فرز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟ شما می توانید با مطالعه این مقاله، یک فرز مناسب برای کارهای خود انتخاب و خریداری کنید. فرز مینیاتوری کوچک ترین عضو خانواده فرزها است. این فرز برای کارهای ظریف همچون حکاکی، منبت کاری، برش های کوچک و … به کار می رود.

خرید انواع فرز مینیاتوری
خرید انواع فرز مینیاتوری

سبک بودن وزن، قابلیت حمل و نقل آسان، وجود لوازم جانبی و سایر موارد به شما این امکان را می دهت که بتوانید یک محصول مناسب و کاربردی خریداری کنید و از آن در پروژه های مختلف استفاده نمایید. به کمک این ابزار می توانید سوراخ کاری های ریز، حجم تراشی های کوچک و بزرگ یا سایر طرح ها را بر روی چوب ایجاد کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد فرز مینیاتوری

در این قسمت از مقاله فرز مینیاتوری چیست شما را با کاربردهای این محصول آشنا می کنیم. در نظر داشته باشید که این نوع فرزها به دلیل سری های مختلفی که در اختیار شما قرار می دهند، بسیار کاربردی هستند و در هر محیطی قابل استفاده اند.

زنگ زدایی

یکی از کاربردهای مهم این دستگاه، از بین بردن زنگ زدگی فلزات است. با قرار دادن سری های مناسب از جمله فرچه سیمی می توانید آثار زنگ زدگی را از روی فلزات مختلف از بین ببرید.

حکاکی

فرزهای مینیاتوری به دلیل وزن و ابعاد کوچکی دارند، در کارهای هنری از جمله حکاکی و مجسمه سازی پرکاربرد هستند. به همین علت به این ابزار فرز حکاکی نیز می گویند. با استفاده از سری مناسب می توانید بر روی سطوح مختلف چوبی، فلزی، سنگی و … عملیات حکاکی را انجام دهید.

سنباده کردن و صیقل دادن

یکی دیگر از کاربردهای این فرز صیقل دادن و سنباده زدن سطوح مختلف و کوچک است. اگر شما در کار ساخت وسایل دکوری هستید، برای صیقل دادن سطوحی که از جنس رزین اپوکسی هستند می توانید از این کالا استفاده کنید. یا به عنوان مثالی دیگر، در سالن های آرایشی برای کاشت ناخن و صیقل دادن و صاف کردن آن از این دستگاه استفاده می شود.

برش دادن قطعات مختلف

می توان از فرز مینیاتوری برای برش زدن قطعات مختلف استفاده کرد. این کار با قرار دادن سری مناسب بر روی دستگاه امکان پذیر است. به عنوان مثال، برای برش قطعات چوبی باید از مته هایی با سر صاف استفاده کرد.

کاربرد فرز مینیاتوری
کاربرد فرز مینیاتوری

ایجاد طرح بر روی شیشه

یکی دیگر از کارهایی که می توان به کمک این محصول انجام داد، ظرافت کاری و ایجاد طرح های مختلف بر روی سطوح شیشه ای است. از مته های عادی به هیچ عنوان برای این کار استفاده نکنید. سعی کنید از مته های الماسه برای این کار استفاده نمایید.

تیز کردن وسایل

از این دستگاه می توان برای تیز کردن تیغه ابزارآلاتی نظیر چاقو، ساطور، اره و … استفاده کرد. این کار با استفاده از قرار دادن یک دیسک کوچک بر روی کولت این فرز انجام می شود.

سوراخ کاری

یکی دیگر از کاربردهای رایج این کالا ایجاد سوراخ های کوچک بر روی سطوح مختلف است. در واقع این وسیله به عنوان یک دریل کوچک نیز کاربرد دارد.

از کاربردهای مهم این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجسمه سازی
  • طلاسازی و جواهرسازی
  • ساخت انواع ماکت های چوبی
  • قالب سازی
  • دندانپزکشی
  • ساخت تجهیزات الکتریکی اولیه

بیشتر بخوانید: فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع فرز مینیاتوری

برای درک بهتر مبحث فرز مینیاتوری چیست بهتر است با انواع آن آشنا شویم.

فرز مینیاتوری شارژی

این تجهیزات با داشتن یک باتری به صورت شارژی کار می کند. دلیل استفاده از این محصولات در دسترس نبودن برق است. شما می توانید از این تجهیزات در هر جایی استفاده کنید. این مدل ها به دلیل وجود یک باتری بزرگ سنگین تر هستند و همین طور دور موتور کمتری دارند. فرز حکاکی شارژی برای محیط هایی که دسترسی به برق مستقیم وجود ندارد، بسیار مناسب است.

فرز مینیاتوری شارژی
فرز مینیاتوری شارژی

فرز مینیاتوری برقی

این تجهیزات بدون باتری هستند و به دلیل استفاده از برق به صورت مستقیم، می توانند در کارگاه ها و محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع فرزها سبک تر هستند، دور موتور بیشتری نیز دارند و برای کارهای حرفه ای تر ساخته شده اند.

فرز مینیاتوری برقی
فرز مینیاتوری برقی

فرز مینیاتوری پدالی

این نوع فرزها به کمک یک پدال که در زیر پای شما قرار می گیرد، کار می کنند. این محصولات برای استفاده بر روی میز ساخته شده اند و برای دندان پزشکی ها کاربرد دارند. ویژگی مثبت این محصولات در روش ساده استفاده از آنها است و شما می توانید آن را به صورت طولانی مدت آماده به کار نگه دارید.

فرز مینیاتوری پدالی
فرز مینیاتوری پدالی

فرز مینیاتوری خرطومی

این نوع فرزها با متصل شدن به منبع اصلی به عنوان یک ابزار مهم در حوزه دندانسازی شناخته می شوند. ویژگی مثبت این نوع فرز، روش ساده استفاده از آن، طول عمر بالا و امکان استفاده از آن در هر زمانی است که سبب شده است تا این ابزار یک محصول مناسب برای دندان پزشکی ها باشد.

این محصولات با سه نظام عرضه می شوند و امکان اتصال انواع سری ها به آن ها وجود دارد. خرطومی فرز باعث افزایش سرعت، افزایش تسلط، امکان استفاده در محیط های کوچک و… برای کاربر  می شود.

فرز مینیاتوری خرطومی
فرز مینیاتوری خرطومی

تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری

در اصل فرزهای مینیاتوری نوعی فرز انگشتی هستند که در ابعاد بزرگ تر ساخته شده اند. اندازه قطر کولت، وزن و حتی قدرت این نوع فرزهای انگشتی از مدل های انگشتی دیگر بسیار بیشتر است.

همچنین تیغه هایی که بر روی نوع مینیاتوری نصب می شوند نیز نسبتاً قوی تر هستند و برای کارهای حرفه ای تر و بزرگ تر ساخته شده اند. در مقابل همان طور که گفته شد، فرز مینیاتوری برای انجام کارهای ظریف تر و کوچک تر استفاده می شود.

تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری
تفاوت فرز انگشتی با فرز مینیاتوری

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


راهنمای خرید فرز مینیاتوری

این قسمت از مقاله فرز مینیاتوری چیست به بررسی فاکتورهای مهم یک فرز در هنگام خرید می پردازد. برای اینکه یک فرز مناسب خریداری کنید، فاکتورهای زیادی وجود دارد که بهتر است آنها را حتماً در نظر داشته باشید:

قدرت موتور فرز مینیاتوری

در هنگام خرید فرز باید به قدرت موتور آن توجه کنید. هرچه قدرت موتور بیشتر باشد، میزان گردش سری آن نیز بیشتر می شود. در نتیجه می توان از آن برای انجام کارهای سنگین و طولانی استفاده کرد. توان و قدرت دستگاه در مدل های برقی برحسب وات و در مدل های شارژی برحسب ولت سنجیده می شود. هر چه توان این دستگاه بالاتر باشد، به نسبت قیمت و وزن آن نیز بیشتر است.

نوع منبع تغذیه

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید یک فرز باید به آن توجه کنید، نوع منبع تغذیه آن است. در هر محیطی بسته به نیاز خود می توانید یک محصول مناسب را خریداری نمایید. نوع منبع تغذیه به صورت مستقیم بر روی قیمت و قدرت فرز تأثیر می گذارد.

مهره و کولت

مهره و کولت قطعاتی هستند که وظیفه گرفتن ابزارگیر را برعهده دارند. کاربران می توانند متناسب با نوع کار خود، کولت و مهره را باز کنند و تیغه مورد نظر خود را متصل نمایند.

فرز مینیاتوری چیست
فرز مینیاتوری چیست

مته

مته یکی از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده فرز مینیاتوری است. این قطعه بر روی کولت نصب می شود و می توان به کمک آن کارهای مختلف را انجام داد.

دیمر یا کنترل سرعت

یکی از مهم ترین قابلیت های به کار رفته در ابزار برقی، دیمر یا کنترل سرعت دستگاه است. کاربر به کمک دیمر می تواند سرعت دستگاه را کنترل کند. این قابلیت باعث افزایش تسلط کاربر و همچنین افرایش راندمان کار می شود.

وزن و ابعاد

وزن و ابعاد فرز مینیاتوری در هنگام خرید آن بسیار تأثیرگذار است. این پارامتر تأثیر مستقیم بر روی منبع تغذیه و توان دستگاه دارد. در مدل های شارژی وزن دستگاه به دلیل وجود باتری بیشتر است. در مدل های برقی هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی


بهترین فرز مینیاتوری

آشنایی با برندهای مختلف و محبوب فرز مینیاتوری در مقاله فرز مینیاتوری چیست به شما این امکان را می دهد تا این محصولات را بهتر بشناسید. این برندها عبارتند از:

فرز مینیاتوری آنکور

شرکت آنکور با بیش از 20 ساعت سابقه فعالیت، در حال تولید لوازم صنعتی مختلف است. این شرکت در تلاش است تا با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا، محصولات بهتر و حرفه ای تر را روانه بازار کند. تمام محصولات این شرکت برابر با استانداردهای جهانی ساخته شده اند.

فرز مینیاتوری آنکور
فرز مینیاتوری آنکور

فرز مینیاتوری دی سی ای

این برند چینی که زمان زیادی از معرفی آن نمیگذرد، اکنون با خلق محصولات باکیفیت و حرفه ای، توانسته است نیاز بخش های صنعتی و نیمه صنعتی را کاملاً مرتفع کند. این برند امروزه در ایران نیز بسیار محبوب است و به دلیل قیمت مناسبی که دارد، می تواند در هر جایی مورد استفاده قرار بگیرد.

فرز مینیاتوری دی سی ای
فرز مینیاتوری دی سی ای

فرز مینیاتوری باس

این شرکت به عنوان یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی و صنعتی شناخته می شود. باس اکنون در زمینه تولید لوازم صنعتی بسیار پیشرفت کرده است. دلیل محبوبیت این برند در ایران قیمت مناسب آن است. کارایی بالا و طول عمر مناسب نیز برخی دیگر از ویژگی های این برند به شمار می آیند.

فرز مینیاتوری باس
فرز مینیاتوری باس

از دیگر شرکت های تولیدکننده این کالا می توان به فرز مینیاتوری سیلور، محک، ماکیتا، رونیکس، آینهل، دیوالت، اکتیو و … اشاره کرد.

قیمت فرز مینیاتوری

برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید نیازهای کاری خود را رفع کنید. قیمت یک فرز حکاکی به موارد زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال برند، جنس بدنه، قدرت موتور و سایر موارد می توانند بر روی قیمت این محصول تأثیرگذار باشند. همچنین نوع منبع تغذیه و سایر موارد مانند لوازم جانبی و کیف نگهدارنده نیز می تواند بر روی قیمت نهایی این محصول تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، هرچه قدرت یک محصول بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.

کاربران می توانند سؤالات خود را در خصوص موضوع فرز مینیاتوری چیست در زیر این مقاله درج نمایند.