آشنایی با انواع میخ نجاری، فولادی، میخ میخکوب و انواع دیگر

آشنایی با انواع میخ نجاری، فولادی، میخ میخکوب و انواع دیگر

انواع میخ یکی از مهم ترین ابزارآلاتی است که در نجاری به آن نیاز داریم. این محصول در انواع مختلفی تولید می شود. از میخ جهت اتصال وسایل مختلف به هم و هم چنین اتصال وسایل مختلف به دیوار و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می شود. برای مشاهده قیمت انواع میخ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع میخ
خرید انواع میخ

میخ ها جنس های مختلفی دارند و می توانند از جنس آلومینیوم، فولاد، آهن و … باشند. این محصول در صنعت نجاری انواع مختلفی دارد که در این مقاله به تشریح چند مورد از آن ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

با توجه به تنوع زیاد میخ های نجاری در بازار، در ادامه به معرفی پرکاربردترین آنها پرداخته ایم:

میخ فولادی

این میخ به میخ بتن نیز شهرت دارد و از متداول ترین انواع میخ به شمار می آید. از این محصول می توان برای اتصال دو قطعه چوب و یا کوبیدن در دیوارهای بتنی و فلزی استفاده کرد. این مدل دارای مقاومت بالایی است، به آسانی زنگ نمی زند و در محیط های مختلف و با شرایط آب و هوایی گوناگون، مورد استفاده قرار می گیرد.

میخ فولادی
میخ فولادی

میخ دو سر یا میخ دو پا

این محصول دو سر دارد و از آن برای اتصالات موقت استفاده می شود. به این صورت که برای ایجاد اتصال موقت، ابتدا میخ را تا جایی که سر اول است، فرو می بریم و برای خارج کردن آن، از سر دوم استفاده می کنیم.

میخ دو سر یا میخ دو پا
میخ دو سر یا میخ دو پا

میخ حلقه

این محصول بر روی سطح خود شیارهایی دارد و شباهت زیادی به پیچ دارد. این محصول به دلیل شیارهایی که دارد، به سطح داخل چوب نفوذ می کند و باعث افزایش استحکام اتصال می شود.

میخ حلقه
میخ حلقه

میخ میخکوب یا شانه ای

این میخ ها با عنوان میخ سوزنی هم شناخته می شوند و از پرکاربردترین انواع میخ به شمار می آیند. از این مدل میخ در میخکوب های دستی، بادی و بنزینی استفاده می شود.

این محصول به صورت رولی است و جهت نصب سریع از آن استفاده می شود. این محصول در انواع مختلف T ،F ،FT و … و با طول و قطر متنوع تولید می شود. این مدل میخ در نوع بی سر نیز موجود است.

میخ میخکوب یا شانه ای
میخ میخکوب یا شانه ای

میخ پرداخت (پوششی)

این مدل میخ شباهت زیادی به میخ های بی سر دارد و از آن برای کارهایی که ظاهر زیبا ملاک است، استفاده می شود. این مدل نسبت به مدل بی سر، اتصال قوی تری را ایجاد می کند و قسمت انتهای آن نیز مدور است.

میخ قدیمی یا کف پوش سنتی

این میخ بیشتر در سازه های قدیمی قابل مشاهده است. میخ قدیمی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و باعث ایجاد یک اتصال بادوام می شود.

میخ قدیمی یا کف پوش سنتی
میخ قدیمی یا کف پوش سنتی

میخ بی سر

این میخ دارای بدنه ای باریک تر نسبت به نمونه های دیگر است. این مدل برای اتصالات ضعیف تر و به خصوص اتصالاتی که نیاز به پرداخت دارند و نباید سر میخ بیرون باشد، استفاده می شود.

میخ بی سر
میخ بی سر

میخ روفینگ

میخ روفینگ عمدتاً برای سطوحی که در معرض هوای آزاد قرار دارند، استفاده می شود. این میخ از مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت، باران، باد، حرارت و … برخوردار است. سر این میخ صاف است و از آن برای کارهایی همچون ایزوگام و شیروانی استفاده می شود.

میخ روفینگ
میخ روفینگ

میخ مارپیچ

این میخ ها از جنس فلزی هستند و بر روی بدنه خود، حالت مارپیچی دارند. این ساختار در داخل چوب باعث ایجاد اتصال مقاوم می شود.

میخ مارپیچ
میخ مارپیچ

میخ بنایی

میخ بنایی از جنس زینک یا روی ساخته شده است و از مقاومت و نفوذ بالایی برخوردار است. از این میخ برای اتصال سطوحی مثل چوب و سنگ استفاده می شود.

میخ بنایی
میخ بنایی

میخ سر گرد

میخ های سرگرد مجهز به سر گرد هستند. این مدل میخ به راحتی در چوب فرو می رود و برای مصارف مختلف به کار می رود. درصورتی که این میخ بیش از حد داخل چوب کوبیده شود، باعث ایجاد شکاف در آن می شود.

میخ سر گرد
میخ سر گرد

میخ سر بیضی

این میخ شباهت زیادی به میخ سرگرد دارد. تفاوت اصلی میخ سر بیضی با نوع سرگرد این است که با ایجاد فشار بالا، باعث شکسته شدن چوب نمی شود. این میخ هم سطح چوب قرار می گیرد و برای مواقعی که ظاهر کار از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده می شود.

میخ سر بیضی
میخ سر بیضی

بیشتر بخوانید: رولپلاک ها چند نوع دارند و کاربرد انواع رولپلاک کدام است؟


میخ تزئینی

امروزه بسیاری از وسایل تزئینی از جنس چوب هستند. برای این وسایل، میخ هایی به شکل پونز مورد استفاده قرار می گیرند که در رنگ های برنز، کرم و برنجی در بازار موجود هستند.

نکات مهم در خرید انواع میخ نجاری

جنس میخ

در هنگام خرید این محصول می بایست به جنس آن و نوع آبکاری به کار رفته بر روی آن توجه داشته باشید. اکثر پیچ ها از جنس آهن، استیل و فولاد تولید شده اند.

میخ گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر باران و رطوبت را دارد. البته میخ ها از جنس های دیگری از جمله روی، مس، برنج و … نیز تولید شده اند.

نوع میخ

برای هر کار لازم است از میخ مناسب آن کار استفاده کنید. به عنوان مثال، در صورتی که بخواهید بر روی کار پرداخت انجام دهید، از میخ های بی سر و یا میخ های پوششی استفاده کنید.

سایز و اندازه میخ

اندازه و سایز میخ تأثیر زیادی در ظاهر و قدرت اتصال دارد. به همین دلیل باید سایز و اندازه میخ متناسب با نوع کار باشد.

روکش میخ

میخ هایی که دارای روکش با ماده نان وینیل هستند، موجب می شوند که سطح میخ به راحتی در داخل چوب فرو رود.

قیمت میخ نجاری

بسیاری از میخ ها به صورت عمده و یا بسته بندی خرید و فروش می شوند. طول و قطر میخ از عوامل تأثیرگذار در قیمت آنها است. نوع آبکاری، گالوانیزه بودن و جنس نیز از دیگر موارد تأثیرگذار در قیمت این محصول به شمار می آید.

کاربران می توانند در صورت استفاده از میخ های مختلف نظرات، تجربیات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.