تفاوت کابل افشان و مفتول

تفاوت کابل افشان و مفتول

تفاوت کابل افشان و مفتول موضوع مهمی است که پیش از خرید کابل برق باید مورد توجه قرار دهید. کابل های برق براساس ساختار و نوع هادی به دو دسته افشان و مفتول تقسیم بندی می شوند. کابل های افشان هادی های مسی انعطاف پذیر دارند و در صنعت ساختمان سازی، روشنایی و دیگر موارد از آن ها استفاده می شود. کابل های مفتول هادی های مسی یا آلومینیومی خشک و به شکل مفتول دارند و در شبکه های تولید و توزیع برق، محیط های صنعتی، الکتروموتورها و دیگر موارد از آن ها استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

هر دو نوع کابل جریان الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهند. بدون وجود کابل، جریان برقرار نمی شود. کابل از بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل می شود. افشان یا مفتول بودن کابل به بخش هادی بستگی دارد. اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل برق خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل برق می پردازیم و تفاوت کابل افشان و مفتول را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل برق چیست؟

در اولین بخش از مقاله تفاوت کابل افشان و مفتول به معرفی کابل برق می پردازیم. کابل برق یکی از اساسی ترین تجهیزات در صنعت برق است. کابل ها بین دو طرف از تجهیزات الکتریکی، جریان برق را هدایت می کنند. این محصولات از به هم تابیده شدن چند سیم و هادی جریان الکتریکی تشکیل شده اند.

سیم ها داخل روکش و عایقی از جنس پی وی سی قرار گرفته اند. سپس روکش کابل تمامی اجزای آن را در برگرفته است. آلیاژ و هادی کابل های برق اغلب از جنس مس و آلومینیوم هستند. زیرا این دو فلز در دسترس هستند و رسانای الکتریکی بالایی دارند.

در ساختار کابل از شیلد یا زره نیز استفاده می شود. به طور کلی کابل ها از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده اند. مفتولی و افشان بودن کابل ها نیز به بخش هادی مربوط می شود. در ادامه به بررسی تفاوت کابل افشان و مفتول می پردازیم.

کابل برق چیست؟
کابل برق چیست؟

کابل افشان چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت کابل افشان و مفتول به معرفی کابل افشان می پردازیم. کابل افشان نوعی کابل برق است که هادی انعطاف پذیر دارد. این کابل از دو یا چند سیم تک رشته افشان تشکیل شده است. رشته های افشان د ر این کابل ها بسیار ظریف و نازک هستند. همین موضوع سبب افزایش انعطاف پذیری این کابل ها شده است. به این کابل ها کابل نرم نیز گفته می شود.

در مکان هایی که به پیچش کابل نیاز است، از این محصولات استفاده می شود. این کابل ها های از جنس مس دارند زیرا مس خاصیت افشان شدن دارد. آلومینیوم فلزی خشک تر است و نمی تواند به رشته های نارک و افشان تبدیل شود.

مقاومت کابل های افشان مسی اغلب در 20 درجه سانتی گراد ازمایش می شود. ولتاژ این کابل ها نیز اهمیت زیادی دارد. کابل های افشان اغلب در ولتاژهای 300 تا 500 ولت به کار گرفته می شوند. البته نوع فشار متوسط و قدرت این کابل ها نیز به بازار عرضه می شود.

کابل افشان چیست؟
کابل افشان چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


مشخصات کابل افشان

  • این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • نصب و به کار گیری کابل برق افشان راحت است.
  • این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند و در تعداد رشته های گوناگون و سطح مقطع های مختلف عرضه می شوند.
  • در مسیرهای پرپیچ و خم این کابل ها عملکر د خوبی ارائه می دهند.
  • این محصول وزن سبکی دارد. حمل و نقل و جابه جایی این کابل راحت است.
  • قطر بیرونی کابل افشان کم است و بیشتر ورن کابل را هادی مسی تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل افشان


کابل مفتول چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت کابل افشان و مفتول به معرفی کابل مفتول می پردازیم. کابل مفتول یا کابل خشک یکی از انواع کابل برق است که اغلب در شبکه های فشار قوی و سیستم های توزیع از آن استفاده می شود. این کابل ها انعطاف پذیری کمی دارند به همین دلیل به آن ها کابل خشک گفته می شود. کابل مفتول از به هم تابیده شدن چند رشته سیم مفتول به وجود می آید که داخل عایق و روکشی از جنس پی وی سی قرار گرفته اند. کابل های مفتولی می توانند تک رشته نیز باشند. کابل های تک رشته مفتولی در سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه می شود.

کابل های مفتولی می توانند هادی هایی از جنس مس و آلومینیوم داشته باشند. زیرا هر دو فلز قابلیت مفتول شدن دارند. این کابل ها تا 500 ولت و برخی دیگر با ولتاژهای نامی 450 تا 750 ولت و حتی بالاتر به بازار عرضه می شوند. ایم کابل ها مقاومت و استحکام بالایی دارند به همین دلیل در صنایع مختلف از آن استفاده می شود.

در ایستگاه ها توزیع و انتقال برق، سیم کشی داخل تابلوها، داخل لوله ها، مکان هایی که نصب ثابت نیاز دارند و کارخانجات صنعتی از این کابل ها استفاده می شود.

کابل مفتول چیست؟
کابل مفتول چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


مشخصات کابل مفتول

  • این کابل ها از نظر اقتصادی به صرفه هستند
  • از کابل مفتول می توان در تمامی مناطق جغرافیایی استفاده کرد.
  • این محصولات در مقابل پیچش و ساییدگی مقاوم هستند.
  • کابل خشک سطح صافی دارد و طول عمر آن زیادی است.
  • کابل ها در انواع مسی و آلومینیومی عرضه می شوند.

بیشتر بخوانید: کابل نیمه افشان چیست و چه کاربردی دارد؟


فرق کابل افشان و مفتول

حال که با هر دو نوع کابل برق افشان و مفتول آشنا شدیم، به بررسی تفاوت کابل افشان و مفتول می پردازیم.

مقاومت اهمی

یکی از بزرگترین تفاوت ها میان کابل های افشان و مفتول، مقاومت اهمی آن ها است. مقاومت اهمی کابل های مفتول بسیار بیشتر از کابل های افشان است. دلیل آن هم نوع هادی و شکل ظاهری آن ها است.

انعطاف پذیری

همان طور که پیشتر به این نکته اشاره شد، کابل های افشان، کابل هایی نرم و انعطاف پذیر هستند. در صورتی که کابل مفتول خشک و شکننده است. این کابل ها انعطاف پذیری بسیار کمی دارند و اغلب در مسیرهای مستقیم از آن ها استفاده می شود. کابل افشان در برابر خمیدگی بسیار مقاوم است و دلیل آن هم انعطاف پذیری بالای این کابل ها است.

مقاومت فیزیکی

مقاومت کابل های مفتولی بیشتر از کابل های افشان است. کابل های مفتولی در برابر سایش، فشار، خوردگی، کشیدگی، ضربه و دیگر عوامل محیطی مقاوت بیشتری نشان می دهد.

کاربرد

از کابل های خشک و مفتول اغلب در محیط های صنعتی، کارخانه ها، ماشین آلات، تابلو برق و … استفاده می شود. در صورتی که از کابل افشان در صنعت ساختمان سازی، تجهیزات الکترونیکی، سیستم های روشنایی، سیستم برق کشی ساختمان و نصب فیوز مینیاتوری و … استفاده می شود.

قیمت

یکی از مهمترین موضوعات در تفاوت کابل افشان و مفتول قیمت این کابل ها است. کابل مفتولی نسبت به کابل افشان کاربردهای محدودتری دارد. همچنین روش های ساخت آن نیز متفاوت از کابل افشان است. این موارد سبب شده است تا قیمت کابل مفتول نسبت به کابل افشان کمتر باشد.

امنیت

کابل های مفتولی رشته های کمتری دارند و هادی به شکل میله ای و مفتولی شکل است. به همین دلیل اتصالی در این کابل ها کمتر از کابل های افشان است.

  • تفاوت کابل افشان و مفتول
    تفاوت کابل افشان و مفتول

    حال که با تفاوت کابل افشان و مفتول آشنا شدیم، شاید این سوال برای شما پیش آید که کابل مفتول بهتر است یا کابل افشان؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که نوع کابل به انتظار شما و کاربردی که برای کابل در نظر گرفته اید بستگی دارد. هر دو کابل مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.