سیم افشان چیست و انواع آن کدامند؟ آشنایی با کاربردها و مشخصات سیم افشان

سیم افشان چیست؟ انواع و کاربرد سیم افشان

سیم افشان چیست و انواع سیم افشان کدامند؟ سیم افشان یا سیم فلکسیبل از تعداد زیادی رشته های نازک ساخته شده است که انعطاف پذیری بالایی دارند و جنس آن ها از مس است.

سیم افشان از سیم های به هم پیچیده تشکیل شده است که این پیچیدگی باعث بیشتر شدن طول سیم و مقاومت الکتریکی آن می شود. این سیم تک رشته ای است.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

انواع سیم های افشان نسبت به جنس هادی که دارند، دسته بندی می شوند اما حالت استاندارد هادی آن ها از جنس مسی است. ما در اینجا قصد داریم توضیح دهیم سیم افشان چیست و انواع آن کدامند؟ آشنایی با کاربردها و مشخصات سیم افشان را در این مقاله دنبال کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم برق افشان چیست

برای پاسخ به سؤال سیم افشان چیست باید بگوییم سیم افشان از یک هادی، یک روکش و یا عایق ساخته شده است که شکل هادی به کار رفته در آن، این سیم را از مابقی سیم ها جدا می کند. سیم های افشان دارای هادی مسی و آلومینیومی هستند ولی عایق آن ها بیشتر از جنس پی وی سی (PVC) است.

برقکاران بر این نظر هستند که هادی مسی در سیم های افشان عملکرد بهتر و کارایی بیشتری را نسبت به هادی آلومینیومی دارد. زیرا آلومینیوم زودتر با اکسیژن هوا واکنش می دهد و در نتیجه زودتر دچار زنگ زدگی می شود. همین اتفاق باعث افت کارایی در طول عمر این هادی می شود.

از سایزهای پرکاربرد این سیم برق می توان به سیم افشان 1، سیم افشان 2.5 و سیم افشان نمره 4 اشاره کرد.

سیم افشان چیست
سیم افشان چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت سیم و کابل چیست؟


انواع سیم افشان

انواع سیم افشان براساس نوع هادی

سیم های قابل انعطاف براساس هادی به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. سیم افشان آلومینیومی
  2. سیم افشان مسی
  3. سیم افشان آلومینیومی با پوشش مس

سیم های با هادی مسی، کاربرد و قیمت بیشتری نسبت به موارد دیگر دارند.

انواع سیم افشان
انواع سیم افشان

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


انواع سیم افشان براساس ولتاژ

سیم های افشان براساس ولتاژ به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. سیم افشان با ولتاژ 300/500 ولت: ولتاژ استاندارد برای تست این سیم ها 2000 ولت است. این سیم ها کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال می توان از آن ها داخل لوله ها و زیر و روی گچ استفاده کرد. همچنین این سیم ها در درون لوله خرطومی نیز کاربرد دارند.
  2. سیم افشان با ولتاژ 450/750 ولت: ولتاژ استاندارد برای تست این سیم ها 2500 ولت است. از این سیم ها در مناطق خشک و وسایل الکتریکی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان این سیم را درون سیستم های روشنایی مورد استفاده قرار داد.

مشخصات سیم افشان

سیم NYNH یا فلکسیبل دارای هادی از جنس مس آنیل شده است که با خلوص بالا و همچنین از نوع گروه 5 تولید و به بازار عرضه می شود. برای تشخیص این سیم از سایر سیم ها، می توانید عبارت های روی آن ها را نیز ببینید.

اگر عباراتی همچون AF و MH بر روی سیم نوشته شده باشد، به معنای افشان بودن آن سیم است. ویژگی های استفاده شده در سیم افشان باید مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 3084 و یا استاندارد بین المللی به شماره 60228 IEC باشد.

عایق به کار رفته در سیم ها نیز آمیزه پلیمر از نوع PVC/C است. ولتاژ تست در سیم هایی با ولتاژ 300/500، 2000 ولت و در سیم هایی با ولتاژ نامی 450/750، 2500 ولت است.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


کاربردهای سیم افشان

سیم های افشان در ساختمان سازی، صنعت، آلات موسیقی، ابزارآلات صوتی و تصویری و … کاربرد دارند. همچنین از آن ها می توان در داخل تجهیزات برقی و همچنین برای حفاظت سیستم های روشنایی در محیط خشک، درون لوله و زیر و روی گچ نیز استفاده کرد. اما استفاده از آن ها برای نصب مستقیم روی سینی کابل، کانال کابل کشی و مخازن مجاز نیست.

از دیگر کاربردهای این سیم می توان به استفاده از آن به عنوان سیم رابط در داکت های زمینی، ماشین آلات و تابلوهای فرمان اشاره کرد. برای آشنایی با نحوه سیم کشی ساختمان می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی

سیم قابل انعطاف در برابر سیم مفتولی انعطاف بیشتری دارد به همین دلیل سیم افشان در داکت های زیرزمینی، ماشین آلات و تابلوی فرمان که در آن ها به انعطاف زیادی نیاز است، استفاده می شود. مقاومت الکتریکی هادی در سیم های افشان بیش تر از سیم مفتولی است. یکسان نبودن مقاومت الکتریکی در سیم های افشان و مفتولی زیاد نیست اما ممکن است در مواردی خاص یا متراژ بالا تاثیر خود را بیشتر نمایان کند.

تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی
تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


تشخیص سیم افشان استاندارد از تقلبی

سیم و کابل های تقلبی و بدون کیفیت موجب به وجود آمدن خسارات زیادی می شوند اما متأسفانه این روزها از جانب مردم با استقبال زیادی رو به رو شده اند. این اتفاق سبب می شود علاوه بر بالا رفتن خسارات شبکه برق، در قسمت توزیع نیز موجب آتش سوزی های عظیم شوند.

سیم های تقلبی به دلیل جنس نامرغوب و بی کیفیت عایق و به وجود آمدن حرارت زیاد ناشی از هدر رفتن برق در آن ها، به آسانی باعث بوجود آمدن جرقه و آتش سوزی می شوند.

معیار اساسی برای تعیین کیفیت سیم، مقاومت هادی است. مقاومت هادی معیاری است که به میزان هادی بکار رفته در سیم و کابل بستگی دارد. بیشتر هزینه ساخت این سیم ها مربوط به مس یا آلومینیوم مصرفی برای هادی آن ها است.

روش های تشخیص سیم تقلبی عبارتند از:

  1. روی بدنه سیم استاندارد ISIRI حک شده است.
  2. سیم های استاندارد دارای سری سیم هستند. اگر سر سیم لخت را درون سر سیم گذاشتید و به شکل کامل در آن محکم نشد، معلوم می شود که تعداد رشته های سیم در آن به اندازه قابل قبول نیست.
  3. دقت کنید که ضخامت روکش عایق سیم براساس استاندارد باشد. اگر این ضخامت از میزان استاندارد کمتر باشد، سیم دچار شکست عایقی می شود. همچنین اگر ضخامت از میزان استاندارد بیشتر باشد، امکان کاهش میزان سطح مقطع سیم وجود دارد. اگر در اندازه سطح مقطع سیم تردید دارید، می توانید به کمک سیم لخت کن روکش سیم را جدا کنید و به وسیله میکرومتر اندازه قطر یک رشته از آن را به دست آورید. سپس قطر آن را بر 2 تقسیم کنید تا شعاع آن بدست بیاید. بعد از آن، به کمک فرمول سطح مقطع، اندازه یک رشته به دست آمده را در تعداد رشته ها ضرب کنید تا سطح مقطع واقعی سیم مشخص شود.
  4. جنس هادی سیم نیز بسیار اهمیت دارد. در اینجا تقلب معمولاً در میزان خلوص مس به کار رفته، انجام می شود. شما با دیدن مس می توانید به طور تقریبی میزان درصد مس را تعیین کنید. برخی از تولیدکنندگان، در داخل سیم ها آهن اضافه می کنند. برای تشخیص این موضوع، انتهای سیم را لخت کنید. در صورتی که رنگ آن زرد و درخشان بود، میزان درصد مس آن استاندارد است اما اگر رگه های سیاه رنگی مشاهده کردید و یا اگر درخشندگی زیادی مشاهده نکردید، معلوم می شود که در مس آن آهن اضافه شده است. در سیم های افشان مقدار معینی مس، شدت مشخصی از برق را عبور می دهد و اگر از سایر فلزات به جز مس در آن به کار رفته باشد، میزان عبور جریان کمتر شده و کابل داغ می شود. این اتفاق سبب فراهم شدن زمینه اتصالی و آتش سوزی می شود.
تشخیص سیم افشان استاندارد از تقلبی
تشخیص سیم افشان استاندارد از تقلبی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


نکات مهم در خرید سیم افشان

  • دقت به ولتاژ اسمی سیم ها
  • میزان ضخامت: ضخامت این سیم ها باید در بازه 0.7 میلی متر تا 2.8 میلی متر باشد.
  • نوشته های روی سیم: هرگونه نوشته روی این سیم ها، باید طبق استانداردهای آن و به فواصل کمتر از 275 میلی متر باشد. دقت داشته باشید که این نوشته ها به راحتی از روی سطح سیم پاک یا محو نشوند.
  • میزان مقاومت هادی: حداکثر مقدار مقاومت هادی سیم های NYNH باید برابر با 13.3 اهم بر کیلومتر باشد و اگر از این میزان بیشتر بود، نشان دهنده این است که شرکت سازنده آن در قطر سیم و یا تعداد رشته های درون سیم مرتکب خطا شده است.
  • قطر مفتول هادی: قطر سیم مفتول درون سیم قابل انعطاف با اندازه ی قطر سیم تفاوت دارد. به عنوان مثال برای سیم 1.5، قطر سیم مفتول باید 0.25 میلی متر باشد.
  • مقاومت روکش سیم: میزان مقاوت عایق سیم نیز متناسب با دما متفاوت است. به عنوان مثال برای دمای حدود 70 درجه سانتی گراد، حداقل میزان مقاومت باید 0.01 مگا اهم باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


بهترین مارک سیم افشان

پس از آنکه دانستیم سیم افشان چیست و انواع سیم افشان کدامند لازم است بدانید امروزه شرکت های زیادی درصدد تولید این محصول بر آمده اند اما از بهترین سیم ها می توان به سیم افشان خراسان، سیم افشان سیمیا و … اشاره کرد.

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت سیم افشان البرز و یا آشنایی با نحوه خرید سیم افشان به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انواع سیم و کاربردهای آن بدانید