ماسک مناسب آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک مناسب آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک مناسب آلودگی هوا در برابر ذرات و آلاینده های مضر، از سیستم تنفسی افراد محافظت می کند. ماسک محصولی است که جهت محفاظت از صورت و سیستم تنفسی افراد استفاده می شود. استفاده از این تجهیزات فردی موجب جلوگیری از ورود آلاینده های مضر به ریه افراد می شود. لازم است بدانید که آلاینده های موجود در هوا، به 2 صورت گاز و ذرات معلق هستند.

خرید انواع ماسک
خرید انواع ماسک

از این رو انواع ماسک باتوجه به نوع آلاینده، با دو نوع فیلتر شیمیایی و گرد و غبار تولید و به بازار عرضه می شوند. امروزه استفاده از ماسک هایی با فیلتر مقاوم در برابر گرد و غبار، کاربرد به سزایی دارد. زیرا میزان ذرات معلق موجود در هوا، بیشتر از گارهای منواکسیدکربن است. لازم به ذکر است که در هوای شهرها، هر دو آلاینده وجود دارند.

تاثیر ماسک بر آلودگی هوا به گونه ای است که با استفاده از آن، تا حدودی می توانید سیستم تنفسی خود را سالم نگه دارید. جهت خرید ماسک آلودگی هوا با مرجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید. همچنین جهت تهیه ماسک آلودگی هوا شیائومی می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این ابزار حفاظتی ارتباط برقرار نمایید.

اگر قصد آشنایی با انواع ماسک آلودگی هوا را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در مطلب ماسک مناسب آلودگی هوا به معرفی انواع این محصول می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع ماسک فیلتردار آلودگی هوا

ماسک هایی که در برابر آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرند، از استانداردهای متنوعی برخوردار هستند. ماسک های تنفسی N ،P و R با به کارگیری از استانداردهای آمریکایی NIOSH تولید و عرضه می شوند. در ادامه به معرفی انواع ماسک مناسب آلودگی هوا می پردازیم.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماسک تنفسی


ماسک آلودگی هوا N

نکته ای در رابطه با ماسک های طبقه N وجود دارد، عدم مقاومت آنها در برابر روغن است.

  • ماسک n95: ماسک آلودگی هوا n95 در برابر آیروسل هایی با تراکم 0.3 میکرون، 95 درصد مقاومت دارند.
  • ماسک N99: ماسک هایی با این مشخصه، 99 درصد در برابر ذرات آلاینده مقاومت دارند.
  • ماسک N100: این نمونه از ماسک ها توانایی حذف 99.97 درصد از ذرات را دارند.
ماسک آلودگی هوا N
ماسک آلودگی هوا N

ماسک فیلتر دار P

ماسک هایی که از مشخصه P برخوردار هستند، برخلاف نوع قبلی در برابر مواد روغنی مقاومت دارند. در لیست زیر به آشنایی با انواع ماسک سری P پرداخته شده است:

  • ماسک P95
  • ماسک P99
  • ماسک P100
ماسک فیلتر دار P
ماسک فیلتر دار P

بیشتر بخوانید: تشخیص ماسک تنفسی سه لایه استاندارد از تقلبی


ماسک فیلتر دار R

در این بخش از مطلب ماسک مناسب آلودگی هوا به معرفی رایج ترین نمونه های R این محصول می پردازیم. ماسک هایی که در طبقه بندی R قرار دارند، توانایی حذف روغن را به طور کامل ندارند. ماسک های تنفسی سری R تا حداکثر 8 ساعت می توانند در برابر روغن مقاومت داشته باشند.

  • ماسک R95
  • ماسک R99
  • ماسک R100
ماسک فیلتر دار R
ماسک فیلتر دار R

لازم به ذکر است که انواع دیگری از ماسک ها در بازار موجود هستند که با عنوان ماسک مناسب نجاری به فروش می رسند. ماسک تمام صورت و نیم صورت شیمیایی یکی از رایج ترین انواع این تجهیزات حفاظتی به شمار می آیند.

بهترین ماسک آلودگی هوا چه ویژگی هایی دارد؟

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آمده است که کدام ماسک مناسب آلودگی هوا است؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت انواع زیادی از ماسک ها باتوجه به کاربردی که دارند، به بازار عرضه شده اند. در ادامه مطلب ماسک مناسب آلودگی هوا به نکات حائز اهمیت در انتخاب این محصول می پردازیم.

گردش هوا

توجه به میزان گردش هوا در این محصول، از نکات مهم انتخاب ماسک های آلودگی هوا به شمار می آیند. ماسک های مناسبی که در از قابلیت گردش هوا در بافت های خود برخوردار هستند، در فاصله معینی از بینی و دهان قرار می گیرند. به عبارتی با استفاده از این ماسک ها، تنفس راحت برای کاربران فراهم می شود. استفاده از ماسک هایی با این قابلیت برای افرادی کاربرد دارد که در محیط های باز به فعالیت مشغول هستند.

لازم به ذکر است که برخی از انواع ماسک هایی که برای آلودگی هوا مناسب هستند، دریچه خروجی هوا دارند. این دریچه موجب گردش هوا در ماسک می شود و از مرطوب ماندن آن جلوگیری می کند.


بیشتر بخوانید: ماسک های تنفسی و مقابله با آلودگی هوا


تصفیه و فیلتر کردن آلودگی

برخورداری از فیلتر، یکی دیگر از ویژگی های ماسک مناسب آلودگی هوا است. همانطور که در بخش قبل با انواع ماسک تنفسی آشنا شدید، این ماسک ها از ورود هوا و آلاینده ها به ریه جلوگیری می کنند. هر یک از عددهای موجود بر ماسک های تنفسی، مشخصه ای از میزان حذف آلودگی ها هستند. لازم به ذکر است که KN95 ،N95 و FFP2 از بهترین استانداردهای ماسک تنفسی هستند.

پس هنگام تهیه این تجهیزات، به نوع و میزان آلاینده های موجود در محیط نظر توجه نمایید. به طور مثال ماسک هایی که از استاندارد N95 برخوردار هستند، 95 درصد از آلودگی ها را حذف می کنند.

پوشانندگی ماسک

میزان پوشانندگی که ماسک برای دهان و بینی ایجاد می کند، یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول به شمار می آید. توجه نمایید ماسک هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، حین نفس کشیدن شما به صورتتان نزدیک می شوند. همچنین یک ماسک مناسب آلودگی هوا منعطف هستند و قابلیت دفع ذرات ریز و درشت را دارند.

ماسک مناسب آلودگی هوا
ماسک مناسب آلودگی هوا

سؤالات متداول

  • آیا ماسک جراحی برای مقابله با آلودگی هوا مناسب است؟

استفاده از ماسک های جراحی از انتقال باکتری های موجود در محیط به بزاق و مخاط افراد جلوگیری می کند. این ماسک ها هیچگونه کاربردی در برابر ذرات معلق ندارند.

  • آیا ماسک N95 چند بار مصرف است؟

استفاده از ماسک ان 95 مدت محدودی دارد که توسط شرکت تولیدکننده تعیین می شود. اما به طور کلی با وجود عواملی مانند بو گرفتن ماسک، خیس شدن ماسک و آسیب های فیزیکی باید ماسک خود را تعویض نمایید. لازم به ذکر است که از ماسک ها نباید بیشتر از 8 ساعت استفاده نمایید.

  • آیا استفاده از ماسک در آلودگی هوا مؤثر است؟

برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش می آید که ماسک موثر در آلودگی هوا چه میزان اهمیت دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که استفاده از ماسک های تنفسی یک روش مؤثر برای پیشگیری از بیماری واگیردار و تنفسی است. توجه نمایید که این ماسک ها زمانی تأثیر دارند که به طور صحیح بر روی صورت قرار بگیرند. به گونه ای که هیچ شیار و فضای خالی میان ماسک و صورت وجود نداشته باشد. درنتیجه توصیه می شود که در صورت داشتن ریش های بلند، تا حد امکان آنها را کوتاه کنید.

سؤالات متداول
سؤالات متداول

امیدواریم که مقاله ماسک مناسب آلودگی هوا برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با ماسک مناسب برای آلودگی هوا پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ماسک و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.