لولا چیست و چه کاربردی دارد؟ + انواع لولا

لولا چیست و چه کاربردی دارد؟ + انواع لولا

لولا وسیله‌ای است که به مفصل مجهز شده است و برای اتصال قطعاتی که نیاز دارند حول محور لولا دوران داشته باشند، به کار می‌رود. لولاها از مهم‌ترین یراق آلات و تجهیزاتی هستند که در زمینه کابینت‌سازی و دکوراسیون استفاده می‌شوند. لولا شباهت زیادی به مفصل دارد و درب و بدنه را به یکدیگر متصل می‌کند. لولا براساس کاربرد به دو دسته لولا کابینت و لولا درب ساختمان تقسیم می‌شود.

لولاها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها کاربردهای خاصی دارند. انواع لولا صنعتی در صنایع مختلفی همچون درب و پنجره‌، خودروسازی، صنایع خانگی و تجهیزات ورزشی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله راندنو به صورت کامل شما را با پرکاربردترین لولاها و بهترین برندهای این یراق آلات آشنا خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

لولا چیست؟

لولا یکی از پرکاربردترین یراق آلات در صنعت کابینت‌سازی و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. وظیفه لولا باز و بسته کردن درب‌های مختلف است. به عبارت دیگر لولا درب یک سیستم مکانیزه است که به عنوان یک راهکار معمول برای باز و بسته کردن درب‌ها استفاده می‌شود. این یراق موجب ثابت نگه داشتن و اتصال اشیاء مختلف به یکدیگر نیز می‌شود. همچنین با استفاده از انواع مختلف این قطعه می‌توان سازه‌های مختلف را به آسانی به یکدیگر متصل کرد.

لولا چیست و چه کاربردی دارد
لولا چیست و چه کاربردی دارد

انواع لولا با توجه به کاربرد

لولاها دارای مدل‌های مختلفی هستند و هر یک از آن‌ها کاربردهای منحصر به فرد دارند. انواع لولا تاشو یکی از پرمصرف‌ترین مدل‌های این تجهیزات است. در ادامه به معرفی لولاهای مختلف خواهیم پرداخت و شما را با این یراق کاربردی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

لولای بلبرینگ

لولا بلبرینگ از دوام بالایی برخوردار است و برای درب‌های ورودی سنگین و درب‌هایی که به صورت مداوم استفاده می‌شوند، کاربرد دارد. بلبرینگ به کار رفته در این لولا روغن‌کاری شده است و با کمترین اصطکاک باز و بسته می‌شود. همچنین از ماندگاری و دوام بیشتری نیز برخوردار است.

لولای لب به لب (فنردار)

این لولا به طور معمول برای درب‌های فلزی و چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دسته لولاهای تخت قرار می‌گیرد. همچنین برای اطمینان از بسته شدن درب، می‌توانید از این نوع لولا استفاده نمایید. این لولا باید مطابق با درب مورد نظر انتخاب شود زیرا با درجه‌های مختلفی باز و بسته می‌شود. این محصول بر روی انواع درب و جعبه‌های کوچک و ظریف نیز قابل نصب است.

اگر قصد خرید انواع لولا درب فلزی را دارید، انتخاب مدل فنردار بهترین گزینه به شمار می‌آید.

لولا ساده

لولا معمولی یا ساده از رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های لولا است که در صنایع چوب و مبلمان‌سازی استفاده می‌شود. این نوع لولا در انواع پین‌دار، دکمه‌دار، جدا شدنی و جدا نشدنی تولید می‌شود. همچنین از دو برگ و یک پین تشکیل شده است.

لولا آرام بند

این لولا به وسیله مکانیزم پمپی، درب را به طور کامل و به صورت آهسته‌ای می‌بندد. لولا آرام بند به صورت 2 پیچ و 4 پیچ تولید می‌شود و از قابلیت نصب پمپ به صورت جداگانه نیز برخوردار است. توجه نمایید لولاهای آرام بند نیز نوع دیگری از لولاها هستند که به لولای پمپی نیز شهرت دارند و از بسته شدن با شدت درب و ایجاد ضربه در هنگام بسته شدن جلوگیری می‌کنند.

این عمل توسط فنر انجام می‌شود و عمل باز و بسته شدن درب را برای کاربر نیز آسان‌تر می‌کند. داخل پمپ این لولا گاز در جریان است و عمل کنترل باز و بسته شدن درب را برعهده دارد.

لولا گازور

انواع لولا کابینت یا گازور و کاربرد آن‌ها را می‌توان در گستره وسیعی قرار داد. لولا گازور نوع متداول این یراق است که مختص کابینت‌های آشپزخانه طراحی شده است. این نوع لولا به سمت عقب جمع می‌شود و موجب می‌شود درب به صورت صحیح قرار بگیرد. این نوع لولا عملکرد مطلوب‌تری نسبت به دیگر انواع این یراق دارد و معمولاً کابینت‌سازان از این نوع لولا استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این محصول را با نام لولا کابینت نیز می‌شناسند.

لولا مخفی

مزیت اصلی لولای مخفی این است که طوری نصب می‌شود که قابل مشاهده نیست. این لولا حداکثر تا 180 درجه باز می‌شود و در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد. همچنین این لولا نیازی به روغن‌کاری ندارد و به طرف داخل درب نصب می‌شود. لازم به ذکر است انواع لولا مخفی عمر مفید بالایی دارند. این لولا معمولاً برای درب کابینت‌های زینتی به کار می‌رود.

لولا پیانو

دلیل نام گذاری لولا پیوسته یا پیانو این است که به منظور محکم نگه داشتن درپوش پیانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لولا در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و در جنس‌های مختلف استیل و برنج در بازار موجود است. از این لولا در شرایطی که اتصالات بلند باشند، مانند بالای میز یا درب کمدها می‌توان از این لولا استفاده کرد.

لولا قابلمه ای

لولای قابلمه‌ای نوعی دیگری لولا درب است که برای کمد و لنگه درب‌هایی که لبه دارند، استفاده می‌شود. در طراحی این لولا یک خمیدگی ایجاد شده است تا از ورود نور، گرد و غبار به فضای مورد نظر جلوگیری شود. لازم به ذکر است از این لولا برای درب‌های دو راهه نیز می‌توان استفاده نمود.

لولا بشکه ای

استفاده از لولای بشکه‌ای برای انجام اتصالات پروژه‌های خاص مانند نجاری، کاربرد دارد. این لولا ابعاد کوچکی دارد و اگر می‌خواهید لولا از دید شما پنهان بماند، بهترین گزینه است. برای نصب این لولا باید حفره‌‌هایی متناسب را بر روی قطعه مورد نظر ایجاد کرد تا بشکه‌ها درون آن قرار بگیرند و لولا را وارد نمایید. لولا بشکه از جنس برنج ساخته می‌شود و تحمل فشار بالا را ندارند.

در نتیجه اگر به دنبال لولا کوچک مناسب هستید، انتخاب لولا بشکه‌ای بهترین گزینه است.

لولا محوری

لولا چاقو یا محوری برای استفاده در کابینت‌ها مناسب است. این نوع لولا در قسمت بالا و قسمت پایین درب‌ها نصب می‌شود.

لولا پاشنه ای

لولای پاشنه‌ای در مقایسه با لولاهای دیگر تفاوت‌های زیادی دارد. این نوع لولا در بالا و پایین درب‌ها نصب می‌شود و پس از قرارگیری به صورت مخفی بوده و قابل مشاهده نیست. همچنین لولاهای پاشنه‌ای کاملاً مستحکم ساخته می‌شوند.

لولا استوانه ای

لولای استوانه‌ای از باز شدن بیش از حد درب جلوگیری می‌کند. این لولا در بیشتر موارد جهت حفظ زیبایی محیط به کار می‌رود.

لولا فانتزی

لولای تزئینی یا فانتزی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، به منظور زیبایی کار مورد نظر استفاده می‌شوند. این لولا از دو برگ با اندازه‌های مختلف ساخته شده است. نحوه نصب لولا فانتزی به گونه‌ای است که لولای کوتاه بر روی چهارچوب نصب می‌شود و لولای بزرگ بر روی درب قرار می‌گیرد.

لولا بادبزنی

لولا دو طرفه یا بادبزنی بر روی درب‌هایی که از دو طرف باز می‌شوند، قرار می‌گیرد. لولای بادبزنی به دلیل برخورداری از دو محور، مرکز گردش را به وجود می‌آورد. از این لولا معمولاً برای اتصال درب رستوران‌ها، کافه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر محیط‌های عمومی به چارچوب استفاده می‌شود.

لولا متری

لولای متری را همان‌طور که از نامش مشخص است، در هر اندازه‌ای که نیاز دارید می‌توانید تهیه کنید. این لولا به صورت متری تولید می‌شود و با توجه به اندازه دلخواه، می‌توانید آن را با کمان اره برش بزنید. استفاده از این لولا برای درب‌های سراسری مناسب است. همچنین فاصله‌ای که میان درب و بدنه ایجاد می‌شود نیز بسیار کم است. لازم به ذکر است این لولا به صورت باریک طراحی می‌شود.

لولا گازور شیشه

لولای گازور شیشه نوعی از لولاهای گازور است. این لولا از جمله لولاهای پرکاربردی است که در دو نوع ساده و آرام بند به بازار عرضه می‌شود. به طور معمول، برای نصب این مدل لولا بر روی شیشه، نیاز به سوراخ کردن شیشه نیست. لولا گازور شیشه به گونه‌ای طراحی می‌شود که می‌توان آن را به وسیله چسب UV به شیشه متصل کرد. لولاهای گازور از مقاومت بالایی برخوردار هستند و نصب پمپ به صورت جداگانه نیز برای آن‌ها امکان‌پذیر است.

لولا خرچنگی

لولا گوشه یا خرچنگی برای کابینت‌هایی که در کنج محیط قرار گرفته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لولای خرچنگی یا 180 درجه با لولای مکمل استفاده می‌شود. زیرا اصلی‌ترین کاربرد لولا مکمل این است که موجب اتصال دو درب به یکدیگر می‌شود.

لولا پروانه

لولا پروانه ای نوعی لولای تسمه‌ای است که برگ‌های آن از نظر ظاهری شبیه به بال‌های پروانه هستند. جنس این مدل لولا معمولاً از برنج یا فلز دیگر ساخته می‌شود و برای جعبه‌ها و کابینت‌های تزئینی استفاده می‌شود.

انواع لولا با توجه به کاربرد
انواع لولا با توجه به کاربرد

شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و به صورت مستقیم با فروشندگان این متعلقات در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را مطرح کرده و مشاوره لازم را جهت تهیه بهترین یراق دریافت نمایید. راندنو ارتباطی بدون واسطه میان خریدار و فروشنده را فراهم کرده است.

وسایل جانبی لولا

برخی از لولاها از لوازم جانبی برخوردار هستند. به طور معمول این تجهیزات برای ایجاد نمای بهتر لولاها استفاده می‌شوند. همچنین برخی از وسایل جانبی لولاها به منظور استفاده آسان‌تر، به بازار عرضه می‌شوند. در لیست زیر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات جانبی لولا نام برده شده است:

  • چراغ
  • کاور
  • پایه
  • کاور در پیچ

توجه داشته باشید که در برخی از شرایط ممکن است پس از نصب لولا مورد نظر، پایه یا کاور آن دچار آسیب‌دیدگی شود. همچنین می‌تواند با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. در چنین حالتی می‌توان از لوازم یدکی لولا استفاده کرد.

بهترین برند لولا

برندهای متعددی به تولید لولاهای مختلف پرداخته‌اند. در ادامه از بهترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان انواع یراق آلات ازجمله لولا نام برده شده است:

لولا امیت

برند امیت یکی از برترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان لولاهای مختلف در ایران است. این شرکت در سال 1383 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع لولا گازور و ریل آغاز کرد. امروزه این شرکت پیشرفت چشمگیری در تولید انواع ریل و لولا داشته است که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. لولا آرام بند امیت مدل EM-2 از بهترین لولایی است که امیت به بازار عرضه کرده است.

لولا کابینت فاین

برند فاین با بیش از 40 سال سابقه در زمینه تولید انواع یراق آلات توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار یراق به دست آورد. این شرکت به تولید لولاهایی با ابعاد مختلف نیز پرداخته است و محبوب‌ترین تأمین‌کننده انواع لولا در ایران است. از برترین لولاهای تولیدشده توسط این برند می‌توان به لولا گازور فاین مدل 004، لولا آرام بند فاین و موارد دیگر اشاره نمود.

لولا ملونی

شرکت ملونی از دیگر برندهای محبوب تولیدکننده انواع یراق آلات، از جمله لولا در ایران است. این شرکت در سال 1390 فعالیت خود را در زمینه تولید یراق آلات و تجهیزات دکوراسیون آغاز کرده است. این شرکت علاوه بر تولید یراق آلات، به عنوان نماینده انحصاری محصولات یونی هوپر لهستان در ایران شناخته شده است. از محصولات این کمپانی می‌توان به انواع لولا، دستگیره، ریل، پروفیل و یراق آلات دیگر اشاره کرد.

لولا 4006 ملونی، لولا آرام بند 4018، 4010، لولا آرام بند سه بعدی 4022، لولا 180 درجه کلیپس‌دار ملونی مدل 4017 و … از پرمصرف‌ترین لولاهای ارائه شده توسط این شرکت به شمار می‌آیند.

لولا کابینت فانتونی

فانتونی برند دیگری است که به تولید انواع لولا در ایران پرداخته است. این شرکت به تولید لولا‌ های خاص با ابعاد مختلف می‌پردازد. محصولات فانتونی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با 5 سال گارانتی به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شوند. محصولات این شرکت توسط نمایندگان رسمی، در سراسر ایران قابل عرضه هستند. لولا آرام بند کلیپسی فانتونی مدل A001 ،A061 ،A021 و … از برترین لولاهای تولیدشده توسط این شرکت هستند.

لولا کابینت بلوم، اچ تی ان، بهسازان، گماک و کینگ اسلاید از دیگر تولیدکنندگان معتبر انواع یراق آلات در ایران به شمار می‌آیند.

بهترین برند لولا
بهترین برند لولا

جمع بندی

امیدواریم که مقاله لولا چیست و چه کاربردی دارد برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به بررسی کامل انواع لولا و بررسی کاربرد آن‌ها پرداخته شد. همچنین در انتهای مقاله به معرفی شرکت‌های ارائه دهنده این یراق نیز پرداخته شد. شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید لیست فروشندگان انواع یراق آلات را مشاهده نمایید. سپس می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این متعلقات در ارتباط باشید و محصول مورد نظر را بدون هیچ واسطه‌ای خریداری نمایید. راندنو امکان مقایسه قیمت و بررسی مشخصات فنی هر کالا را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

همچنین خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه این مقاله نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری در خصوص خرید لولا دارید، می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.


بیشتر بخوانید: خرید آنلاین انواع ابزارآلات و یراق آلات