کلاه آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاه آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاه آتش نشانی چیست و چه تفاوتی با کلاه های دیگر دارد؟ کلاه آتش نشانی به انگلیسی با نام Fire Helmet شناخته شده است. این تجهیزات نمونه ای از کاربردی ترین انواع کلاه های کار هستند. این تجهیزات آتش نشانی در برابر حرارت، فشار و ضربه مقاومت دارند. این کلاه ها از شیلد مقاومی برخوردار هستند که موجب متمایز شدن آن با کلاه ایمنی شده است. به طور کلی این تجهیزات ایمنی مورد استفاده آتش نشان ها قرار می گیرد.

این محصول ایمنی از یک لایه پوسته بیرونی مقاوم ساخته شده است. نوعی سیستم تعلیق نیز برای نگه داری کلاه بر روی سر در ساختار آن وجود دارد. برخی از انواع این تجهیزات از گیره ای برخوردار هستند . این گیره برای محافظت از صورت و چشم آتش نشان ها کاربرد دارد. لازم به ذکر است در قسمت بالایی این کلاه ها یک پد ابرو وجود دارد که از دیگر اجزای تشکیل دهنده این کلاه است. این بالشتک برای راحتی افراد و عدم خستگی سر آنها به کار رفته است.

جهت استعلام قیمت کلاه آتش نشانی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید. در این مطلب قصد داریم به آشنایی با کلاه ایمنی آتش نشانی بپردازیم. پس تا انتهای مقاله کلاه آتش نشانی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کلاه آتش نشانی

کلاه های آتش نشانی براساس استاندارد و کلاس بندی به چند دسته تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مقاله کلاه آتش نشانی چیست به آشنایی با انواع این محصولات ایمنی می پردازیم.

  • کلاه آتشنشانی نوع I: کلاه هایی که شامل این نوع استاندارد می شوند، از قسمت های روی سر محافظت می کنند.
  • کلاه آتش نشانی نوع II: این نوع از کلاه های ایمنی علاوه بر بخش رویی سر، از قسمت های جانبی سر نیز محافظت می کنند.

در لیست زیر به آشنایی با کلاس بندی کلاه های آتش نشانی پرداخته شده است:

  • کلاس C: کلاس بندی C را با عنوان درایور می شناسند. این مدل کلاه، از سر آتش نشان ها در برابر ضربه های نسبتاٌ سبک مراقبت می کند. لازن به ذکر است مقاومتی در برابر جریان الکتریسیته ندارند.
  • کلاس A یا G: نوع عمومی کلاه های آتش نشانان است که در برابر جریان های پایین مقاومت دارند.
  • کلاس B یا E: نوع الکتریکی این محصول برای محافظت از افراد در در برابر ولتاژهای بالا تولید شده است.
انواع کلاه آتش نشانی
انواع کلاه آتش نشانی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق


ضرورت استفاده از کلاه آتش نشانی

در این بخش از مقاله کلاه آتش نشانی چیست به اهمیت استفاده از این تجهیزات می پردازیم. همانطور که می دانید سر یکی از حساس ترین قسمت های بدن انسان است. به همین دلیل برای حفاظت از این بخش حیاطی، باید از امکانات قابل توجهی استفاده نمایید. آتش نشانی یکی از شغل های پر ریسک و خطرساز برای افراد است.

از این رو آتش نشان ها نیز برای مراقبت از سر خود در عملیات های مختلف، باید از کلاه های آتش نشانی استاندارد استفاده کنند. در مشاغل آتش نشانی، احتمال سقوط اجسام سخت، ریزش محیط آتش گرفته، انفجار و مواردی از این قبیل وجود دارد. درنتیجه استفاده از یک کلاه ایمنی مرغوب، می تواند آسیب های حاصل از این خطرات را به حداقل برساند.

لازم به ذکر است این تجهیزات از استانداردهای بین المللی برخوردار هستند. همچنین به طور معمول از فایبر گلاس یا پلاستیک مقاوم ABS ساخته می شوند.


بیشتر بخوانید: چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟ دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار


کاربرد کلاه اطفاء حریق

همانطور که به پرسش کلاه آتش نشانی چیست پاسخ دادیم، این محصول در عملیات آتش نشانی استفاده می شود. اما استفاده از این تجهیزات تنها به استفاده در مشاغل اطفاء حریق نیست. بلکه در دیگر شرایط شغلی که ایمنی سر و گردن افراد اهمیت دارد، استفاده می شود. در لیست زیر به تعدادی از رایج ترین کاربردهای این ابزار پرداخته شده است:

  • استفاده در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی
  • ساختمان سازی
  • عملیات حریق تخصصی و حرفه ای و مواردی از این قبیل
کلاه آتش نشانی چیست
کلاه آتش نشانی چیست

بیشتر بخوانید: استاندارد کلاه ایمنی


جنس کلاه آتش نشانی

همانطور که گفته شد، این کلاه ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. موادی که در تولید این محصول استفاده می شوند، در برابر حرارت و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند. در این بخش از مقاله کلاه آتش نشانی چیست به معرفی متریال های به کار رفته در ساختار این ابزار ایمنی می پردازیم.

  1. کلاه آتش نشانی فایبرگلاس: رایج ترین نوع کلاه های آتش نشانی است. این مدل در برابر حرارت تا دمای 2000 درجه سانتی گراد، مقاوم است.
  2. کلاه آتش نشانی پلی کربنات: این نوع از کلاه ها در برابر حرارت و ضربه مقاومت بالایی دارند.
  3. کلاه آتش نشانی پلاستیک: نمونه های پلاستیکی این محصول مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. همچنین با ترکیب متریال های ABS و پلی اتیلن ساخته می شوند.

استاندارد کلاه آتش نشانی

انواع کلاه های آتش نشانی از گواهینامه EN 443:2008 برخوردار هستند. این استاندارد نشان دهنده مقاومت کلاه های ایمنی در برابر اطفاء حریق ساختمان ها و عملیات فنی نجات است. لازم به ذکر است که برای تست کلاه های ایمنی که از استاندارد EN 443:2008 برخوردار هستند، به الزامات دیگری نیز نیاز است. استانداردهای EN 16471:2014 و EN 16473:2014 باید به صورت کامل در این استاندارد رعایت شده باشند. به طور کلی این دو تست نام برده شده، دربرگیرنده استاندارد اصلی EN 443:2008 هستند.


محصولات پرفروش : تجهیزات آتش نشانی موجود در راندنو


نکات مهم در خرید کلاه آتش نشانی

هنگام تهیه این تجهیزات آتش نشانی باید به موارد مهمی توجه داشته باشید. در این بخش از مطلب کلاه آتش نشانی چیست شما را با راهنمای خرید این محصول آشنا می نماییم.

  • ابتدا به وزن کلاه توجه نمایید که خیلی سنگین و یا خیلی سبک نباشد. در عملیات های نجات، تعادل کلاه و حفظ شکل آن اهمیت ویژه ای دارد.
  • نوع بالشتک این محصول از دیگر مواردی است که باید به آن توجه نمایید. بالشتک ها در زمان عملیات، فشار زیادی را متحمل می شوند. به همین دلیل نباید ضخیم و سفت باشند.
  • سایز کلاه ازدیگر پارامترهای مهم در انتخاب این تجهیزات است. به طور معمول کلاه هایی که تمامی سر را پوشش می دهند، از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
  • توجه به استانداردهای این محصول از دیگر مواری است که باید در نظر داشته باشید.
  • بهتر است کلاهی که انتخاب می کنید، محافظ چشم داشته باشد.
  • برخورداری از قابلیت تنظیم آسان، از دیگر عوامل مهم در انتخاب این تجهیزات است.

بهترین برند کلاه آتش نشانی

امروزه برندهای مختلفی در صدد تولید انواع کلاه آتش نشانی برآمده اند که در ادامه به بهترین مارک کلاه آتش نشانی خواهیم پرداخت.

کلاه آتش نشانی پاپ فایر

پاپ فایر یکی از برترین برندهای تولیدکننده انواع تجهیزات اتش نشانی، از جمله کلاه ایمنی آتش نشانی است. کلاه های آتش نشانی پاپ فایر از طراحی زیبایی برخوردار هستند. مقاوت بالای این وسیله آتش نشانی این توانایی را به کلاه داده است که از سر شما در برابر ضربه های سنگین محافظت کند و سر و گردن شما را نیز در برابر آتش محافظت می کند.

کلاه آتش نشانی MSA

این کلاه که توسط شرکت ام اس ای ساخته شده دارای پوشش چشمی ارتقا یافته، روکش گردنی ضدد اشتعال و چراغ قوه و سیستم ارتباطی می باشد. جنس بیرونی این کلاه از پلی آمید است و امکان انطباق با ماسک سیستم اس سی بی ای را دارد.

کلاه آتش نشانی ماتریکس

این کلاه توسط شرکت ماتریکس ساخته شده است. از ویژگی های این کلاه می توان به سبک بودن آن اشاره کرد که مانع خستگی شخص می شود و استفاده بلند مدت از آن روی سر مشکلی ایجاد نمی کند. این کمپانی با استفاده از پی وی سی در این کلاه برتری زیادی نسبت به بقیه برندها را رقم زده است. به دلیل محافظت کامل این کلاه از سر کمپانی ماتریکس توانسته استاندارد ای ان۳۹۷ را برای این کلاه دریافت کند.

کلاه آتش نشانی موبی

این کلاه نیز مانند بقیه انواع کلاه های آتش نشانی مقاومت بالایی نسبت به ضربه و آتش دارد. همچنین به دلیل استفاده از پلیمر کامپوزیتی در این کلاه می توانید در آتش سوزی های مهیب و بزرگ از آن استفاده کنید.

نکات مهم در خرید کلاه آتش نشانی
نکات مهم در خرید کلاه آتش نشانی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کلاه ایمنی


جمع بندی

امیدواریم که مقاله کلاه آتش نشانی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی کلاه آتشنشانی و کاربرد آن پرداخته شد. جهت اطلاع از قیمت کلاه آتش نشانی msa با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهزات حفاظت فردی را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.