ویژگی های لباس برق کاری چیست؟

ویژگی های لباس برق کاری چیست؟

ویژگی های لباس برق کاری باتوجه به خطرات برق گرفتگی در مشاغل، بسیار حائز اهمیت است. لباس کار پوششی است که از افراد در برابر شرایط مختلف در محیط کار، محافظت می کند. کارکنان هر یک از مشاغل، باید از لباس های ایمنی مختص به کار خود استفاده نمایند. صنایع برق یکی از مشاغل پرخطری است که سلامت افراد را مورد تهدید قرار می دهد.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

از این رو متخصصان برق کاری باید از لباس هایی متناسب با نوع کارایی خود استفاده نمایند. استفاده از این تجهیزات ایمنی از خطر برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند. جهت خرید لباس کار برق کاری با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. راندنو لیست قیمت لباس کار برق را برای شما کاربران عزیز فراهم نموده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

استفاده از لباس کار برقکاری چه ضرورتی دارد؟

در این بخش از مطلب ویژگی های لباس برق کاری مناسب می پردازیم. همانطور که می دانید متخصصان برق در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند. از این رو جهت کاهش حوادث ناشی از فعالیت های برق کاری، باید از تجهیزات ایمنی فردی مناسبی استفاده کنند. لباس برق کاری یکی از اصلی ترین تجهیزاتی است که مورد استفاده کارکنان صنایع برق صنعتی قرار می گیرد.

علاوه بر استفاده از این لباس ها، تکنسین های برق باید از کلاه کار، دستکش عایق برق و کفش ایمنی برق استفاده نماید. لازم به ذکر است که هنگام تولید این ابزار باید از استاندارد لباس کار برق استفاده شده باشد.

استفاده از لباس کار برقکاری چه ضرورتی دارد؟
استفاده از لباس کار برقکاری چه ضرورتی دارد؟

بیشتر بخوانید: لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟


انواع لباس کار برقکاری

یکی از ویژگی های لباس برق کاری تنوع در نوع دوخت و مدل آنها است. برای برخی از کارکنان ظاهر و نوع دوخت لباس کار اهمیت چندانی ندارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ظاهر لباس کار اهمیت زیادی در راندمان کار و میزان اعتماد به نفس افراد دارد. در ادامه به آشنایی با انواع لباس برق کار براساس نوع پوشش آنها می پردازیم.

لباس کار یکسره

نوعی از لباس کار مخصوص برق برقکاری وجود دارد که به صورت سرهمی مورد استفاده افراد قرار می گیرد. بالا تنه و قسمت پایینی این لباس سرهمی هماطور که از نامش مشخص است، به یکدیگر متصل شده است. این نوع از لباس ها به طور کامل بدن افراد را پوشش می دهند. لازم به ذکر است که پوشیدن این لباس ها نسبت به انواع دیگر این محصول، دشوارتر است.

لازم به ذکر است که این مدل یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین لباس ها برای برق کاران است.

لباس کار دو تکه

بررسی لباس دو تیکه از دیگر مطالبی است که در این بخش از مقاله ویژگی های لباس برق کاری به آن می پردازیم. لباس کارهای دو تکه همانطور که از نامشان پیداست، به صورت دو تکه تولید و به بازار عرضه شده اند. استفاده از این لباس برای برق کاران بسیار آسان است. منظور از دوتکه بودن این لباس ها این است که از یک بلوز یا کاپشن و یک شلوار تشکیل شده اند.

استفاده از این نوع لباس ها نه تنها برای برق کاران بلکه برای بسیاری از کارکنان مشاغل صنعتی کاربرد دارد. اگر به دنبال لباس کار برق صنعتی دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

انواع لباس کار برقکاری
انواع لباس کار برقکاری

بیشتر بخوانید: آشنایی با لباس کار ضد آب


جنس لباس ایمنی برق

جنس مرغوب و باکیفیت این تجهیزات ایمنی، از دیگر ویژگی های لباس برق کاری به شمار می آید. متریال و پارچه های استفاده شده در ساختار این لباس ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در ابتدا می توان گفت بهترین نوع پارچه برای تولید این لباس ها، جنس نخی است. سرعت سوختن متریال های نخ در صورت ایجاد قوس الکتریکی، کاهش می یابد. درنتیجه در صورت بروز حوادث احتمالی، از وارد شدن آسیب های حاصل از برق کاری جلوگیری می شود.

لازم به ذکر است که پارچه های نخی در صورت سوختن، به بدن افراد نمی چسبد. به طور معمول این لباس ها را از پارچه های کتان 100 درصد، کجراه، و یا پارچه هایی با ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی تولید می کنند. توجه نمایید که کیفیت پارچه در ساختار لباس های برق کاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

درنتیجه متریال های استفاده شده در ساختار این لباس ها باید باکیفیت و مرغوب باشد. به طور کلی جنس این لباس ها بهتر است از متریال های نان برده شده در لیست زیر باشد:

  • الیاف مصنوعی ضد حریق NOTE III
  • کتان 100 درصد طبیعی
  • الیاف مصنوعی ضد حریق مانند PBI و موارد مشابه
جنس لباس ایمنی برق
جنس لباس ایمنی برق

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لباس کار و کاربردهای آن، لباس کار ارزان و باکیفیت


رنگ لباس کار برق

رنگ لباس کار از دیگر ویژگی های لباس برق کاری است که اهمیت زیادی بر نوع کارکرد افراد دارد. شکل ظاهری و رنگ لباس های ایمنی برق باید به گونه ای باشد که در تاریکی و فواصل طولانی، افراد در معرض دید قرار داشته باشند. همچنین برخی از شرایط محیطی مانند مه گرفتگی، موجب عدم شناسایی و دید کارکنان می شود. درنتیجه رنگ این لباس ها باید به گونه ای باشد تا افراد در این شرایط خاص قابل مشاهده باشند.

به طور کلی از رنگ های زرد و نارنجی برای تولید لباس برق کشی در نظر گرفته می شود. زیرا این رنگ ها قابلیت دیده شدن افراد در شرایط محیطی نام برده شده را فراهم می کنند. از دیگر ویژگی های مهمی که برای این لباس ها وجود دارد، عدم تغییر رنگ در برابر مواد شیمیایی، طبیعی و مواردی از این قبیل است.

رنگ لباس کار برق
رنگ لباس کار برق

خطرات موجود در محل کار برق کاران

شغل برق کاری یکی از پرخطرترین مشاغلی است که سلامت افراد را تهدید می کند. خطر برق گرفتگی یکی از شایع ترین صدمات ناشی از فعالیت های برق کاری است. در ادامه به رایج ترین خزراتی که حین انجام فعالیت های برق کاری امکان دارد برای افراد اتفاق بیفتد، پرداخته شده است:

  • وجود سیم های بالا سر افراد در محیط کار، می تواند خطرات برق گرفتگی را به همراه داشته باشد.
  • استفاده از ابزار و کابل های فرسوده و آسیب دیده، می تواند منجر به برق گرفتگی افراد شود.
  • به کارگیری از عایق های آسیب دیده می تواند خطرات جبران ناپذیری برای کارکنان به بار آورد.
  • کار در محیط های مرطوب موجب انتقال جریان برق از طریق آب به بدن افراد می شود.
  • کار در زمین های نامناسب، از دیگر عوامل خطرساز برای برقکاران به شمار می آید.

لباس برق کاری مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های لباس برق کاری باید به گونه ای باشد که افراد فعالیت مورد نظر خود را به درستی انجام دهند. در ادامه به ویژگی های حائز اهمیت لباس مخصوص برقکاری خواهیم پرداخت.

  • لباسی مناسب است که با سایز بدن افراد تناسب داشته باشد.
  • به منظور افزایش ایمنی افراد، لباس های عایق برق باید از پارچه های نخی، سبک و ضخیم ساخته شده باشند.
  • آستین این لباس های ایمنی باید با کش یا دکمه ایجادشده بر روی آن، محکم شود.
  • لباس عایق برق باید با شرایط محیطی محل کار افراد تناسب داشته باشد.
  • از دیگر ویژگی های لباس عایق برق مناسب، جیب آن است. بهتر است تعداد جیب های این لباس کم و ابعاد آنها کوچک باشد تا حین انجام کار مشکلی به وجود نیاید.
  • همانطور که می دانید فلز رسانای جریان برق است. از این رو زیپ و دکمه های فلزی نباید در ساختار این تجهیزات ایمنی وجود داشته باشد.
ویژگی های لباس برق کاری
ویژگی های لباس برق کاری

بیشتر بخوانید: ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ | خصوصیات لباس کار


امیدواریم که مقاله ویژگی های لباس برق کاری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با مشخصات لباس کار برق پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت لباس کار و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.