کابل تلفن چیست؟ انواع کابل تلفن هوایی

کابل تلفن چیست؟ انواع کابل تلفن هوایی

کابل تلفن چیست و انواع کابل تلفن کدام است؟ کابل تلفن یا کابل مخابرات یک نوع کابل انتقال داده است که می تواند سیگنال های صوتی و مخابراتی را انتقال دهد. کابل تلفن اغلب هادی مسی دارد و ضخامت آن به کاربرد این کابل ها بستگی دارد. این کابل ها در داخل و خارج ساختمان کاربرد دارند و از تک زوج تا 200 زوج به بازار عرضه می شوند.

خرید انواع کابل مخابراتی
خرید انواع کابل مخابراتی

کابل های ارتباطی و مخابراتی و همچنین کابل برق در مرور زمان دچار تغییراتی شده اند. این تغییرات سبب بهبود و پیشرفت کابل های ارتباطی شده است. رایج ترین کابل های ارتباطی، کابل های تلفن هستند که در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. اگر قصد خرید کابل تلفن دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل تلفن چیست پاسخ خواهیم داد و انواع کابل تلفن هوایی را بررسی خواهیم کرد:

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل تلفن

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که کابل تلفن چیست در ادامه مقاله با ما همراه باشید. کابل تلفن نوعی کابل در سیستم های انتقال اطلاعات و داده های رادیویی، مخابراتی و صوتی است که معمولاً هادی های مسی دارد. این کابل ها می توانند ضخامتی از 0.4 تا 0.8 میلی متر مربع داشته باشند. البته جالب است بدانید که قدرت انتقال سیگنال با ضخامت کابل رابطه مستقیم دارد. هرچه ضخامت کابل بیشتر باشد، قدرت انتقال داده نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل در مسیرهای طولانی از کابل های ضخیم استفاده می شود.

این کابل ها در داخل و خارج ساختمان به کار گرفته می شوند. در اداره ها، منازل مسکونی، مراکز تجاری و … برای برقراری ارتباطات تلفنی از این کابل ها استفاده می شود. این کابل ها از تک زوج تا 200 زوج به بازار عرضه می شوند. زوج های این کابل با رنگ های گوناگون کنار هم قرار گرفته اند. این رنگ ها شامل دو بخش اصلی و فرعی می شوند.

کابل مخابرات از سمت شرکت مخابرات به صورت دفنی و زمینی نصب می شود و سپس به جعبه تقسیم های سطح شهر می رسند. از این جعبه تقسیم ها نیز به منازل مسکونی آمده و در جعبه تقسیم های خانگی نصب می شوند. این کابل ها در قطرهای مختلفی به بازار عرضه می شوند و از لحاظ تعداد زوج، رنگ بندی، نوع کاربری و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند.

معرفی کابل تلفن
معرفی کابل تلفن

بیشتر بخوانید: کابل مخابرات چیست و چه کاربردی دارد | آشنایی با کابل تلفن


سیم تلفن

حال که دانستیم کابل تلفن چیست به بررسی سیم تلفن که اصطلاحی رایج در صنعت برق و مخابرات است می پردازیم. سیم تلفن که گاهی به آن سیم رانژه نیز گفته می شود، از کنار هم قرار گرفتن دو رشته هادی مسی و نارک یا آلومینیوم ساخته می شود. این سیم ها وظیفه برقراری ارتباط میان خطوط تلفن ثابت یا آیفون های درب منازل را برعهده دارند.

رشته سیم هایی که در ساخت سیم رانژه از آن استفاده می شود، نازک هستند از عایق های رنگی بهره برده اند. همین موضوع سبب شده است تا افراد بتوانند به راحتی سیم ها را از هم تشخصی دهند. کیفیت سیم رانژه در سرعت اینترنت نیز اثرگذار است در صورتی که سیم های تلفن و کابل مخابرات مرغوب باشد، سرعت اینترنت نیز بهتر است.


بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


ساختار کابل تلفن

در این بخش از موضوع کابل تلفن چیست به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل تلفن یا کابل مخابرات از تک زوج تا 200 زوج به بازار عرضه می شوند. ساختار کابل مخابرات به کاربرد آن بستگی دارد. برخی از کابل ها تنها از هادی ها و سیم های به هم تابیده، عایق و روکش تشکیل شده اند. برخی دیگر نیز به یک لایه شیلد فویل یا آلومینیومی مجهز شده اند. این شیلد از کابل در برابر نویز محافظت می کند. به این کابل ها کابل تلفن ضد نویز نیز گفته می شود. در واقع بهترین کابل تلفن برای اینترنت DSL کابل های نویزدار هستند.

یکی از دلایلی که سبب می شود تا کابل های تلفن به صورت زوجی ساخته شوند، جلوگیری از هم شنوی است. همشنوایی کیفیت مکالمات صوتی را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد. زوجی بودن کابل ها سبب می شود تا تداخلات الکتریکی و مغناطیسی کاهش پیدا کند.

هادی کابل های مخابرات از جنس مس یا آلومینیوم است. کابل مخابرات مسی عملکرد بهتری دارد. عایق کابل های تلفن نیز اغلب پی وی سی یا آمیزه هایی از این ماده هستند. جنس روکش نهایی کابل های مخابرات به کاربرد این کابل ها و محل نصل آن ها بستگی دارد.

ساختار کابل تلفن
ساختار کابل تلفن

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل تلفن

کابل تلفن براساس نوع نصب و کاربرد به چند دسته تقسیم می شود:

  • کابل تلفن زمینی: این کابل ها به صورت زمینی و دفنی مورد استفاده قرار می گیرند و جنس روکش آن ها اغلب مشکی رنگ است. این روکش می تواند در جنس های پی وی سی و XLPE به بازار عرضه شود.
  • کابل تلفن هوایی: این کابل ها روکش های طوسی رنگ از جنس پی وی سی دارند و اغلب در محیط های خارجی ساختمان از آن استفاده می شود.

کابل های تلفن هوایی خود در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه موضوع کابل تلفن چیست به بررسی آن ها می پردازیم.

کابل تلفن چیست
کابل تلفن چیست

بیشتر بخوانید: بهترین برند سیم و کابل


کابل تلفن مهاردار هوایی (SSC)

این کابل ها نوعی مهار یا مسنجر فولادی دارند که از کابل در برابر عوامل محیطی حفاظت می کند. این محصولات در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند و روی دکل یا تیرهای مخابراتی نصب می شوند.

کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار

این کابل ها برای ایجاد ارتباط بین پست تلفن و مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها از دو رشته سیم مسی و مفتول فولادی ساخته شده اند و در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. پوشش نهایی این کابل ها اغلب از جنس پلی اتیلن است.

کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)

این کابل ها برای ایجاد ارتباط بین اتاق کابل و اتاق MDF مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات هم به صورت هوایی و هم به صورت زمینی به کار گرفته می شوند.

  • نکته مهم در موضوع کابل تلفن چیست این است که کابل فیبر نوری مخابرات نیز به بازار عرضه می شود. کابل فیبر نوری مخابرات همچون کابل های مسی مخابرات در انواع مختلف زمینی و هوایی به بازار عرضه می شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مخابرات