کولیس و آموزش گام به گام اندازه گیری با آن

کولیس و آموزش گام به گام اندازه گیری با آن

آموزش اندازه گیری با کولیس یا کولیس خوانی یکی از چالش هایی است که بسیاری از مصرف کنندگان این محصول با آن مواجه هستند.

کولیس یکی از انواع ابزارآلات اندازه گیری به شمار می آید که کاربرد زیادی در فعالیت های مهندسی، آزمایشگاهی، زیست محیطی و … دارد. از این ابزار می توان برای اندازه گیری دقیق قطر داخلی، قطر خارجی، عمق، طول داخلی و خارجی استفاده کرد. برای خرید کولیس می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

ما در این مقاله آموزش اندازه گیری با کولیس را به صورت گام به گام به شما ارائه می دهیم و نحوه خواندن کولیس را به شما نشان می دهیم.

خرید انواع کولیس
خرید انواع کولیس

این ابزار شامل دو قسمت ثابت و متحرک است. قسمت ثابت این وسیله از یک خط کش تشکیل شده که به دو صورت اینچی و متریک قسمت بندی شده است. از قسمت های متحرک این ابزار اندازه گیری نیز می توان به پیچ تنظیم، تیغه عمق سنج، فک متحرک و … اشاره کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

قطعات تشکیل دهنده کولیس

  • گیره یا شاخک های بزرگ (خارجی): از این قسمت برای اندازه گیری قطر خارجی یا اندازه یک قطعه استفاده می شود.
  • گیره یا شاخک های کوچک (داخلی): از این قسمت برای اندازه گیری قطر داخلی یک قطعه استفاده می شود.
  • تیغه اندازه گیری عمق: همان طور که از نام این قسمت مشخص است، این بخش برای اندازه گیری عمق یا ارتفاع یک قطعه استفاده می شود.
  • مقیاس اندازه گیری اصلی متریک: این قسمت اندازه را بر حسب میلی متر نشان می دهد.
  • مقیاس اندازه گیری اصلی امپریال: این قسمت اندازه را برحسب اینچ کسری نشان می دهد.
  • مقیاس اندازه گیری ورنیه متریک: این مقیاس در مرتبه دهم و صدم کاربرد دارد.
  • مقیاس اندازه گیری ورنیه امپریال: این مقیاس برای محاسبه اندازه به صورت دقیق تر کاربرد دارد.
قطعات تشکیل دهنده کولیس
قطعات تشکیل دهنده کولیس

بیشتر بخوانید: کولیس چیست و چه کاربردی دارد؟


سایز کولیس

این ابزار اندازه گیری به انگلیسی Caliper نامیده می شود و در سایزهای مختلفی تولید می شود که از پرکاربردترین آن ها می توان به نوع ۱۵ سانتی متری، نوع ۲۰ سانتی متری و نوع ۳۰ سانتی متری اشاره کرد. علاوه بر سایز، این ابزار دارای دقت های اندازه گیری مختلفی است که از این بین، می توان به دقت های یک صدم و دو صدم میلی متر یا ۰.۰۰۰۵ و ۰.۰۰۱ اینچ اشاره کرد.

دقت کولیس

برای محاسبه دقت اندازه گیری کولیس دو راهکار وجود دارد. در بسیاری از کولیس ها، بر روی جعبه، دقت آن درج شده است. در صورت عدم دسترسی به جعبه، باید تعداد خطوط روی ورنیه را از همان ابتدا که صفر است، شمارش کنید. در ادامه، عدد یک را به تعداد خطوط شمارش شده تقسیم کنید. عدد به دست آمده دقت دستگاه خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر کولیسی دارید که به 50 قسمت تقسیم شده است، برای بدست آوردن دقت آن، عدد 1 را تقسیم بر 50 کنید، در این حالت به عدد 0.02 می رسید که نشان دهنده دقت کولیس است.

برای مشاهده قیمت ابزار اندازه گیری با مراجعه به سایت راندنو می توانید با نمایندگان اصلی در بازار در ارتباط باشید.

آموش اندازه گیری با کولیس
آموش اندازه گیری با کولیس

انواع کولیس

کولیس ورنیه (ساده)

معروف ترین و پرکاربردترین انواع این ابزار است که کاربرد ویژه ای در آزمایشگاه ها دارد. این نوع ابزار قابلیت اندازه گیری قطر داخلی و خارجی اجسام و هم چنین عمق را دارد.

کولیس ورنیه (ساده)
کولیس ورنیه (ساده)

کولیس ساعتی (عقربه ای)

این مدل تقریباً مشابه نوع ساده است. این وسیله دارای یک عقربه است و باید در حین خواندن کولیس، عددی که عقربه نشان می دهد را به عدد خط کش اضافه کنیم.

کولیس ساده (عقربه ای)
کولیس ساده (عقربه ای)

 کولیس دیجیتالی

کار با این نوع ابزار اندازه گیری بسیار راحت است. این کولیس ها مشابه نوع ساده و عقربه ای هستند. علاوه بر آن، یک نمایشگر دیجیتالی نیز دارند.

این ابزار به طور خودکار اندازه را محاسبه می کند. بسیاری از این وسایل، قابلیت تبدیل واحد، اتصال به کامپیوتر و برنامه های آماری را نیز دارند. کولیس دیجیتال ارزان را در سایت راندنو ببینید.

کولیس دیجیتالی
کولیس دیجیتالی

ریزسنج

ریزسنج یا میکرومتر (micrometer) برای اندازه گیری ورق های بسیار نازک مورد استفاده قرار می گیرد. ریزسنج از ترکیب یک پیچ و مهره مدرج تشکیل شده است.

ریزسنج
ریزسنج

کولیس پرگاری

این نمونه قابلیت اندازه گیری ندارد و با استفاده از آن، می توان فواصل را مقایسه کرد و یا به وسیله آن، خط برش را برای انواع چوب و فلز مشخص کرد.

کولیس پرگاری
کولیس پرگاری

کولیس فنردار

کولیس فنردار فاقد هر گونه درجه بندی است و باید برای کار کردن با آن، از یک خط کش دیگر استفاده کرد. این مدل قابلیت این را دارد که بین 7 تا 30 سانتی متر را اندازه گیری کند و در صورت داشتن تجربه، بسیار پرکاربرد است.

ابزار های فوق خود دارای نمونه ها یا زیرمجموعه های دیگری نیز هستند که هر کدام کاربرد ویژه ای دارد:

  • داخل سنج: این نوع ابزار جهت اندازه گیری قطر داخلی قطعات استفاده می شود و در سه نوع استاندارد، میله ای و کاردی موجود است. نوع داخل سنج در هر سه نمونه کولیس ها تولید شده است.
  • عمق سنج: این مدل جهت اندازه گیری عمق حفره ها بکار می رود و در هر سه نمونه ساده، عقربه ای و دیجیتالی تولید می شود.
  • فک بلند: از این مدل جهت اندازه گیری قطر خارجی قطعات استفاده می شود.
  • پایه دار: این مدل دارای یک محور رومیزی و دو محور عمودی است که قطعه در زیر آن قرار می گیرد و ارتفاع آن اندازه گیری می شود.

بیشتر بخوانید: انواع تراز لیزری کدام است و هر کدام چه کاربردی دارد؟


آموزش اندازه گیری با کولیس ، چگونه کولیس را بخوانیم؟

در ادامه آموزش استفاده از کولیس را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با این آموزش می توانید به راحتی کولیس خوانی کنید.

نحوه خواندن کولیس ورنیه یا ساده

در این مدل، برای اندازه گیری قطر داخلی اجسام، از فک های بالایی، برای اندازه گیری قطر خارجی، از فک های پایینی و برای اندازه گیری عمق از میله انتهایی آن استفاده می کنیم. برای خواندن کولیس باید دقت داشته باشیم که قسمت بالایی خط کش برحسب اینچ و ردیف پایین برحسب سانتی متر و متر است.

برای بدست آوردن عدد انتهایی، ابتدا آخرین عددی که بر روی قسمت ثابت یا خط کش است، مقدار عدد صحیح را به ما نشان می دهد. برای بدست آوردن عدد اعشاری، به سراغ قسمت متحرک دستگاه می رویم.

از عدد صفر متحرک، شروع به دیدن و خواندن می کنیم. اولین خط از قسمت های ثابت و متحرک که روی هم قرار گرفته باشد را می شماریم. این مقدار، قسمت اعشار را مشخص خواهد کرد. عدد اعشاری بسته به دقتی که این ابزار دارد، متغیر است.

خواندن کولیس ورنیه
خواندن کولیس ورنیه

نحوه خواندن کولیس ساعتی یا عقربه ای

نحوه خواندن عدد این مدل راحت تر از نمونه ساده آن است. در این وسیله، پس از بدست آوردن عدد صحیح، باید مقداری که عقربه نشان می دهد را به آن اضافه نماییم. به منظور افزایش دقت، باید پیچی که بالای نوع عقربه ای قرار دارد را سفت کنیم.

نوع دیجیتال اندازه را به صورت اتوماتیک در اختیار ما می گذارد و نوع پرگاری نیز نیازی به اندازه گیری ندارد.

خواندن کولیس عقربه ای
خواندن کولیس عقربه ای

اصلاح خطا در کولیس

برای اصلاح و کاهش خطای کولیس بهتر است تا حد امکان از دست زدن به پیج تنظیم کولیس خودداری کنید. قبل از استفاده از کولیس باید آن را تمیز کنید تا از آلودگی و مواد زائد خالی شود.

سپس برای اطمینان از عدم وجود خطا، باید یک بار کولیس را ببندید. در این حالت باید صفر ورنیه با صفر مقیاس اصلی منطبق باشد، در غیر این صورت کولیس خطا دارد.

خرید و قیمت کولیس

این ابزار با توجه به انواعی که دارد، از قیمت های مختلفی برخوردار است. معمولاً نوع ساعتی نسبت به نوع ساده، قیمت بالاتری دارد و کولیس های دیجیتالی نیز نسبت به دو نوع ذکرشده، از قیمت بیشتری برخوردار هستند. البته پارامترهای دیگری نظیر دقت، اندازه و هم چنین برند تولیدکننده دستگاه نیز از دیگر مسائل تأثیرگذار در قیمت دستگاه کولیس است.

یکی از نکات مهم در خرید این ابزار، شرکت تولیدکننده آن است. امروزه شرکت های زیادی در داخل و خارج کشور به تولید این وسیله اندازه گیری می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به  کولیس میتوتویو و کولیس دیجیتال اینسایز، tuff، آکاد، رونیکس و … اشاره کرد.

خرید ابزار آنلاین

خریداران و کاربران می توانند در سایت راندنو، علاوه بر مشاهده قیمت انواع ابزار و یراق، با خریداران و نمایندگان اصلی آن در بازار ارتباط برقرار کنند. همچنین می توانند استعلام خود را در سایت ثبت کنند و از فروشندگان متعدد پیش فاکتور دریافت نمایند. خریداران می توانند خرید ابزار آنلاین را از سایت راندنو انجام دهند.


بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


ابزار فروشی آنلاین

در پلتفرم راندنو ابزار فروشی ها ثبت نام می کنند و کالاهای خود را قیمت گذاری می کنند. ابزار فروش های مختلف با ثبت آدرس، شماره های تماس، نقشه و دیگر مشخصات به صورت مستقیم با خریداران در ارتباط هستند.

سؤالات متداول

  • کولیس چه کاربردی دارد؟ وظیفه اصلی این ابزار، اندازه گیری اجسام به صورت دقیق و با چند رقم اعشار است.
  • دقت کولیس چگونه به دست می آید؟ در انواع معمول این ابزار، دقت برابر است با فاصله دو خط متوالی خط کش اصلی، تقسیم بر تعداد تقسیمات ورنیه.
  • دقت کدام کولیس بیش تر است؟ دقت نوع دیجیتالی به دلیل دخالت نداشتن محاسبات در آن، نسبت به انواع دیگر بیش تر است ولی این نوع کولیس از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.
  • در چه شغل هایی از کولیس استفاده می شود؟ این ابزار اندازه گیری در فعالیت های آزمایشگاهی، مهندسی و … کاربرد فراوانی دارد.