دورسنج چیست؟

دورسنج چیست؟ آشنایی با کاربرد و انواع تاکومتر

دورسنج چیست در پاسخ به این سوال باید گفت که دورسنج یا تاکومتر یکی از انواع ابزار دقیق است که سرعت دورانی یا زاویه ای و تعداد دور یک جسم در حال چرخش را می تواند اندازه گیری کند. دور سنج ها براساس نحوه اندازه گیری انواع مختلفی دارند و هریک برای کاربردهای خاصی مناسب هستند.

اگر تمایل دارید تا بدانید دورسنج چیست پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با دورسنج

دورسنج یا تاکومتر (tachometer) ابزاری قابل حمل برای اندازه گیری سرعت و تعداد دور موتور به دو صورت تماسی و غیر تماسی است. کار با دورسنج آسان است. اگر تمایل دارید تا سرعت و تعداد دور اجسامی که قابل دسترس نیستند را اندازه گیری کنید می توانید از دور سنج غیر تماسی استفاده کنید. اما اگر تمایل به اندازه گیری سرعت و تعداد دور اجسامی که قابل دسترس هستند را دارید باید از دور سنج تماسی استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: انواع دورسنج


انواع دورسنج براساس نحوه نمایش

انواع تاکومتر براساس نحوه نمایش نتایج به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شود:

تاکومتر آنالوگ یا عقربه ای

دورسنج آنالوگ (دورسنج عقربه ای) برحسب اصل گریز از مرکز قادر است تا سرعت و دور گردش را اندازه گیری کند و به کمک عقربه ای که در آن تعبیه شده است، مقدار خروجی را نشان دهد. قطعات این نوع دورسنج مستعد خرابی هستند.

تاکومتر دیجیتال

دورسنج دیجیتال نسل پیشرفته تری از دورسنج ها محسوب می شود که برای اندازه گیری دور یا سرعت چرخش دارای مدار الکترونیکی است. این دورسنج قادر به ذخیره سازی مقادیر اندازه گیری شده است. این ابزار بدلیل برخورداری از اطمینان بالا در بازار رایج هستند.

انواع دورسنج براساس نحوه اندازه گیری

از آنجایی که دورسنج ها ساختار متفاوتی دارند و با روش های مختلفی سرعت و دور را اندازه گیری می کنند بنابراین می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد.

دورسنج جریان مستقیم (DC)

دورسنج جریان مستقیم بصورت ژنراتور مغناطیسی کوچک است. سرعت در این نوع دورسنج با یک ولت متر تعیین می گردد.

دورسنج جریان متناوب (AC)

دورسنج جریان متناوب متشکل از آهنربای گردان و سیم پیچ های ثابت است که می تواند فرکانس ها و ولتاژهای متناسب با سرعت موتور را ایجاد کند.

دورسنج غیرتماسی

این نوع دورسنج یکی از انواع دورسنج ها محسوب می شود که قادر است تا سرعت را به صورت غیر تماسی و بواسطه نور اندازه گیری کند. این ابزار خود به دو دسته دروسنج نوری و دورسنج لیزری تقسیم می شوند:

  • دورسنج نوری: نحوه عملکرد دورسنج نوری به اینصورت است که با چسباندن برچسب منعکس کننده نور بر روی شفت جسم موردنظر، تعداد دفعات انعکاس نور بر روی این برچسب تابانده می شود بنابراین تعداد دور یا سرعت موتور اندازه گیری می شود.
  • دورسنج لیزری: اگر در ساخت دورسنج های غیرتماسی از نور نوع لیزری استفاده شود، به آنها دورسنج های لیزری می گویند که از عملکرد مناسب و عمر طولانی برخوردار هستند. از این ابزار برای فضاهایی که دسترسی به آنها دشوار است یا برای کار با ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.

دورسنج تماسی (مکانیکی)

تاکومتر تماسی شفت متصل به میکروکنترلر دارد و سمت دیگر آن به شفت موتور وصل می شود. با هر چرخش موتور شفت، دورسنج نیز می چرخد و میکروکنترلر تعداد دفعات چرخش در واحد زمان را ثبت می کند سپس مقدار اندازه گیری شده به صورت عددی بر روی صفحه نمایش داده می شود. این نوع دورسنج ها خود دارای دسته زیر هستند:

  • دورسنج رزونانسی: این دورسنج تماسی با تعیین فرکانس ارتعاش دستگاه فعال می شود.
دورسنج چیست
دورسنج چیست

مزایای دورسنج

حال که دانستید دورسنج چیست بهتر است با مزایای آن نیز آشنا شوید.

  1. قابل حمل
  2. اندازه گیری میزان سرعت و تعداد دور اجسام در حال چرخش
  3. دارای انواع مختلف
  4. امکان اتصال به کامپیوتر
  5. برخورداری از حافظه داخلی و خارجی
  6. اندازه گیری لرزش و میزان دما
  7. قابلیت نصب در محل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دورسنج یا تاکومتر


کاربرد دورسنج

  1. اندازه گیری سرعت خطوط طولی
  2. در ضبط صوت آنالوگ
  3. اندازه گیری سرعت موتورهای دوار غیر قابل دسترس
  4. در تجهیزات دارای پروانه
  5. در فن های متحرک و ماشین آلات
  6. در ابزارهای لیزری
  7. در محیط های صنعتی
  8. در پزشکی
  9. در هوانوردی و خطوط تولید خودرو

بیشتر بخوانید: ابزار دقیق چیست و پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق کدامند؟


در مقاله دورسنج چیست بطور مفصل به معرفی انواع این ابزار پرداختیم. جهت خرید دورسنج همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دورسنج و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.