10 مورد از انواع آچارها و کاربرد آنها

10 مورد از انواع آچارها و کاربرد آنها

انواع آچار به عنوان ابزاری برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها شناخته می شوند. دسته این ابزار اهرمی، جهت افزایش گشتاور آن تعبیه شده است. بهترین نوع آچار از جنس کروم-وانادیم ساخته می شود. کروم-وانادیم آلیاژی است که در برابر زنگ زدگی، حرارت، ضربه و … بسیار مقاوم است. آچارها در دو نوع تخت و رینگ تولید می شوند.
در این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از انواع آچارها و کاربرد آنها می پردازیم.

خرید انواع آچار
خرید انواع آچار

آچار آلن

آچار آلن دارای سری فلزی شش ضلعی است. به این اچار، کلید شش گوشه نیز گفته می شود. این نوع آچار می تواند به صورت L شکل و یا T شکل باشد. این اچارها می توانند پیچ هایی که دارای شکاف شش ضلعی هستند را باز کنند. سایز این مدل عموماً براساس SAE یا متریک تعریف می شود.

آچار آلن
آچار آلن

آچار فرانسه

آچار فرانسه یکی از محبوب ترین آچارهای موجود در بازار است. این مدل یک انتهای باز دارد و به یک پیچ مارپیچ مجهز شده است.

این آچار قابلیت تنظیم شدن دارد و می توان با توجه به سایز پیچ و مهره، آن را تنظیم کرد. به همین دلیل اچار فرانسه بسیار پرکاربرد است. این آچار در سایزها و اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند و علاوه بر طول و اندازه های متنوع، میزان باز شدن دهانه این محصولات نیز با یکدیگر متفاوت است. نوع دیگری از این آچار موجود است که به آن آچار فرانسه جغجغه ای می گویند که از گشتاور بیشتری برخوردار است.

آچار فرانسه
آچار فرانسه

بیشتر بخوانید: آچار فرانسه چیست و چگونه کار می کند؟


آچار دو سر رینگ

در هر دو انتهای این نوع آچار، دو حلقه بسته به کار رفته است. این حلقه ها گاهی اوقات بالاتر یا پایین تر از دسته به کار می روند. انتهای دسته این آچارها به گونه ای طراحی شده است که برای باز کردن پیچ های شش ضلعی و مربعی در اندازه های متفاوت مناسب است. این آچارها معمولاً در قالب مجموعه فروخته می شوند.

این آچارها در سایزهای مختلف تولید می شوند که از پرکاربردترین آن ها می توان به آچار 10، آچار سایز 11، 24، 36، 40 و … اشاره کرد.

آچار دو سر رینگ
آچار دو سر رینگ

آچار لوله گیر یا آچار شلاقی

آچار لوله گیر یا آچار شلاقی برادر بزرگ آچارهای قابل تنظیم به شمار می رود. این اچار بسیار محکم است و به صورت F شکل تولید می شود. این محصول مجهز به دندانه هایی روی فک های خود است و این قابلیت را ایجاد می کند تا کاربر بتواند اجسام گرد را به وسیله این دستگاه بگیرد.

این آچارها توسط پیمانکارها و برای گرفتن فلز و توسط لوله کش ها برای گرفتن لوله های پلاستیکی و فلزی استفاده می شوند. فک های دندانه دار این ابزار سنگین می تواند خراش هایی روی آن به جای بگذارد.

آچار لوله گیر یا اچار شلاقی
آچار لوله گیر یا اچار شلاقی

آچار چرخ

همان گونه که از اسم این آچار مشخص است، برای باز و بسته کردن چرخ های ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار به شکل X است. به این آچار، آچار عنکبوتی نیز می گویند. این نوع آچار دارای چهار سر است و هرکدام در اندازه های مختلفی ساخته می شود. اچار چرخ معمولا ً در چهار سایز ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ موجود است.

آچار چرخ
آچار چرخ

آچار چکشی

این آچار کوتاه و ضخیم است و یک بلوک انتهایی دارد که جهت ضربه زدن با چکش و یا سورتمه ای، برای انتقال نیروی زیاد استفاده می شود.

در سر این اچار، یک آچار تخت یا رینگ قرار گرفته است. از این آچار برای اتصالات بزرگ و یا در مواردی که لازم است پیچ یا مهره به شکل قابل توجهی سفت شود و یا زمانی که امکان استفاده از آچارهای بزرگ وجود ندارد، استفاده می شود.

آچار چکشی
آچار چکشی

آچار بکس

از آچار بکس در زمانی که امکان استفاده از آچارهای تخت وجود نداشته باشد و یا مکان های باریکی که دست، امکان چرخاندن اچار را به راحتی ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت انتهایی این اچار نیز یک قسمت استوانه ای قرار گرفته است که سرها با اندازه و شکل های مختلف داخل این قسمت وارد می شوند.

این آچارها بسیار پرکاربرد هستند و با توجه به منیع تغذیه ای که دارند به سه نوع زیر تقسیم می شود:

  • آچار بکس دستی که عموماً به صورت ست و مجوعه به بازار عرضه می شود.
  • آچار بکس برقی و شارژی که با استفاده از منبع برق و نوع شارژی آن با استفاده از باتری کار می کند.
  • آچار بکس بادی که با استفاده از باد کمپرسور هوا کار می کند.

بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


کاربرد آچار بکس

به طور کلی این مدل اچار کاربرد زیادی در تعمیرات خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه دارد. این اچار برحسب متریک (میلی متر) و در صورت الزام بر حسب SAE (اینچ) به فروش می رسد.

آچار بکس
آچار بکس

آچار مهره

این آچار به آچار استخوان سگ مشهور است. این اچار دو سر رینگی دارد که اندازه های آنها با هم متفاوت است. این نوع آچارها منحصراً برای دوچرخه تولید می شوند، هر چند که ظاهر کوچک آنها باعث می شود که گاهی در جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

آچار مهره
آچار مهره

آچار پین

از این نوع آچار برای باز کردن نوعی پیچ به نام Spanner که از دو سوراخ تشکیل شده است، استفاده می شود. این پیچ ها به این دلیل طراحی می شوند که هر کسی توانایی باز کردن این نوع پیچ ها را ندارد.

آچار پین
آچار پین

آچار دسته حدیده ماده

از این اچار برای باز کردن ابزارهای بزرگ استفاده می شود. با استفاده از این آچار می توان لوله ها، ابزارهای بزرگ و پیچ های روی لوله ها را باز و بسته کرد. دندانه هایی که روی این اچار به کار رفته است، باعث می شود که وسیله به خوبی نگه داشته شود.

آچار دسته حدیده
آچار دسته حدیده

علاوه بر انواع آچار که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، انواع دیگری از این محصول وجود دارد که از مهم ترین های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آچار ترکمتر
  • آچار دو سر تخت
  • یک سر تخت یک سر رینگ
  • تسمه ای
  • جغجغه ای
  • شمعی
  • کلاغی
  • زنجیری
  • اچار ستاره ای
  • اسپوک
  • اچار فشاری
  • حوضه

در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید انواع آچار می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به آچار ایران پتک، آکاد، تگبولت، رونیکس، توسن، نووا، استنلی، تاپ تول، سیلور و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از انواع آچار با برندهای متفاوت، نظرات و پیشنهادات خود را برای استفاده کاربران دیگر در زیر این پست درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آچار چیست | آشنایی با انواع آچار