دم باریک چیست و چه کاربردی دارد؟

دم باریک چیست و چه کاربردی دارد؟

دم باریک چیست و برای انجام چه فعالیت هایی از این ابزار دستی استفاده می شود؟ دم باریک ابزاری است که شباهت زیادی به انبردست دارد اما نوک این محصول باریک تر و بلندتر است. نگه داشتن، خم کردن و بریدن سیم و کابل از اصلی ترین کاربردهای دم باریک به شمار می آیند. همچنین این وسیله در اغلب موارد مورد استفاده برقکاران نیز قرار می گیرد.

از مزایای دم باریک می توان به استفاده در محیط های محدود و محیط های الکتریکی شلوغ اشاره نمود. همچنین نوک بلند دم باریک موجب آسودگی استفاده در محیط هایی که حفره های عمیق دارند، می شود. به عبارتی، دم باریک ها ابزارآلاتی کارآمد هستند و برای انجام کارهایی که دسترسی به قطعه مورد نظر ممکن نیست، بسیار کاربرد دارند.

از رایج ترین انواع این محصول می توان به دم باریک سرکج و دم گرد اشاره نمود. در مقاله دم باریک چیست به طور کامل به معرفی انواع دم باریک و کاربرد آن ها پرداخته شده است. اگر شما هم قصد خرید دم باریک را دارید، تا انتهای این مقاله از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع دم باریک

همانطور که در ابتدا گفته شد، دم باریک در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شود. در این بخش از مطلب دم باریک چیست به معرفی انواع این محصول می پردازیم:

دم باریک دم خم

دم باریک دم خم یا سرکج یکی از انواع این ابزار کاربردی است. نوک این ابزار از زاویه 45 تا 90 درجه برخوردار است. از این ابزار در محیط هایی که ارتفاع کمی تا سطح کار وجود دارد، استفاده می شود. همچنین گذاشتن و در آوردن سیم ها و خارها به شکل دایره ای نیز از کاربردهای دم خم به شمار می آیند.

دم باریک دم پهن

دم پهن نوع دیگری از انواع دم باریک است. از این ابزار جهت نگه داشتن اشیای پهن و ضخیم در فضاهای محدود استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که این ابزار قدرت زیادی ندارد. از این رو برای انجام کارهای سنگین که به نیروی زیادی نیاز است، نمی توان از این ابزار استفاده کرد.

دم باریک دم گرد

در این بخش از مطلب دم باریک چیست به بررسی مدل دم گرد این محصول می پردازیم. احتمالاً در ابتدا برای شما نیز سؤال پیش آمده است که دم گرد چیست و برای انجام چه فعالیت هایی از این ابزار استفاده می شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این وسیله نوعی دم باریک است. این ابزار دستی از زبانه های کوتاه و گرد برخوردار است.

لازم به ذکر است که از این ابزار نمی توان برای نگه داشتن سیم یا اشیای دیگر استفاده کرد. ساخت حلقه های سیمی و حلقه های زنجیری از اصلی ترین کاربردهای دم گرد محسوب می شود. همچنین استفاده از این محصول در جواهرسازی از دیگر کاربردهای دم گرد به شمار می آید.

دم باریک سوزنی

دم باریک سوزنی نوع دیگر دم باریک است که استفاده از آن در فضاهای محدود گزینه بسیار مناسبی به شمار می آید.

انواع دم باریک
انواع دم باریک

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


کاربرد دم باریک

قطعاً این سؤال برای شما هم پیش آمده است که کاربرد دم باریک چیست و در چه موقعیت هایی می توان از این ابزار استفاده کرد؟ همانطور که در ابتدا به این موضوع پرداخته شد، این ابزار ظاهری شبیه به انبردست دارد. به عبارتی دم باریک نوعی انبر است که از فک های بلند و باریک برخوردار است. در ادامه مقاله دم باریک چیست شما را با کاربردهای دم باریک آشنا خواهیم کرد:

  • نگه داشتن و بریدن قطعات
  • انجام فعالیت های الکتریکی
  • خم کردن پایه ها و سازه های نازک
  • پیچاندن سیم های مفتولی و در آوردن پایه ها و پین ها
  • نگه داشتن سیم و زنجیر جهت ساخت انواع جواهر
  • برداشتن پیچ های ریز که در محیط های شلوغ قرار گرفته اند و نمی توان آنها را با دست برداشت.
  • برش دادن و قطع کردن انواع سیم و کابل
  • خم کردن های ظریف قطعات
  • حالت دادن به سیم های مفتولی
  • نگه داشتن قطعات در محیط هایی که سیم ها به صورت نامرتب و شلوغ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
  • استفاده در فضاهای محدود که امکان وارد کردن زبانه های انبردست وجود ندارد.
  • خم کردن صفحات فلزی نازک و …
کاربرد دم باریک
کاربرد دم باریک

راهنمای خرید دم باریک

همانطور که گفته شد، دم باریک ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در جنس و طرح های مختلفی تولید می شوند. از این رو انتخاب و خرید دم باریک مناسب و استاندارد ممکن است دشواری هایی داشته باشد. به همین دلیل برندهای متفرقه و انواع فیک این محصول، ممکن است افراد را هنگام خرید دم باریک دچار سردرگمی هایی بکند.

در ابتدا توجه داشته باشید که با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر خود نسبت به به خرید دم باریک اقدام نمایید. در ادامه این بخش از مقاله دم باریک چیست به نکات مهم در هنگام خرید این ابزار پرداخته شده است:

جنس دسته دم باریک

جنس دسته دم باریک از موارد مهم به هنگام انتخاب این ابزار است. به عبارتی این قسمت دم باریک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور معمول، بر روی دسته دم باریک یک روکش پلاستیکی قرار گرفته است تا شما بتوانید به راحتی از این ابزار استفاده نمایید. استفاده از روکش پلاستیکی در ساختار این محصول، مانع از عرق کردن دست شما و در نهایت لیز خوردن آن می شود.

لازم به ذکر است که اگر قصد استفاده از دم باریک در کارهای الکتریکی را دارید، برای ایمنی بیشتر مدلی را انتخاب نمایید که جنس دسته و روکش آن عایق باشد.

ابعاد و وزن دم باریک

در این قسمت از مطلب دم باریک چیست به بررسی وزن و ابعاد این محصول می پردازیم. مهم ترین نکته دیگری که در خرید دم باریک نقش به سزایی دارد، وزن و اندازه دم باریک است. طراحی دم باریک انتخابی شما باید به گونه ای باشد که به راحتی در دستان شما جای بگیرد. در نتیجه سعی داشته باشید دم باریکی را انتخاب کنید که از وزن و سایز متعادلی برخوردار باشد.

میزان باز شدن دهانه دم باریک

از دیگر موارد مهم که در خرید دم باریک دخیل هستند، حداکثر میزانی است که دهانه دم باریک باز می شود. این اندازه معمولاً بر روی بسته بندی دم باریک درج شده است. با در نظر گرفتن این اندازه می توانید آگاه شوید که دم باریک مورد نظر می تواند برای فعالیت شما مناسب باشد یا خیر!

طراحی مناسب دم باریک

از دیگر موارد مهم در انتخاب و خرید دم باریک، توجه به طراحی این ابزار است. توجه داشته باشید باید دم باریکی را انتخاب نمایید که از طراحی ارگونومیک برخوردار باشد. طراحی مناسب این ابزار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا استفاده از آن برای شما آسان شود. همچنین به مناسب ترین شکل ممکن می توانید آن را در دست خود نگه دارید و از آن استفاده نمایید.

عوامل دیگری همچون طول فک دم باریک، جنس دم باریک و برند تولیدکننده نیز در انتخاب و خرید این ابزار دستی تأثیرگذار هستند.

راهنمای خرید دم باریک
راهنمای خرید دم باریک

بهترین مارک دم باریک

تولیدکنندگان بی شماری به تولید انواع دم باریک پرداخته اند. حتماً در بازار برندهای متفرقه زیادی را دیده اید که به عرضه این ابزار مشغول هستند. در این بخش از مقاله دم باریک چیست به محبوب ترین و بهترین برندهای تولیدکننده دم باریک می پردازیم:

  • دم باریک دیوالت
  • دم باریک رونیکس
  • دم باریک دانفوس
  • دم باریک تاپ تول
  • دم باریک فوجیا
  • دم باریک توسن
  • دم باریک بوش
  • دم باریک اکتیو
  • دم باریک ایران پتک
  • دم باریک اینکو
  • دم باریک استنلی و …

برندهای نام برده شده ساخت کشورهای ایران، ژاپن، آمریکا، چین، تایوان و … هستند. تمامی مارک های نامبرده محصولات باکیفیتی را عرضه می کنند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: معرفی برند ایران پتک


قیمت دم باریک

قیمت دم باریک با توجه به عوامل مهمی متغیر است. فاکتورهایی مانند برند تولیدکننده، مواد و متریال های استفاده شده در ساختار دم باریک، سایز دم باریک و همچنین کاربرد دم باریک تعیین کننده قیمت دم باریک هستند. انواع خاصی از این ابزار دستی در بازار موجود هستند که از ساخت متفاوتی برخوردارند و قیمت آنها بالاتر از انواع معمولی آن است.

دم باریک چیست
دم باریک چیست

امیدواریم که مقاله دم باریک چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به معرفی انواع کاربردی دم باریک پرداخته شد. به طور کلی با توجه به میزان بودجه خود می توانید بهترین دم باریک را خریداری نمایید. جهت خرید انواع دم باریک و اطلاع از قیمت انواع دم باریک می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار دستی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دم باریک و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین می توانید از قیمت انواع دم باریک کوچک و دم باریک بلد مطلع شوید.

در نهایت خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق آلات است.