اضافی اطراف آن گرفته می شود و برای مرحله بعد آماده می شود. این قسمت باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و در شرایط خاص، دچار آسیب نشود. این قسمت از کفش ها با استفاده از مواد TPU و PU تولید می شوند که هر یک از آنها ویژگی های خاصی دارند.


بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


تولید کفی کفش

بخش دیگری که در مراحل ساخت کفش های ایمنی صورت می گیرد، ساخت کفی کفش است. کفی ها در زمان فرایند تولید کفش ایمنی به صورت یکنواخت و مسطح هستند. کفی ها قابل تعویض هستند و به عنوان جزء جداگانه کفش ها محسوب می شوند. لازم به ذکر است این بخش از کفش ها در تولیدی کفش کارگری می تواند به صورت پیش ساخته تولید شود.

تولید کفی کفش
تولید کفی کفش

مرحله پایانی و اتاق کفش

در تولیدی کفش کار مراحل آخر را با پرداخت بر روی کفش به سرانجام می رسانند. رنگ آمیزی محصول و جلا دادن به آن، در مرحله پایانی تولید کفش کار انجام می گیرد. سپس تمیز کاری محصول صورت می گیرد و آن را به آهستگی شست و شو می دهند. لازم به ذکر است بسیاری از افراد قصد فروش خط تولید کفش ایمنی خود را دارند. از این رو افراد تازه کار می توانند با قیمت خط تولید کفش ایمنی به تفاهم برسند و چرخه تولید محصولات را ادامه دهند.

در لیست زیر تعدادی از روش های اصلی ساخت این تجهیزات ایمنی آورده شده است که می توانید با این اصطلاحات آشنا شوید:

  • لویس: قسمت هایی از چرم که به دوخت نیاز دارد، باید نازک تر باشد. این نازک شدن توسط ماشین های لویس انجام می شود.
  • چسب زنی و چکش زنی: پس از لویس کاری، قسمت هایی از چرم که باید دوخته شوند، روی یکدیگر قرار می گیرند و با چکش محکم می شوند.
  • پاشنه: بخش اصلی کفش ها پاشنه است که با دور ریزهای کفش می توان آن را تولید کرد.
  • کار کشی: قرار دادن لایه های کفش و کفی توسط چسب و میخ، اصطلاحاً کارکشی است.
  • سمباده کف: پس از اتصال کفی و لایه های کفش، آن را سمباده می کشند تا هموار شود.
  • پر کردن و زیر چسبانی: در زمان تولید، امکان ایجاد حفره و برآمدگی در محل زیره و رویه کفش وجود دارد. تولیدکننده این خلع ها را با چسب پر می کند. لازم است بدانید چسب های مخصوص کفش از خرده چرم، خاک اره و چسب تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش ایمنی


خرید کفش ایمنی

قیمت کفش ایمنی براساس پارامترهای مختلف متغیر است. تولیدکننده محصول، متریال های به کار رفته در ساخت آن و دیگر موارد، همگی بر قیمت این محصول ایمنی تأثیرگذار هستند. تولیدی کفش ایمنی تبریز و تولیدی کفش کارینو از برترین تولیدکنندگان این کفش ها هستند. امیدواریم که مقاله تولید کفش ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با نحوه تولید کفش ایمنی پرداخته شد. جهت خرید کفش ایمنی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این محصول ایمنی را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.