گرید یا کلاس پیچ چیست

گرید یا کلاس پیچ چیست؟

کلاس پیچ چیست و چه مشخصه ای دارد؟ کلاس یا گرید پیچ یک عدد اعشاری است. هر چه میزان عدد درج شده بر روی پیچ بیشتر باشد، پیچ از استحکام بالاتری برخوردار است. به عبارتی گرید درج شده بر روی پیچ و مهره، نشان دهنده میزان کربن در آلیاژ فولاد است.

خرید انواع پیچ
خرید انواع پیچ

کد استحکام پیچ بر روی آن درج می شود.  از این رو درج کد استحکام، یکی از استاندارد های ضروری در تولید این متعلقات محسوب می شود. اعداد و حروف در سر پیچ ها با برخی از عوامل مهندسی ارتباط دارند. مقاومت کششی یک اتصال دهنده بیانگر این است که پیچ پیش از آسیب، چه میزان فشاری را می تواند تحمل کند.

در این مقاله به بررسی گرید پیچ می پردازیم. پس تا انتهای مطلب کلاس پیچ چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از گرید پیچ چیست؟

در اولین بخش از مطلب کلاس پیچ چیست به بررسی این مشخصه می پردازیم. همانطور که در ابتدا گفته شد، گرید یا کلاس حداکثری تنشی است که پیچ تحمل می کند. با مشاهده گرید موجود بر روی پیچ، متوجه خواهید شد که چه ابزاری برای محکم کردن پیچ مناسب است. به همین منظور، آشنایی با گرید، برای استفاده مناسب از پیچ اهمیت زیادی دارد.

میزان فولاد به کار رفته در پیچ ها با یکدیگر متفاوت هستند. هر چه فولاد به کار رفته در پیچ مقاومت کششی بیشتری داشته باشد، پیچ گشتاور بیشتری را تحمل می کند و اتصال پیچ مستحکم تر می شود. لازم به ذکر است مقاومت کششی، میزان تحمل پیچ در برابر نیروی کششی قبل از شکستن است.

استاندارد کلاس ها طبق سیستمی است که توسط جامعه مهندسان خودرو طراحی و تنظیم شده است. در این سیستم از خطوط برجسته در سر پیچ، برای نشان دادن گرید استفاده شده است. در دیگر سیستم ها برای نشان دادن گرید از اعداد برجسته سر پیچ استفاده شده است.

کلاس پیچ چیست
کلاس پیچ چیست

بیشتر بخوانید: انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد


انواع گرید پیچ

در این بخش از مقاله کلاس پیچ چیست به بررسی انواع این مشخصه می پردازیم. گریدها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها نشان دهنده مشخصه پیچ ها هستند. کلاس بندی پیچ ها نضان دهنده این متعلقات در محیط های مختلف نیز است.

گرید آمریکایی SAE

علامت گذاری SAE با کلاس 2 آغاز می شود. گرید 2 سر پیچ بدون هیچ علامتی حک شده است. پیچ کلاس 2 از کربن پایین و فولادی که مقاومت کششی آن 64000 پوند بر اینچ مربع است، تولید می شود.

گرید 5 SAE سر پیچ با سه خط برجسته شعاعی نشان داده می شود. این گرید نشان دهنده تولید پیچ از فولاد و کربن متوسط است. مقاومت کششی آن نیز 105000 پوند بر اینچ مربع است.

قوی ترین پیچ گرید آمریکایی، کلاس 8 است. این گرید با سر پیچ با شش خط شعاعی و تیز مشخص شده است. پیچ گرید 8 از آلیاژ فولاد و کربن متوسط تولید می شود. مقاومت کششی این پیچ ها 150.000 PSI است.

گرید متریک

دسته بندی متریک با دو عدد که با یک نقطه جدا شده، نشان داده می شود. این اعداد به صورت فرو رفته و یا برجسته در سر پیچ نشان داده می شود. عدد اول نشان دهنده بار براساس مگاپاکسل است. پاکسل واحد اندازه گیری تنش داخلی پیچ و مقاومت آن در برابر نیروی وارد شده است.

عدد دوم، نشان دهنده میزان مقاومت پیچ در برابر خم شدن خمشی و فشار است. هر چه عدد گرید پیچ بالاتر باشد، به معنای قوی بودن پیچ و مستحکم تر بودن آن است. وقتی ISO بیشتر باشد، یعنی پیچ مستحکم تر ساخته شده است. از نظر مقاومت نیز پیچ با گرید متریک ISO 8.6 به طور تقریبی با گرید SAE 2 مطابقت دارد.

پیچ با گرید متریک ISO 8.8 یا کمی بیشتر، تا اندازه 8.9 حدوداً با پیچ گرید 5 SAE تطابق دارد. پیچ با گرید متریک 9.10 ISO با پیچ گرید 8 SAE نیز مطابقت دارد.

گرید ASTM

نوع دیگری از گریدها وجود دارد که در این بخش از مطلب کلاس پیچ چیست به معرفی آن می پردازیم. استاندارد دیگری که در دسته بندی مقاومت پیچ به صورت وسیعی استفاده می شود، استاندارد آمریکایی ASTM است. در این دسته بندی کلاس یا گرید با حرف A در کنار سه عدد سر پیچ نشان داده می شود. گرید A307 در ASTM  با گرید SAE 2 مطابقت دارد. پیچ های پرکاربرد ASTM که شامل A325 و A490 هستند، معادل با گرید SAE 8 و SAE 5 است.

  • ASTM A325: برخورداری از استحکام معمولی و سخت کاری
  • ASTM A490: استحکام بالا و سخت کاری
  • ASTM F2280: دارای استحکام بالا و کنترل کششی
  • ASTM F1825: برخورداری از استحکام بالا و کنترل کششی
  • ASTM F3125: این گرید می تواند تمام استانداردها را پوشش دهد.

گرید DIN

این استاندارد برای سازه های عظیم کاربربرد دارد. زیرمجموعه های این استاندارد شامل موارد  زیر هستند:

  • DIN6914: شش گوش و دارای استحکام بالا
  • DIN931: دو نوع تمام رزوه و نیم رزوه
  • DIN933: تمام رزوه
انواع گرید پیچ
انواع گرید پیچ

بیشتر بخوانید: تفاوت پیچ خودکار و پیچ معمولی


پرکاربردترین گرید ها

در این قسمت از مقاله کلاس پیچ چیست به بررسی پرکاربردترین گرید ها در صنایع مختلف پرداخته شده است:

  • گرید 5.6 نشان دهنده پیچ آهنی با مقادیر کمی کربن است.
  • گرید 8.8 مشخصه پیچ خشک است که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.
  • گرید 10.9 در برابر فشار، 90 درصد مقاومت دارد.
  • گرید 12.9 مانند گرید 10.9 مقاومت بالایی دارد و میزان کربن به کار رفته در آن، زیاد است.

نکات مهم در خرید پیچ

در این بخش شما را با راهنمای خرید پیچ آشنا می نماییم:

  1. پیچ و مهره ها در انواع مختلفی همچون استادبولت، پیچ اتاقی، انکربولت، پیچ آلن و موارد دیگر تولید می شوند. شما با توجه به نوع کار خود، می توانید کاربرد پیچ مناسب را انتخاب نمایید.
  2. با توجه به کاربرد و نیاز خود، حتماً به اندازه پیچ دقت نمایید. مهندیس سازه، طبق نیروی کششی و شدت فشار وارده به پیچ ها مقاومت آنها را محاسبه می کنند. گرید پیچ مهم ترین عامل تعیین کننده میزان مقاوت پیچ در برابر برش و فشار است.
  3. توجه به استاندارد پیچ ها از دیگر موارد مهم در انتخاب پیچ است. استاندارد این تجهیزات نشان دهنده کیفیت ساخت، جنس آنها، دنده ها و گل پیچ محصول مورد نظر است.
  4. به آبکاری پیچ ها توجه نمایید که بخش مهم از این محصولات را دربر می گیرد. میزان مقاوت پیچ در شرایط محیطی اعم از رطوبت، خورندگی، دمای هوا و موارد دیگر، با توجه به آبکاری آن تعیین می شود. پیچ ها با پوشش های متنوعی همچون داکرومات، گالوانیزه سرد و گرم و دیگر موارد آبکاری می شوند.
  5. تعیین تعداد پیچ و مهره و واشر برای نوع فعالیت از دیگر مهمات در انتخاب آنها است.
نکات مهم خرید پیچ
نکات مهم خرید پیچ

امیدوارم مقاله کلاس پیچ چیست برای شما کاربران عزیز مفید بوده باشد. در صورت نیاز می توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.