راهنمای خرید کابل شیلد دار

راهنمای خرید کابل شیلد دار

راهنمای خرید کابل شیلد دار به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل شیلد دار را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل شیلد دار نوعی کابل برق است که به یک لایه شیلد مجهز شده است. این شیلد از کابل در برابر عوامل مختلف محافظت می کند. انتقال جریان الکتریکی و داده های مختلف در کابل برق شیلددار مطمئن تر انجام می شود. به همین دلیل قیمت کابل شیلد دار اغلب از سایر کابل ها بیشتر است.

امروزه از کابل های شیلد دار در بسیاری از مجموعه ها استفاده می شود. شیلد کابل ها می تواند از جنس مس، آلومینیوم و دیگر آلیاژهای فلزی باشد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل شیلددار دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل شیلد دار می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شیلد دار چیست؟

پیش از پرداختن به راهنمای خرید کابل شیلد دار به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل شیلد دار در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها علاوه بر سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش، بخش دیگری به نام شیلد دارند. شیلد کابل ها وظیفه حفاظت از هادی و جریان داخلی آن ها را برعهده دارند. شیلدها اغلب از جنس مس و فویل آلومینیومی هستند.

در صنایع خاص و حساس همچون سیستم های انتقال اطلاعات، اندازه گیری، کنترل و فرمان حتماً باید از این کابل ها استفاده شود. زیرا انتقال صحیح اطلاعات در این صنایع بسیار اهمیت دارد. شیلد یک نوع لایه بیرونی است که برروی هادی به صورت بافته شده قرار گرفته است. البته کارخانه های مختلف سیاست های گوناگونی برای شیلددار کردن کابل ها در نظر می گیرند. به شیلد کابل ها اسکرین نیز گفته می شود.

کابل شیلددار در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود. یکی از مهمترین موضوعات که راهنمای خرید کابل شیلد دار باید به آن توجه کنید، انواع این کابل ها است. در ادامه به بررسی انواع کابل شیلد دار و نکات مهمی که پیش از خرید باید بررسی شوند، می پردازیم.

کابل شیلد دار چیست؟
کابل شیلد دار چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل شیلد دار

یکی از مهم ترین موضوعاتی که پیش از خرید کابل شیلد دار باید به آن توجه کنید، نوع کاربرد این کابل ها است. با توجه به کاربردی که از کابل انتظار دارید باید آن را خریداری کنید. این کابل ها در انواع کاربردهای زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل شیلد دار ابزار دقیق
  • کابل شیلد دار کنترل
  • کابل کواکسیال شیلد دار
  • کابل شبکه شیلد دار
  • کابل شیلد دار تلفن
  • کابل اعلام حریق شیلد دار
  • کابل صوتی شیلد دار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


ولتاژ کابل شیلد دار

در راهنمای خرید کابل شیلد دار باید به این نکته توجه کنید که کابل در چه ولتاژی مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های شیلددار در سه سطح ولتاژی زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل شیلد دار فشار ضعیف: کابل های فشار ضعیف در ولتاژهای کمتر تا زیر 1 کیلوولت به کار گرفته می شوند. این محصولات برای برق کشی ساختمان ها و رساندن روشنایی به کوچه ها مناسب هستند.
  • کابل شیلد دار فشار متوسط: این کابل ها در کارخانه ها، پالایشگاه ها و محیط هایی با ولتاژ متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل شیلد دار فشار قوی: کابل قدرت شیلددار می تواند گاهی ولتاژهای بیشتر از 20 کیلوولت را نیز تحمل کند. به همین دلیل از این کابل ها در نیروگاه های بزرگ استفاده می شود. اگر بخواهیم از کابل در زیر خاک، به صورت دفنی، داخل کانال ها، داخل آب و دیگر موارد استفاده کنیم، بهتر است نوع شیلددار کابل ها را به کار بگیریم.
راهنمای خرید کابل شیلد دار
راهنمای خرید کابل شیلد دار

هادی کابل شیلد دار

کابل های شیلددار همانند سایر کابل های برق در سه شکل هادی افشان، نیمه افشان و مفتول به بازار عرضه می شوند. نوع هادی کابل باید متناسب با محیط نصب انتخاب شود. به عنوان مثال کابل ها مفتول انعطاف پذیری و قابلیت خم شدن کمتری دارند. در راهنمای خرید کابل شیلد دار باید به جنس هادی کابل ها نیز توجه کنید. کابل های شیلددار می توانند مسی یا آلومینیومی باشند. تعداد رشته و سطح مقطع این کابل ها نیز متفاوت است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مسی


نوع اسکرین کابل شیلد دار

کابل های شیلد دار در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها از نظر نوع شیلد به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • شیلد بافته شده: این کابل ها شیلدهایی از جنس مس یا آلومینیوم به صورت بافته شده دارند. این شیلد بافته شده همانند سپر دفاعی مقابل نویز قرار می گیرد.
  • شیلد فویل: این کابل ها نوعی پوشش نازک از جنس آلومینیوم، پلی استر (مایلار) و دیگر موارد دارند. این شیلد می تواند سپر دفاعی 100 درصد برای کابل فراهم کند.
  • شیلد نواری: شیلدهای موجود در این کابل ها به صورت نواری به کار گرفته شده اند.
  • شیلد ترکیبی: در این کابل ها از دو نوع شیلد بافته شده و فویلی استفاده شده است. لازم به ذکر است که ضخامت این کابل ها نسبت به شیلدهای قبل بیشتر است.
  • شیلد خدماتی: این کابل ساختاری شبیه به کابل بافته دارد. اما ساختار و شکل ظاهری آن ها تفاوت هایی با هم دارند. همین موضوع سبب شده تا کابل خدماتی انعطاف پذیری بالاتر و در عین حال محافظت پذیری پایین تری داشته باشد.
  • نوعی شیلد تحت عنوان شیلد استاتیک هم وجود دارد که از یک لایه پلی استر و یک آلومینیوم تشکیل شده است.

این شیلدها از جنس مس و آلومینیوم هستند. کابل هایی که به شیلد استاندارد مجهز شده باشند، در مجاورت کابل های پاور و برق، نویزهای الکتریکی دریافت نمی کنند. در نتیجه پارامترها و نیرو را به شکل صحیح منتقل می کند. در صورت به کارگیری از کابل اسکرین، مدار انتقال در برابر تداخلات مغناطیسی بیرونی حافظت می شود.

نوع اسکرین کابل شیلد دار
نوع اسکرین کابل شیلد دار