چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟

کفش ایمنی مناسب در برابر آسیب های جدی محیط کار، از پای افراد محافظت می کند. کفش ایمنی یکی از انواع تجهیزات ایمنی فردی است که در برابر مواد اسیدی و شیمیایی، تماس با اجسام سخت و … مقاومت بالایی دارند. همانطور که می دانید هدف از رعایت اصول ایمنی، جلوگیری از بروز حوادث ناشی از فعالیت های شغلی است.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

اطلاع از ویژگی های کفش کار مناسب می تواند کمک به سزایی در انتخاب شما داشته باشد. کفش ایمنی مناسب جوشکاری و کفش ایمنی مناسب برق از رایج ترین و پرمصرف ترین انواع این ابزار به شمار می آیند. اگر قصد خرید کفش ایمنی قیمت مناسب را دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

لازم است بدانید که کفش ارک، کفش ایمنی پاتن، کفش ایمنی کاترپیلار و … از برترین برندهای تولیدکننده این محصول به شمار می آیند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با مشخصات کفش ایمنی مناسب بپردازیم. پس تا انتهای مطلب کفش ایمنی مناسب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا کفش های ایمنی بپوشیم؟

در این بخش از مقاله کفش ایمنی مناسب به ضرورت استفاده از کفش های ایمنی می پردازیم. در ابتدا لازم است بدانید که 7 درصد از آسیب های ناشی از محیط کار، مربوط به پاها هستند. افرادی که در معادن، کارگاه های فنی، کارخانه ها، ساختمان سازی ها و مواردی از این قبیل کار می کنند، مشاغلی پرخطر دارند. کارکنان این بخش های پرخطر، باید حین انجام فعالیت مورد نظر از کفش ایمنی متناسب استفاده کنند.

کفش کار برای کارکنان یک مجموعه، توسط کارفرما تأمین می شود. از این رو اگر کارفرما این ابزار ایمنی را در اختیار کارکنان قرار ندهد، توسط مسئولان بازرسی جریمه می شود. به طور معمول قوانین و مقررات کار هر کشور، این قانون اجباری را تعیین نموده است که در محیط های پرخطر از کفش کار مناسب استفاده شود.

کفش های ایمنی به گونه ای طراحی و تولید می شوند که از پاهای کاربرد در شرایط مختلف، محافظت می کنند. کفش ESD یکی از رایج ترین انواع این محصول است که در برابر تخلیه الکترواستاتیکی مقاومت بالایی دارد. درنتیجه اگر به دنبال کفش مناسب برق هستید، می توانید این کفش را خریداری نمایید.

چرا کفش های ایمنی بپوشیم؟
چرا کفش های ایمنی بپوشیم؟

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


چه نوع کفش هایی برای محیط کاری من مناسب است؟

برای انتخاب یک کفش ایمنی مناسب باید به نوع فعالیت خود و موادی که با آنها سروکار دارید، توجه نمایید. همانطور که گفته شد، کفش های کار در صنایعی که خطر آسیب دیدگی پا وجود دارد استفاده می شوند. درنتیجه شما باید تعیین کنید که چه نوع کفش ایمنی برای شما مناسب است.

این کفش ها از استانداردهای مختلفی برخوردار هستند. هر یک از استانداردهای استفاده شده در ساختار کفش های ایمنی، نشان دهنده میزان مقاومت محصول در برابر عوامل خطرساز است. در لیست زیر به تعدادی از ویژگی های کفش ایمنی مناسب پرداخته شده است:

  • SRA: مشخصه SRA یا SRB نشان می دهد که کفش کار مورد نظر از در برابر سرخوردن مقاوم است.
  • S1: این مشخصه مناسب برای افرادی است که در محیط های داخلی مشغول به کار هستند. به عنوان مثال در سایت های ساخت و ساز می توان از این کفش های ایمنی استفاده نمود. همچنین اگر قصد تهیه کفش ایمنی مناسب جوشکاری را دارید، می توانید این مشخصه را انتخاب نمایید.
  • S1P: کفش هایی که از مشخصه S1P برخوردار هستند، مناسب برای استفاده در محیط هایی هستند که خطر سوراخ شدن کف کفش وجود دارد. به عبارتی این کفش ها در برابر سوراخ شدن مقاومت دارند.
  • S2: در برخی از مواقع، افراد در شرایطی قرار دارند که با مواد استفاده شده در ارتباط هستند. همچنین خطر اسپری شدن این مواد بر روی پاهای شما وجود دارد. از این رو می توانید از کفش ایمنی با مشخصه S2 استفاده نمایید.
کفش ایمنی مناسب
کفش ایمنی مناسب

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش ایمنی


مشخصات کفش ایمنی استاندارد

پس از آشنایی با مشخصه های کفش ایمنی مناسب به اهمیت متریال های استفاده شده در ساخت کفش ایمنی می پردازیم.

زیره مناسب کفش ایمنی

استفاده از کفه استیل کفش برای افرادی که مشکلات مفصلی دارند، بهترین گزینه است. با استفاده از کفش کفی استیل می توان فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و رانندگی با ماشین های سنگین را انجام داد. ثابت نگه داشتن پا از مزایای این نوع کفش ها به شمار می آید. همچنین کفش ایمنی با کفی استیله یکی از راحت ترین انواع این محصول است.

سرپنجه کفش

نوعی از کفش های ایمنی در بازار موجود هستند که از سرپنجه مقاومی برخوردار هستند. این بخش از انگشتان پای افراد در برابر حوادث خطرناک، محافظت می کند. سرپنجه این کفش ها در دو نوع کلی فولادی و کامپیوزیتی ساخته می شود. سرپنجه های کامپوزیتی از وزن سبک تری برخوردار هستند و عایق خوبی در برابر جریان برق هستند.

در مقابل، سرپنجه های فولادی مقاومت بالاتری نسبت به نمونه های کامپوزیتی دارند و وزن آنها نیز بیشتر است.

رویه کفش کار

اگر به دنبال کفش ایمنی مناسب هستید، می توانید کفش رویه فلزی را انتخاب نمایید. با استفاده از کفش رویه فلزی، پای شما در برابر عوامل خطرساز سقوط اشیاء و صدمات دیگر محافظت می شود. استفاده از این کفش ها در محیط هایی که در معرض تماس با اشیاء تیز و برجسته قرار دارید، مناسب است. معمولاً این کفش ها مورد استفاده کسانی قرار می گیرد که در کارخانه های صنعتی کار می کنند.

تنفس پذیری

همانطور که می دانید انجام فعالیت های سنگین موجب افزایش دمای بدن می شود. این افزایش دمای بدن، موجب تعریق پاها می شود. درنتیجه تعریق پاها و ایجاد بوی بد پا، باکتری ها در این مکان رشد می کنند. لازم است بدانید که برخی از انواع این ابزار ایمنی، از بهترین جنس رویه ساخته شده اند و مسیر عبور هوا به داخل پاهای شما را فراهم می کنند.

معمولاً کفش هایی که از ورود و خروج جریان هوا برای کفش ها برخوردار هستند، از متریال های چرم ساخته می شوند.

وزن مناسب کفش

وزن کفش از دیگر نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی مناسب است. اگر کفش مورد نظر شما بیش از اندازه سنگین باشد، موجب خستگی پاهای شما و درنتیجه کاهش انرژی شما می شود.

مشخصات کفش ایمنی استاندارد
مشخصات کفش ایمنی استاندارد

بیشتر بخوانید: بهترین برند کفش ایمنی


استانداردهای کفش ایمنی چیست؟

توجه به استانداردهای تولید کفش، از دیگر مشخصه هایی است که در انتخاب کفش ایمنی مناسب تأثیرگذار است. کفش های ایمنی باید مطابق با استاندارد EN ISO 20345 تولید شده باشند. در ادامه به ویژگی کفش هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، پرداخته شده است:

  • مقاوم در برابر ضربه 200 ژول در قسمت جلوی کفش
  • بسته بودن قسمت پشت کفش
  • برخورداری از کفی ضد لغزش مناسب برای محیط های صنعتی

به این نکته توجه داشته باشید که استاندارد ISO 20345 خود به دسته های مختلفی تقسیم شده است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

  • نوع A: مشخصه کفش های ضد استاتیک
  • E: جذب انرژی پاشنه و کف پا
  • FO: برخورداری از کفی مقاوم در برابر  هیدروکربن
  • P: کفه مقاوم در برابر سوراخ شدن
  • WR: مشخصه کفش ضد آب
  • WRU: نشان دهنده مقاومت قسمت فوقانی کفش در برابر آب
استانداردهای کفش ایمنی چیست؟
استانداردهای کفش ایمنی چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع کفش ایمنی عایق برق


امیدواریم که مقاله کفش ایمنی مناسب برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی مشخصه های مهم در انتخاب و خرید کفش ایمنی مناسب پرداخته شده است. جهت خرید کفش کار و اطلاع از قیمت کفش ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کفش ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست کفش ایمنی خارجی قیمت مناسب را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.