آشنایی با کاربرد ابزار دستی

آشنایی با کاربرد ابزار دستی

کاربرد ابزار دستی در حوزه های مختلف از تنوع زیادی برخوردار است. ابزار دستی مجموعه تجهیزاتی هستند که برای تعمیرات جزئی قطعات مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که اسم ابزار می آید، بسیاری از افراد در تصورات خود تجهیزات غول پیکر صنعتی را تجسم می کنند، درحالیکه ابزارآلات دستی از حجم و اندازه کوچکی برخوردار هستند.

خرید ابزار دستی
خرید ابزار دستی

اگر به دنبال خرید ابزار هستید و یا برای انجام کارهای سطحی به ابزار خاصی نیاز دارید، می توانید انواع ابزارآلات دستی را تهیه نمایید. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با کاربرد ابزار دستی بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی انواع ابزار دستی

در این بخش از مطلب آشنایی با کاربرد ابزار دستی به معرفی تعدادی از پرمصرف ترین انواع این ابزار و کاربردهای آنها می پردازیم:

آچار

آچارها یکی از پرکاربردترین ابزارآلاتی هستند که به طور روزمره استفاده می شوند. از انواع آچار برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود. آچارها در کارگاه ها و منازل از کاربردهای زیادی برخوردار هستند. این ابزار با توجه به نوع قطعه کار، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. آچار تنظیم شونده یا آچار فرانسه یکی از رایج ترین انواع این محصول است.

لازم به ذکر است نوع فرانسه این ابزار، از کاربردهای عمومی برخوردار است. آچار بکس نیز از محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع این محصول به شمار می آید.

آچار
آچار

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


انبردست

انبردست از انواع انبر است که از دو اهرم و یک محور تشکیل شده است. این ابزار از کاربردهای زیادی برخوردار است و در صنایع مختلف استفاده می شود. با استفاده از انواع انبرها می توان برش سیم و کابل، نگهداری اشیای مختلف، قطعه قطعه کردن مواد و مواردی از این قبیل را انجام داد. در ادامه مطلب کاربرد ابزار دستی به معرفی انواع انبر پرداخته شده است:

  • سیم چین
  • دم باریک
  • انبر پرچ
  • انبر قفلی
  • سیم لخت کن
  • انبر کلاغی

چاقو

چاقو یکی از پرمصرف ترین لوازمی است که در منازل و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ساده به منظور برش متریال هایی مختلف استفاده می شود. این ابزار از یک دسته و تیغه فلزی ساده ساخته شده است. چاقوها نیز براساس نوع قطعه کار، در ابعاد و مدل های مختلفی تولید می شوند.

چکش

چکش یکی از انواع ابزارآلات کوبشی است که برای ایجاد ضربه به اجسامی همچون میخ استفاده می شود. چکش ها نیز با توجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید شده اند. قسمت سری چکش ها از مواد فلزی ساخته می شود. دسته این محصول معمولاً از جنس چوب یا پلاستیک فشرده است.

چکش
چکش

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی ها از دیگر ابزارآلاتی هستند که در این بخش از کاربرد ابزار دستی به بررسی آن می پردازیم. با استفاده از این ابزار می توان انواع پیچ را باز و بسته کرد. پیچ گوشتی ها براساس نوع پیچ، در چند نوع مختلف تولید و عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: نگهداری از ابزارآلات دستی به صورت کاربردی


سوهان و مغار

مغار و سوهان از پرکاربردترین انواع ابزار دستی هستند که در صنایع نجاری کاربردهای زیادی دارند. از این ابزارآلات به منظور صیقلی کردن قطعات چوبی استفاده می شود. درنتیجه منبت کاری از اصلی ترین کاربرد این محصول به شمار می آید. اگر به دنبال ابزار نجاری هستید، باید به فکر تهیه سوهان و مغار مورد نیاز خود نیز باشید.

کاتر و تیغ کاتر

کاتر و تیغ کاتر از دیگر وسایلی هستند که برای برش قطعات مختلف با ضخامت کمتر استفاده می شوند. این محصول از یک تیغه برنده و دکمه کنترل تیغ ساخته شده است. انواع این ابزار معمولاً به صورت تاشو تولید می شوند. برش مواد مختلف همچون مقوا، چوب، موکت و موارد مشابه از رایج ترین کاربردهای این ابزار به شمار می آید.

فازمتر

فازمتر از کاربردی تری ابزارآلات دستی است که جهت تشخیص فاز و نول کاربرد دارد. این ابزار در مصارف خانگی از کاربردهای زیادی برخوردار است. همچنین وجود این وسیله در جعبه ابزار افراد فنی و افرادی که در فعالیت های برقکاری مشغول هستند، اهمیت زیادی دارد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار دستی در ایران


کاربرد ابزارآلات دستی در منزل

در این بخش به کاربرد ابزار دستی برای انجام فعالیت های خانگی می پردازیم. همانطور که می دانید در هر خانه ای وجود ابزارآلات دستی ضروری است. برای انجام کارهای مختلف در منازل، بهتر است مجموعه ابزار یا یک جعبه ابزار کامل را خریداری نمایید. به طور کلی استفاده از این تجهیزات در منازل به تعمیرات جزئی ختم می شود.

انبردست، پیچ گوشتی، آچار فرانسه، چکش و موارد دیگر از رایج ترین و پرکاربردترین ابزار دستی هستند که در خانه خود به آن ها نیاز دارید.

کاربرد ابزارآلات دستی در منزل
کاربرد ابزارآلات دستی در منزل

کاربرد ابزار دستی در صنایع عمومی

ابزارآلات دستی در کارگاه ها و فروشگاه ها نیز کاربرد دارند. وجود انواع پرکاربرد این تجهیزات در مغازه ها و کارگاه های کوچک بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، فروشندگان برای اصلاح ایرادهای جزئی محصولات خود می توانند از ابزارآلات دستی استفاده نمایند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار دستی


کاربرد ابزارآلات دستی در کارگاه های صنعتی

همانطور که پیش از این گفته شد، این تجهیزات در تمامی صنایع کاربرد دارند. به طور کلی، وجود تمامی این محصولات در کارگاه ها و صنایع کاملاً ضروری است. البته لازم است به این نکته توجه نمایید که با توجه به نوع فعالیت خود، به چه ابزاری نیاز دارید.

کاربرد ابزار دستی
کاربرد ابزار دستی

امیدواریم که مقاله کاربرد ابزار دستی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با انواع ابزار دستی و کاربرد آنها پرداخته شد.

با مراجعه به سایت راندنو می توانی قیمت انواع ابزار دستی را مشاهده نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید: ابزار دستی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟