کابل سبک چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل سبک چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل سبک چیست سوالی است که امروزه در صنعت برق بسیار پرسیده می شود. کابل سبک نوعی کابل برق است که می تواند جریان الکتریکی با ولتاژهای کم را از خود عبور دهد. از این کابل در صنایع مخلتف همچون ساختمان سازی، تابلو سازی، ساخت ماشین آلات و وسایل الکتریکی، کارخانه ها و دیگر موارد استفاده می شود.

کابل های سبک در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند. اگر قصد خرید کابل سبک دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل سبک می پردازیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل فشار ضعیف

در ابتدای مقاله به سوال کابل سبک چیست پاسخ خواهیم داد. کابل سبک یا کابل فشار ضعیف نوعی کابل برق است که در شبکه هایی با میزان ولتاژ کم از آن استفاده می شود. این کابل ها مصرف سبک دارند. اما می توانند به صورت زمینی یا هوایی به کار گرفته شوند. این محصولات از آلیاژهای مختلف مانند مس و آلومینیوم ساخته می شوند. روکش این تجهیزات نیز از جنس های مختلف است. اما اغلب از پی وی سی به عنوان غلاف و روکش استفاده می شود. عایق به کار رفته شده در ساختار این کابل ها می تواند از رشته های کابل محافظت کند. نوعی کابل فشار ضعیف تحت عنوان کابل فشار ضعیف شیلددار به بازار عرضه می شود. این کابل ها مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارند و میزان نویزپذیری آن ها بسیار کم است. در شبکه های حساس از این کابل ها می توان استفاده کرد.

برخی دیگر از کابل های فشار ضعیف به نوعی زره و فیلر مجهز شده اند. زره مقاومت فیزیکی کابل را افزایش می دهد و از فیلر برای پرکردن فضای خالی در کابل ها از آن استفاده می شود. این ماده بین هادی ها قرار می گیرد و خمش کافی را در اختیار کابل می گذارد.

کابل سبک چیست
کابل سبک چیست

بیشتر بخوانید: انواع کابل فشار ضعیف


کاربرد کابل سبک

حال که دانستیم کابل سبک چیست به بررسی کاربرد این کابل ها می پردازیم. کابل های سبک با اشکال مختلف و ساختارهای گوناگون به بازار عرضه می شود. همین موضوع سبب تنوع کاربرد آن ها می شود. به طور کلی از این کابل ها در ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، سیستم های روشنایی، برق کشی منازل مسکونی، انتقال نیرو محرکه به الکتروموتورها، کارخانه ها، کارگاه های صنعتی و دیگر موارد استفاده می شود. کابل های فشار ضعیف را می توان داخل کانال یا به صورت دفنی زیر زمین نصب شوند. همچنین کاربردهای پیرامون کابل کشی هوایی نیز از دیگر مصارف این کابل ها به شمار می آید. از پرکاربردترین کابل های سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل فشار ضعیف نسوز و اعلام حریق
  • کابل فشار ضعیف کولر
  • کابل ابزار دقیق سبک
  • کابل کنترل سبک

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل فشار ضعیف


ولتاژ کابل سبک

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله کابل سبک چیست بررسی ولتاژ این کابل ها است. ولتاژ کاری کابل های سبک در بازار معمولاً بین 250 الی 500 ولت است. البته کابل فشار ضعیف می تواند ولتاژ تا 1000 ولت یا همان 1 کیلو ولت نیز داشته باشد. به طور کلی میزان ولتاژ قابل تحمل این کابل ها به ساختار کابل سبک و محل نصب آن بستگی دارد. از ولتاژ 12 کیلو ولت تا 32 کیلو ولت کابل های فشار متوسط هستند.

انواع کابل سبک

انواع کابل فشار ضعیف براساس ساختار، کاربرد و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شود. در ادامه به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم:

  • انواع کابل براساس جنس هادی: کابل ها فشار ضعیف با هادی مس یا آلومینیوم به بازار عرضه می شود.
  • انواع کابل براساس شکل هادی: کابل های سبک با هادی های افشان و مفتول به بازار عرضه می شود. کابل های افشان هادی مسی و کابل های مفتولی می تواتنند هادی مس یا آلومینیوم داشته باشد.
  • انواع سایز کابل های سبک: کابل های سبک در تعداد رشته های متفاوت تک رشته، 2، 3، 4 و 5 رشته به بازار عرضه می شوند. رشته ها درون این نوع کابل، به صورت برهم تابیده شده قرار گرفته اند. رشته سیم های کابل سبک می توانند در سطح مقطع های 0.25 میلی متر تا 300 میلی متر مربع باشند.
انواع کابل سبک
انواع کابل سبک

بیشتر بخوانید: کابل فشار ضعیف چیست و چه کاربردی دارد؟


استاندارد کابل فشار ضعیف

سیم و کابل برق از مهم ترین تجهیزات در هرمجموعه ای هستند. به همین دلیل در مراحل تولید آن ها باید تمامی استانداردها رعایت شود.  کابل های ولتاژ پایین مطابق با استاندارد VDE آلمان تولید می شوند. این کابل ها بدون زره سبک در محیط هایی با احتمال ضربه های مکانیکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

البته کابل زره دار فشار ضعیف در محیط هایی با شرایط محیطی سخت تر مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختار کابل زره دار سبک از زره فولادی جهت افزایش استحکام استفاده شده است. کابل ها سبک براساس استاندارد آلمانی و به واسطه حروف الفبا انگلیسی نامگذاری می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع کابل قدرت و کاربردهای آن


جمع بندی

در این مقاله به معرفی کابل سبک پرداختیم و ویژگی‌ها و انواع آن را با هم مقایسه کردیم. کابل سبک نوعی کابل برق است که در بسیاری از مجموعه ها به خصوص صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می شود. این کابل ها می توانند ولتاژهای سبک و کم تا حداکثر 1 کیلو ولت مورد استفاده قرار بگیرند. کابل های سبک در ساخت تجهیزات برقی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که گفته شد، کابل های سبک در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. این محصولات براساس کاربرد، استاندارد، جنس هادی، شکل هادی و سایز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اگر قصد خرید کابل سبک دارید، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با کارشناسان بخش فروش ارتباط برقرار کنید.