تفاوت DVR و NVR

تفاوت DVR و NVR چیست؟

 تفاوت DVR و NVR یک سؤال مهم و اساسی کاربران دوربین مداربسته و تجهیزات حفاظتی است. این دستگاه ها عملکرد مشابهی دارند اما برخی از ویژگی های آن با یکدیگر متفاوت است.

این تجهیزات داده ها را به شیوه های مختلفی اداره می کنند و به همین دلیل به انواع دوربین نیز نیاز دارند. دستگاه NVR مخصوص دوربین تحت شبکه و دستگاه DVR از دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD پیروی می کنند.

برای بررسی دقیق تفاوت DVR و NVR با ادامه این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستگاه DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است که برای سوئیچ کردن دوربین های HD استفاده می شود. این دستگاه نسبت به دستگاه NVR قیمت مقرون به صرفه تری دارد، اما انعطاف پذیری آن برای دوربین های مختلف کمتر است.

در این سیستم دوربین ها امواج آنالوگ را به دستگاه منتقل می کنند و در دستگاه دی وی آر پروسه پردازش تصاویر آغاز می شود. برخی از این دستگاه ها می توانند تصاویر را بر بستر اینترنت ارسال کنند. در این سیستم از کابل کواکسیال جهت انتقال داده ها به دستگاه ضبط کننده استفاده می شود.

NVR چیست؟

دستگاه NVR مخفف عبارت Network Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی شبکه است و به عنوان سوئیچ دوربین های IP استفاده می شود.

دوربین هایی که در این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار مقاوم تر از دوربین های سیستم DVR هستند. دوربین های IP به یک چیپ مجهز شده اند که توانایی پردازش و انتقال داده های ویدئویی را دارد. در سیستم های NVR برای انتقال داده از کابل شبکه Cat6 و Cat5 استفاده می شود.

این دو دستگاه ضلع های مقابل یکدیگر هستند. برای بررسی، مقایسه و دانستن تفاوت DVR و NVR با مجله راندنو همراه باشید.

NVR چیست؟
NVR چیست؟

فرق دستگاه DVR و NVR

دستگاه های NVR و DVR از لحاظ عملکرد به هم شباهت دارند. هردوی این دستگاه ها وظیفه ضبط فیلم را برعهده دارند. این دستگاه ها از لحاظ نحوه و نوع اتصال دوربین با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت DVR و NVR را می توان سازگار بودن دستگاه NVR با انواع شبکه دانست.

در واقع تفاوت NVR و DVR در نحوه پردازش داده های ویدئویی است. در سیستم DVR داده های ویدئویی در دستگاه ضبط و پردازش می شوند اما در دستگاه NVR داده های ویدئویی رمزگذاری شده و سپس پردازش می شوند.

قیمت این دو دستگاه نیز دومین تفاوتی است که به چشم کاربران می آید. قیمت دستگاه NVR با توجه به دوربین مداربسته ای که به آن متصل می شود، بالاتر از دستگاه DVR است.

تفاوت DVR و NVR
تفاوت DVR و NVR

قیمت بالای این دستگاه به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر، وجود پردازنده های قوی تر، کاربردهای تخصصی تر و قابلیت های هوشمند آن است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با دیگر تفاوت های این دو دستگاه از جنبه های گوناگون آشنا کنیم:

تفاوت ظاهری DVR و NVR

این دستگاه ها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، دستگاه NVR دارای پورت های شبکه از نوع RJ45 است اما در دستگاه DVR تنها درگاه های کواکسیال دیده می شود.

تفاوت ظاهری DVR و NVR
تفاوت ظاهری DVR و NVR

تکنولوژی دستگاه DVR و NVR

در دستگاه DVR شما می توانید تمامی دوربین های مداربسته را متصل کنید. به دو صورت این امکان مهیا است:

مستقیم با اتصال فیش دوربین به کانال ورودی تصویر دستگاه و غیر مستقیم توسط رابط سوئیچ POE شبکه بین دستگاه، دوربین و اتصال به پورت اترنت دستگاه. اما در دستگاه های NVR امکان اتصال دوربین های مداربسته CVBs ،AHD ،HDCVI ،HDTVI وجود ندارد و فقط از دوربین های تحت شبکه پشتیبانی می کند.

کیفیت DVR و NVR

تفاوت DVR و NVR در کیفیت پردازش آن ها است. در نگاه اول، دی وی آرها به دلیل پشتیبانی از تمامی دوربین ها، بسیار ایده آل به چشم می آیند. اما به دلیل محدودیت در کیفیت ضبط تصاویر، اگر کیفیت دوربین مداربسته تحت شبکه شما خیلی بالا باشد، این دستگاه نمی تواند کیفیت واقعی تصویر با همان رزولوشن اصلی را نمایش دهد. این اتفاق در ضبط تصاویر دوربین نیز رخ می دهد و در این مواقع تنها با دستگاه های NVR به این تنظیمات دسترسی دارید.

علاوه بر این، برای استفاده از تمامی قابلیت های دوربین مداربسته تحت شبکه، تنها دستگاه NVR پاسخ گوی نیاز شما است. هردوی این دستگاه ها از 4 کانال، 8 کانال، 16 کانال و 32 کانال پشتیبانی می کنند.

حالت اتصال NVR و DVR

تفاوت DVR و NVR اغلب در حالت اتصال آن است.

دستگاه NVR قابلیت قرار گرفتن در شبکه را دارد. زیرا این دستگاه از قابلیت های Network همچون HTTP ،HTTPS ،TCP/IP ،IPV4/IPV6 ،UPNP RTSP ،UDP ،SMTP ،NTP ،DHCP ،DNS ،IP FILTER ،PPPOE ،DDNS ،FTP و Alarm Server را به طور کامل پشتیبانی می کند.

کاربر می تواند به راحتی چه به صورت داخلی و چه در بستر اینترنت، تصاویر دوربین مداربسته خود را دریافت کند. به این صورت که لازم است شناسه IP دوربین مداربسته تحت شبکه و دستگاه NVR تصاویر را داشته باشد.

لازم به ذکر است که این حالت در دستگاه های دی وی آر، صرفاً برای دسترسی به ضبط است و نمی توان از طریق آن، به تصاویر دوربین مداربسته دسترسی داشت.

رزولوشن تصویر و قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته

این دو دستگاه دارای قابلیت های هوشمند تصویری هستند. اما دستگاه ان وی آر قابلیت های هوشمند قوی تر و حرفه ای تری نسبت به دستگاه دی وی آر دارد.

در اغلب برندهای معتبر تولیدکننده دستگاه ان وی آر، دوربین هایی با تنوع مگاپیکسل بالا از 2 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل و حتی با کیفیت 4K در دسترس است. ولی دی وی آرها نهایتاً از تصویرهایی با رزولوشن 5 مگاپیکسل پشتیبانی می کنند.

رزولوشن تصویر و قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته
رزولوشن تصویر و قابلیت های هوشمند دوربین مداربسته

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین مداربسته خانگی کدام است؟


سیستم اجرایی

سیستم اجرایی دستگاه در تفاوت DVR و NVR نقش به سزایی دارد. در دستگاه های دی وی آر، اجرای سیستم و پیاده سازی دوربین مداربسته به صورت اتصال مستقیم دوربین با استفاده از کابل کواکسیال به کانال ورودی تصویر پنل پشت صورت می گیرد. اما در دستگاه های ان وی آر، این کار به صورت غیر مستقیم انجام می شود. به این صورت که ابتدا شما باید با استفاده از کابل شبکه، دوربین را به یک سوئیچ شبکه متصل کنید و سپس، از سوئیچ یک کابل به پورت شبکه ان وی آر وصل نمایید.

در دستگاه های NVR نیز مانند DVR، برای هر دوربین یک کانال تصویر مجزا به صورت فیش یا سوکت وجود ندارد و در مجموع یک پورت شبکه تعبیه شده است. با استفاده از این پورت می توانید تمام دوربین های خود را به سوئیچ شبکه متصل کنید و سپس از خروجی سوئیچ شبکه یک کابل به ان وی آر وصل نمایید.


بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


انعطاف پذیری دستگاه ها

سیستم هایی که برپایه DVR هستند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به دستگاه های NVR دارند. سیستم های ان وی آر می توانند دوربین های امنیتی از نوع سیم دار و بی سیم را پوشش دهند، در صورتی که سیستم های دی وی آر تنها از دوربین های امنیتی سیمی استفاده می کنند.

فضای ذخیره سازی سوئیچ ها

دستگاه های ان وی آر می توانند روی هارد دیسک، شبکه و تجهیزات جانبی ذخیره سازی همچون هارد پرتابل، عملیات ذخیره سازی را انجام دهند. هر دستگاه از ظرفیت های متفاوت هارد دیسک پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال، دی وی آرها حداکثر از هارد دیسک با ظرفیت 6 ترابایت پشتیبانی می کنند ولی دستگاه های NVR از ظرفیت های 10 و 12 ترابایت در سری های جدید خود نیز پشتیبانی می کنند. هر دوی این دستگاه ها نسبت به تعداد کانال های ورودی تصویر، از هارد دیسک های متفاوتی پشتیبانی می کنند.

مزایای دستگاه NVR

  1. کیفیت ضبط بالا
  2. جابجایی آسان
  3. اتصال از راه دور
  4. اتصال کابل آسان
مزایای دستگاه NVR
مزایای دستگاه NVR

مزایای دستگاه DVR

  1. عدم نگرانی در رابطه با ضعیف بودن سیگنال
  2. هزینه کم
  3. سهولت در استفاده
  4. پیچیدگی کمتر نسبت به دستگاه های NVR
مزایای دستگاه DVR
مزایای دستگاه DVR

معایب دستگاه ان وی آر

  1. سیگنال ناپایدار
  2. توانایی پایین در سازگاری

معایب دستگاه دی وی آر

  1. کیفیت پایین تصویر
  2. عدم امکان اتصال از راه دور
  3. مقدار زیاد کابل کشی

DVR یا NVR؟

تفاوت DVR و NVR از مهمترین سؤالات کاربران در این حوزه است. باتوجه به اطلاعاتی که درباره این دو دستگاه داده شد، نتیجه می گیریم که سیستم های شبکه بسیار هوشمند و انعطاف پذیر هستند اما در عین حال، قیمت بسیار بالایی نیز دارند. پس در وهله اول، لازم است به نوع کاربری خود توجه کنید.

اگر سیستمی برای یک محیط و فضای کوچک نیاز دارید، دستگاه آنالوگ یا DVR پاسخ گوی نیاز شما خواهد بود. اما اگر به یک سیستم نظارتی در کارخانه ها، سازمان های اداری و فروشگاه های بزرگ نیاز دارید، سیستم های تحت شبکه به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در ارتقا، گزینه مناسب تری برای شما به شمار می آیند.

ایکس وی آر چیست و XVR مخفف چیست؟

پس از یافتن تفاوت DVR و NVR شاید شناخت دستگاه ایکس وی آر کمک شایانی به کاربران بکند.

دستگاه XVR یکی از بهترین فناوری های سوئیچ ها در زمینه دوربین مداربسته است. این دستگاه قابلیت سوئیچ دوربین های HD، آنالوگ و تحت شبکه را به صورت همزمان دارد. در حقیقت این دستگاه بهینه شده دستگاه های ان وی آر و دی وی آر است که دارای قابلیت های بیشتر و کیفیت بالا می باشد. به این دستگاه ها هیبرید نیز می گویند که قابلیت انتخاب و تنظیم کانال را دارد.

در انتها توصیه می کنیم قبل از خرید، مشاوره لازم را در این زمینه انجام دهید تا پس از آن، دچار ضررهای مالی نشوید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین مدار بسته