روتر چیست؟ | معرفی انواع روتر و کاربردهای آنها

روتر چیست؟ | معرفی انواع روتر و کاربردهای آنها

روتر چیست و انواع آن کدامند؟ روتر یک دستگاه شبکه است که بستر ارتباطی بین شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند. روتر اطلاعات را از یک شبکه به شبکه دیگر ارسال می‌کند و ترافیک شبکه را مدیریت می‌کند. هر نوع روتر مخصوص نیازها و محیط‌های خاصی طراحی شده است و باید با توجه به نیازهای شبکه انتخاب شود. اگر قصد خرید روتر دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو انواع تجهیزات شبکه همچون روتر وجود دارد و شما می‌توانید پس از بررسی ویژگی‌ها بهترین روتر را برای مجموعه خود خریداری کنید.

در ادامه این مقاله از مجله راندنو به معرفی روترها می پردازیم و انواع روترها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم دستگاه روتر چند شبکه مختلف را به یک دیگر متصل می‌کند و باعث برقراری ارتباط بین آن‌ها می‌شود. روتر بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های شبکه را دریافت کرده و آن‌ها را به مقصد مناسب می‌رساند. در نتیجه آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این داده‌ها بین چند دستگاه در شبکه رد و بدل می‌شوند و در برخی موارد نیز به سمت اینترنت فرستاده می‌شوند. روتر یک آدرس آی پی به دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را گم نکند. با این کار بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح می‌رسند و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

در ادامه به بررسی کاربردهای اصلی روتر می‌پردازیم:

  • روترهای سیمی wired router: این نوع روترها برای استفاده در منازل و محیط‌های کوچک طراحی شده‌اند. غالباً این روترها از طریق کابل و اتصالات سیمی به دستگاه‌ها متصل می‌شود. برای دریافت بسته‌ها و داده‌های اینترنتی باید با یک پورت اتصال این روترها را به مودم متصل کرد.
  • روترهای بی‌سیم Wireless Routers: این نوع روترها دارای قابلیت اتصال بی‌سیم WiFi هستند که به دستگاه‌های بی‌سیم اجازه اتصال به شبکه را می‌دهند.
  • روترهای مجازی virtual router: این نوع روتر یک نرم افزار است که بین دستگاه‌ها ارتباط بر قرار می‌کند. این روترها می‌توانند بسته‌های و داده‌های اینترنتی را همچون روترهای فیزیکی با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: روتر چیست؟ | معرفی انواع روتر و کاربردهای آنها


اجزای مختلف روتر

اجزای تشکیل دهنده روتر به شرح زیر است:

WAN

WAN مهمترین بخش روترها محسوب می‌شود. به سه روش می‌توان به این پورت متصل شد:

  1. از طریق مودم: مودم از طریق کابل شبکه به پورت WAN در روتر وصل می شود.
  2. از طریق سیم تلفن: سیم تلفن مستقیماً به پورت WAN در روتر وصل می شود.
  3. از طریق فیبر نوری: مشابه سیم تلفن است اما کیفیت آن متفاوت است.

LAN

به کمک پورت LAN می‌توان اینترنت را به دستگاه‌های دیگر رساند. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که WAN مانند شیر فلکه خانه است و پورت LAN یکی از لوله‌های آب است.

آنتن وای فای

آنتن، سیگنال‌های شبکه را منتشر می‌کند. لازم به ذکر است که افزایش تعداد آنتن منجر به بهبود کیفیت سیگنال‌ها نمی‌شود و سرعت اینترنت بیشتر نمی‌شود. در واقع سخت افزار روتر، محل روتر، ساختار و موانع در محل می‌تواند بر کیفیت سیگنال دریافتی تأثیر بگذارند.

اجزای مختلف روتر
اجزای مختلف روتر

بیشتر بخوانید: تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟


تفاوت‌های مدل وایرلس و سیم دار

  • روتر وایرلس مجهز به آنتن و آداپتور وایرلس است اما روتر سیمی فقط پورت LAN دارد.
  •  نوع ارتباطی که هر یک پشتیبانی می‌کنند متفاوت است.

انواع روتر

روترها به دو گروه نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شوند:

روتر نرم افزاری

مسؤلیت اصلی این روترها ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. روتر نرم افزاری قابلیت این را دارد که سرویس دهنده NT، سرویس دهنده لینوکس و یا سرویس دهنده نت ورک باشد. از این نوع روترها به عنوان گیت وی یا فایروال اینترنت استفاده می‌شود.

 روتر سخت افزاری

این روترها برای اجرا کردن نرم افزارهای خاص تولید شده اند. مهم‌ترین وظیفه این روترها مانند روترهای نرم افزاری، ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. این روترها به دلیل داشتن سرعت و اعتمادپذیری بالا، بیشتر مورد کاربرد دارند.

در سایت راندنو انواع روتر موجود است و می‌توانید از بین صدها مدل، روتر مناسب با شبکه خود را خریداری کنید.

انواع روتر
انواع روتر

انواع مسیریابی با روتر

روترها به دو روش مسیر یابی می کنند:

مسیریابی ایستا (Static route)

تکنسین شبکه تمام مسیریابی‌ها را برای اتصال شبکه‌های مختلف در درون روتر انجام می‌دهد یعنی اگر این دستگاه بسته‌ای را ارسال کند فقط از مسیر‌های تعریف شده عبور می‌کند. این روش برای شبکه‌های بزرگ که شبکه‌های زیادی به یکدیگر وصل هستند زمان زیادی برای کانفیگ می‌گیرد و بسته‌ها ممکن است از بهترین مسیر عبور نکنند و سرعت ارسال کاهش یابد.

مسیریابی پویا (Dynamic route)

به کمک قوانینی که در این نوع مسیریابی گنجانده شده است، مسیر‌یابی، سرعت کانفیگ و راه اندازی بهتر می شود. این قوانین در دو دسته Link state و Distance vector قرار دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر


سیستم عامل روتر چیست؟

روتر‌ها CPU و حافظه رم دارند که میزبان سیستم عاملی است که وظیفه مسیریابی دارد. روترها انواع سیستم عامل‌های مخصوص خود را دارند که به دو صورت خط فرمان و گرافیکی در دسترس هستند.

مزایای router

  1. پشتیبانی از اتصال بی سیم
  2. وجود 4 تا 8 پورت شبکه
  3. فایروال بودن
  4. وجود پورت WAN
  5. قابلیت DHCP
  6. پشتیبانی از قابلیت NAT

تفاوت router با مودم

فرق روتر با مودم روتر امروزه به دلیل دارا بودن هر مودم به یک روتر بی‌معنا است. اما روتر و مودم عملکرد متفاوتی دارند. نقش روتر، برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها در شبکه است و نقش مودم اتصال به اینترنت از طریق سرویس دهنده اینترنت است. برای انتقال داده‌ها به نقاط مختلف نیاز به روتر است. مودم نیز جهت برقراری ارتباط، سیگنال‌های دیجیتال را به سیگنال ‌های آنالوگ تبدیل می‌کند. برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های مختلف شبکه مانند مودم، نیاز به یک روتر است.

روتر چیست
روتر چیست

تفاوت سوئیچ با روتر

در بخش تجهیزات اکتیو شبکه سوئیچ و روتر پرکاربرد هستند. سوییچ‌ بسته ها را درون شبکه جا­ به‌ ­جا می‌کند اما نمی‌تواند بسته‌ها را بین سایر شبکه ها مبادله کند. سوئیچ فقط می‌تواند داده‌ها را درون یک Broadcast Domain منتقل کند. اما روتر می‌تواند بسته‌ها را بین سایر شبکه‌ها انتقال دهد.

روتر در کدام لایه از شبکه کار می‌کند؟

روتر در مدل osi در لایه سوم شبکه (network) کار می‌کند. روتر ممکن است دو شبکه محلی را به هم وصل کند (LAN 2 LAN) و گاهی بین شبکه گسترده و شبکه محلی (LAN 2 WAN) قرار می‌گیرد.

برترین برندهای روتر

امروزه شرکت‌های بسیاری به تولید مودم روتر می‌پردازند که در ادامه به برترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

مودم روتر بی سیم تی پی لینک مدل N300 TD-W8961N

یکی از بهترین مودم‌های مخابرات مودم ورتر تی پی لینک است. مودم تی پی لینک وظیفه دریافت و تبدیل داده‌های منتقل شده توسط روش‌های مختلف ارتباطی را برعهده دارد. مودم می‌تواند داده‌ها را از طرف شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت دریافت کند و آن‌ها را به داده‌هایی قابل خوانش برای موبایل، لپ تاپ یا سایر تجهیزات شبکه تبدیل کند. مودم روتر بی سیم تی پی-لینک مدل N300 TD-W8961N از حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند، 4 عدد درگاه LAN دارد، ابعاد آن 35*130*195 میلی‌متر است و 1 عدد درگاه RJ11 دارد.

از دیگر مودم روترهای برتر می‌توان به دی لینک، میکروتیک، هواوی، لینک سیس، یوتل، زولتریکس و …اشاره کرد

جمع بندی

سعی ما بر این بود در این مقاله شما را با روتر و انواع آن آشنا کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما کاربران عزیز مفید بوده باشد. اگر قصد خرید روتر را دارید می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگی‌های این تجهیزات شبکه بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.