راهنمای خرید کابل فشار ضعیف

راهنمای خرید کابل فشار ضعیف یا کابل سبک

راهنمای خرید کابل فشار ضعیف به شما کمک می کند بتوانید بهترین نوع کابل فشار ضعیف را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل فشار ضعیف نوعی کابل برق است که می تواند در بازه های ولتاژی کمتر به کار گرفته شود. این کابل ها با هادی های مسی و آلومینیومی به بازار عرضه می شوند. از این کابل ها در مکان های مختلف همچون ساختمان ها، مراکز اداری و تجاری، کارخانه ها، شبکه های توزیع و دیگر موارد استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل  فشار ضعیف دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید کابل فشار ضعیف می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل فشار ضعیف چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل فشار ضعیف به معرفی این کابل می پردازیم. کابل فشار ضعیف یا کابل سبک (LV) به انواع کابل مسی یا آلومینیومی گفته می شود که می توانند در سطح ولتاژی 300 تا 500 و گاهاً تا 1 کیلووات به کار گرفته شوند.

از کابل فشار ضعیف برای انتقال الکتریسیته و جریان برق استفاده می شود. این کابل ها در سیستم های روشنایی، انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها، ساختمان ها، شبکه های انتقال و توزیع برق و دیگر موارد کاربرد دارند.

کابل های فشار ضعیف در انواع کابل های نصب ثابت، افشان، نیمه‌ افشان، مفتول، مقطع گرد، تخت و دیگر موارد به بازار عرضه می شوند. همچنین این کابل ها می توانند با ویژگی های خاص همچون ضد آتش بودن، مقاوم در برابر شعله، زره و آرمور داشتن، بدون هالوژن بودن، مقاوم در برابر هیدروکربن ها و دیگر موارد عرضه شوند.

کابل های فشار ضعیف در تعداد رشته ها و سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه می شوند. پیش از خرید کابل باید تعداد رشته و سطح مقطع مورد نظر خود را پیدا کنید.

یکی از مهمترین کارها در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف این است که انواع این کابل ها را بررسی کنید. در ادامه به معرفی انواع کابل فشار ضعیف می پردازیم.

راهنمای خرید کابل فشار ضعیف
راهنمای خرید کابل فشار ضعیف

بیشتر بخوانید: کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟


جنس هادی کابل فشار ضعیف

یکی از مهمترین نکاتی که در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید به آن توجه کنید، هادی این کابل ها است.

این کابل ها هادی هایی از جنس مس و آلومینیوم دارند که عایقی بر روی آن ها کشیده شده است. در حالت استاندارد برای ساخت این کابل ها باید از مس یا آلومینیوم با درجه خلوص بالا استفاده شود.در برخی از کابل ها آلیاژهایی از مس و آلومینیوم به کار گرفته می شود. قیمت کابل سبک مسی از قیمت کابل سبک آلومینیومی بیشتر است.


بیشتر بخوانید: انواع کابل فشار ضعیف


نوع هادی کابل فشار ضعیف

در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید به نوع هادی و شکل ظاهری مقطع کابل ها توجه کنید.

هادی کابل های فشار ضعیف می تواند از نوع افشان یا مفتول باشد. کابل های افشان کابل های مسی هستند که از تعداد زیادی رشته نازک به هم تابیده تشکیل شده اند. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند. کابل های مفتولی از یک یا چند رشته هادی مفتولی و خشک تشکیل شده است. انعطاف پذیری این کابل ها کمتر است. نوعی کابل نیمه افشان نیز به بازار عرضه می شود که خاصیتی مابین کابل های افشان و مفتول دارد.

کابل های فشار ضعیف اغلب با سطح مقطع گرد به بازار عرضه می شود اما نوعی کابل فشار ضعیف وجود دارد که مقطع آن تخت است. هادی های این کابل به صورت موازی کنار هم قرار گرفته است. کابل های تخت مقاوت فیزیکی بالایی دارند و در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


نوع عایق کابل سبک

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید به آن توجه کنید، جنس عایق کابل ها است. عایق کابل باید متناسب با کاربرد مورد نظر شما و محل نصب کابل باشد. کابل های فشار ضعیف اغلب عایق هایی از جنس پی وی سی دارند. ضخامت عایق متناسب با سطح ولتاژ تغییر می کند تا از این طریق استحکام مکانیکی کابل تقویت شود. گاهاً برای افزایش مقاومت بیشتر کابل های سبک از عایق های XLPE استفاده می شود.

نوع عایق کابل سبک
نوع عایق کابل سبک

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل ابزار دقیق


بررسی ساختار کابل فشار ضعیف

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید به آن توجه کنید، ساختار این کابل ها است. کابل های فشار ضعیف به طور کلی از هادی، عایق و روکش ساخته شده اند. این کابل ها می توانند اجزای بیشتری همچون شیلد، فیلر، زره و دیگر موارد داشته باشند.

  • کابل فشار ضعیف شیلددار: این کابل ها شیلدهایی از جنس فویل آلومینیومی دارند. این شیلد از کابل در برابر صدمات فیزیکی و همچنین در برابر دریافت نویز و تداخلات الکترومغناطیسی حفاظت می کند.
  • کابل فشار ضعیف آرموردار: این کابل ها زره و آرموری از جنس های مختلف دارند. این زره از کابل در برابر فشار، ضربه، خمش، کشیدگی و دیگر موارد حفاظت می کند.
  • فیلر کابل فشار ضعیف: فیلر ماده ای است که جهت پر کردن فضای خالی در کابل فشار ضعیف و میان هادی ها به کار می رود. در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید به جنس فیلر کابل توجه شود زیرا فیلر مناسب باید خمش کافی را برای کابل ایجاد کند. از طرفی هم باعث کاهش تحمل نیروی مکانیکی وارد شده به کابل نشود.

روکش کابل فشار ضعیف

در راهنمای خرید کابل فشار ضعیف باید بررسی کنید که کابل در چه محیطی نصب می شود. کابل فشار ضعیف می تواند روکش نسوز، مقاوم در برابر هیدروکربن و گازهای خورنده، مقاوم در برابر رطوبت و دیگر موارد داشته باشد. پیش از خرید کابل به این نکته توجه کنید تا بتوانید کابلی مناسب برای خود خریداری کنید.