نحوه تمیز کردن کفش ایمنی چگونه است؟ | روش تمیز کردن پوتین های ایمنی

نحوه تمیز کردن کفش ایمنی و روش های نگهداری آن

نحوه تمیز کردن کفش ایمنی یکی از فعالیت هایی است که افراد بسیاری به دنبال نتیجه آن هستند. کفش ایمنی از تجهیزاتی است که جهت مراقبت از پاهای کارکنان مشاغل گوناگون، مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو این تجهیزات از اصلی ترین لوازمی هستند که مورد استفاده کارکنان قرار می گیرد. همچنین شیوه نگهداری و تمیز کردن انواع کفش کار به یکی از دغدغه های آنها تبدیل شده است.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

تمیز کردن و مراقبت از کفش های ایمنی یکی از ضروری ترین نکاتی است که موجب افزایش طول عمر این تجهیزات می شود. در این مطلب قصد داریم به روش تمیز کردن کفش های کاری و ایمنی براساس جنس مواد استفاده شده در آنها بپردازیم. پس تا انتهای مقاله نحوه تمیز کردن کفش ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تمیز کردن کفش کار چرم

نحوه تمیز کردن کفش ایمنی از جنس چرم از دیگر مواردی ایست که افراد بسیاری به دنبال نتیجه آن هستند. متریال های چرمی یکی از محبوب ترین موادی هستند که قسمت خارجی کفش های کار را تشکیل می دهند. مواد چرمی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و تهویه جزئی هوا به منظور خشک نگه داشتن پاها را برای افراد فراهم می کنند. اگر قصد از بین بردن لکه های پروتئینی مانند خون و یا روغن را از روی کفش دارید، می توانید از محلول آب، صابون و سرکه استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که با استفاده از پارچه آغشته به این مواد باید این کار انجام شود. روش تمیز کردن کفش چرم به گونه ای است که ابتدا باید از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید. پس از آن باید با استفاده از یک برس، گرد و خاک های باقی مانده بر روی آن را از بین ببرید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم، واکس مخصوص کفش را بر روی سطح این محصول پوشش دهید.

پس از انجام این کار، کفش ایمنی مورد نظر را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. توجه نمایید که جهت براق ماندن چرم کفش خود می توانید از روغن هایی که بر پایه پالمیتولئیک اسید هستند، استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این مواد از پالمیتولین برخوردار هستند و خواصی شبیه به وازلین دارند. لازم به ذکر است که برای خشک کردن کفش های چرمی، هرگز نباید آنها را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

تمیز کردن کفش کار چرم
تمیز کردن کفش کار چرم

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کفش ایمنی و کاربرد آنها


تمیز کردن کفش ایمنی جیر

در این بخش به نحوه تمیز کردن کفش ایمنی از جنس جیر می پردازیم. جیر از دیگر موادی است که شکل ظاهری آن مانند دیگر چرم ها براق نیست و نرم تر از آنها است. همچنین چرم جیر مقاومت کمتری دارد و مراقبت از آن حساسیت های خاصی را به دنبال دارد. برای تمیز کردن کفش جیر باید با استفاده از برس مخصوص، گرد و غبارهای آن را تمیز نمایید. پس از آن، محلول رقیق شده بی کربنات سدیم را بر روی سطح کفش ایمنی بپوشانید و اجازه دهید در مدت زمانی طولانی جذب آن شود.

پس از انجام این فرآیند، توسط یک پارچه تمیز کفش را تمیز کنید و جوش شیرین های باقی مانده را از روی آن پاک کنید. لازم به ذکر است که متریال جیر از پرزهایی برخوردار است و نمی توان از محلول براق کننده بر روی آن استفاده نمود. همچنین پس از تمیز کردن کامل این کفش ها می توانید از اسپری ضد آب مخصوص به منظور افزایش مقاومت آن استفاده نمایید.

به این نکته توجه نمایید برای ایجاد ظاهر زیبای کفش های جیر نمی توان از محلول های براق کننده استفاده نمود.


بیشتر بخوانید: چگونه از کفش ایمنی مراقبت کنیم؟ | اصول مهم مراقبت از کفش ایمنی


تمیز کردن کفش ایمنی لاستیکی

مراقبت از کفش های لاستیکی از مواردی است که در لیست نحوه تمیز کردن کفش ایمنی از جنس لاستیک قرار می گیرد. در ابتدا لازم است بدانید که معمولاً از لاستیک در ساختار کفش های ایمنی استفاده می شود. متریال لاستیک از مقاومت بالایی برخوردار است اما تهویه مناسبی برای کفش های کار فراهم نمی کند. در مقابل می توان گفت که مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد و عایق خوبی در برابر جریان الکتریسیته است. همچنین تمیز کردن کفش هایی که رویه ای از جنس لاستیک دارند، بسیار آسان است.

تمیز کردن کفش ایمنی چرم مصنوعی

این نوع از کفش ها همانطور که از نامشان مشخص است، ترکیبی از مواد شیمیایی هستند. خاصیت چرم های مصنوعی، مشابه چرم های طبیعی است و باید از آنها در برابر نفوذ آب مقاومت نمود. نحوه تمیز کردن کفش ایمنی چرم غیر طبیعی مانند چرم های طبیعی انجام می شود. در ابتدا بادی سطح آن را با یک پارچه یا برس نرم تمیز کنید.

سپس از محلول صابون و آب سرد می توانید برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پس از انجام این کار، آن را محوطه ای با هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن کفش ایمنی چرم مصنوعی
تمیز کردن کفش ایمنی چرم مصنوعی

بیشتر بخوانید: بهترین برند کفش ایمنی


نحوه تمیز کردن پوتین های ایمنی

تمیز کردن پوتین های ایمنی از دیگر عواملی است که تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر آن دارد. از این رو با رعایت چند نکته کاربردی می توانید سلامت و طول عمر پوتین های ایمنی خود را حفظ نمایید. انواع چکمه های ایمنی از متریال های چرمی، پارچه های نایلونی، پلی اورتان و مواردی از این قبیل ساخته می شوند. درنتیجه با نحوه تمیز کردن هر یک از آنها باید آشنا باشید.

در ادامه به مراحل تمیز کردن پوتین های ایمنی باتوجه به جنسی که دارند، خواهیم پرداخت.

تمیز کردن پوتین جیر

  • در ابتدا کثیفی ها و گرد و غبارهای باقی مانده بر روی کفش را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز نمایید. سپس با استفاده از یک گوش پاک کن، تمامی چروک های آن را تمیز کنید.
  • چرم جیر را با حرکت های رفت و برگشتی و با استفاده از یک برس نرم، تمیز نمایید. با این کار خاک های باقی مانده بر روی کفش از بین می روند.
  • یک پارچه مرطوب شده با سرکه سفید یا ترکیبی از شوینده ملایم و آب را بر روی کفش بکشید. با این کار لکه های باقی مانده کاملاً از بین خواهند رفت. توجه نمایید که با حرکات دورانی کوچک بر روی لکه ها، آنها به سرعت از بین می روند.
  • در مرحله آخر با اسپری سیلیکون بر روی کفش جیر، می توانید آن را جلا دهید.

تمیز کردن پوتین چرم

  • همانطور که می دانید ابتدا باید گرد و غبارهای آن را توسط یک برس نرم تمیز نمایید. توجه نمایید که این فعالیت را با حرکات رفت و برگشتی انجام دهید.
  • سپس پوتین را با استفاده از یک  پارچه مرطوب تمیز کنید تا آلودگی حاصل از برس زدن از بین برود.
  • پس از تمیز کردن آن، لایه ای ضخیم از واکس را توسط یک پارچه نخی و خشک بر روی آن پوشش دهید. لازم به ذکر اسیت که حدود 15 دقیقیه باید زمان دهید تا واکس خشک شود.
  • پس از این مدت، با استفاده از یک برس نرم واکس های اضافی خشک شده را از روی کفش پاک کنید.
  • در مرحله بعدی می توانید با یک پارچه نخی مرطوب آغشته به واکس، کل پوتین را پوشش دهید. این مرحله را تا جایی که پوتین با واکس پوشانده شود، باید انجام دهید. توجه نمایید که برای قسمت های نازک شده یا از بین رفته پوتین، از واکس بیشتری استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


اصول کلی تمیز کردن کفش ایمنی

در این بخش از مطلب نحوه تمیز کردن کفش ایمنی به عوامل کلی که در حفظ و تمیزکاری کفش کار تأثیر دارند، می پردازیم.

  • حین پاک کردن کفش ها فشار زیادی به آنها وارد نکنید تا آسیب نبینند.
  • به صورت روزانه کفش های ایمنی را تمیز کنید تا کثیفی در درزها و شیارهای آن انباشته نشود.
  • برای از بین بردن لکه های موجود بر روی کفش از پاک کننده های قوی استفاده نکنید. تمیز کردن کفش با جوش شیرین یکی از روش های رایج به شمار می آید.
  • برای تمیز کردن لکه های روغنی از شیر پاک کن استفاده نمایید.
  • پس از اتمام کار خود، کفی کفش ها را خارج کنید تا هوای آزاد به آنها برسد. با این کار تا میزان قابل توجهی از رشد باکتری ها درون کفش جلوگیری می شود.
اصول کلی تمیز کردن کفش ایمنی
اصول کلی تمیز کردن کفش ایمنی

امیدواریم که مقاله نحوه تمیز کردن کفش ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با انواع کفش ایمنی کار پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده قیمت انواع کفش ایمنی خارجی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان محصول مورد نظر را برای شما فراهم نموده است. با مراجعه به سایت راندنو می توانید انواع کفش ایمنی با قیمت را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.