تأثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

تاثیر ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا یکی از اولین و مهم ترین اقداماتی است که هر فرد باید انجام دهد. تأثیر استفاده از ماسک در دوران کرونا بسیار اهمیت دارد. ماسک تنفسی یکی از پرمصرف ترین و مهم ترین تحهیزات ایمنی است. این تجهیزات در پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری هایی نظیر کووید 19 بسیار مؤثر واقع شده اند.

خرید انواع ماسک
خرید انواع ماسک

لازم است بدانید که محققان دانشگاه فلوریدا به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ماسک صورت پاتوژن های موجود در هوا را به حداقل می رسانند. از این رو پس از بررسی های لازم به نتایجی پی برده اند. یکی از این نتایج، کاهش انتقال بیماری کووید19 با استفاده از ماسک ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

همچنین لازم به بیان است که یکی از نویسندگان این تحقیقات، اظهاراتی را ارائه نموده است. این شواهد نشان می دهد که با رعایت فاصله گذاری یک متری با استفاده از ماسک، بهتر از رعایت فاصله  گذاری 2 متری بدون استفاده از ماسک است. جهت خرید ماسک کرونا با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانی:

انواع ماسک تنفسی

در ابتدا لازم است بدانید که ویروس کرونا میان 80 تا 160 نانومتر اتفاق می افتد. درنتیجه این میزان مشخص شده می تواند در انتخاب ماسک های تنفسی اهمیت داشته باشد. لازم به ذکر است که رایج ترین اندازه قطرات تنفسی 5 تا 10 میکرومتر است. در این بخش به معرفی انواع ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا می پردازیم.

ماسک پارچه ای

در ابتدا باید بدانید هر نوع پارچه مناسب ساختار ماسک ها نیست. افراد محقق معتقدند پارچه های 100 درصد کتان از بافت محکم و فشرده ای برخوردار هستند. از این رو اگر قصد تهیه ماسک های پارچه ای را دارید، بهتر است نمونه ای را انتخاب نمایید که جنس آن کتان است. همچنین در میان پارچه های مصنوعی، ماسک هایی که جنس آنها 100 درصد پلی استر است، فیلتراسیون مناسبی در برابر ذرات آلوده دارند.

ماسک جراحی

در این بخش به بررسی انواع پزشکی ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا می پردازیم. ماسک پزشکی یکی از رایج ترین انواع این تجهیزات ایمنی است. این نوع از ماسک ها به صورت تک لایه، دو لایه و سه لایه تولید و به بازار ارائه می شوند. این ماسک ها یکبار مصرف هستند و قابلیت شست و شو ندارند. لازم به ذکر است در ساختار نوع یک لایه این محصول از سیستم فیلتراسیون استفاده نشده است.

توجه نمایید استفاده از انواع این تجهیزات حفاظتی، در شرایط غبارآلود مناسب نیست. زیرا قابلیت و توانایی مراقبت از ریه های شما را در  برابر آلاینده های خطرناک ندارند. تنها از ماسک پزشکی سه لایه می توانید در برابر ذرات آلوده قوی استفاده نمایید.

ماسک N95

همانطور که گفته شد، استفاده از ماسک در کرونا بسیار رواج داشته است. همچنین ماسک ان 95 در این دوره یکی از پرمصرف ترین این تجهیزات واقع شده است. این محصولات همانطور که از نامشان مشخص است، حداقل 95 درصد از ذرات معلق در محیط را فیلتر می کنند. لایه اصلی این ماسک ها متریال هایی مانند ملت بلون، اسپان باند و کامپوزیت است.

انواع ماسک تنفسی
انواع ماسک تنفسی

بیشتر بخوانید: ماسک های تنفسی و مقابله با آلودگی هوا


ماسک N99

این نوع از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا توانایی فیلتراسیون بسیار بالایی دارد. از این رزو استفاده از آنها در محیط های بسیار آلوده گزینه مناسبی به شمار می آید. همچنین در دو نوع سپاپ دار و بدون سوپاپ تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر است این محصول حداقل 99 درصد از ذرات معلق در هوا را جذب می کند.

ماسک FFP

ماسک های ffp تحت استاندارد اروپایی EN149 2001+A1:2009 طراحی و تولید می شوند. این نمونه از ماسک ها در انواع مختلف FFP2 ،FFP1 و FFP3 طراحی و تولید می شوند. قدرت فیلتراسیون انواع این ماسک ها به ترتیب 80، 94 و 99 درصد است.

ماسک نانوالیاف

ماسک های نانوالیاف از دیگر انواع ماسک تنفسی هستند که از یک لایه بی بافت نانومتری تولید شده اند. نانوالیاف، ذرات را به طور مکانیکی فیلتر می کند. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت از آن، میزان بازدهی آن کاهش نمی یابد. لازم به ذکر است که این محصول از لایه های ملت بلون و اسپان باند نیز تشکیل می شود.

طبقه بندی ماسک ها

همانطور که می دانید ماسک زدن احتمال انتقال کرونا را به نصف کاهش می دهد. اما با این حال برخی از افراد از استفاده از ماسک های تنفسی اجتناب می کنند. استفاده گسترده از ماسک، یک روش مؤثر برای کنترل بیماری همه گیر مانند کرونا به شمار می آید. در این بخش به آشنایی با طبقه بندی ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا می پردازیم.

طبقه بندی براساس کاربرد

  • ماسک پزشکی
  • ماسک عمومی
  • ماسک تنفسی صنعتی

طبقه بندی براساس جنس

  • پارچه ای
  • کربنی
  • پلیمری

طبقه بندی براساس فیلتر

  • ماسک تنفسی فیلتر دار
  • ماسک بدون فیلتر

طبقه بندی براساس محیط مورد نظر

  • عمومی
  • صنعتی
  • بیمارستانی

بیشتر بخوانید: تشخیص ماسک تنفسی سه لایه استاندارد از تقلبی


روش صحیح استفاده از ماسک در مقابل ویروس کرونا

در این بخش از مطلب ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا به بررسی روش استفاده درست از ماسک می پردازیم.

  • توجه نمایید که 2 تا 3 ساعت پس از استفاده باید آن را تعویض نمایید.
  • همچنین در شرایطی که ماسک تحت عوامل رطوبتی قرار گرفت، باید به تعویض آن اقدام نمایید.
  • از دست زدن مکرر به ماسک خودداری نمایید. زیرا در صورت آلوده بودن دستان شما، ماسک آلوده می شود و برای سیستم تنفسی شما مشکلاتی به وجود می آید.
  • از آویزان کردن ماسک به گردن و حرکت دادن آن به بالا و پایین اجتناب کنید.
  • ماسک را به گونه ای تنظیم کنید که دهان و بینی شما را پوشش دهد.
  • پیش از استفاده از تمیز بودن ماسک و عدم سوراخ بر روی آن اطمینان حاصل نمایید.
ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا
ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا

مهم ترین توصیه ها جهت مقابله با ویروس کرونا

همانطور که می دانید تأثیر ماسک در جلوگیری از انتقال کرونا بسیار حائز اهیمت است. علاوه بر استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا باید به توصیه های مهمی توجه داشته باشید. در لیست زیر به نکاتی که در پیشگیری از کرونا اهیت دارند، پرداخته شده است. تنها کافی است با رعایت کردن آنها میزان انتشار این ویروس را به حداقل برسانید:

  • به طور مداوم دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • در صورت خارج از محیط منزل، به سطوح عمومی دست نزنید.
  • سطوحی که به صورت مداوم با آنها در ارتباط هستید را ضدعفونی کنید.
  • پس از استفاده از دستگاه های خودپرداز، دستان خود را با استفاده از ضدعفونی کننده تمیز نمایید.
  • هنگام بنزین زدن بهتر است از دستکش استفاده نمایید. در غیر این صورت، دستان شما هیچگونه تماسی با مجراهای تنفسی نباید داشته باشند.
  • تمامی محصلات خریداری شده را با آب و شوینده و محلول های مورد نظر، ضدعفونی نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماسک تنفسی


آیا ماسک تنفسی پارچه ای از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می کند؟

در پاسخ به این سؤال می توانیم بگوییم میزان مقاومت نمونه های پارچه ای این تجهیزات به جنس پارچه و نوع دوخت آنها بستگی دارد. لازم به ذکر است استفاده از ماسک های پارچه ای حدود 2 برابر بیشتر از ماسک های جراحی، ویروس را انتشار می دهند.

آیا ماسک تنفسی پارچه ای از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می کند؟
آیا ماسک تنفسی پارچه ای از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می کند؟

کدام ماسک در برابر ویروس کرونا مقاوم است؟

در این بخش به سؤال چه ماسک هایی بیشترین تأثیر در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا را دارند پاسخ می دهیم. در  ابتدا لازم است بدانید که استانداردهای مرتبط با ماسک ها، نشان دهنده میزان مقاومت ماسک در برابر ذرات است. ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا که با مشخصه های FFP و N تولید می شوند، معمولاً از اسپان باند و لایه فیلتراسیون ملت بلون برخوردار هستند.

از این رو منافذ کوچکتری دارند و  95 تا 99 درصد از ذرات را فیلتر می کنند. همچنین ماسک هایی که پیش تر به بررسی آنها پرداخته شد، در برابر کرونا مقاومت دارند. همچنین در محیط های آلوده و پرخطر می توان از آنها استفاده نمود.

چرا باید از ماسک بزنیم؟

تا این قسمت از مقاله به اهمیت ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا پرداخته شده است. برای بسایر از افراد سؤال پیش آمده است که در صورت استفاده از ماسک میزان انتقال ویروس کرونا چقدر خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم دوره سخت کرونا به گونه ای است که اگر تنها 80 درصد از افراد جامعه از ماسک استفاده کنند، آمار مرگ و میر قطعاً کاهش می یابد. ماسک ها نوعی مانع هستند که قطرات حاصل از ویروس را جذب می کنند. درنتیجه از انتشار بیماری های ویروسی در محیط جلوگیری می شود.


بیشتر بخوانید: ماسک مناسب آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟


پیش از این با تأثیر استفاده از ماسک در کاهش شیوع ویروس کرونا آشنا شدیم. با بررسی انجام شده حتماً متوجه شده اید که این تجهیزات برای پیشگیری از انتقال تمام بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرند. درنتیجه بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی می توانند از انواع ماسک های تنفسی استفاده نمایند. لازم به ذکر است ماسک تنفسی کودک به بازار ارائه شده است و برای مصارف کودکان بسیار مناسب است.

استفاده از ماسک به چه کسانی توصیه می شود؟
استفاده از ماسک به چه کسانی توصیه می شود؟

بیشتر بخوانید: فیلتر ماسک چیست؟


امیدواریم که مقاله ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به بررسی استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری کووید 19 پرداختیم. همچنین به این نتیجه رسیدیم که استفاده مناسب از ماسک تأثیر چشم گیری در میزان کاهش انتقال بیماری های ویروسی دارد.

پیشنهاد ما به شما این است با استفاده مداوم از ماسک های تنفسی، به کاهش انتقال بیماری های همه گیر اقدام نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ماسک پزشکی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان محصول مورد نظر را برای شما فراهم نموده است. همچنین با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست تجهیزات ایمنی را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.