انواع کابل سبک کدام است؟

انواع کابل سبک کدام است؟

انواع کابل سبک در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. کابل سبک نوعی کابل برق است که ولتاژهای 300 تا 500 ولت و کمتر از 1 کیلو ولت را از خود عبور می دهد. این کابل ها اغلب در ساخت تجهیزات الکترونیکی و صنایع ساختمان سازی به کار گرفته می شوند. کابل سبک با نام کابل فشار ضعیف نیز شناخته می شود.

کابل های سبک در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها از نظر جنس، ساختار، کاربرد و موارد دیگر به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اگر قصد خرید کابل سبک دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل فشار ضعیف و بررسی انواع آن می پردازیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل سبک چیست؟

پیش از بررسی انواع کابل سبک، به معرفی کابل سبک می پردازیم. کابل سبک نوعی کابل برق است که در صنعت کاربرد زیادی دارد. این کابل ها وظیفه انتقال جریان الکتریکی در ولتاژهای کم را برعهده دارند. کابل های سبک همچون سایر کابل ها از رشته های هادی، عایق و روکش تشکیل شده اند. البته برخی از آن ها ساختار پیچیده تری دارند. کابل های فشار ضعیف می توانند کاربرد هوایی و زمینی داشته باشند. برای بررسی بیشتر تفاوت کابل برق زمینی و هوایی می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

از کابل های فشار ضعیف در شبکه های برق سبک تر استفاده می شود. این کابل ها قدرت تحمل ولتاژ پایینی دارند. کابل فشار ضعیف در ساخت تجهیزات الکتریکی، سیستم های روشنایی، انتقال نیرو محرکه به الکتروموتورها و دیگر موارد استفاده می شود. این محصولات را می توان داخل کانال به صورت دفنی زیر زمین نصب کرد.


بیشتر بخوانید: کابل سبک چیست و چه کاربردی دارد؟


هادی کابل فشار ضعیف

انواع کابل سبک براساس جنس و شکل ظاهری هادی به چند دسته تقسیم بندی می شود. کابل های سبک هادی هایی از جنس مس و آلومینیوم دارند. آلومینیوم ارزان تر از مس است و هدایت الکتریکی آن کمتر است. کابل های سبک براساس شکل هادی نیز به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل سبک افشان: این کابل ها هادی های نرم و انعطاف پذیر از جنس مس دارند و به راحتی شکل می گیرند.
  • کابل سبک مفتول: این کابل ها هادی هایی از نوع خشک با انعطاف پذیری کمتر دارند. این هادی از جنس مس یا آلومینیوم است.
  • کابل سبک نیمه افشان: این کابل ها خاصیتی مابین کابل افشان و مفتول دارند.

بیشتر بخوانید: انواع کابل فشار ضعیف


ساختار کابل سبک

اگر بخواهیم کابل های سبک را دسته بندی کنیم، می توانیم آن ها را براساس ساختار به شکل زیر تقسیم کنیم:

  • کابل سبک شیلددار: این کابل ها مقاومت فیزیکی بسیار خوبی دارند و میزان نویزپذیری آن ها بسیار کم است. در شبکه های حساس از این کابل ها می توان استفاده کرد. شیلد این کابل ها به صورت بافته شده از جنس فلز، مس و آلومینیوم است.
  • کابل سبک آرموردار: کابل آرموردار یکی از انواع کابل سبک است. آرمور نوعی زره و محافظ است که استقامت فیزیکی کابل را افزایش می دهد. از کابل آرمور دار در زیر خاک و دیگر مناطق استفاده می شود.

جنس عایق و روکش

یکی دیگر از دسته بندی های کابل سبک دسته بندی براساس جنس و عایق روکش است. کابل های سبک اغلب عایقی از جنس پی وی سی و غلاف PVC دارند. در بسیاری از مواقع نیز از عایق XLPE در ساختار آن ها استفاده شده است. به عنوان مثال امروزه کابل سبک نسوز نیز به بازار عرضه می شود که در سیستم های اعلام حریق از آن ها استفاده می شود. در ساختار برخی از کابل های خودنگهدار نیز فیلر به کار رفته است. فیلر ماده ای است که برای پرکردن فضای خالی در کابل ها از آن استفاده می شود. این ماده بین هادی ها قرار می گیرد و خمش کافی را در اختیار کابل می گذارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل فشار ضعیف


سایز کابل سبک

انواع کابل سبک براساس سایز یعنی تعداد رشته و سطح مقطع به چند دسته تقسیم بندی می شود. این محصولات در تعداد رشته ها و سطح مقطع های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها به صورت تک رشته، 2، 3، 4 و 5 رشته هستند و مقطع آن ها بین 0.25 میلی متر تا 300 میلی متر مربع است.

کاربرد کابل فشار ضعیف

انواع کابل سبک براساس کاربرد نیز به چند دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • کابل فشار ضعیف نسوز و اعلام حریق
  • کابل فشار ضعیف کولر
  • کابل ابزار دقیق سبک
  • کابل کنترل سبک

بیشتر بخوانید: کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟


جمع بندی

کابل فشار ضعیف یکی از انواع کابل برق است که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. کابل فشار ضعیف یا کابل سبک در ولتاژهای 300 تا 500 ولت و کمتر از 1 کیلو ولت مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در صنایع ساختمان سازی، تامین روشنایی، ساخت تجهیزات و دیگر موارد استفاده می شود. در این مقاله به معرفی کابل فشار ضعیف و بررسی انواع آن پرداخته شده است. برای خرید این محصول و بررسی مشخصات فنی آن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان در ارتباط باشید.