علت داغ شدن کابل جوشکاری

علت داغ شدن کابل جوشکاری

علت داغ شدن کابل جوشکاری به یکی از دغدغه های جوشکاران تبدیل شده است. دستگاه جوش یکی از مهم ترین ابزارآلات کاربردی در صنعت جوشکاری است. این ابزار با استفاده از کابل جوشکاری اینورتر جریان را به طرف انبرهای جوشکاری هدایت می کند. به عبارتی می توان گفت کابل جوش یکی از مهم ترین تجهیزات در این حوزه به شمار می آید.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

جوشکاری یکی از قدیمی ترین حرفه هایی است که جهت اتصال قطعات به یکدیگر کاربرد دارد. دستگاه های جوشکاری از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. کابل جوشکاری نیز یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده این ابزار برقی است. با استفاده از این تجهیزات می توان انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین نمود.

جهت اطلاع از قیمت هر متر کابل جوشکاری با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل تأثیرگذار بر داغ شدن کابل جوش بپردازیم. پس تا انتهای مطلب علت داغ شده کابل جوشکاری با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

طول نامناسب کابل

یکی از اصلی ترین علت داغ شدن کابل جوشکاری اندازه نامناسب کابل است. انتخاب سایز کابل جوشکاری مناسب می تواند تأثیر به سزایی در این مورد داشته باشد. بلند بودن بیش از حد این کابل موجب بروز حرارت و گرمای زیادی در کابل می شود. درنتیجه این حرارت به وجود آمده، موجب داغ شدن کابل جوش می شود. همچنین کوتاه تر بودن میزان طول کابل، موجب ایجاد مقاومت بیشتر در آن می شود.

درنتیجه این کار باعث بیشتر و سریع تر داغ شدن کابل مورد نظر می شود. اگر به حداکثر طول کابل جوشکاری نیاز دارید، بهتر است آن را به صورت اصولی بلندتر کنید. برای انجام این فعالیت باید به نسبت صحیح سطح مقطع و کابل توجه داشته باشید. کابل های بلند و نازک نیز با سرعت و شدن بالایی داغ می شوند. از این رو استفاده طولانی مدت از این کابل ها موجب وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر به دستگاه جوش شما می شود.

علت داغ شدن کابل جوشکاری
علت داغ شدن کابل جوشکاری

بیشتر بخوانید: انواع کابل جوش


کیفیت پایین فلز درون کابل جوش

استفاده از کابل جوش بی کیفیت از دیگر مواردی است که در لیست علت داغ شدن کابل جوشکاری قرار می گیرد. فلز مورد استفاده در کابل دستگاه جوش باید از مس خالص 100 درصد ساخته شده باشد. زیرا عدم استفاده از مس خالص موجب افزایش مقاومت درونی کابل می شود. درنتیجه با افزایش مقاومت، گرمای زیادی تولید شده و کابل جوش داغ می شود.

از این رو برای جلوگیری از داغ شدن کابل جوش بهتر است کابل هایی با کیفیت و مقاوم خریداری نمایید. با رعایت این نکته، کیفیت فرآیند جوشکاری خود را تضمین کرده اید.

تکه تکه بودن کابل جوش

علت داغ شدن کابل جوشکاری به تکه تکه بودن کابل نیز مربوط می شود. در برخی از شرایط، افراد برای بلندتر شدن طول کابل، چند قطعه از کابل جوش را به یکدیگر متصل می کنند. این کار یکی از اصلی ترین دلیل داغ شدن کابل جوش محسوب می شود. با این کار حرارت و نیروی زیادی تولید می شود. درنتیجه از اتصال کابل های متعدد به یکدیگر خودداری کنید.

لازم به ذکر است هر یک از کابل جوش ها، طول عمر مشخصی دارند. همچنین پس از مدتی استفاده، بازدهی آنها کاهش می یابد. درنتیجه کهنگی و آسیب دیدگی کابل از دیگر عوامل تأثیرگذار بر این موضوع است.

تکه تکه بودن کابل جوش
تکه تکه بودن کابل جوش

بیشتر بخوانید: چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟


عدم قفل شدن نری و مادگی دستگاه جوش و کابل جوشکاری

قفل نشدن نری مادگی دستگاه جوش و کابل از دیگر علت داغ شدن کابل جوشکاری است. به عبارتی قفل نشدن صحیح نری و مادگی، موجب عدم اتصال صحیح ابزارآلات به یکدیگر می شود. درنتیجه این عدم اتصال، موجب ایجاد گرمای زیاد بر روی کابل می شود. این فرآیند باعث هدر رفتن خروجی دستگاه جوش و در نهایت آسیب به آن می شود.

لازم به ذکر است نتیجه این فرآیند اشتباه، موجب کاهش طول عمر کابل جوش نیز می شود.

اتصال غیر استاندارد انبر جوش به کابل جوشکاری

در دیگر عواملی که در لیست علت داغ شدن کابل جوشکاری قرار می گیرد، اتصال غیر استاندارد تجهیزات است. عدم اتصال دقیق کابل و پیچ اتصال، موجب بالا رفتن آمپر دستگاه جوش می شود. این افزایش آمپر، یکی از علت های داغ شدن کابل جوش و ذوب شدن کابل جوشکاری است. از این رو هنگام اتصال باید ددقت کافی داشته باشید.

همچنین با اتصال صحیح و دقیق کابل جوشکاری در زیر پیچ اتصال، می توان از این آسیب جلوگیری نمود.

اتصال غیر استاندارد انبر جوش به کابل جوشکاری
اتصال غیر استاندارد انبر جوش به کابل جوشکاری

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


وجود مشکل در کابل ارت

اتصال به زمین نامناسب از دیگر علت داغ شدن کابل جوشکاری به شمار می آید. با وجود اتصال ناقص، مقاومت الکتریکی زیادی در مدار تولید می شود. این مشکل با داغ شدن کابل جوش خود را نشان می دهد. معمولاً در این مواقع، کیفیت پایین گیره ها و اتصالات از اصلی ترین دلیل های این موضوع به شمار می آیند. لازم به ذکر است برخی از پروژه های جوشکاری با ولتاژ بالا به بیش از یک کابل ارت نیاز دارند.

بهترین کابل جوشکاری

در این بخش از موضوع علت داغ شدن کابل جوشکاری به بررسی ویژگی های بهترین کابل جوشکاری می پردازیم.

  • در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشد.
  • از انعطاف و استحکاام بالایی در برابر خمیدگی و کشیدگی برخوردار است.
  • توجه نمایید فلز داخلی کابل، 100 درصد از مس تشکیل شده باشد.
  • در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشد و نسوز باشد.

لازم به ذکر است اگر به دنبال بهترین مارک کابل جوشکاری هستید، می توانید کابل جوش اعتماد البرز را انتخاب نمایید.

بهترین کابل جوشکاری
بهترین کابل جوشکاری

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش چیست و چه کاربردی دارد؟


امیدواریم که مقاله علت داغ شدن کابل جوشکاری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی بهترین برندهای فرز انگشتی پرداخته شده است. جهت اطلاع از قیمت کابل جوش 12 و 20 می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان این محصول را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.