پروفیل بر چیست و چه کاربردی دارد

پروفیل بر چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل بر چیست و چه کاربردی دارد؟ برای اینکه بتوانید یک پروفیل را به خوبی برش بزنید، نیاز به یک پروفیل بر دارید.

این ابزار به صورت نیمه مکانیکی طراحی شده است. پروفیل بر این امکان را می دهد تا در کمترین زمان یک پروفیل را به راحتی برش بزنید و آن را به شکل ها و اندازه های دلخواه درآورید. این وسیله با برق کار می کند و از یک گیره محکم، بازوی متحرک، موتور و یک دیسک برشی تشکیل شده است.

خرید انواع پروفیل بر
خرید انواع پروفیل بر

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

پروفیل چیست

در اصل پروفیل یکی از مواد اولیه مهم در برخی از صنایع به شمار می آید. این قطعه در دو حالت توخالی و توپر ساخته می شود. این وسیله برای ساخت و ساز بسیار زیاد استفاده می شود و کاربردهای زیادی در بخش ساختمان سازی و صنعت دارد. از انواع این محصول می توان به پروفیل ساختمانی، کامپوزیتی، گالوانیزه، آلومینیومی و … اشاره کرد.

انواع پروفیل بر

در این قسمت برای درک بهتر پروفیل بر چیست به معرفی انواع مختلف این محصول می پردازیم. پروفیل برها براساس نوع و قطر تیغه به انواع مختلفی تقسیم می شوند. قطر صفحه این محصول به 180 و 350 (355) میلی‌ متر تقسیم می‌ شود.

این محصولات براساس کاربرد به دو بخش صنعتی و نیمه صنعتی دسته بندی می شوند. از پروفیل برهای نیمه صنعتی بیشتر در حوزه ساختمان سازی یا دکوراسیون استفاده می شود.

انواع پروفیل بر
انواع پروفیل بر

کاربرد پروفیل بر

در بخش بعدی مقاله پروفیل بر چیست به بررسی کاربردهای این محصول می پردازیم. در حالت کلی، پروفیل برها برای برش دادن مورد استفاده قرار می گیرند. هر پروفیل بر بسته به نوع تیغه می تواند اجسامی مانند چوب و فلز را به راحتی برش بزند. این محصولات به دلیل جابه جایی و امنیت بالایی که دارند، از کاربردهای متنوعی در حوزه های زیر برخوردار هستند:

  • ساختمان سازی
  • خودروسازی
  • راه سازی
  • طراحی و تولید ماشین آلات

مهم ترین دلایل استفاده از پروفیل بر، دقت بالا در برش، امنیت و همچنین سهولت استفاده از آن است. علاوه بر آن، این دستگاه باعث افزایش سرعت در کار نیز می شود.

کاربرد پروفیل بر
کاربرد پروفیل بر

نحوه کار با پروفیل بر چگونه است؟

حال که دانستیم پروفیل بر چیست برای اینکه بتوانید با این دستگاه یک سطح را برش بزنید، ابتدا باید تیغه را چک کنید. سپس دستگاه را کمی از سطح بلند کنید تا بتوانید پروفیل مورد نظر را در زیر آن قرار دهید. بعد از این نکته، مطمئن شوید که پروفیل با تیغه برخورد خواهد کرد و سپس به کمک گیره، آن را محکم بر روی سطح سفت کنید.

همان طور که می دانید، این ابزار با برق شهری کار می کند. بهتر است به دلیل مصرف برق زیاد و خطرات ناشی از آن، کمی فاصله کابل و سیم را از پروفیل بر دور کنید. بعد از انجام این کار، حتماً به قطر و میزان گرمای تولیدی توسط تیغه توجه داشته باشید. هر چند دقیقه، آن را خاموش کنید تا تیغه در هنگام گرم شدن بیش از حد آسیب نبیند.

پروفیل بر چیست
پروفیل بر چیست

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


نکات ایمنی کار با پروفیل بر

  • تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. استفاده از دستکش ایمنی و عینک ایمنی برای کار با این دستگاه ضروری است.
  •  تیغه این محصول بسته به ضخامت پروفیل می تواند بسیار داغ کند. شما برای جلوگیری از این مشکل باید هر چند دقیقه آن را خاموش کنید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام برش، احتمال پرتاب شدن جرقه از بدنه پروفیل بر وجود دارد. پس هرگز مواد آتش زا را در اطراف خود نگه ندارید.
  • توجه داشته باشید که برای استفاده و راه اندازی دستگاه در صورت خرابی، به هیچ عنوان به آن ضربه نزنید.
  • برای ایجاد یک برش دقیق، نباید قطعه کار تکان بخورد. به همین دلیل باید آن را به کمک گیره محکم کنید.
  • لازم است تیغه دستگاه را هر چند وقت یک بار بسته به بار کار خود تعویض کنید.
  • گارد محافظ پروفیل بر را چک کنید. به هیچ عنوان در هیچ زمانی این محافظ را جدا نکنید.
  • در صورت خرابی یا کندی تیغه، حتماً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
نکات ایمنی کار با پروفیل بر
نکات ایمنی کار با پروفیل بر

بهترین پروفیل بر

حال که دانستید پروفیل بر چیست لازم است بدانید شرکت های مختلفی در حوزه تولید اره پروفیل بر فعالیت می کنند. این دستگاه بسته به نوع و ابعاد، انواع مختلفی دارد. برخی از این محصولات توانایی برش و انجام کار محدودی را دارند و شما باید براساس ظرفیت کار خود یک پروفیل بر مناسب خریداری کنید. در ادامه به معرفی چند برند برتر تولیدکننده این ابزار می پردازیم.

پروفیل بر توسن

توسن یک برند ایرانی است که کار خود را از سال 1382 آغاز کرده است. این شرکت همیشه به دنبال طراحی محصولات باکیفیت داخلی و برابر با استانداردهای جهانی بوده است. توسن اکنون نیز به عنوان یکی از برندهای معتبر در ایران به شمار می رود.

این شرکت انواع پروفیل بر و مینی پروفیل بر را در ابعاد و اندازه های مختلف روانه بازار کرده است. تمرکز این برند بر روی تولید محصولات نیمه صنعتی است.

پروفیل بر توسن
پروفیل بر توسن

پروفیل بر رونیکس

شرکت رونیکس با اینکه سابقه زیادی در تولید محصولات و ابزارآلات برقی ندارد، اما با تمرکز بر روی بخش صنعتی توانسته است، بهترین و جذاب ترین ابزارآلات را خلق کند.

محصولات رونیکس از کیفیت فوق العاده ای برخوردار هستند. ابزار رونیکس در ایران محبوبیت زیادی دارد. این برند با توجه به تنوع بسیار بالایی که در حوزه ساخت پروفیل بر از خود نشان داده است، محصولات متفاوت و جذابی را برای مشاغل مختلف عرضه کرده است.

پروفیل بر رونیکس
پروفیل بر رونیکس

پروفیل بر ماکیتا

ماکیتا یک برند شرقی است که برای اولین بار در سال 1915 و در ژاپن کار خود را آغاز کرد. این کمپانی بزرگ که اکنون به عنوان سازنده دستگاه ها و تجهیزات صنعتی به شمار می رود، در حوزه ساخت لوازم و ابزارآلات برقی بسیار مشهور است.

این شرکت برای اولین بار در سال 1935 اولین موتور اختصاصی شرکت خود را به شوروی صادر کرد. از آن زمان به یک برند فوق العاده در حوزه موتورهای برقی تبدیل شده است.

پروفیل بر ماکیتا
پروفیل بر ماکیتا

پروفیل بر دی سی ای

این برند در سال 2001 و در کشور چین احداث شد. هدف این شرکت تولید محصولات باکیفیت و ارزان قیمت برای بخش های نیمه صنعتی است.

دی سی ای اکنون توانسته است با تنوع بالای تجهیزات و ابزارآلات به این مورد دست پیدا کند. این برند، انواع مختلفی از پروفیل برها را تولید کرده است و حتی دستگاه مبدل مینی فرز به پروفیل بر را نیز طراحی و روانه بازار کرده است.

پروفیل بر دی سی ای
پروفیل بر دی سی ای

پروفیل بر بوش

شرکت بوش نه تها در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد، بلکه به عنوان یکی از عناصر مهم بخش صنعت نیز شناخته می شود. این شرکت به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات برقی در جهان شناخته می شود.

این برند ذر بخش صنعتی نیز انواع مختلفی از فرزها، اره ها و محصولات دیگر را برای مشاغل سخت طراحی کرده است. هدف اصلی بوش، کاربردی بودن و ایمن بودن وسایل است و توانسته تاکنون تنوع بسیار زیادی در ساخت محصولات خود ایجاد کند.

پروفیل بر بوش
پروفیل بر بوش

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


قیمت پروفیل بر

برای اینکه بتوانید یک محصول مناسب خریداری کنید، باید به قیمت آن نیز توجه کنید. فاکتورهای زیادی مانند نوع تیغه و نوع کاربرد پروفیل بر وجود دارد که بر روی قیمت تمام شده این محصول تاثیرگذار است.

حال که دانستیم پروفیل بر چیست باید بگوییم مهم ترین فاکتور در خرید این دستگاه، قدرت موتور آن است. قدرت موتور دستگاه برحسب وات محاسبه می شود. قدرت دستگاه باید متناسب با نوع کار انتخاب شود. هرچه توان دستگاه بیشتر باشد، قیمت پروفیل بر نیز بیشتر است.

برای اینکه بتوانید بهترین برند پروفیل بر را انتخاب کنید، باید ابتدا نگاهی به بودجه و کاربرد آن داشته باشید. پروفیل برهای نیمه صنعتی قیمت کمتری دارند و به آسانی قابل جابه جایی هستند، اما از آنها نمی توان در پروژه های صنعتی استفاده کرد.

کاربران می توانند سؤالات خود را در خصوص مقاله پروفیل بر چیست جهت آگاهی خود در زیر این مقاله درج نمایند.