راهنمای خرید ابزار دست دوم

راهنمای خرید ابزار دست دوم

راهنمای خرید ابزار دست دوم یک راهنمای جامع جهت خرید انواع ابزارآلات دست دوم، به شما ارائه می دهد. خرید ابزارآلات دست دوم همواره رایج بوده و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، عموم مردم بیش از پیش به دنبال تهیه و استفاده از ابزار دست دوم هستند.

قبل از پرداختن به راهنمای خرید ابزار دست دوم بهتر است تعریفی از این نوع ابزارآلات داشته باشیم. ابزارآلات دست دوم محصولاتی هستند که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته اند و کسی مالک آنها بوده است. به عبارتی، کالا یا ابزارآلات دست دوم توسط شخص یا اشخاص دیگری مورد استفاده قرار گرفته اند و دیگر تازگی قبل را ندارند.

همانطور که می دانید، ابزارآلات محصولاتی مهم و کاربردی به شمار می آیند که می توانید در محیط های گوناگون جهت تولید و تعمیرات از آنها استفاده نمایید. از نکات مهمی که هنگام خرید انواع ابزارآلات دست دوم باید به آنها توجه داشته باشید، بررسی قیمت نوی ابزار مورد نظر و مقایسه آن با قیمت دست دوم آن در بازار است.

در ادامه مقاله راهنمای خرید ابزارآلات دست دوم به شما نکات مهمی را آموزش می دهیم تا بتوانید خرید مفید و به صرفه داشته باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ابزارآلات چیست؟

در این بخش از راهنمای خرید ابزار دست دوم به توضیح مختصری از معرفی انواع ابزار اشاره خواهیم کرد. ابزارآلات مجموعه ای از تجهیزات کاربردی هستند که جهت تولید و تعمیر محصولات، مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از انواع ابزارآلات موجب انجام پذیری آسان تر کارها و صرفه جویی در زمان می شود.

انواع ابزارآلات

ابزارآلات از گستره وسیع و تنوع زیادی برخوردار هستند. در هریک از مشاغل برای انجام کارهای فیزیکی، جهت پیش برد هدف اصلی، افراد به انواع ابزارآلات نیاز پیدا می کنند. ابزارآلات در منازل نیز جهت انجام کارهای سبک تر و تعمیرات کاربرد دارند و مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرند.

در ادامه راهنمای خرید ابزار دست دوم به معرفی ابزارهای کاربردی و متداول که نوع دست دوم آنها نیز در بازار موجود است، می پردازیم.

ابزار دستی

برای استفاده از ابزارآلات دستی همانطور که از نامشان مشخص است، به نیروی محرکه دست انسان نیاز است و انرژی الکتریکی یا فشار باد در استفاده از آنها نقشی ندارند. انواع ابزار دستی علاوه بر بخش های صنعتی، جهت مصارف خانگی نیز کاربردهای گسترده ای دارند.

از انواع متداول ابزارهای دستی می توان به پیچ گوشتی، آچار فرانسه، فازمتر، ابزار اندازه گیری، منگنه کوب، چکش، ابزار کوبشی و … اشاره کرد.

خرید ابزار دستی دست دوم و کارکرده کار چندان سخت و پرریسکی محسوب نمی شود. زیرا نیازی به تست کردن عملکرد ابزار نیست و نگرانی درخصوص سلامت دستگاه وجود نخواهد داشت. همچنین برخی از ابزارآلات دستی از برندهای معتبری تولید می شوند و با خیال راحت می توانید تا چندین سال از آنها استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که اگر ابزار دستی دست دومی که انتخاب کرده اید، دچار زنگ زدگی شده است، می توانید به راحتی آنها را از بین ببرید و از خرید به صرفه ابزار کارکرده خود نهایت استفاده را داشته باشید.


بیشتر بخوانید: زنگ زدایی ابزارآلات با روش های ساده | آموزش تمیز کردن ابزار زنگ زده


ابزار برقی

ابزار برقی یا ابزار الکتریکی نمونه پیشرفته تر و کامل تر ابزارهای دستی هستند. کارکرد ابزار برقی همانند ابزارآلات دستی است. از تفاوت های اصلی ابزارآلات برقی و ابزارآلات دستی می توان به انجام سریع تر و راحت تر کارها با ابزار برقی اشاره کرد. دریل، فرز، اره برقی، دستگاه جوش، دمنده و مکنده و … از انواع ابزار برقی به شمار می آیند.

خرید ابزار برقی کارکرده معمولاً کار پرریسکی است. اجزای دستگاه همچون کابل ها و اتصالات باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین دقت نمایید که ابزار خوردگی و ساییدگی نداشته باشد و قطعات ایمنی بر سر جای خودشان قرار داشته باشند. لازم به ذکر است که پیش از خرید، دستگاه مورد نظر را روشن کنید و اگر هر نوع صدای غیرطبیعی شنیدید، از خرید آن منصرف شوید.

ابزار شارژی

ابزار شارژی مجموعه ای از ابزارآلات هستند که کارکردی همانند ابزار برقی دارند. تنها تفاوت ابزار برقی و شارژی در قابلیت جابه جایی و حمل آسان ابزار شارژی است. ابزارآلات شارژی باتوجه به عدم وجود هرگونه سیم و کابل، از محبوبیت به سزایی برخوردار هستند. منبع تغذیه انواع ابزار شارژی باتری است و این ابزار به وسیله شارژ شدن باتری مورد استفاده قرار می گیرند.

دریل شارژی، پیچ گوشتی شارژی، مینی فرز شارژی و … از انواع ابزار شارژی به شمار می آیند.

هنگام خرید ابزار شارژی دست دوم با توجه به اتصالات دستگاه مورد نظر، از عدم زنگ زدگی و خوردگی محصول اطمینان حاصل نمایید. همچنین باتری را تست کنید و از سلامت کامل آن مطمئن شوید.

در ادامه راهنمای خرید ابزار دست دوم به طور کلی تری به نکات مهم در خرید ابزار دست دوم می پردازیم.


بیشتر بخوانید: بهترین دریل شارژی


خرید آنلاین ابزار دست دوم

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانید اطلاعات لازم جهت راهنمای خرید ابزار دست دوم را بدست آورید، خرید آنلاین ابزار دست دوم است. اگر با برندها و مشخصات فنی ابزارآلات آشنایی چندانی ندارید، بهتر است کمی تحقیق کنید و به جدیدترین سایت‌های فروشگاهی مراجعه نمایید تا از این ظریق اطلاعات موردنیاز را دریافت کنید.

مراکز عرضه کننده اینترنتی و فروشگاه های آنلاین، محصولات خود را با تعرفه ها و قیمت های گوناگونی به فروش می رسانند. امروزه با پیشرفت هایی که در تکنولوژی به وجود آمده است، بسیار آسان تر می توانید از طریق اینترنت ابزار دست دوم موردنظر خود را تهیه و خریداری نمایید.

علاوه بر این، غیر از کانال ها و پیج های اینستاگرامی، شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی همچون دیوار و شیپور، ابزار دست دوم مورد نظر حود را انتخاب کنید و با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید.

همچنین می توانید به فروشگاه های ابزارآلات مراجعه کنید و ابزار مورد نظر خود را از نزدیک ببینید. از این طریق به قیمت‌ ها و ویژگی های آنها نیز واقف می شوید. راهنمای خرید ابزار دست دوم به شما کمک می کند تا به فروشگاه های فعال و معتبر مراجعه کنید و قوی ترین ابزار دست دوم خود را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.


بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


خرید ابزار دست دوم از شرکت های واسط

یکی از بهترین راه هایی که می توانید راهنمای خرید ابزار دست دوم را دنبال کنید، بهره گیری از شرکت های واسطه است. برخی از شرکت های تولیدکننده و فروشنده ابزار، انواع ابزار دست دوم را از فروشندگان تهیه می کنند و آن ها را با قیمت پایین تری به مشتریان می فروشند. با خرید ابزار مورد نظر خود از این شرکت ها می توانید از سلامت کلی محصول نیز اطمینان داشته باشید.

در برخی از مواقع می توانید گارانتی یک یا دو ساله را نیز همراه با محصول از شرکت های واسطه دریافت نمایید. البته بهتر است بهترین شرکت واسطه را انتخاب کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

خرید ابزار دست دوم از شرکت های واسط
خرید ابزار دست دوم از شرکت های واسط

بهترین زمان خرید ابزار دست دوم

بهترین زمان برای خرید ابزار دست دوم اصطلاحاً زمان خارج از فصل است. به عبارتی زمانی که استفاده از آن ابزار خاص کاهش یافته باشد. از این رو خرید خارج از فصل ابزار دست دوم کمک می کند تا ابزار را با کمترین قیمت ممکن خریداری نمایید. برای مثال، دستگاه حاشیه زن در زمستان از قیمت پایین تر و مقرون به صرفه تری برخوردار است.

راهنمای خرید ابزار دست دوم
راهنمای خرید ابزار دست دوم

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


نکات مهم در خرید ابزار دست دوم

در ادامه مبحث راهنمای خرید ابزار دست دوم به نکاتی که هنگام خرید انواع این محصولات باید به آنها توجه داشته باشید، می پردازیم:

تحقیق و شناخت بازار

همانطور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید ابزار دست دوم اشاره کردیم، از نکات مهمی که در حین خرید ابزار دست دوم باید به آنها توجه داشته باشید، بررسی قیمت نو و کار نکرده ابزار مورد نظر است. با این اطلاعات شما تاحدودی می توانید از قیمت دست دوم ابزار مورد نظر آگاه شوید. اگر ابزار دست دوم انتخابی شما در وضعیت مناسب و کاملاً سالمی باشد، در حدود 20 تا 30 درصد قیمت نوی همان ابزار، ارزش دارد.

در مقابل، اگر ابزار دست دومی که قصد خرید آن را دارید، وضعیت خوبی نداشته و فرسوده شده است، خیلی ارزان تر و با قیمت پایین تری باید آن را خریداری نمایید.

بررسی سیم برق ابزار

از دیگر نکاتی که هنگام خرید ابزار دست دوم باید به آن توجه داشته باشید، بررسی سیم برق آن است. اگر متوجه شدید که سیم برق ابزار مورد نظر آسیب دیده است، از خرید آن صرف نظر کنید. زیرا سیم آسیب دیده موجب آتش سوزی و سوختگی دستگاه می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، عایق روی کابل است. اگر متوجه شدید که سیم های کابل قابل مشاهده هستند، دستگاه موردنظر ایمن نبوده و استفاده از آن خطرناک است. در نهایت از سالم بودن دوشاخه کابل اطمینان حاصل نمایید. اگر یکی از شاخه ها شکسته و یا خمیده شده است، از خرید آن ابزار منصرف شوید.

بررسی باتری ابزار شارژی

همانطور که قبلاً گفته شد، هنگام خرید ابزار شارژی دست دوم حتماً باتری آن تست کنید. روش های مختلفی برای تست باتری وجود دارد. سریع ترین راه چک کردن سلامت باتری، استفاده از دستگاه تست باتری است. دستگاه های متفاوتی جهت تست باتری در بازار موجود هستند که با توجه به نوع ابزارآلات کارگاه خود می توانید از دستگاه مناسبی استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


بررسی ایمنی ابزار

از دیگر موارد مهمی که هنگان خرید ابزار دست دوم باید به آن توجه داشته باشید، محافظ دستگاه و برخورداری آن از ویژگی های ایمنی است. ابزاری که ویژگی های ایمنی ندارد یا قطعات ایمنی آن به طور صحیح کار نمی کند، خطرساز است و سلامت شما را تهدید می کند.

بررسی موتور دستگاه

اگر موتور دستگاه نرم و روان و به صورت عادی کار می کند، مشکلی ندارد و سالم است. اما اگر هنگام روشن شدن دستگاه بوی عجیب یا صدایی غیرطبیعی از آن خارج شد، مطمئن باشید که دستگاه از سلامت کاملی برخوردار نسیت و نیاز به تعمیر دارد.

بررسی موتور دستگاه
بررسی موتور دستگاه

بررسی مدت زمان کارکرد ابزار

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید ابزار دست دوم مدت زمانی است که فروشنده از دستگاه استفاده کرده است. از فروشنده بپرسید که دستگاه را چه مدتی مورد استفاده قرار داده است. با این آنالیز می توانید تصمیم درستی در خرید ابزار مورد نظر خود داشته باشید. به عنوان مثال، دستگاهی که در یک کارگاه بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار است، به اندازه زیادی استهلاک داشته و برای شما قابل استفاده نیست.

بررسی بدنه ابزار

از دیگر نکات حساس هنگام خرید ابزار دست دوم، توجه به بدنه ابزار مورد نظر است. اگر بدنه ابزار دچار ترک باشد و یا یکی از پیچ های آن سرجای خود قرار نداشته باشد، این ابزار ارزش خریدن و صرف هزینه را ندارد. همچنین اگر دریچه هواکش دستگاه پر از جرم باشد نیز، بهتر است از خرید آن اجتناب نمایید.

گارانتی

هنگام خرید ابزار مورد نظر، از فروشنده محصول درخصوص گارانتی و خدمات پس از فروش آن سؤال بپرسید. اگر محصول انتخابی شما از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار باشد، مطمئن می شوید که درصورت خرابی دستگاه، می توانید به نمایندگی آن مراجعه کنید و عیب کالا را برطرف نمایید. علاوه بر آن، قطعات جانبی و دفترچه راهنمای دستگاه را نیز از فروشنده دریافت نمایید.


بیشتر بخوانید: مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی