انواع پیچ گوشتی و کاربردی ترین مدل های آن کدام است؟

انواع پیچ گوشتی و کاربردی ترین مدل های آن کدام است؟

انواع پیچ گوشتی از کاربردی ترین و بزرگ ترین اختراعات بشر به شمار می رود که کاربرد بسزایی در صنایع و مشاغل مختلف دارد. آشنایی با انواع پیچ گوشتی و بهترین مدل های آن به شما کمک می کند تا به راحتی پیچ گوشتی متناسب با کارتان را پیدا کنید.

خرید انواع پیچ گوشتی
خرید انواع پیچ گوشتی

به گفته بسیاری از مورخان، تاریخچه پیدایش پیچ گوشتی به قرن 15 میلادی بازمی گردد. امروزه در قرن 21 به طور معمول مدل های مختلفی از این کالا در هر جعبه ابزاری پیدا می شود.

برای خرید ابزار دستی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد انواع پیچ گوشتی

از آنجاییکه بسیاری از اتصالات وسایل اطراف ما به کمک پیچ و مهره صورت گرفته است، پیچ گوشتی از اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در مصارف مختلف صنعتی و خانگی برخوردار است که در ادامه به تعدادی از این کاربردها اشاره می کنیم:

  • صنعت نجاری
  • کابینت سازی
  • فعالیت های تأسیساتی و عمرانی
  • مکانیکی و مشاغلی تعمیرات اتوموبیل
  • تعمیرات وسایل الکترونیکی مانند موبایل، کنسول بازی، لپ تاپ و…
  • ساخت سازه های چوبی
  • اتصال وسایل چوبی و فلزی
انواع پیچ گوشتی
انواع پیچ گوشتی

انواع پیچ گوشتی

اگر تاکنون به یک فروشگاه ابزار رفته باشید، احتمال دارد صدها مدل از این ابزار در رنگ، شکل، اندازه و گونه های مختلف دیده باشید. نوع پیچ گوشتی بسته به نوع درایو و نوع فرورفتگی متفاوت است.

درایو پیچ

به فرورفتگی موجود در سر پیچ ها که به صورت اشکال یا شیارهایی برای روی آنها وجود دارد، درایو پیچ می گویند. درایو به ابزار این اجازه را می دهد که گشتاور را روی پیچ اعمال کند.

اجزای تشکیل دهنده پیچ گوشتی ساده

پیچ گوشتی ساده از یک دسته و یک میله ساخته شده است. در انتهای میله شیارهایی وجود دارد که در داخل درایو پیچ قرار می گیرند و آن را به داخل سطح یا قطعه مورد نظر سوق می دهد.

در ادامه انواع پیچ گوشتی و چند مدل کاربردی آن را معرفی می کنیم:

 پیچ گوشتی دوسو

این مدل از قدیمی ترین و پرکاربردترین پیچ گوشتی های موجود به شمار می آید. این ابزار دارای یک نوک تخت است. این نوع فقط با پیچ های شیاردار درگیر می شود.

پیچ گوشتی دوسو دو نوع دارد. در نوع اول نوک ابزار بزرگ تر از میله است و در نوع دیگر نوک آن کوچک تر از میله است.

اگر گشتاور واردشده بر روی پیچ، بیشتر از حد معینی باشد و یا نوک ابزار بر روی درایو پیچ قرار نگیرد (عدم مرکزیت)، باعث آسیب رسیدن و خراب شدن انتهای پیچ می شود.

 پیچ گوشتی دوسو
پیچ گوشتی دوسو

پیچ گوشتی چهارسو

این ابزار دستی اولین قدم برای دستیابی به پیچ گوشتی های برقی بوده است. این محصول در قرن نوزدهم توسط هنری فیلیپس با هدف معرفی پیچ گوشتی های برقی در صنایع اختراع شد.

وقتی این مدل پیچ گوشتی را از جلو می بینید، نوک آن مانند یک علامت ضربدر به نظر می رسد. پیچ گوشتی چهارسو برای بستن نیاز به گشتاور کمتری دارد که همین موضوع باعث افزایش طول عمر این ابزار می شود.

پیچ گوشتی چهارسو
پیچ گوشتی چهارسو

 پیچ گوشتی چهارسو پوزی درایور (Pozidriver)

این ابزار دستی شباهت زیادی به پیچ گوشتی های فیلپس دارد و حتی نمونه تکامل یافته آن به شمار می رود. این نوع بر خلاف مدل فیلیپس دارای دو علامت ضربدر است که با زاویه 45 درجه جدا شده اند. این مدل در اروپا طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

این مدل به دلیل وجوه مختلفی که دارد، باعث کاهش سرخوردن ابزار و راحتی در چرخاندن آن می شود.

 پیچ گوشتی ستاره ای (تورکس)

این پیچ گوشتی بسیار رایج است و اکثراً توسط تکنسین های خودرو استفاده می شود. این محصول دارای یک سر گرد با شش وجه دایره است. پیچ ها و پیچ گوشتی های ستاره ای به دلیل شکل هندسی که دارند، از طول عمر بالایی برخوردارند و لیز خوردن در آنها کمتر از پیچ گوشتی های دیگر اتفاق می افتد.

این محصول مانند سایر پیچ گوشتی ها، دارای سایز و اندازه های مختلفی است و برای اندازه نوک آن، از واحدی به نام T همچون T8 ،T10 ،T15 ،T25 و … استفاده می شود.

 پیچ گوشتی ستاره ای (تورکس)
پیچ گوشتی ستاره ای (تورکس)

پیچ گوشتی آلن یا شش گوش

این محصول یکی از پرکاربردترین ابزار برای باز و بسته کردن پیچ های شش گوش به شمار می آید. این ابزار برای کار با گشتاور بالا مناسب است. از این محصول بیشتر از پیچ، برای باز کردن مهره استفاده می شود.

به طوری کلی از این مدل برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های شش گوشه استفاده می شود و استفاده از آن ها بسیار راحت است و خطر کمتری نیز دارد.

پیچ گوشتی آلن یا شش گوش
پیچ گوشتی آلن یا شش گوش

پیچ گوشتی مربعی (چهارگوش)

این ابزار به پیچ گوشتی رابرتسون نیز معروف است که به افتخار مخترع کانادایی به این اسم نامگذاری شده است.

این ابزار دستی به علت ظاهر مربعی شکلی که دارد، برای باز و بسته کردن پیچ های مربعی مورد استفاده قرار می گیرد و افزایش گشتاور، مانع لیز خوردن و بیرون آمدن آن در حین کار می شود.

این محصول نخستین بار توسط شرکت Ford Motor برای اهداف صنعتی مورد استفاده قرار گرفت که استفاده از آن موجب سهولت کار و کاهش خسارت ها شد.

این نوع ابزار دستی در آمریکا و کانادا شهرت زیادی دارد، اما در اروپا کابرد زیادی ندارد.

پیچ گوشتی مربعی (چهارگوش)
پیچ گوشتی مربعی (چهارگوش)

پیچ گوشتی بوکس

دسته این مدل شبیه به آچار بکس است. در این مدل نیروی واردشده به پیچ فقط و فقط از یک طرف است و اگر پیچ گوشتی را در جهت مخالف بچرخانید، آزاد می شود.

پیچ گوشتی بوکس
پیچ گوشتی بوکس

پیچ گوشتی ترکمتر

پیچ گوشتی ترکمتر شباهت بسیار زیادی به آچار ترکمتر دارد. از این مدل در مواقعی استفاده می شود که کاربر می خواهد بدون آسیب رسیدن به پیچ، آن را باز و بسته کند.

این پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ با گشتاور معین، مناسب است. این محصولی به گونه ای طراحی شده که مجهز به کلاچ محدودکننده گشتاور است و مانع از اعمال زیاد گشتاور می شود.

پیچ گوشتی ترکمتر
پیچ گوشتی ترکمتر

پیچ گوشتی سه پر

از این مدل برای باز و بسته کردن پیچ های خاص از جمله، تلفن، موبایل، کنسول های بازی و قطعات الکترونیکی خاص استفاده می شود.

پیچ گوشتی سه پر
پیچ گوشتی سه پر

پیچ گوشتی برقی و شارژی

برای استفاده از این مدل پیچ گوشتی ها دیگر نیاز به نیروی دست نیست و می توان به راحتی با فشردن کلید پاور، مته دستگاه را به چرخش در آورد. این دستگاه در مواقعی که تعداد پیچ ها زیاد است، استفاده می شود. این محصول علاوه بر افزایش دقت و سرعت، قابلیت نصب مته های مختلف و باز کردن پیچ با سایزهای گوناگون را نیز دارد.

این نوع پیچ گوشتی ها می توانند برقی و یا شارژی باشند که نوع شارژی آن از کاربرد بسیار بیشتری برخوردار است.

پیچ گوشتی برقی و شارژی
پیچ گوشتی برقی و شارژی

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


پیچ گوشتی چندسر

این مدل مجهز به یک دسته با قابلیت تعویض پذیری دسته و طول میله است. عموماً در این مجموعه، سری های مختلف دو سو، چهارسو، ستاره ای، مربعی و … وجود دارد.

پیچ گوشتی چندسر
پیچ گوشتی چندسر

ست یا مجموعه پیچ گوشتی

بسیاری از شرکت های تولیدکننده پیچ گوشتی به تولید این محصول به صورت مجموعه ای از پیچ گوشتی ها با طول میله، سایز و سری های مختلف پرداخته اند. این محصول برای افرادی که به کارهای نصبی همچون کارهای تأسیساتی و کابینت سازی مشغولند، بسیار مناسب است.

ست یا مجموعه پیچ گوشتی
ست یا مجموعه پیچ گوشتی

نکات مهم در خرید انواع پیچ گوشتی

  • به طور کلی پیچ گوشتی های دستی به دو نوع ساده و ضربه خور تقسیم می شوند که می توان به کمک چکش بر روی نوع ضربه خور آن ضربه وارد کرد.
  • نوع و جنس روکش دسته پیچ گوشتی باید به گونه ای باشد که علاوه بر عایق بودن و مقاوت بالا، مانع از لغزش دست در حین کار با آن شود.
  • همان طور که گفته شد، طول و سایز سری پیچ گوشتی ها با یکدیگر متفاوت است و باید در حین خرید پیچ گوشتی به این موضوع دقت داشته باشید.
  • جنس بدنه این محصول باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشد و بتوان در شرایط آب و هوایی مختلف از آن استفاده کرد. عموماً آلیاژ کروم وانادیوم از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار است.
  • بسیاری از پیچ گوشتی ها مجهز به قابلیت آهنربایی هستند که کار را برای کاربر راحت تر می کند.
  • شرکت تولیدکننده یا برند کالا
  • گارانتی و خدمات پس از فروش

بیشتر بخوانید: ۶ روش برای خارج کردن پیچ شکسته


بهترین مارک پیچ گوشتی

با توجه به کاربرد زیاد این محصول، در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید این کالا می پردازند. این شرکت ها از برندهای داخلی و خارجی تشکیل شده اند و از محبوب ترین آن ها می توان به پیچ گوشتی رونیکس، رابرتسون، توسن، نووا، ماکیتا، بوش، یاکسون و … اشاره کرد.

خرید ابزار آنلاین

برای خرید آنلاین ابزار می توانید با مراجعه به سایت راندنو، محصولات صدها فروشگاه را همراه با قیمت مشاهده کنید. همچنین می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان نیز ارتباط برقرار نمایید.

ابزار فروشی

در سایت راندنو صدها فروشگاه ابزار و یراق بازار عضو هستند و این فروشگاه ها علاوه بر قیمت گذاری محصولات خود، به صورت آنلاین با خریداران در ارتباطند. راندنو پل ارتباطی میان خریداران و فروشندگان است.

کاربران می توانند در صورت استفاده از پیچ گوشتی با برندهای مختلف، جهت آگاهی کاربران دیگر، نظرات، سؤالات و تجربیات خود را در زیر این مقاله درج نمایند.